Falken
Silver
Hehe tack för lite (många) synpunkter bra att inte bara höra ros.Är uppvuxen på Bondegatan och flyttade sen till eget på Rutger Fuchsgatan. Föräldrarna invandrade från Dalarna så de får betecknas som original hipsters med kånken och bockstyre redan på 80-talet. Jag trivdes på söder men flyttade för ett par år sedan till Vasastan som jag tycker mycket bättre om. Jag fick aldrig något perspektiv på Södermalm när jag bodde där men det har jag fått nu. En stockholmsk stadsdel på dekis skulle jag säga. Numera bor det mycket drygt reklamfolk där samt alla skådespelare men det är även stadsdelen där dräggen fortfarande hänger. Här i Vasastan är det lugnt och skönt men så fort man ska hälsa på päronen ser man någon pundare som cyklar runt på Götgatan och skriker.
Ett annat problem jag själv hade med söder var att man blev lite väl låst. Kanske var det för att jag bodde, jobbade och hade syskon och föräldrar där de sista åren, men jag tog mig sällan förbi Slussen. Bor du i Vasastan/Norrmalm/Östermalm känns det liksom som att du alltid är I stan. Södermalm känns snarare som en förstad till staden än en stad i staden. När jag var liten sa vi att vi skulle åka "in" till stan när vi åkte till City. Det fortsatte stämma även när jag växte upp.
Apropå Helgalunden drabbades en god vän till mig för några år sen av ett stöldförsök på hans mc som stod parkerad på Tjurbergsgatan. Det slutade med att pundaren som försökte sno hojen blev jagad av polisen i bil över Skanstullsbron, kraschade och mosade en stackars cyklist som blev förlamad för livet.
Hjärtat säger fortfarande Södermalm men det dröjer nog några år innan jag funderar på en återkomst. "Sofo" är dock det som gäller, bor du längre bort än typ Helgalunden eller maximalt borta vid SöS känns det nästan lika off som västra Kungsholmen. Hemska tanke.
Även kollat en del runt thorildsplan, ligger väl lite off men samtidigt inte lika mycket som fredhäll/Kristineberg...