• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Täby (banan till östermalmstorg sen buss/ T-bana)/ Gärdet/ Hjorthagen/ Norra Djurgårdsstaden (om du pallar nyprod.)
Täby har alldeles för dålig kommunikation till Östermalmstorg. Ska kolla in Gärdet igen men senast jag kollade låg priserna där avsevärt högre än Aspudden.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Täby har alldeles för dålig kommunikation till Östermalmstorg. Ska kolla in Gärdet igen men senast jag kollade låg priserna där avsevärt högre än Aspudden.
Kolla gröna vänsteut typ Alvik/ Traneberg/ stora mossen/ Abrahamsberg osv. Bara att promenera sista biten ifrån Hötorget, liten trängsel på tuben faktiskt.

Mörby centrum kan fungera föresten.

Svårt att hitta en 3a för 4” nära Östermalm/ direktspår, åtminstone norr om stan. Du kan ju kika Norrtull/ nord-väst Valhallavägen med men tror det ligger lite över prismässigt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Då får det bli något här där jag bor helt enkelt. Bergshamra har jag funderat över men verkar vara väldigt varierande uppfattningar om området idag.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Då får det bli något här där jag bor helt enkelt. Bergshamra har jag funderat över men verkar vara väldigt varierande uppfattningar om området idag.

Bergshamra funkar, skulle dock titta på Mörby. Bra kommunikationer, Mörby Centrum (som är aptråkigt men, "allt" finns) nära och nära till grönområden. Finns dessutom flera stora, gamla föreningar med väldigt god ekonomi.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Lidingö nära bron går riktigt snabbt till Östermalmstorg. Betydligt billigare priser än innanför tullarna, kör du dessutom bil är du ute de stora vägarna både norr och söderut på några minuter! :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kolla gröna vänsteut typ Alvik/ Traneberg/ stora mossen/ Abrahamsberg osv. Bara att promenera sista biten ifrån Hötorget, liten trängsel på tuben faktiskt.

Mörby centrum kan fungera föresten.

Svårt att hitta en 3a för 4” nära Östermalm/ direktspår, åtminstone norr om stan. Du kan ju kika Norrtull/ nord-väst Valhallavägen med men tror det ligger lite över prismässigt.

3a för 4MSEK vid Norrtull/nordvästra Vallhallavägen? 3a på 45 m2 då eller?
 

joca

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på bra områden att spana in med bra kommunikation till Östermalmstorg och som inte kostar extremt mycket? Bor i Aspudden idag men här/kransen/telefonplan har priserna dragit iväg och vill inte gärna betala mer än max 4 för en trea på ~70 kvm.
Runt globen? Blir ett byte i centralen/slussen/gamla stan en/två/tre station/er men det brukar funka smidigt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
"Du kan ju kika Norrtull/ nord-väst Valhallavägen med men tror det ligger lite över prismässigt."

Ja gvs. får man gå ned i storlek isådantfall, har du några tips på områden?

Var inte meningen att vara dryg. Du får ursäkta om det kom fram så.

Rätt svår fråga att svara på. Känns som 4MSEK för en lägenhet på 70M2 är en svår ekvation och att man isf får börja bakifrån, dvs vilka områden kan man få hitta lägenheten i. Därefter får man kolla vilka områden som har bäst kommunikationer.

Stockholms län har ett snitt på 68,5k/m2 (
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/) och frågan gäller dryg 10k/m2 lägre.

Sen hade jag också ifrågasatt ”kommunikationer till ömalmstorg”. Handlar det om pendling till arbete så det (i min bok) något som kan ändras fort och inget jag hade lagt superhögt fokus på (inom rimliga gränser).
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Var inte meningen att vara dryg. Du får ursäkta om det kom fram så.

Rätt svår fråga att svara på. Känns som 4MSEK för en lägenhet på 70M2 är en svår ekvation och att man isf får börja bakifrån, dvs vilka områden kan man få hitta lägenheten i. Därefter får man kolla vilka områden som har bäst kommunikationer.

Stockholms län har ett snitt på 68,5k/m2 (
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/) och frågan gäller dryg 10k/m2 lägre.

Sen hade jag också ifrågasatt ”kommunikationer till ömalmstorg”. Handlar det om pendling till arbete så det (i min bok) något som kan ändras fort och inget jag hade lagt superhögt fokus på (inom rimliga gränser).
4,5 är okej, vill bara inte belåna mig så mycket med skakig marknad etc. Chansen att jag hamnar på annan plats i Stockholm än kring Östermalm bedömer jag som rätt liten.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
4,5 är okej, vill bara inte belåna mig så mycket med skakig marknad etc. Chansen att jag hamnar på annan plats i Stockholm än kring Östermalm bedömer jag som rätt liten.

Utvecklingen av bostadspriser är rätt bra i Stockholm:
NiqSQCM.png

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik

Allt beror helt klart på hur länge du avser att bo i din nästa lägenhet. Ser du på 5+ år vill jag gissa att du sitter rätt säkert.
Rent investeringsmässigt kanske du bör se efter nästa område som gentrifieras om du vill göra ett klipp. Men oavsett vad du väljer så kommer marknaden på kort sikt (1 år) sannolikt vika nedåt ett par %.

