• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Man

Rolex
Hej! Har inte haft Oris tidigare men funderar på att slå till på en Aquis, antagligen svart eller blå. Har ett par frågor:

1) när jag kollar på Chrono24 tycker jag att det utbudet är rätt smalt och att det som finns har ungefär samma pris som en ny. Några tankar? Kollar jag på fel ställe? Jämför med uret.se

2) jag har 19 cm handleder. Vad tror ni om storlek, jag misstänker 41,5 mm?
2) Aquis bärs ganska litet då den har korta nedåtböjda bandhorn. Smaksak och vanesak förstås, men jag hade valt 43,5mm om jag var du. Det är ju ändå en dykare. 41,5mm funkar säkert också, om du inte vill att den ska vara så stor.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hej! Har inte haft Oris tidigare men funderar på att slå till på en Aquis, antagligen svart eller blå. Har ett par frågor:

1) när jag kollar på Chrono24 tycker jag att det utbudet är rätt smalt och att det som finns har ungefär samma pris som en ny. Några tankar? Kollar jag på fel ställe? Jämför med uret.se

2) jag har 19 cm handleder. Vad tror ni om storlek, jag misstänker 41,5 mm?
1) C24 är för det mesta svindyrt och bör undvikas om det inte är något specifikt/ovanligt du är ute efter och du är beredd att betala premiumpris. Generellt sett alltså.
 

NKS

Omega
2-Faktor
Hej! Har inte haft Oris tidigare men funderar på att slå till på en Aquis, antagligen svart eller blå. Har ett par frågor:

1) när jag kollar på Chrono24 tycker jag att det utbudet är rätt smalt och att det som finns har ungefär samma pris som en ny. Några tankar? Kollar jag på fel ställe? Jämför med uret.se

2) jag har 19 cm handleder. Vad tror ni om storlek, jag misstänker 41,5 mm?
1. Jag anser att fina begagnade exemplar på exvs KS säljs orimligt billigt i förhållande till vad man får. Emellanåt skickar säljare med både länk och originalgummit som är en höjdare. Låset till gummit har en praktisk snabbjustering som vad jag förstått är unikt för 43,5.

2. Instämmer med @Man gällande val av storlek. Jag har ungefär samma handledsomkrets som du och trivs bra med 43,5.

Lycka till i jakten på en Aquis 👌
 

NKS

Omega
2-Faktor
Aquis idag. Har beställt gummi och skruvmejsel och ser fram emot att montera det trots att sommaren är över. Fast det är klart, länken är ju fördjefla skön den också...

IMG_20230915_122838_edit_259444893753119.jpg
Ruskigt fin 🤩 Gummit förlänger sommaren och bärs med fördel även andra årstider. Risk finns för att det upplevs så bekvämt att det stannar på klockan tills nästa sommar 😅
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Tack! Detta är min andra Aquis faktiskt, även denna mörkblå, dock 41,5 mm istället för 43,5 mm som min förra. Den här sitter mycket bättre på min handled. Dock var on-the-fly-justeringen på gummit otroligt smidig på den större modellen. Jag har som sagt ett gummi på ingång nu, men lite besviken är jag allt att det saknar det väldesignade spännet... Nåja, man kan inte få allt här i världen!
 

Vigge_S

Omega
Tack! Detta är min andra Aquis faktiskt, även denna mörkblå, dock 41,5 mm istället för 43,5 mm som min förra. Den här sitter mycket bättre på min handled. Dock var on-the-fly-justeringen på gummit otroligt smidig på den större modellen. Jag har som sagt ett gummi på ingång nu, men lite besviken är jag allt att det saknar det väldesignade spännet... Nåja, man kan inte få allt här i världen!
Får man fråga vad du har för handledsstorlek? Vad gör att 41,5 känns som en bättre storlek för dig?
 

Vigge_S

Omega
1. Jag anser att fina begagnade exemplar på exvs KS säljs orimligt billigt i förhållande till vad man får. Emellanåt skickar säljare med både länk och originalgummit som är en höjdare. Låset till gummit har en praktisk snabbjustering som vad jag förstått är unikt för 43,5.

2. Instämmer med @Man gällande val av storlek. Jag har ungefär samma handledsomkrets som du och trivs bra med 43,5.

Lycka till i jakten på en Aquis 👌
Okej, då får jag leta utanför c24!

Det var ett tag sedan jag var aktiv här, har man flyttat hela köp och sälj till tradera?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Får man fråga vad du har för handledsstorlek? Vad gör att 41,5 känns som en bättre storlek för dig?
Tycker bara den ser ut att sitta bättre helt enkelt. Vet inte exakt omkrets på handleden, men minns att den är 56 mm bred nedanför knölen där jag brukar ha klockan. Så jag gillar klockor som är runt 48 mm L2L. Upp till 50 mm fungerar också, men där är nog min övre gräns.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Sommaren verkar tyna bort, slängde på sommargummit i panik 🤔.

PSX_20230919_171733.jpg
Riktigt snyggt i orange! Jag har ett svart gummi på väg men funderar på att komplettera med antingen blått (för att matcha tavlan) eller orange (för att Oris har den perfekta nyansen av orange och för att det är den klassiska dykarfärgen). Detta gjorde valet mycket, mycket svårt...
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Riktigt snyggt i orange! Jag har ett svart gummi på väg men funderar på att komplettera med antingen blått (för att matcha tavlan) eller orange (för att det Oris har den perfekta nyansen av orange och för att det är den klassiska dykarfärgen). Detta gjorde valet mycket, mycket svårt...

Ja orange är en favorit här, funkar faktiskt året om så jag kan bara rekommendera det. Gillar lite omväxling så jag har svart och orange gummi samt länk till denna 🙂.
 
Topp