• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Gillar den gröna 403:an. Texturen på tavlan är läcker. Vad är dåligt med 400-verket? Förutom att det är dubbla priset…när det var 30 vs 45 så röstar jag på cal400. Nu blir det lite svårare att motivera men inte omöjligt :)
De har väl haft en del barnsjukdomar. Tyvärr lanserades de väl ett par år för tidigt, de hade gärna fått genomgå några vändor till av R&D. Coola verk i grunden, med 10 års serviceintervall och 10 års garanti, 5 dagars gångreserv.

Kollegan fick i går hem denna modellen.
Riktigt snygga färger, jag skulle själv aldrig våga köpa färgcombon så tur det finns lite mer färgstarka människor ;)

20250402_064911.jpg
20250402_064926.jpg
20250402_064956.jpg

De har väl haft en del barnsjukdomar. Tyvärr lanserades de väl ett par år för tidigt, de hade gärna fått genomgå några vändor till av R&D. Coola verk i grunden, med 10 års serviceintervall och 10 års garanti, 5 dagars gångreserv.
Ok, haft en i något år och inte upplevt några problem. Den kunde hoppa lite i visarna om kronan trycks in hårt och snabbt. Men annars problemfritt.

Barnsjukdomar var det ju med version 1, den hade även jag problem med.
Nu har jag haft/har båda de nya versionerna 2 och 3, och de har varit helt problemfria.
Min 402:a har en gångavvikelse på +1/dag.

Nu har jag inte sökt igenom allt i tråden eller forumet för den delen, men någon med erfarenhet av garantirep och issues med Cal400?

Haft min Aquis Date 41,5 Cal400 i drygt 1,5 år, daily/beater. Köpte den begagnad (genomgången/testad) 1 år gammal från Tysk handlare. Garantikort, registrerad och hela köret. Nu har den lagt ner, går inte att dra upp, utan man känner ett ganska distinkt motstånd.

Snackade med Magnussons i GBG och de hade inga problem att ta in den, men nämnde att den antagligen får skickas till Danmark (?) för rep.

Så 2 frågor:
  • Någon med liknande symptom/fel?
  • Skickar en AD alltid iväg direkt , eller löser de själva även om man inte köpt genom dem?
  • När/om den går iväg, har ni erfarenheter kring hur lång tid det "brukar" ta?

Blev fler än två frågor...

Nu har jag inte sökt igenom allt i tråden eller forumet för den delen, men någon med erfarenhet av garantirep och issues med Cal400?

Haft min Aquis Date 41,5 Cal400 i drygt 1,5 år, daily/beater. Köpte den begagnad (genomgången/testad) 1 år gammal från Tysk handlare. Garantikort, registrerad och hela köret. Nu har den lagt ner, går inte att dra upp, utan man känner ett ganska distinkt motstånd.

Snackade med Magnussons i GBG och de hade inga problem att ta in den, men nämnde att den antagligen får skickas till Danmark (?) för rep.

Så 2 frågor:
  • Någon med liknande symptom/fel?
  • Skickar en AD alltid iväg direkt , eller löser de själva även om man inte köpt genom dem?
  • När/om den går iväg, har ni erfarenheter kring hur lång tid det "brukar" ta?

Blev fler än två frågor...
Inte det felet. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Har en Kermit. Hade problem med tidhållningen på den. Gick till AD med den. De skickade den vidare till Schweiz. Nytt verk och sen tillbaka med den igen. Vill minnas att jag hade den åter inom 3 veckor.
Jag tror inte att någon AD gör något med den utan att alla reparationer görs av fabriken eller motsvarande (Danmark).

Slängde in den igår hos Magnussons. 650 spänn i hanteringsavgift som jag såklart fattar måste tas ut, men störigt att den ändå går under garanti, så kan nu tycka att det borde hanteras av Oris.

Får se hur lång tid det kan tänkas ta, men skulle gå iväg till Danmark och lär väl bli ett nytt verk, lät det som i alla fall.

Tillbaka
Topp