• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Jag skulle valt Carl Brashear bara för att den är snyggare, men det är ju bara min smak🙂
När det gäller verket så stör inte jag mig på att dra minutvisaren framåt några minuter och sedan tillbaka så den inte hackar till.
Av någon anledning har jag alltid ställt klockan så, hacka sekundvisaren, flytta fram minutvisaren 10-15 minuter för att sedan smyga in exakt tid😄

Jo då, dina 120 timmars gångreserv får du.
Jag har inga problem med min iaf.
Första gången jag drog igång den så drog jag manuellt upp den rejält och sedan har jag inte rört den.
Den har legat still blandat mellan 1-5 dagar utan att jag gjort något iaf.
Om sedan verket är värd pengarna får var och en avgöra.
Har man tänkt att behålla klockan i många år så kan det ju vara värt att slippa serva den, den extra garantitiden osv.
Annars så funkar Oris moddade Sellita alldeles utmärkt med väldigt liten gångavvikelse och längre gångtid än angett.
Hm. Skönt att höra att du inte haft problem med den iaf! Problemen kanske överdrivits på internet, vilket ju inte är helt ovanligt.
Vad jag vet är det bara en aquis och Carl brashear som fått det nya verket än så länge va? Vilken har du?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hm. Skönt att höra att du inte haft problem med den iaf! Problemen kanske överdrivits på internet, vilket ju inte är helt ovanligt.
Vad jag vet är det bara en aquis och Carl brashear som fått det nya verket än så länge va? Vilken har du?

Aquis.
När det gäller att minutvisaren hackar till, om man inte drar fram och sedan tillbaka den innan man trycker in kronan, är ju egentligen inget fel och inget ovanligt.
Förekommer på flera märken genom åren och ofta på klockor med lång gångreserv.
Att gångreserven inte skulle hålla har jag inte hört talas om, om man inte räknar de som tror att man kan dra upp en gångreserv på 120 timmar på en unidirectional med 40 drag och tro att det räcker🙂
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Halloj! Går och är riktigt sugen på att köpa mig en oris i brons! Kandidaterna är antingen carl brashear calibre 401 eller big crown pointerdate 80th anniversary. Jag gillar utseendet på brashear mer och att den är mer vattentålig, men den kostar typ dubbelt så mycket och jag är lite osäker kring urverket. Dels är den lite fipplig i att man måste joxa med kronan för att minutvisaren inte ska hoppa när man ställer tiden, men framför allt att den är rätt ineffektiv i sitt automatiska uppdrag så att man i praktiken nästan aldrig får de utlovade 120 timmarnas gångreserv då rotorn är för klen.

Förvisso har verket 10 års garanti, men inget av ovannämnda problem lär åtgärdas av garantin då de verkar bero på hur verket är designat.

Vad har ni för tankar kring verket? Nån som har erfarenhet av det och kan bekräfta eller dementera problemet med uppdraget?

Just nu lutar det mest åt en Pointer Date och att jag avvaktar och ser vad som händer med 400-401 verken.

För övrigt så ligger det en Carl Brashear ute på säljes.

 

Spellrong

Omega
Halloj! Går och är riktigt sugen på att köpa mig en oris i brons! Kandidaterna är antingen carl brashear calibre 401 eller big crown pointerdate 80th anniversary. Jag gillar utseendet på brashear mer och att den är mer vattentålig, men den kostar typ dubbelt så mycket och jag är lite osäker kring urverket. Dels är den lite fipplig i att man måste joxa med kronan för att minutvisaren inte ska hoppa när man ställer tiden, men framför allt att den är rätt ineffektiv i sitt automatiska uppdrag så att man i praktiken nästan aldrig får de utlovade 120 timmarnas gångreserv då rotorn är för klen.

Förvisso har verket 10 års garanti, men inget av ovannämnda problem lär åtgärdas av garantin då de verkar bero på hur verket är designat.

Vad har ni för tankar kring verket? Nån som har erfarenhet av det och kan bekräfta eller dementera problemet med uppdraget?

Just nu lutar det mest åt en Pointer Date och att jag avvaktar och ser vad som händer med 400-401 verken.
Hej! Jag har en Aquis med 400 verket. Att ställa klockan är inga problem alls. Det finns flera simpla sätt att göra det för att slippa hoppet av sekundvisaren. Själv skruvar jag bara förbi tänkt ställttid med någon minut och sen skruvar tillbaka. Tar knappt en sekund. Inte ofta man lyckas träffa perfekt på minuten när man ställer ändå och då blir tvungen att skruva tillbaka 😁

När det gäller uppdraget så håller den 5 dagar om du skruvar upp den helt. Men är du inaktiv vid användning under ett par dagar så kommer den inte hålla sig fullt uppdragen. Lägger du då av dig den ett par dagar så är risken att den stannar. Men fortfarande bättre utgångsläge än en klocka med t.ex 40h 😊
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Idag får det bli den röda.

20210428_212210.jpg
 

Man

Rolex
50972D90-D67A-4375-85DF-D79AA3047AB8.jpeg

43mm är maffigt, kanske lite väl maffigt? 🤔
Någon med en mindre aquis som tänker tvärtom?
Nej jag tyckte den var cool. Kan sakna min 43mm Aquis. Den biffiga länken inte minst! Har en 39,5mm Aquis nu som samlar damm medan en klocka av annat märke, 43,5mm, har min uppmärksamhet.
 

ajs

Omega
2-Faktor
Tänkte bara säga att jag har valt att lägga upp min Oris Aquis Clipperton för försäljning om någon kan tänkas vara intresserad.

