• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Tapiren

Cartier
Stockholms kooperativa bostadsförening har i alla fall väldigt nyligen haft lediga hyreslägenheter i Hässelby, deras koncept bygger på att man betalar en insats (säkert flera 100' i Hässleby eftersom de är nybyggda) och därefter en relativt normal hyra. Insatsen betalas tillbaka vid avflytt, så det kan ju vara ett alternativ om man snabbt behöver en bostad och vill känna lite på stan.

Om man ändå ska betala en insats, är det inte bättre med bstadsrätt? Tja, jo, antagligen, fördelen med förslaget ovan är att man kan flytta in/ut utan att förlora eller riskera något samt att det kan gå ganska fort om man är i akut behov av bostad.
 
Senast ändrad:

Case

Panerai
Visst ska man beakta risken att bostadsbubblan spricker, men det finns ingenting som tyder på att den ska göra det inom de närmsta åren. Framförallt inte i Stockholm, där marknaden fortsätter att vara överhettad, och kommer vara det ett bra tag till i och med att riksbanken fortsätter sänka styrräntan. Det är kanske rationellt att tänka sig att bubblan bör spricka, men i och med att det är konsumenterna som helt och hållet styr marknaden så måste man också se på marknaden ur ett något irrationellt perspektiv - människor belånar sig själva över huvudet för att få en lägenhet i innerstan, och så länge det fortsätter så är det åtminstone ingen dålig investering.

I Stockholm ser jag absolut inte varför man ska oroa sig för att priserna går ned, för du kommer som minst få det du betalat tillbaka vid försäljning om ingen drastisk förändring sker. Och även om jag delvis instämmer i att det är dumt att helt och hållet se bostadsköp som investeringar, så är det ju de facto så att en bostad kan innebära avkastning vilket en hyreslägenhet aldrig gör. Att då betala absurda hyror varje månad för överpriserade smålägenheter, det är isåfall än dummare.

Till TS vill jag, likt många andra, rekommendera Solna/Sundbyberg då priserna där tenderar att vara mer rimliga. Bra förbindelser med tunnelbana, om du nu ska jobba i innerstan.

Jag har bodde mellan 99 och 2014 i Spanien... Alla sa samma sak. "Det är ingen bubbla" "Köp nu, det kommer bara bli dyrare!" Nu står flera av mina vänner med lägenheter värda typ hälften av lånet. Sjukt bra investering. Dessutom har hyresmarknaden gått ned och de kan inte räkna med att eventuell hyresgäst ska täcka kostnaderna.

Det stämmer mycket väl att det alltid kommer finnas väldigt mycket mer efterfrågan än tillgång i Stockholm. Så det är inte där risken ligger.

Risken är en rejäl räntehöjning. Den är konstgjort låg just nu, vilket alla har normaliserat. Då kommer en jävla massa överbelånade inflyttade lantisar ;-) inte ha råd att bo kvar. Och då kraschar marknaden.
 

joca

Patek
2-Faktor
Stockholms kooperativa bostadsförening har i alla fall väldigt nyligen haft lediga hyreslägenheter i Hässelby, deras koncept bygger på att man betalar en insats (säkert flera 100' i Hässleby eftersom de är nybyggda) och därefter en relativt normal hyra. Insatsen betalas tillbaka vid avflytt, så det kan ju vara ett alternativ om man snabbt behöver en bostad och vill känna lite på stan.

Om man ändå ska betala en insats, är det inte bättre med bstadsrätt? Tja, jo, antagligen, fördelen med förslaget ovan är att man kan flytta in/ut utan att förlora eller riskera något samt att det kan gå ganska fort om man är i akut behov av bostad.
Problemet med skb är att du måste ha vääääldigt många års kötid för att få en lägenhet. Sist jag kollade var det ca 20 år för en tvåa i Farsta :)
 

