• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Det är egentligen inte så mycket att utveckla. Jag har haft en Oris dykare i snart 15år och den har verkligen bara känts mer och mer rätt. Otrolig kvalitet och känsla i klockan för priset. Slår många betydligt dyrare klockor. Detta har gjort att när jag nu spanar efter klocka nr2 och nr3 i min blivande samling så är det i första hand Oris jag tittar på.

Jag har en lista där jag skriver upp intressanta modeller som har potential att bli mitt nästa inköp och där finns just din Artix date, tillsammans med både en Omega Seamaster och Oris Aquis Chronograph - alltså i gott sällskap :)

Du har observerat att Artixen finns i två storlekar 39mm och 42mm? Själv har jag smala handleder men gillar lite fetare klockor så jag skulle nog gå på 42:an

Ska bli intressant att höra hur du gör, lycka till!

Det är egentligen inte så mycket att utveckla. Jag har haft en Oris dykare i snart 15år och den har verkligen bara känts mer och mer rätt. Otrolig kvalitet och känsla i klockan för priset. Slår många betydligt dyrare klockor. Detta har gjort att när jag nu spanar efter klocka nr2 och nr3 i min blivande samling så är det i första hand Oris jag tittar på.

Jag har en lista där jag skriver upp intressanta modeller som har potential att bli mitt nästa inköp och där finns just din Artix date, tillsammans med både en Omega Seamaster och Oris Aquis Chronograph - alltså i gott sällskap :)

Du har observerat att Artixen finns i två storlekar 39mm och 42mm? Själv har jag smala handleder men gillar lite fetare klockor så jag skulle nog gå på 42:an

Alltid kul att höra hur folk resonerar. Nu är inte jag ute efter någon, du förväxlar mig med den egentliga frågeställaren. Men som sagt, ger mer när folk skriver av sig ang sina tankar gällande specifika märken eller modeller. Jag har haft både Artelier och Divers date och jag tokgillar Oris. Hade jag testat Artix hade jag testat 39mm då jag verkligen gillade min 40mm Artelier ang stl.

Grymt fin. Stilren och passar till allt. Har själv beställt en Classic med vit urtavla och läderband.
Ja, Classic är också fin, men jag har fastnat för just Artix nu. Som du säger så funkar den till allt, utan att sticka ut åt något håll.

Alltid kul att höra hur folk resonerar. Nu är inte jag ute efter någon, du förväxlar mig med den egentliga frågeställaren. Men som sagt, ger mer när folk skriver av sig ang sina tankar gällande specifika märken eller modeller. Jag har haft både Artelier och Divers date och jag tokgillar Oris. Hade jag testat Artix hade jag testat 39mm då jag verkligen gillade min 40mm Artelier ang stl.

Jag var inne på Klockmaster och provade den innan jag såg att den fanns i två storlekar. Jag tror att det var 42 jag tittade på, för 39 är väl ganska ny? Den kändes större än 39 i alla fall.

Den jag har nu är 39 mm inklusive kronan, och den senaste tiden har jag tyckt att den är liten, så det blir kanske den större i det här fallet.

Solbilder på Aquis Deep Blue
image.jpg
image.jpg

Nu skall jag dock börja mecka Strawberry Daiquiris och då jag brukar bli lite yvig med handlederna när yrseln sätter in, åker denna idiotsäkra dinka på istället.
image.jpg

Ha en fortsatt trevlig helg Orisvänner.
Grattis! Den där deep blue är så sjukt het! Själv sitter jag på den blåa (matt blå) och är ruggigt nöjd med den. Nu kanske jag ändå måste uppdatera mig...

Solbilder på Aquis Deep Blue
image.jpg
image.jpg

Nu skall jag dock börja mecka Strawberry Daiquiris och då jag brukar bli lite yvig med handlederna när yrseln sätter in, åker denna idiotsäkra dinka på istället.
image.jpg

Ha en fortsatt trevlig helg Orisvänner.

Fyfaan vad fin Orisen är, vart får man tag på en sån blå?
Läst att 43 mm Aquis bärs mindre men är ändå osäker på om den skulle passa mina tunna handleder på 16,5 cm..

Läst att 43 mm Aquis bärs mindre men är ändå osäker på om den skulle passa mina tunna handleder på 16,5 cm..
Tror inte det är några konstigheter. Smalare handleder har ibland fördelen av att större klockor sitter bättre på dem. Men spelar ju roll hur man är skapt på handledsområdet. Men jag hade inga problem med 43mm Oris, 44 mm Breitling och Panerai och jag har också runt 16,5cm.

• Like
Reactions: Tao
Tror inte det är några konstigheter. Smalare handleder har ibland fördelen av att större klockor sitter bättre på dem. Men spelar ju roll hur man är skapt på handledsområdet. Men jag hade inga problem med 43mm Oris, 44 mm Breitling och Panerai och jag har också runt 16,5cm.

Håller med dig. Mina handleder ligger väl på 16,5-17cm och jag tycker Aquisen funkar bra. Visst ser den rätt fet ut men det är ju halva grejen med en dykare från Oris.

Jag köpte min hos Klockmäster Globen.
Den bärs verkligen mindre än angivna 43 mm. Seiko sbbn015 (Tuna) med sina 48 mm verkade på papperet vara som att bära en snusdosa på handleden men det var inga problem alls. Aquisen upplevs likadant så du behöver inte vara orolig.

• Like
Reactions: Tao
Jag köpte min hos Klockmäster Globen.
Den bärs verkligen mindre än angivna 43 mm. Seiko sbbn015 (Tuna) med sina 48 mm verkade på papperet vara som att bära en snusdosa på handleden men det var inga problem alls. Aquisen upplevs likadant så du behöver inte vara orolig.

Aha, svänger nog förbi där och testar den då! Kostade den 16 700 kr som alla andra modeller och finns det nån prutmån hos Klockmaster?

@Foxbolt Deep Blue ser fantastisk ut. Synd att den inte fanns när jag köpte min Aquis, då hade det lätt blivit en sådan. Jag skulle gärna klämma lite på din någon gång.

@Foxbolt Deep Blue ser fantastisk ut. Synd att den inte fanns när jag köpte min Aquis, då hade det lätt blivit en sådan. Jag skulle gärna klämma lite på din någon gång.
Det går säkert att lösa. Finns i Sthlm fram till fredag och sedan mellan Uppsala och Gävle i fyra veckor. Hör av dig via pm om geografin fungerar.

https://www.facebook.com/KlockmasterGloben/posts/792029764250084:0

18 300 kronor.

Prutmån vet jag inget om, men om de bara har en klocka kvar, och det är en av endast 5 i Skandinavien kanske man har dåligt förhandlingsläge? Beror väl på hur trogen kund man är också.

Var hos Klockmaster Globen idag och testade 43 mm, satt som ett smäck! Frågade efter Deep blue men den hade enligt säljaren sålt slut väldigt fort. Det var också oklart när de skulle få in fler.. tidigast till hösten trodde han :eek:

dom blåa börjar dyka upp på chrono24 med nu ,för mindre än 18000 som klockmaster verkar ta
men vette fan om inte jag går på den klassiskt svarta änndå:cool:

Jag kan tänka mig det är jakten på en dykare som får in en på Oris. Väl där upptäcker man bredden som Oris har i sitt sortiment. Vad är det för model? Hittar den inte på deras hemsida. Läcker!
Chronoris Grand Prix '70 limited edition.
Det är nog oftast som du säger. Även om jag gick den motsatta vägen; började med Artelier och passerade jazzklockorna innan jag kom till dykarna. :)

Tillbaka
Topp