Det är inte röda linjen, men har du funderat på området kring Bagarmossen, Enskede, Kärrtorp osv? Vissa delar (ffa Gamla Enskede) är svindyrt. Men andra delar är fortfarande väldigt trevligt prissatta. Du har nära till grönområden och allt i området gentrifieras i rätt rask takt.
Bagarmossen till exempel är bra prissatt och delar av det är väldigt trevligt: (Andra delar mindre).

https://www.booli.se/slutpriser/bagarmossen/874650/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har en etta på 20 m2 som jag troligen ska hyra ut från april. Skicka pm om intresse finns. Centralt, kakelugn, byggår 1912, stora fönster åt två håll så mycket ljus, separat toa och dusch, lugnt tyst trevligt läge mellan centralen och rådhuset. Inflyttningsdatum lite osäkert då renovering av dusch och kök pågår. Möblerad.
 
Senast ändrad:

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Väcker tråden till liv igen.

Vad tycker ni om Nacka strand och vad tror ni om prisutvecklingen för bostadsrätter där?

Kvarnholmen, nacka strand, Finnboda eller innerstan. Vi har haft den debatten länge inom familjen.

De planerar att bygga enormt mycket i nacka strand de närmsta 10 åren.
Bra med busslinjer och sen båten till Nybroplan på 20 eller 35 min. Tunnelbanan om 7-10 år. Vi var och tittade lite för några veckor sedan, nybyggt, garage osv till ett okej pris (Stockholms mått) bra kvadratmeter pris också.

Nackdelen är att det inte finns matbutiker där än. Nacka forum är närmst så kanske 5-15 min promenad. Dock så bör det öppnas något där ju fler bostäder som byggs.

Jag upplever Kvarnholmen som mer isolerat och sämre kommunikation. Dock trevliga byggnader, men också svårt med vissa lägen då fler byggnader uppförs och kan förstöra utsikten. Fördelen är det redan en etablerad stadsdel med matbutiker och lite annan service osv.

Nacka strand inte är än. Men det bör ändras.

Här har du detaljplanen för området.
https://www.nacka.se/stadsutvecklin...h-bygger-vi/sok-projekt-pa-namn/nacka-strand/
 

sir alex

Panerai
Kvarnholmen, nacka strand, Finnboda eller innerstan. Vi har haft den debatten länge inom familjen.

De planerar att bygga enormt mycket i nacka strand de närmsta 10 åren.
Bra med busslinjer och sen båten till Nybroplan på 20 eller 35 min. Tunnelbanan om 7-10 år. Vi var och tittade lite för några veckor sedan, nybyggt, garage osv till ett okej pris (Stockholms mått) bra kvadratmeter pris också.

Nackdelen är att det inte finns matbutiker där än. Nacka forum är närmst så kanske 5-15 min promenad. Dock så bör det öppnas något där ju fler bostäder som byggs.

Jag upplever Kvarnholmen som mer isolerat och sämre kommunikation. Dock trevliga byggnader, men också svårt med vissa lägen då fler byggnader uppförs och kan förstöra utsikten. Fördelen är det redan en etablerad stadsdel med matbutiker och lite annan service osv.

Nacka strand inte är än. Men det bör ändras.

Här har du detaljplanen för området.
https://www.nacka.se/stadsutvecklin...h-bygger-vi/sok-projekt-pa-namn/nacka-strand/
 
Kvarnholmen, nacka strand, Finnboda eller innerstan. Vi har haft den debatten länge inom familjen.

De planerar att bygga enormt mycket i nacka strand de närmsta 10 åren.
Bra med busslinjer och sen båten till Nybroplan på 20 eller 35 min. Tunnelbanan om 7-10 år. Vi var och tittade lite för några veckor sedan, nybyggt, garage osv till ett okej pris (Stockholms mått) bra kvadratmeter pris också.

Nackdelen är att det inte finns matbutiker där än. Nacka forum är närmst så kanske 5-15 min promenad. Dock så bör det öppnas något där ju fler bostäder som byggs.

Jag upplever Kvarnholmen som mer isolerat och sämre kommunikation. Dock trevliga byggnader, men också svårt med vissa lägen då fler byggnader uppförs och kan förstöra utsikten. Fördelen är det redan en etablerad stadsdel med matbutiker och lite annan service osv.

Nacka strand inte är än. Men det bör ändras.

Här har du detaljplanen för området.
https://www.nacka.se/stadsutvecklin...h-bygger-vi/sok-projekt-pa-namn/nacka-strand/

Bostäderna i Nacka strand har varit riktigt trevliga. Mycket runt torget är verkar färdigbyggt 2020? Ja i övrigt en hel del planerat.

Inte alls mitt område så kanske dum fråga men vad kan man förvänta att sådant får för effekter på prisutvecklingen de på 2-4 års sikt?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bostäderna i Nacka strand har varit riktigt trevliga. Mycket runt torget är verkar färdigbyggt 2020? Ja i övrigt en hel del planerat.

Inte alls mitt område så kanske dum fråga men vad kan man förvänta att sådant får för effekter på prisutvecklingen de på 2-4 års sikt?

Nja, en del kanske. Mycket kommer påbörjas under 2020/2021.

Jag bor inte i området. Så svårt att säga kring prisutvecklingen. Men bostäderna får nog en skjuts uppåt med tunnelbanan.
 
Topp