Tapiren

Cartier
Problemet med skb är att du måste ha vääääldigt många års kötid för att få en lägenhet. Sist jag kollade var det ca 20 år för en tvåa i Farsta :)
Generellt är det så, men jag vet att man alldeles nyligen hade lediga lägenheter i Hässelby, kan fortfarande vara så (nybyggda hus = högre hyra / högre insats i kombination med läget gjorde att det fanns tio-femton tomma lägenheter under en period).
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Min kollega stod i någon kö där man lottade ut hyreskontrakt. Tog ett par månader, sedan fick han en lägenhet.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag har bodde mellan 99 och 2014 i Spanien... Alla sa samma sak. "Det är ingen bubbla" "Köp nu, det kommer bara bli dyrare!" Nu står flera av mina vänner med lägenheter värda typ hälften av lånet. Sjukt bra investering. Dessutom har hyresmarknaden gått ned och de kan inte räkna med att eventuell hyresgäst ska täcka kostnaderna.

Det stämmer mycket väl att det alltid kommer finnas väldigt mycket mer efterfrågan än tillgång i Stockholm. Så det är inte där risken ligger.

Risken är en rejäl räntehöjning. Den är konstgjort låg just nu, vilket alla har normaliserat. Då kommer en jävla massa överbelånade inflyttade lantisar ;-) inte ha råd att bo kvar. Och då kraschar marknaden.

När kommer räntan höjas? Vad är det som säger att det nya normalläget inte ligger runt 0-1%?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Gäller att välja kommun med omsorg (så man får mer pengar över till klockor). Skatt (kommunal + landsting):
Solna 29,20 %
Stockholm 29,98 %
Sundbyberg 30,98 %

Så bara genom att välja rätt sida om gränsen mellan Solna och Sumpan skiljer det 1,78 %.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-sektorn/Kommunalskatterna/11849/11856/67873/

Annedal och Mariehäll är bra med ur det perspektivet. Då de tillhör stockholms kommun bällstaån skiljer Bromma och Sumpan åt.
 

Zalath

Panerai
När kommer räntan höjas? Vad är det som säger att det nya normalläget inte ligger runt 0-1%?
Visst kan det vara så! Kanske inte så troligt, dock. Om räntan höjs blir det jobbigt. Dels ökar då räntekostnaderna på lägenheten och dels sjunker priset på bostaden. Det kan alltså bli ganska tråkigt..
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Visst kan det vara så! Kanske inte så troligt, dock. Om räntan höjs blir det jobbigt. Dels ökar då räntekostnaderna på lägenheten och dels sjunker priset på bostaden. Det kan alltså bli ganska tråkigt..

Varför är det inte så troligt?

Alla människor är idag experter på bostadsmarknaden. Men sällan är det någon som backar upp sina argument med något.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag har bodde mellan 99 och 2014 i Spanien... Alla sa samma sak. "Det är ingen bubbla" "Köp nu, det kommer bara bli dyrare!" Nu står flera av mina vänner med lägenheter värda typ hälften av lånet. Sjukt bra investering. Dessutom har hyresmarknaden gått ned och de kan inte räkna med att eventuell hyresgäst ska täcka kostnaderna.

Det stämmer mycket väl att det alltid kommer finnas väldigt mycket mer efterfrågan än tillgång i Stockholm. Så det är inte där risken ligger.

Risken är en rejäl räntehöjning. Den är konstgjort låg just nu, vilket alla har normaliserat. Då kommer en jävla massa överbelånade inflyttade lantisar ;-) inte ha råd att bo kvar. Och då kraschar marknaden.


Du jämför ett helt land med en stad?
 

MLP

Omega
Är inte sumpan rätt överprisat idag? Tänker då på mindre 1or och 2or. Sett fina gå för över 100tkr/kv vilket motsvarar lika stora lägenheter i vasastan/östermalm :-/
 

Zalath

Panerai
Varför är det inte så troligt?

Alla människor är idag experter på bostadsmarknaden. Men sällan är det någon som backar upp sina argument med något.
Va? Jag pratar om räntan, inte bostadsmarknaden. Riksbanken räknar ju med att höja räntan. Om du räknar med fortsatt negativ ränta under längre tid (eller räntesänkningar) så kan du ju berätta varför..
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Va? Jag pratar om räntan, inte bostadsmarknaden. Riksbanken räknar ju med att höja räntan. Om du räknar med fortsatt negativ ränta under längre tid (eller räntesänkningar) så kan du ju berätta varför..

