• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
För den intresserade så finns den att beskåda på Klockmäster i Nacka Forum. Den skyltas i en justerbar liten tryckkammare så man kan se hur djupmätaren fungerar.
Jäkligt cool klocka, men jag fattar inte riktigt målgruppen. Dykare lär ju knappast ha den ens som backup till dykdatorn då djupmätaren är ganska svåravläst. Valfri Aqualand för en bråkdel av pengarna gör det jobbet ofantligt mycket bättre. Och folk som inte dyker borde ju rimligtvis titta på mindre nischade klockor. Men jag har kanske helt fel.

Folk som dyker kanske vill ha en "dykarklocka" på sig även på land.. vad vet jag.. Cool är den iaf!
 

watchwelder

Friends of KS
Har snart haft min Aquis i ett år, otroligt nöjd med den! Tycker länken är underbar och gummit lika så!

PS.
Sugen på att testa den nya varianten av gummit med det nya viklåset(den man ej behöver klippa), så om du har ett till salu till en 43mm Aquis hojta till i PM. Letar begagnat fram till sommaren annars får det bli ett nytt. [emoji1]
ImageUploadedByTapatalk1426541102.361487.jpg


Lume är alltid trevligt!
ImageUploadedByTapatalk1426541124.385720.jpg
 

Camo00

Patek
Slänger in en bild på min regulatöööör! :)
Gillar den skarpt på både länk och gummi. Den är inte för lätt trots att det är titan, den bär inte alls stort för 44mm och den är inte det minsta svårläst.

Nån Oris-kunnig som vet nåt bra ställe att få tag i ett nytt titanspänne till länken? Säkerhetsflärpen är borta...

DSC_0038.JPG
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Oj! Det där måste väl vara j*vligt billigt? Hittat för runt 3500kr bara.
Tack, blir nog ett köp där! Hur lång tid tog det innan du fick grejerna?
EDIT: 2500kr

Tog typ en vecka. DHL sen tar posten över och kör ut det till dig. Jag tog dock mitt till firman. Väldigt bra att ha med att göra plus att du får 5% rabatt om du tar deras nyhetsbrev. Du får en kod i mailet du anger sen när du ska handla. Inga jättesummor men ändå.
 

tgofswe

Cartier
Har helt missat Propilot serien och denna GMT Kronograf är ju hur grym som helst! Egen stil, riktigt skön glasring, bra storlek och framför allt bra pris. (ny runt 20') Känns som ett perfekt, lite billigare alternativ till IWCs flygar chronos.
orisbigcrownpropilotchronographgmt.jpg
ORIS_BIGCROWN_PRO_PILOT_CHRONO5.jpg

designmässig, kunde lätt skippa 3e sub-dial och flyttat datumet upp till nian?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har helt missat Propilot serien och denna GMT Kronograf är ju hur grym som helst! Egen stil, riktigt skön glasring, bra storlek och framför allt bra pris. (ny runt 20') Känns som ett perfekt, lite billigare alternativ till IWCs flygar chronos.
orisbigcrownpropilotchronographgmt.jpg
ORIS_BIGCROWN_PRO_PILOT_CHRONO5.jpg

Kan bara hålla med. Alla i serien är riktigt snygga. Gillar ju flygare och har redan två IWC'er (Mark XVI och en Spitfirekronograf), men det hindrar inte att jag blev helt till mig över den nya Oris Big Crown Pro Pilot GMT. Lånar tacksamt bilden som Målarn lade ut i Basel-tråden:

Oris Big Crown Pro Pilot GMT - Basel 2015 (Målarn).jpg


Har Googlat mig blå för att försöka ta reda på storleken men utan att lyckas. Någon som vet? All info tas tacksamt emot!

Även länken ser riktigt trevlig ut. Betydligt smidigare än deras ganska grovt tillyxade dykarlänkar och dessutom helt borstad.

Håller den vettig storlek (max 42) och inte blir för dyr har jag nog hittat nästa inköp ... :happyhappy:
 

SSL

Audemars
Någon som sett Oris "Propilot big crown date" ute i handeln? I Sthlm? Måste nog testa den.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Kan bara hålla med. Alla i serien är riktigt snygga. Gillar ju flygare och har redan två IWC'er (Mark XVI och en Spitfirekronograf), men det hindrar inte att jag blev helt till mig över den nya Oris Big Crown Pro Pilot GMT. Lånar tacksamt bilden som Målarn lade ut i Basel-tråden:

Oris Big Crown Pro Pilot GMT - Basel 2015 (Målarn).jpg


Har Googlat mig blå för att försöka ta reda på storleken men utan att lyckas. Någon som vet? All info tas tacksamt emot!

