• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

D..S..

Panerai
God morgon oristråden. Ni som fotar era klockor, hur gör ni så att mobilen inte speglas i glaset🤣
20230826_111323.jpg
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Ja vänd och vrid till reflektionerna försvinner. Men tänk också på att ljusa tak och andra ljusa föremål kan reflekteras. Man kan också underexponera bilden lite, alternativt använda ett bildredigeringsprogram i mobilen där det går att styra ljus och kontrast mm fördelar avbilden. En annan sak att tänk på är att inte ha alltför starkt ljus. Sk öppen skugga där man t.ex.står i ett norrfönster ger också mjukare ljus.
20230826_133739.jpg
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Hur blev resultatet?

Det blev okej ska jag säga, behövs nog några bad till om man vill ha den helt "ren", som du nämnde.
Men helt klart skillnad, så nu börjar jag från skratch så får den patineras ett tag.

Svårt att se kanske på bilderna men skillnad blev det. Men tänker att den kanske ska ligga längre i badet nästa gång? Typ 20 min.

Före:

20230829_150823.jpg


Efter:

20230829_195637.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hur tvättade du den? Slänge du ner hela i citronvatten eller kör du med tandborste?
Jag tvättade med citronsyra och bikarbonat.
1 tsk av vardera sort, sen vatten.
Lät den dra ca 8 min, sen tandborste. Gummihandskar är en bra idé, det svider annars.
Men räkna med att få göra det ngra ggr, det tar en stund att få bort det som sitter djupare, fläckar alltså.
Nu har jag lämnat tandborsten bakom mig och kör med en mjuk tvättsvamp istället.

Funderade också över om det finns någon risk med att doppa hela klockan, men nej. Att citronsyra skulle skada packningar har jag mycket svårt att se.
Efteråt sköljer man ändå noga och torkar den torr. Bäst är med hårfön har jag konstaterat. Annars kan det bli fläckigt efteråt.

Det andra jag tänkt på är kronan. Den är ju rostfri och sen pvd:ad med brons. M a o har det bara ett skikt. Men det som försvinner när man tvättar är så lite att det inte är mätbart, skulle jag säga.
 
Senast ändrad:
Topp