• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

R

Red Scream

Guest
Stenöken? Majoriteten av byggnaderna är vackra k-märkta sekelskiftshus i storgårdskvarter. Men absolut, blir man inte insläppt på de ytorna förstår jag att man upplever stadsdelen som urban.
Ok, kanske lite hårt att kalla Vasastan "stenöken," men det är lite så jag upplever det. Vackra men steniga hus och inga träd förutom Vasaparken... Söder ftw!
 

Knypplarn

Cartier
Ok, kanske lite hårt att kalla Vasastan "stenöken," men det är lite så jag upplever det. Vackra men steniga hus och inga träd förutom Vasaparken... Söder ftw!
Har du ens varit i Vasastan? Tegnérlunden, Spökparken, Observatorielunden, Vanadislunden, Monica Zetterlunds park, Solvändan samt gångavstånd till Hagaparken. Hur mycket träd behöver du?
 
R

Red Scream

Guest
Har du ens varit i Vasastan? Tegnérlunden, Spökparken, Observatorielunden, Vanadislunden, Monica Zetterlunds park, Solvändan samt gångavstånd till Hagaparken. Hur mycket träd behöver du?
Jovisst. Men jämfört med Söder så upplever jag det som att det är mer sten, fler hus och mer kompakt.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är ju smålänning, men älskar STHLM! Tycker Svedmyra, Stureby och Enskede verkar vara trevliga område hyfsat nära söder och tullarna. Brukar bo där när jag är stora staden. Har ingen koll på bostadsmarknaden där dock! Vad säger ni som bor stan om dessa områden?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är ju smålänning, men älskar STHLM! Tycker Svedmyra, Stureby och Enskede verkar vara trevliga område hyfsat nära söder och tullarna. Brukar bo där när jag är stora staden. Har ingen koll på bostadsmarknaden där dock! Vad säger ni som bor stan om dessa områden?
Har ägt bostadsrätt i både svedmyra och sandsborg, Enskede är verkligen kanon. Dock är stora faktorn hur långt du har till jobbet därifrån, tid är pengar.
 

MartinGFX

Cartier
Är ju smålänning, men älskar STHLM! Tycker Svedmyra, Stureby och Enskede verkar vara trevliga område hyfsat nära söder och tullarna. Brukar bo där när jag är stora staden. Har ingen koll på bostadsmarknaden där dock! Vad säger ni som bor stan om dessa områden?
Bor i Stureby och trivs toppen kanon! Lugna villakvarter och ”vettiga” priser på lägenheter.
 

joca

Patek
2-Faktor
Är ju smålänning, men älskar STHLM! Tycker Svedmyra, Stureby och Enskede verkar vara trevliga område hyfsat nära söder och tullarna. Brukar bo där när jag är stora staden. Har ingen koll på bostadsmarknaden där dock! Vad säger ni som bor stan om dessa områden?
Alla trevliga områden. Enskede är dock väldigt stort och kopplar man på "Enskededalen" så blir det ännu större.. Finns både bra och sämre områden men generellt är Enskede trevligt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är ju smålänning, men älskar STHLM! Tycker Svedmyra, Stureby och Enskede verkar vara trevliga område hyfsat nära söder och tullarna. Brukar bo där när jag är stora staden. Har ingen koll på bostadsmarknaden där dock! Vad säger ni som bor stan om dessa områden?
Du kan lägga till Sköndal där också. Har bott där och trivdes riktigt bra. Ganska "pensionärsbetonat" men det har ju sina fördelar med väldigt lugn. Buss till Gullmars och sen 6 minuter tunnelbana så är du i stan. In alles typ 25 min. Går att cykla utan större problem.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas jag inte det känns för någon med den skulden.
Går ju inte att trolla fram en bra ekonomi i nya föreningar om man inte ska ta huggorm för insatserna........
Utmaningen med föreningar med många små barrar..som The Bronz.... är ju att omsättningen är så stor.......alla ska tjäna sig en hacka samtidigt....
 

zeke_varg

Omega
En gång i tiden köpte jag loss en lya från byggherren. Lyan hade stått tom en längre tid. Om jag inte minns fel så var JM (byggherren) nära att börja övergå till att betala månadsavgift/lya till nybildade föreningen fram till att de hittade köpare för de kvarvarande. Vet inte om det alltid är så men känns rimligt.
 

Joseph

Cartier
Beror ju på mer saker än bara skulden per kvadrat dock :)
Kan finnas förklaringar till en hög skuldkvot per bostadsrättslägenhet (t.ex. lokaler)
The Bronze har inga uthyrningalokaler som genererar intäkter. Med ett kvm-pris på 63k är 18k i skuld väldigt högt. Mäklaren sa även att SBAB inte godkänner lån där lägenheten har mer än 15k/kvm i skuld.

Många nyproduktioner har alldeles för låga avgifter också. Men de vet att gemene man bara kollar avgift och pris, få som granskar skulderna.

Hur påverkar det föreningens ekonomi?

Lägenheter som står tomma betyder väl minskade intäkter (avgifter) till föreningen.
 

joca

Patek
2-Faktor
The Bronze har inga uthyrningalokaler som genererar intäkter. Med ett kvm-pris på 63k är 18k i skuld väldigt högt. Mäklaren sa även att SBAB inte godkänner lån där lägenheten har mer än 15k/kvm i skuld.

Många nyproduktioner har alldeles för låga avgifter också. Men de vet att gemene man bara kollar avgift och pris, få som granskar skulderna.

Är med dig, menade generellt! Skulle ha varit tydligare såklart :)
Är även helt enig med för låga avgifter och att folk stirrar sig blinda på priset och avgiften.
Folk borde granska årsredovisning samt budget alternativt be någon med koll göra det. Då slipper man förhoppningsvis dra en nitlott :)
 

Zingo

Rolex
The Bronze har inga uthyrningalokaler som genererar intäkter. Med ett kvm-pris på 63k är 18k i skuld väldigt högt. Mäklaren sa även att SBAB inte godkänner lån där lägenheten har mer än 15k/kvm i skuld.

Många nyproduktioner har alldeles för låga avgifter också. Men de vet att gemene man bara kollar avgift och pris, få som granskar skulderna.



Lägenheter som står tomma betyder väl minskade intäkter (avgifter) till föreningen.
Är inte ovanligt att utvecklaren åtar sig att betala hyran under x år tills dess att bostaden är såld. Om det inte finns och det är ett primium bygge med mindre efterfrågan så är det lite skakigare.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Någon som har tips på bra områden att spana in med bra kommunikation till Östermalmstorg och som inte kostar extremt mycket? Bor i Aspudden idag men här/kransen/telefonplan har priserna dragit iväg och vill inte gärna betala mer än max 4 för en trea på ~70 kvm.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Någon som har tips på bra områden att spana in med bra kommunikation till Östermalmstorg och som inte kostar extremt mycket? Bor i Aspudden idag men här/kransen/telefonplan har priserna dragit iväg och vill inte gärna betala mer än max 4 för en trea på ~70 kvm.
Täby (banan till östermalmstorg sen buss/ T-bana)/ Gärdet/ Hjorthagen/ Norra Djurgårdsstaden (om du pallar nyprod.)
 
Topp