Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Adorini-tändaren för några hundringar i första posten.
Var köper du dem?
Jo, beställde för några veckor sedan, men inte fått dem än.
Jag köpte den billiga 79 kr hygrometern ffpn Kjell, funkar kanon till min enkla "plastidor". Testade att vira in den i en fuktig trasa för att testa den (den ska visa 100% då den ligger i en fuktig trasa) , den visade 10% för lite men har en liten kalibreringsskruv föe justering.Blev nervös nu när jag beställt fincigarrer av både BOTL och framcigarr, bestämde mig för att kalibrera hygrometern. Fyllde ett shotglas med salt, fyllde på med vatten, ställde i lådan, plastade in och lät stå över natten.
På morgonen visade den 65, alltså 10 procentenheter för lågt.
Fyllde på mer vatten i glaset så saltet står i vatten men utan att lösas upp, två timmar senare är mätvärdet oförändrat.
Tänkte åka och köpa en för jämförelse, men den enda jag hittar som jag får tag på idag är de här:
http://www.kjell.com/Sok?query=Hygrometer
http://m.clasohlson.com/se/view/con...tchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true
Duger någon av dem? Precision är ju inte angiven, vilket den är på Adorinis:
http://www.cigarrlagret.nu/product_info.php?products_id=224
Vad säger panelen?
Den analoga och den digitala visar konsekvent samma värde, som har varierat från 71% till 76% under kalibreringen, beroende på temperatur, antar jag.
Och så en paketöppning, inte tack vare brevbäraren.
Välförpackat innehåll.
Tre HDM Du Prince från 2002 och tre HDM DU Dieux får anses vara en bra start på en respektabel samling.
Tack igen, BOTL, de doftar fantastiskt fint!
BOTL m.fl.
Liten OT-fråga, men i samma härad som det som diskuteras i denna tråden:
Hur f-n får man ner fuktigheten i humidoren så här års? Har en Adorini med lock som rymmer ca. 50 cigarrer. Har haft den igång i 1 1/2 år, så den brukar vara ganska stabil. Har beads (65%-iga) i rör från Heartfeld/Kind Cigars, men fuktigheten ligger på dryga 75% just nu.
Humidoren & plastidoren (för lite längre lagring) står i min "vinkällare" i källaren i huset, så det är som tur är inte sååååå varmt (runt 17-18 grader så här års, kanske).
Kan man torka ut beadsen i ugnen en stund & hoppas på att dom drar åt sig mer fukt efter det? De är inte "genomblöta", typ 1/2 är genomskinliga, som de "ska" vara.
Ang gas och fylla tändaren. Har du luftat tändaren? Vissa hävdar också att man kan kyla tändaren och värma gasen lite innan man fyller tändaren, så rymmer den mer. Vet dock inte om det stämmer.
Och dumt.Låter osunt...
Luftat?!? Hur gör man det?
Kyla å värma... Så in m tändarn i frysen en stund, å gasflaskan i ugnen. 225 grader? ;-)
Låter osunt...
BOTL m.fl.
Liten OT-fråga, men i samma härad som det som diskuteras i denna tråden:
Hur f-n får man ner fuktigheten i humidoren så här års? Har en Adorini med lock som rymmer ca. 50 cigarrer. Har haft den igång i 1 1/2 år, så den brukar vara ganska stabil. Har beads (65%-iga) i rör från Heartfeld/Kind Cigars, men fuktigheten ligger på dryga 75% just nu.
Humidoren & plastidoren (för lite längre lagring) står i min "vinkällare" i källaren i huset, så det är som tur är inte sååååå varmt (runt 17-18 grader så här års, kanske).
Kan man torka ut beadsen i ugnen en stund & hoppas på att dom drar åt sig mer fukt efter det? De är inte "genomblöta", typ 1/2 är genomskinliga, som de "ska" vara.
Jag hade undvikit att sätta en i direktkontakt med cigarrer men kanske med en tub emellan!!Och igen; lägger ni ned staven bland cigarrerna?
Och dumt.
Allmänna gaslagen:
pV=nRT
Högre temperatur ger större volym. Gas i ugn betyder att det får plats mindre av den i tändaren.
Förutsatt att det är en högre temperatur i ugnen än utanför.
OnT: Låter det inte som onödigt mycket jobb för att få plats med mer gas i tändaren?
Metall expanderar ju också vid värme, är de inte snarare så att man vill kyla gasen och värma tändaren?