• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Colloseum i Rom...

1000030539.jpg
Hade du turen att missa Vance?

1000017958.jpg

Den var fin! Äger ingen Oris men har hovrat flertalet gånger senaste årtiondet men aldrig landat en (blev en Pelagos 42 istället just nu, men har fortfarande en fabless för Aquis) :). Har aldrig djupdykt i olika referenser gällande Aquis men jag har inte något minne att jag sett en med borstad länk? Vilka referenser har detta?
Kul att fler uppskattar den! Då jag var i köpatagen var Aquis med blåa tavlan och polerade detaljer den mest eftersökta.

Pelagos är justa och tooligheten har de gemensamt 👍 Jag har även en BB heritage med Smiley dial och blå vridring 😊

Såvitt jag känner till är min version en av få referenser med borstade bandhorn och ytterlänkar: 4124-07 8 24 05EB. Även den mindre 39,5 mm har funnits med motsvarande finish.

Har också noterat att Cotton Candy reats ut i omgångar senaste året. Du som är forumets stora oriskännare - har den sålt dåligt? Synd på en mycket trevlig modell i så fall.

Jag tror att utbudet av Orisar i pastellfärger överträffar efterfrågan, framför allt Diver 65.
Bara 65'an finns i 15! olika varianter från fullbrons, med läderarmband, textilband och helstål.
Om man som jag, har en hel hög med Orisar, så har den väl sin plats i samlingen, men har man bara ett par klockor så skulle inte jag lägga närmare 30' på en klocka som det är stor risk att man tröttnar på i längden.

Varenda butik tog ju in en av varje, för att den var kul och stack ut i butiksskylten, men så många köpare till en så udda klocka har vi helt enkelt inte i Sverige.
Och antagligen inte i resten av världen heller😅
Dom går ju rätt billigt lite överallt på dom flesta siterna.

Jag tror att utbudet av Orisar i pastellfärger överträffar efterfrågan, framför allt Diver 65.
Bara 65'an finns i 15! olika varianter från fullbrons, med läderarmband, textilband och helstål.
Om man som jag, har en hel hög med Orisar, så har den väl sin plats i samlingen, men har man bara ett par klockor så skulle inte jag lägga närmare 30' på en klocka som det är stor risk att man tröttnar på i längden.

Varenda butik tog ju in en av varje, för att den var kul och stack ut i butiksskylten, men så många köpare till en så udda klocka har vi helt enkelt inte i Sverige.
Och antagligen inte i resten av världen heller😅
Dom går ju rätt billigt lite överallt på dom flesta siterna.
Låter väldigt rimligt. Tror du har rätt.

Någon som har ett bra tips på var man köper en tri wing skruvmejsel för att byta band på Aquis 41,5? Gärna någon ni själv testat och som funkar.

Hittar inte exakt samma längre men ser att Kjell har nästan samma

Innehåller denna en tri-point bit som är platt i änden?

Jag har ett äldre kit från ifixit, och den innehåller bara spetsig tri-point. Jsg har inte vågat skruva Oris med en spetsig tri-point ännu, då jag tänker att spåren i skruven i värsta fall går sönder.

Har som sagt ett från Clas, men det ser väldigt likt ut.
Heeelt platt är den inte. Men skulle inte kalla den spetsig, åtminstone inte jämfört med en del andra bits...

Innehåller denna en tri-point bit som är platt i änden?

Jag har ett äldre kit från ifixit, och den innehåller bara spetsig tri-point. Jsg har inte vågat skruva Oris med en spetsig tri-point ännu, då jag tänker att spåren i skruven i värsta fall går sönder.
Jag filade ner en liten spetsig tri-point mejsel så den blev platt istället, det gjorde jobbet iallafall. Om man inte vill lägga pengarna på Oris egna

Tillbaka
Topp