• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Uret har 9% Rea på flera modeller kanske inte mycket men iaf lite! Någon som har länk till gummi bandet eller stållänken? Ska beställa men vill ha både gummi och stål.

Ni som har en Sixty-Five 42mm. Hur gör ni med band? Med tanke på 21mm mellan luggarna. Ser det överjävligt ut med tex ett 22mm nato.
Jag är mycket sugen på en, så posta gärna bilder för att knuffa mig över kanten :)

112661BC-580F-44FC-9880-2DFB238AA313.jpeg

Min svarta pärla har tyvärr gått sönder och är inlämnad hos ad i Gbg. Det är microjusteringen i spännet som slutat fungera. En ”pusher” trillade av.
1-2 veckor trodde de att den skulle vara borta. Hoppas det stämmer.
De skulle skicka den till Danmark.

Snygg klocka;)
Vad hände?

1DCB3312-C101-43EB-A0B3-7C0B1383B0B4.jpeg
Jag badade med min Pro Diver i somras. Perfekt bad och båtklocka tänkte jag. Inte alls, tänkte den och beslutade att ta in vatten. I senare samtal med verkstaden där dem påtalade att den klockan ska vara synnerligen vattentät så konstaterades det att man kan vara unik på bra och mindre bra sätt...

Så när jag kom tillbaka så lämnades klockan in till Klockmaster för reparation och service. Men nu har det gått ett par veckor och jag längtar efter att få tillbaka klockan!
Ett stort plus till Klockmasterverkstaden som är riktigt trevliga!

Under tiden har jag använt min Pro Pilot Altimeter som bad och båtklocka, så här i efterhand skulle jag nog inte ha burit den när jag slog i bergskilar. Den får kanske gå med vändande post för kontroll. Men tät är den i alla fall!
81A8D7F4-1320-4F67-9772-9E5CA2B617A9.jpeg

Trycktest är nog en bra idé i fortsättningen.

Tråkigt att höra, håller tummarna för att det ska gå fort att laga. Har du fått veta varför/hur den kunde gå sönder? Gick låset isär så att man tappar klockan när justeringen gick sönder?
Klockmaster Frölundatorg sa 1-2v, nu har det snart gått 2v. Mekanismen som är fjädrande med två tryckknappar har gått sönder. Hade den gått sönder i vattnet så hade den kanske kunnat glida av utan att jag märkte det men så var inte fallet.

Klockmaster Frölundatorg sa 1-2v, nu har det snart gått 2v. Mekanismen som är fjädrande med två tryckknappar har gått sönder. Hade den gått sönder i vattnet så hade den kanske kunnat glida av utan att jag märkte det men så var inte fallet.

Tråkigt, hoppas du får tillbaka den fort. Tur att du inte förlorade klockan. Täcker Oris reparationen?

Funkar denna att sätta på Source of Life tro?
https://www.jurawatches.co.uk/produ...h-buckle-07-5-18-53-watch-07-5-18-53-or-s-254 EDIT - trodde det var blått, men var ju svart. Jag var sugen på ett blått sådant här band.
(Ganska dåliga bilder på den sidan kan jag tycka)
Dels om det funkar rent tekniskt att sätta på bandet samt ni som har smak, hade det varit snyggt tro?

Om inte, kan någon tipsa om andra band att iaf testa sig fram med?
Nu ser jag att Oris har någon egen standard med för skruvarna, så antar att en Oris-skruvmejsel först måste inhandlas för "dyra" pengar?
Är det endast Oris-band som fungerar? Eller kan jag köpa vilket band som helst med rätt storlek? (Vad nu rätt storlek är här? 24mm?)

Funkar denna att sätta på Source of Life tro?
https://www.jurawatches.co.uk/produ...h-buckle-07-5-18-53-watch-07-5-18-53-or-s-254 EDIT - trodde det var blått, men var ju svart. Jag var sugen på ett blått sådant här band.
(Ganska dåliga bilder på den sidan kan jag tycka)
Dels om det funkar rent tekniskt att sätta på bandet samt ni som har smak, hade det varit snyggt tro?

Om inte, kan någon tipsa om andra band att iaf testa sig fram med?
Nu ser jag att Oris har någon egen standard med för skruvarna, så antar att en Oris-skruvmejsel först måste inhandlas för "dyra" pengar?
Är det endast Oris-band som fungerar? Eller kan jag köpa vilket band som helst med rätt storlek? (Vad nu rätt storlek är här? 24mm?)
Kan ha fel här men den integrerade länken gör väl att bara Oris egna band/länkar funkar?
Har för mig att dom sa att så är fallet åtminstone på Aquis-modellerna nere på Becks här i Norrköping när vi diskuterade det.

Idag är det syskonträff då Aguis träffar sitt 15 år äldre syskon, TT Diver, som varit min beater sedan 2003. Nu skall gamlingen in på service och fix av datumskivorna som hänger lite till vänster och som t.o.m. visade den 92 juli i år.
Ynglingen får då en del armtid och får visa vad den går för, men det är ett gediget ur som har ett tydligt Oris Diver DNA.
IMG_20180815_142617.jpg

Tillbaka
Topp