• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Börjat spana in oris aquis, är det mycket klocka för pengarna? har idag en tag heuer aquaracer 41mm. bärs 43mm stor?
Jag tycker det är jättemycket klocka för pengarna om man gillar formgivningen. Finish är bra och den känns bra på armen. Jag har inga problem alls med 43 mm, men då är jag van vid klockor upp till 45,5 mm. Sellita-urverket är pålitligt och helt OK, vilket jag förmodar att du redan tycker, om du är nöjd med din Aquaracer med ETA eller Sellita.

Gummibandet med snabbjustering känns lyxigt och bekvämt, och står sig bra mot exempelvis Omegas fantastiska gummiband med viklås till Planet Ocean.

Det enda jag skulle vilja förändra hos Aquis är att jag tycker visare och index på tavla är lite väl simpla (men då är jag också bortskämd av Grand Seiko).

Här är min:

PXL_20240120_161509435_crop.jpg

Senast ändrad:
Mycket Oris läggs ut på Catawiki. Har ni andra köpt något via Catawiki förr och har erfarenheter att dela?

Så hur gick det?
Tja, allt det där med bikarbonat, ketchup, citron, Ajax och Gud vet vad, det kan ni glömma nu.
Skultuna mässingsputs. Det är grejer, det.
Borstningen är kvar, men oxiderna är borta. Liksom alla fläckar och fingeravtryck som typ inte går att få bort annars. Nu är den... ren.
Sen om man gillar det eller inte, det är upp till var och en.
Det blir intressant att se om den står emot oxider bättre nu.
Burken räcker nog till 10 livstider skulle jag tro, det går åt typ ingenting.
20250624_183154.jpg
20250624_183518.jpg
20250624_183515.jpg
20250624_183522.jpg
20250624_183531.jpg

Senast ändrad:
Börjat spana in oris aquis, är det mycket klocka för pengarna? har idag en tag heuer aquaracer 41mm. bärs 43mm stor?
Personligen föredrar jag de nyare 43,5 mm före de äldre 43 mm. Tycker de sitter bättre på något vis som jag inte riktigt kan förklara...

Har en 43,5 mm nu, tycker inte den bärs större, mer true to size imho

Mitt råd är att testa hos AD eller på en GTG och bilda dig en egen uppfattning.

Så hur gick det?
Tja, allt det där med bikarbonat, ketchup, citron, Ajax och Gud vet vad, det kan ni glömma nu.
Borstningen är kvar, men oxiderna är borta. Liksom alla fläckar och fingeravtryck som typ inte går att få bort annars. Nu är den... ren.
20250624_183154.jpg
20250624_183518.jpg
20250624_183515.jpg
20250624_183522.jpg
20250624_183531.jpg
Madonn', så snyggt! 🤌 Med ditt skultunatips kanske till och med jag kan våga mig på en bronsare. Jag tycker det är otroligt snyggt när det glänser, men är inget superfan av bronspatina. Uppdatera gärna oss med hur länge behandlingen håller.

Personligen föredrar jag de nyare 43,5 mm före de äldre 43 mm. Tycker de sitter bättre på något vis som jag inte riktigt kan förklara...

Har en 43,5 mm nu, tycker inte den bärs större, mer true to size imho

Mitt råd är att testa hos AD eller på en GTG och bilda dig en egen uppfattning.
Tack för ett bra svar. jag får pallra mig iväg till en ad och testa helt enkel :). vill verkligen inte att den skall bli för stor eller tyckas bli för liten.

Så hur gick det?
20250624_183154.jpg
20250624_183518.jpg
20250624_183515.jpg
20250624_183522.jpg
20250624_183531.jpg

Men det där blev ju galet bra👌🏻
Det blir att beställa en burk direkt.

Aquis finns ju i både 36mm, 39,5mm, 41,5mm, 43mm, 45,5mm och 49mm just nu även om antal olika modeller är flest i 43mm.
Som sagt prova dig fram men Aquis är ju kända för att bäras mindre än måttet, mycket beroende på de korta bandhornen.
Lycka till!

Så gör Skultuna någon bestående skillnad I att hålla oxider borta?
Nej, det verkar inte så. Men när man gjort jobbet en gång är det mycket lätt att bara toucha up den s a s, idag körde jag med Ajax och tandborste i max 10 sekunder för hela klockan, och jag skulle nog vilja säga att den ser i det närmaste ny ut efter det. Dessutom luktar den fräscht 😁
20250626_073037.jpg
20250626_073048.jpg
20250626_073031.jpg

snabb fråga funkar 24mm gummi för Aquis på modeller som har 26mm? (Ifall innermått är detsamma). Och vet någon annars typ priset för ett nytt 26mm utan spänne?

🙂

Ja, men det blir ju lite smalare än vad ytterkanten är på bandhornen.
Ligger på 110-130€ hos Olfert-co.de.

Kom över den här godis-orisen häromdagen!
Återstår att se om man är man nog att bära den i sommar! Vill även tacka @ironcastle för tipset om Skultunas mässingputs! Det gjorde susen på min bronsare!🙏🏻 Har tidigare använt mig av såna tandprotesrengöringstabletter och har ändå varit väldigt tillfredsställd med resultatet, dock har jag tyckt att det ej har bitit riktigt lika bra på caset som på länk och lås. Klart värt ett köp och tack igen 😁
IMG_7124.jpeg

Tillbaka
Topp