• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Nilas

Patek
2-Faktor
Klapp minsann en Pro Pilot också.
Aquisen gav mersmak 😊.

PSX_20210906_223241.jpg
 

Enrico

Omega
Tjenare KS people!

Oris har startat ett nytt koncept som de kallar Oris Social Clubs som är ett ”forum” där man kan diskutera Oris och allt som hör där till!


Jag är sedan länge ett stort fan av dem och deras resa fram till vart de är idag och har blivit ombed av dem att driva denna klubb som är första av dess slag i Sverige med utgångspunkt i Stockholm men såklart till för alla som vill vara med!

Målet är för oss Oris fans att träffas och snacka om oris helt enkelt, styra upp träffar, events, tävlingar med mera.
Vore kul och se om de fanns lite fler Oris nördar här inne och är ni sugna så hoppa in på Oris Social Club Stockholm - så kanske vi kan ha en tråd här igång också och parallellt länka lite fram och tillbaka beroende på hur ni vill ha de

Grymt kul ska de bli, hoppas ni också tycker de!
316031DD-89F3-4A31-AF39-05B3AC00CCC9.jpeg
 

Alwexthiva

Breitling
Hallå!

Jag brukar alltid använda mina klockor som jag har köpt dom men till min Aquis skulle jag vilja ha lite alternativa armband.
Vad behöver jag för verktyg för att byta armband?
Jag känner mig inte låst till att köpa ett Oris band men var hittar jag andra bra alternativ?
Något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Hallå!

Jag brukar alltid använda mina klockor som jag har köpt dom men till min Aquis skulle jag vilja ha lite alternativa armband.
Vad behöver jag för verktyg för att byta armband?
Jag känner mig inte låst till att köpa ett Oris band men var hittar jag andra bra alternativ?
Något annat jag bör tänka på?

Tack för hjälpen!

Oris egna gummi är mycket bra, kostar dock lite över typ 2000 på chrono24. För byte behövs en tri wing screwdriver, antingen Oris egna överprisatta eller annan kompatibel.

Det finns säkert kompatibla band, men jag har inte lyckats hitta något bra.
 

Alwexthiva

Breitling
Oris egna gummi är mycket bra, kostar dock lite över typ 2000 på chrono24. För byte behövs en tri wing screwdriver, antingen Oris egna överprisatta eller annan kompatibel.

Det finns säkert kompatibla band, men jag har inte lyckats hitta något bra.

Ja, jag tycker mig ha sett några gröna Aquis med det orangea bandet. Ser väldigt snabbt ut😀

Tycker armbandet blir väldigt prisvärt i förhållande till den där lilla skruvmejseln men jag letar nog upp ett billigare alternativ!

Någon annan i tråden som har koll på kompatibla armband?
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Ja, jag tycker mig ha sett några gröna Aquis med det orangea bandet. Ser väldigt snabbt ut😀

Tycker armbandet blir väldigt prisvärt i förhållande till den där lilla skruvmejseln men jag letar nog upp ett billigare alternativ!

Någon annan i tråden som har koll på kompatibla armband?
Aquis är väldigt trevliga klockor, men den har lite emot sig att formen på bandhornen är lite speciella. Går kanske få dit exempelvis ett nato på 17-18mm men det skulle se väldigt märkligt ut.

Gissar att marknaden för straps till dessa klockor är ganska så smal, så att hitta något vettigt i bra kvalitet till rimligt pris är nog svårt 🙂
 

Alwexthiva

Breitling
Aquis är väldigt trevliga klockor, men den har lite emot sig att formen på bandhornen är lite speciella. Går kanske få dit exempelvis ett nato på 17-18mm men det skulle se väldigt märkligt ut.

Gissar att marknaden för straps till dessa klockor är ganska så smal, så att hitta något vettigt i bra kvalitet till rimligt pris är nog svårt 🙂
Det har du rätt, jag går nog kanske hålla mig till original band ändå. Tack för hjälpen!
 