Är mycket nöjd med klockan men jag har hittat en annan daily nu som jag har svårt att separera från.. Tack för tidigare feedback jag fått i den här tråden, det uppskattas!
 

Bilagor

  • D3EAD10B-79DC-46D1-981E-C774BAFFB603.jpeg
    D3EAD10B-79DC-46D1-981E-C774BAFFB603.jpeg
    458.6 KB · Visningar: 35

Akerhage

Cartier
Är bra sugen på den där Dat Wat, såg att Fredmans Ur tagit in den och listat den för 27500kr.
Googlade lite fort och hittade den här sidan, 1820 euro. Kanske till och med går att hitta billigare?
Men någon som vet något om den här sidan? Antar det inte blir tull/moms eller andra kostnader från en tysk sida?

 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Är bra sugen på den där Dat Wat, såg att Fredmans Ur tagit in den och listat den för 27500kr.
Googlade lite fort och hittade den här sidan, 1820 euro. Kanske till och med går att hitta billigare?
Men någon som vet något om den här sidan? Antar det inte blir tull/moms eller andra kostnader från en tysk sida?



Jag googlade runt härom dagen efter den klockan och billigare blir nog svårt.
Finns på Chrono24 för 19200-23000 plus frakt.
Har ingen erfarenhet av Watchdeal men verkar fått hyfsade kundrecensioner och använder PayPal.
Du behöver inte betala tull/moms men frakt tillkommer.

Det går väl alltid att pruta ner priset lite hos en svensk AD, hur vida du tycker det är värt den prisskillnaden eller inte kan bara du avgöra.
 

Akerhage

Cartier
Jag googlade runt härom dagen efter den klockan och billigare blir nog svårt.
Finns på Chrono24 för 19200-23000 plus frakt.
Har ingen erfarenhet av Watchdeal men verkar fått hyfsade kundrecensioner och använder PayPal.
Du behöver inte betala tull/moms men frakt tillkommer.

Det går väl alltid att pruta ner priset lite hos en svensk AD, hur vida du tycker det är värt den prisskillnaden eller inte kan bara du avgöra.

Mailade dem, fick svar direkt att den kostar 1880 euro med frakt till Sverige. Leverans sker i mitten av maj. Är ju bra sugen ändå!
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jo, den släpps väl den 19:e om jag inte minns fel.
Är själv lite sugen på en men vet inte om jag behöver fler Aquis...😅
 

Man

Rolex
Låter som ett ev byte kan ske 😉
Tror du skulle få en chock om du fick 39,5mm-versionen i handen. Har du testat den? Nån uttryckte det som att han trodde han provade 36mm-modellen... Om jag ska spetsa till det lite så är 39,5mm-versionen (framförallt efter att ha haft 43mm-versionen) en liten herrklocka med dam-länk. Länken är både smalare och mycket tunnare, så det känns som han har 1/4 av 43mm-länken. Numera finns väl f ö en 41,5mm-variant? Kanske vore nåt?
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Tror du skulle få en chock om du fick 39,5mm-versionen i handen. Har du testat den? Nån uttryckte det som att han trodde han provade 36mm-modellen... Om jag ska spetsa till det lite så är 39,5mm-versionen (framförallt efter att ha haft 43mm-versionen) en liten herrklocka med dam-länk. Länken är både smalare och mycket tunnare, så det känns som han har 1/4 av 43mm-länken. Numera finns väl f ö en 41,5mm-variant? Kanske vore nåt?
Även jag blev förvånad över hur liten 39an var mot 43an när jag fick chansen att testa måste jag säga!
 
  • Like
Reactions: Man

Clark

Omega
2-Faktor
Tror du skulle få en chock om du fick 39,5mm-versionen i handen. Har du testat den? Nån uttryckte det som att han trodde han provade 36mm-modellen... Om jag ska spetsa till det lite så är 39,5mm-versionen (framförallt efter att ha haft 43mm-versionen) en liten herrklocka med dam-länk. Länken är både smalare och mycket tunnare, så det känns som han har 1/4 av 43mm-länken. Numera finns väl f ö en 41,5mm-variant? Kanske vore nåt?
Haha, nej inte testat! Dock har jag generellt inget emot små klockor. Mm 41,5 hade nog passat mig bättre men jag har tidigare varit nära att slå till på Tudor mini sub just för att få testa en mindre dykare, varpå det har varit kul att testa 39,5:an
 

Man

Rolex
Haha, nej inte testat! Dock har jag generellt inget emot små klockor. Mm 41,5 hade nog passat mig bättre men jag har tidigare varit nära att slå till på Tudor mini sub just för att få testa en mindre dykare, varpå det har varit kul att testa 39,5:an
Aha. Hur stor är Tudor mini sub?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Haha, nej inte testat! Dock har jag generellt inget emot små klockor. Mm 41,5 hade nog passat mig bättre men jag har tidigare varit nära att slå till på Tudor mini sub just för att få testa en mindre dykare, varpå det har varit kul att testa 39,5:an

Det beror ju enormt mycket på handledsstorlek🙂
Jag har 18,5-19 i omkrets och över 6cm i bredd.
Har jag en 40mm på mig gör ju att jag har mer än 1cm handled kvar på varje sida boetten om man säger så.
Motsvarande på en 15-16 handled med kanske bredd på 4,5-5cm är ju 33-35mm.
Så mina klockor, som är mellan 41,5-43,5mm, ser inte speciellt stora ut på min handled, ungefär som 36-40mm på en smalare.

Sedan spelar givetvis utformningen på boett, bezel och bandhorn roll, men jag tänkte bara på just Aquis nu.
 
Senast ändrad:
Topp