Jag pratar också om räntan. Klart Riksbanken vill höja räntan. Men vad är det som pekar på att det kommer ske inom närtid? Och om den kommer upp till låt säga 0, kommer bankerna då höja låneräntan? Det är bara att gå in på valfri bank och titta hur de prognostiserar framtiden.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är inte sumpan rätt överprisat idag? Tänker då på mindre 1or och 2or. Sett fina gå för över 100tkr/kv vilket motsvarar lika stora lägenheter i vasastan/östermalm :-/
Har det inte alltid varit lite dyrare i Sundbyberg? Högre skatt, men bra kommunikationer. Schyssta restauranger. Känns som en mini-stad.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Svårt att hitta vettiga hyresalternativ och köper du får du vara beredd på svängningar på +- 20 % under normala marknadsförhållanden. Min förra lägenhet köptes tidigt 2009 för 4,3. Den som sålde hade köpt den några år tidigare för 4,8. Den gick sen upp till 6 milj, ner till 5 milj och upp till 7,3 när vi sålde den 2014. Idag hade den nog varit värde en bit över 8 milj. (En 4a på Kungsholmen).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har bodde mellan 99 och 2014 i Spanien... Alla sa samma sak. "Det är ingen bubbla" "Köp nu, det kommer bara bli dyrare!" Nu står flera av mina vänner med lägenheter värda typ hälften av lånet. Sjukt bra investering. Dessutom har hyresmarknaden gått ned och de kan inte räkna med att eventuell hyresgäst ska täcka kostnaderna.

Det stämmer mycket väl att det alltid kommer finnas väldigt mycket mer efterfrågan än tillgång i Stockholm. Så det är inte där risken ligger.

Risken är en rejäl räntehöjning. Den är konstgjort låg just nu, vilket alla har normaliserat. Då kommer en jävla massa överbelånade inflyttade lantisar ;-) inte ha råd att bo kvar. Och då kraschar marknaden.

Märkligt, min bank räknade på att jag ska klara en ränta på 6% när jag köpte för 3-4 år sen (Nordea). Alla jag känner vittnar om samma, och alla banker jag pratat med inför nästa flytt 2017 har minst samma krav (+ ofta amorteringskrav). Så varför en höjning av räntorna skulle "krascha" marknaden vet jag inte? Har du hört om många som får ta lån utan att klara en räntehöjning på minst 5%?

Jag bodde i Portugal förut. Kravet för att få ett lån på 4-500k€ var att du hade ett jobb, var portugis och inte hade några betalningsanmärkningar (i princip). Ingen aning om det är samma i Spanien, men oftast brukar kraschar föregås av något. I Amsterdam sjönk priserna med 30-40% men då hade man å andra sidan möjlighet att belåna över marknadsvärdet. Så många lägenheter hade lån på 120%. I Sverige funkar det som du säkert vet inte så.
 

Zalath

Panerai
Jag pratar också om räntan. Klart Riksbanken vill höja räntan. Men vad är det som pekar på att det kommer ske inom närtid? Och om den kommer upp till låt säga 0, kommer bankerna då höja låneräntan? Det är bara att gå in på valfri bank och titta hur de prognostiserar framtiden.
Men då antar du ju att du vet mer än vad Riksbanken vet, då kan du ju upplysa oss andra om vad det är som kommer förhindra att räntorna höjs? Räntorna är nedtryckta efter den stora finanskrisen, men det innebär ju inte att det är ett nytt normaltillstånd. Däremot kan det vara ett par år till.

Märkligt, min bank räknade på att jag ska klara en ränta på 6% när jag köpte för 3-4 år sen (Nordea). Alla jag känner vittnar om samma, och alla banker jag pratat med inför nästa flytt 2017 har minst samma krav (+ ofta amorteringskrav). Så varför en höjning av räntorna skulle "krascha" marknaden vet jag inte? Har du hört om många som får ta lån utan att klara en räntehöjning på minst 5%?