Även länken ser riktigt trevlig ut. Betydligt smidigare än deras ganska grovt tillyxade dykarlänkar och dessutom helt borstad.

Håller den vettig storlek (max 42) och inte blir för dyr har jag nog hittat nästa inköp ... :happyhappy:
Vill minnas att jag sett att kronografen ska vara 43 mm. Men inte helt säker.
 

laketwig

Patek
2-Faktor

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Nästan rätt:

- Oris Big Crown ProPilot Chronograph GMT = 44mm

- Oris Big Crown ProPilot Day Date = 45mm

- Oris Big Crown ProPilot Date = 41mm

Så frågan är var Oris Big Crown ProPilot GMT landar. Förhoppningsvis på 41mm också, då den bara har datum.

http://www.oris.ch/en/collections/oris-big-crown-propilot
Just det. Så var det. Personligen så tycker jag nog ändå att de är vettiga storlekar just när det kommer till flygare. Är riktigt sugen på chrono GMT. Men blir som tidigast i sommar.
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Har helt missat Propilot serien och denna GMT Kronograf är ju hur grym som helst! Egen stil, riktigt skön glasring, bra storlek och framför allt bra pris. (ny runt 20') Känns som ett perfekt, lite billigare alternativ till IWCs flygar chronos.
orisbigcrownpropilotchronographgmt.jpg
ORIS_BIGCROWN_PRO_PILOT_CHRONO5.jpg
Var hittar du den ny runt 20? Vår lokala AD skulle ha 39.4' på länk när jag frågade i februari. "innan höjningen pga schweizerfrancens ökning" :-(
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ö
Var hittar du den ny runt 20? Vår lokala AD skulle ha 39.4' på länk när jag frågade i februari. "innan höjningen pga schweizerfrancens ökning" :-(
När jag spanade runt på C24 såg jag nån för typ 22. Tyckte det var billigt men när jag kollar nu ser jag att de börjar på 27. Sorry.
 

DrDre

Patek
Oris har ju något rätt spännande på gång. En vidareutveckling av sin cal 110 (en ltd som kom förra året). Riktigt fin tycker jag.
43 mm och handjagad med 10 dagars power reserve. Priset är 5400 usd.

ORIS_111_1.jpg
ORIS_111_1-1024x682.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Oris har ju något rätt spännande på gång. En vidareutveckling av sin cal 110 (en ltd som kom förra året). Riktigt fin tycker jag.
43 mm och handjagad med 10 dagars power reserve. Priset är 5400 usd.

ORIS_111_1.jpg
ORIS_111_1-1024x682.jpg
Tavlan är snygg och power reservmätaren är rolig i både uppbyggnad och utseende. Tycker dock den är alldeles för dyr med dagens dollarläge samt tycker jag den är för stor. De har bra boetter i mindre stl, tycker de skulle hållt sig runt 40mm +/- 1
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag är hyggligt klar med att det blir ett inköp av en Aquis under hösten. Är osäker på storleken, gillar mindre klockor (34-36mm) och har därför vissa farhågor inför 43 mm. Har testat den och tyckte faktiskt att den bars mindre än sin 43.. Dock fortfarande inte hundra! Därför är jag nyfiken om någon har testat en 40mm eller kanske t.om har en? Min lokala AD hade endast 43 mm inne tyvärr.
 

Onlywinston

Breitling
Jag är hyggligt klar med att det blir ett inköp av en Aquis under hösten. Är osäker på storleken, gillar mindre klockor (34-36mm) och har därför vissa farhågor inför 43 mm. Har testat den och tyckte faktiskt att den bars mindre än sin 43.. Dock fortfarande inte hundra! Därför är jag nyfiken om någon har testat en 40mm eller kanske t.om har en? Min lokala AD hade endast 43 mm inne tyvärr.
Jag testade 40 mm när jag köpte min 43 mm i höstas. Den mindre varianten upplevde jag som hög och topptung i jämförelse med den större.
Precis som du upplever jag att den bärs något mindre än sina 43 mm.

Den obligatoriska bilden:
b15d242b4b8150b584d1f2eab37fd350.jpg
 
Topp