• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Gör min entré i denna tråd med tack vare dagens inköp, vilken fantastisk klocka!

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG
Stort grattis till en riktigt fin klocka:)

Införskaffade idag min första "riktiga" klocka, är grymt nöjd! Ber om ursäkt för risig bild, men var tvungen att dela:). Köpte den på länk men fick gummibandet med på köpet. Då jag är ganska ny på forumet och inte är så bevandrad i klockvärden, så undrar jag om någon har tips på bra verktyg som man "ska" införskaffa för att klara av det viktigaste för att exempelvis byta band? Eller liknande?

Bilagor

• IMG_5722.JPG
    IMG_5722.JPG
    105.5 KB · Visningar: 103
Införskaffade idag min första "riktiga" klocka, är grymt nöjd! Ber om ursäkt för risig bild, men var tvungen att dela:). Köpte den på länk men fick gummibandet med på köpet. Då jag är ganska ny på forumet och inte är så bevandrad i klockvärden, så undrar jag om någon har tips på bra verktyg som man "ska" införskaffa för att klara av det viktigaste för att exempelvis byta band? Eller liknande?
Fortsättning av tidigare inlägg: Någon som vet vilken diameter man behöver på mejsel för att byta bandet på Aquisen? Är det något annat som ni tycker jag behöver införskaffa för att kunna sköta om klockan på bästa sätt?

Tja,
Sitter på en Oris Aviation Date som jag nu haft i ca en månad. Köpte den med stållänk men har varit på jakt efter Oris egna gröna textilband i några veckor då jag inte känner att stållänk är något för mig. Besökte Fredmans Ur i Sthlm för att få en smärre chock över att textilbandet kostar över 4 lök att köpa löst så tänkte därför se med er om ni har några bra tips på supplement/ linkande band. Kör med ett grönt, basic nato-band just nu vilket släcker den värsta elden men tar ödmjukast emot era tips kring band som passar Aviation-serien.
20170318_153819.jpg

Trevlig lördag!

Tja,
Sitter på en Oris Aviation Date som jag nu haft i ca en månad. Köpte den med stållänk men har varit på jakt efter Oris egna gröna textilband i några veckor då jag inte känner att stållänk är något för mig. Besökte Fredmans Ur i Sthlm för att få en smärre chock över att textilbandet kostar över 4 lök att köpa löst så tänkte därför se med er om ni har några bra tips på supplement/ linkande band. Kör med ett grönt, basic nato-band just nu vilket släcker den värsta elden men tar ödmjukast emot era tips kring band som passar Aviation-serien.
20170318_153819.jpg

Trevlig lördag!
Hur ser det dyra bandet ut som du vill efterlikna

Helt klart av intresse! Tyvärr är det 22 mm lug width på ovanstående band och jag sitter på 20mm så jakten får fortsätta! Stort tack för länken dock. Får ta en närmare titt när jag inte är på telefonen då det lär finnas fler trevliga alternativ på den sidan. :)
Watch band center har ju en jefla massa de med. Värt att spana in kanske. har själv handlat där btw

IMG_3175.JPG
Som nybliven medlem på KS (sedan idag) vill jag anmäla närvaro här i Oris-tråden. Detta då jag fallit pladask för Oris under mina 6 månader som klockfrälst.
Hittills har dessa två, osynkade, kompisar införskaffats:
Vilken modell i Oris-familjen tycker ni bör bli nr. 3??

IMG_3175.JPG
Som nybliven medlem på KS (sedan idag) vill jag anmäla närvaro här i Oris-tråden. Detta då jag fallit pladask för Oris under mina 6 månader som klockfrälst.
Hittills har dessa två, osynkade, kompisar införskaffats:
Vilken modell i Oris-familjen tycker ni bör bli nr. 3??
Vänta in Basel säger jag

Jag har inte följt snacket, men gillade nya aquis. Men du har ju aquis så en ny med minimal förändring känns ju sådär lönt.

Men deras manuella dressare är ju coola och hade varit ett coolt komplement till det du har
Gillar nya Aquis starkt! Hade helt klart varit förstavalet. Kanske flippar den jag har och byter upp mig på sikt.

Oris med 10 dagars PR är fet, men känns aningen kostsam "för att vara Oris", som normalt sett är den tillverkaren med mest Bang for the buck!!
Rätt sugen på den äldre Divers 65 med khaki-nato eller brun/beiget läder

Gillar nya Aquis starkt! Hade helt klart varit förstavalet. Kanske flippar den jag har och byter upp mig på sikt.

Oris med 10 dagars PR är fet, men känns aningen kostsam "för att vara Oris", som normalt sett är den tillverkaren med mest Bang for the buck!!
Rätt sugen på den äldre Divers 65 med khaki-nato eller brun/beiget läder
Många fastnar i de två modellerna 65 och aquis. Verkar vara svårt för Oris att bryta sig ur det, iaf här på forumet.

Någon expert där ute som vet hur många mm det ska vara på mejsel för att byta armband på Oris Aquis? Är 2,5 mm mejslar som är de som passar bäst? Funderar på att lägga en beställning på Cousinsuk.com efter att ha förstått att bland de "bästa" mejslarna är Bergeon? Tänker jag rätt?

Tillbaka
Topp