AGipal

Omega
Hej Oristråden! Någon som har erfarenhet av aquis 39,5? Brukar bära 41-42mm klockor i vanliga fall så är rädd att den ska kännas liten med integrerade lugs och mindre diameter 🙃
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hej Oristråden! Någon som har erfarenhet av aquis 39,5? Brukar bära 41-42mm klockor i vanliga fall så är rädd att den ska kännas liten med integrerade lugs och mindre diameter 🙃

Jag har själv varit skeptisk, har haft en hög med Aquis 45mm, 43,5 och 41,5.
Provade Clean Ocean när den kom men tyckte den var i minsta laget för att vara en dykare.
Nu senast var jag inne och provade Aquis Date med blå tavla och polerad tungstensbezel och blev lite kär.
Den ger ett mer propert intryck, elegant på sitt sätt.
Med de korta luggarna så bärs den mer som en 38:a och ger ju ingen dykarfeeling direkt men till skjorta fungerar den kanon.
Om du bara har rätt inställning till storleken så kommer den att funka men det är ju ingen rejäl bruksklocka.
Sedan beror det givetvis på storleken på dina handleder och då framför allt bredden.
Jag har rätt breda, drygt 6,5cm men tycker att det funkar bra med allt från 38-45mm.

Eller så gör du som jag, ha ett helt gäng i olika storlekar så varvar du hej vilt 😅
 

AGipal

Omega
Jag har själv varit skeptisk, har haft en hög med Aquis 45mm, 43,5 och 41,5.
Provade Clean Ocean när den kom men tyckte den var i minsta laget för att vara en dykare.
Nu senast var jag inne och provade Aquis Date med blå tavla och polerad tungstensbezel och blev lite kär.
Den ger ett mer propert intryck, elegant på sitt sätt.
Med de korta luggarna så bärs den mer som en 38:a och ger ju ingen dykarfeeling direkt men till skjorta fungerar den kanon.
Om du bara har rätt inställning till storleken så kommer den att funka men det är ju ingen rejäl bruksklocka.
Sedan beror det givetvis på storleken på dina handleder och då framför allt bredden.
Jag har rätt breda, drygt 6,5cm men tycker att det funkar bra med allt från 38-45mm.

Eller så gör du som jag, ha ett helt gäng i olika storlekar så varvar du hej vilt 😅
Tack för ett utförligt svar! Låter som jag var lite rädd för då, att den skulle kännas liten istället för som en redig dykare. Prövade cal 400 41,5an och den satt perfekt på mina 17,5cm tyckte jag. Får nog kanske bli en sån istället. Inget illa om litet men tänker mig att ska det vara smått ska det typ vara en Tudor bb36 eller en Explorer, inte en dykare! :)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tack för ett utförligt svar! Låter som jag var lite rädd för då, att den skulle kännas liten istället för som en redig dykare. Prövade cal 400 41,5an och den satt perfekt på mina 17,5cm tyckte jag. Får nog kanske bli en sån istället. Inget illa om litet men tänker mig att ska det vara smått ska det typ vara en Tudor bb36 eller en Explorer, inte en dykare! :)

Sant, jag trivdes nog med den jag provade för att den inte är så "dykaraktig" som Clean Ocean är, som jag tyckte var för liten.
41,5mm med 400:a verket är kanon 👌
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Hej Oristråden! Någon som har erfarenhet av aquis 39,5? Brukar bära 41-42mm klockor i vanliga fall så är rädd att den ska kännas liten med integrerade lugs och mindre diameter 🙃
Hej!
Har tidigare erfarenhet av en 43,5 och skaffade nyligen en 39,5 bara för att kolla skillnaden. Dom är lika tjocka, dock upplever jag att 39,5 sitter bättre på min arm. Mindre "skav" från kronan (bär klockan nedanför knölen) men ändå kanon läsbarhet.
IMG_20210903_170658.jpg
IMG_20210903_125618.jpg
 

Farbrorn

Breitling
Hej Oriskompisar!
Har någon av er ändlänkar till salu för en Oris Big crown pointer date 40mm? Eller vet ni kanske vart man kan få tag på dem?

Jag köpte nämligen stålarmband på Chrono24 men jag saknar alltså ändlänkarna som jag trodde skulle ingå

Ha en fin dag!
 
Topp