Jag bodde i Portugal förut. Kravet för att få ett lån på 4-500k€ var att du hade ett jobb, var portugis och inte hade några betalningsanmärkningar (i princip). Ingen aning om det är samma i Spanien, men oftast brukar kraschar föregås av något. I Amsterdam sjönk priserna med 30-40% men då hade man å andra sidan möjlighet att belåna över marknadsvärdet. Så många lägenheter hade lån på 120%. I Sverige funkar det som du säkert vet inte så.
Det handlar inte om att den nuvarande innehavaren inte har råd att bo kvar - de har de oftast - utan om att priset på bostaden går ned. Lite enkelt så är summan du kan lägga på bostad per månad ganska fast. Om räntan höjs måste då lånebeloppet minska för att kompensera för detta. Det spelar alltså ingen roll för den som köper utan risken bärs till stor del av den som äger/ska sälja. Och även om ägaren har råd att bo kvar med högre ränta så blir det ändå dyrare att bo kvar än tidigare.

Menar inte att det är fel att köpa bostäder, men en bör vara medveten om att det finns risk att åtminstone på kort sikt förlora en del.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Men då antar du ju att du vet mer än vad Riksbanken vet, då kan du ju upplysa oss andra om vad det är som kommer förhindra att räntorna höjs? Räntorna är nedtryckta efter den stora finanskrisen, men det innebär ju inte att det är ett nytt normaltillstånd. Däremot kan det vara ett par år till.

Var har jag sagt att jag vet hur det kommer vara? Jag har ifrågasatt huruvida vi inte ser ett nytt normalläge med låga räntor. Det är du som säger att det är troligt att räntorna kommer gå upp och folk får problem.
 
Märkligt, min bank räknade på att jag ska klara en ränta på 6% när jag köpte för 3-4 år sen (Nordea). Alla jag känner vittnar om samma, och alla banker jag pratat med inför nästa flytt 2017 har minst samma krav (+ ofta amorteringskrav). Så varför en höjning av räntorna skulle "krascha" marknaden vet jag inte? Har du hört om många som får ta lån utan att klara en räntehöjning på minst 5%?

Jag bodde i Portugal förut. Kravet för att få ett lån på 4-500k€ var att du hade ett jobb, var portugis och inte hade några betalningsanmärkningar (i princip). Ingen aning om det är samma i Spanien, men oftast brukar kraschar föregås av något. I Amsterdam sjönk priserna med 30-40% men då hade man å andra sidan möjlighet att belåna över marknadsvärdet. Så många lägenheter hade lån på 120%. I Sverige funkar det som du säkert vet inte så.


Att det flesta hushåll som lånar klarar av en ränta på 6% är ju helt riktigt, men om du försöker se det i ett större perspektiv. Jag tror folk menar på att en rejäl ökad bostadskostnad kommer resultera i att folk antagligen kommer spenderar rejält mycket mindre, vilket gör att konsumtionen stannar av. En konsumtion som idag är rejält lånedriven, kan komma att kasta landet i en recession, om det inte hålls flytande. Då spelar det ingen roll att hushållen kan betala ränta när folk slutar låna och konsumera.

Priserna gick ju ner i Köpenhamn, utan möjlighet till lån på 120%. Jag tror inte heller dock på någon nergång i närtid, priserna bör stanna häromkring. Den största bromsklossen till fortsatt prisökning i min mening kommer vara kontantinsatsen. Folk behöver snart 500k för en etta, det har många svårt att få ihop till (konstigt nog). Många vänner som köper nu har en boendekostnad på ca 10-12k på sina minilägenheter.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tjejkompisens 28kvm på Rådmansgatan kostar 14700kr/månad :banghead:

Många bor med en kompis, därav högt tryck trots sjuka priser:sorry:
Förlåt, jag formulerade mig fel. Jag menade att 55kvadrat för 14k var väldigt billigt, jag vet folk som betalar det dubbla.

28 kvadrat vid rådmansgatan för 15k låter ungefär i linje med vad jag vet andra betalar.
 
  • Like
Reactions: JLW

MaziK

Rolex
2-Faktor
Förlåt, jag formulerade mig fel. Jag menade att 55kvadrat för 14k var väldigt billigt, jag vet folk som betalar det dubbla.

28 kvadrat vid rådmansgatan för 15k låter ungefär i linje med vad jag vet andra betalar.

Haha vet folk som hyr hus med vattenutsikt 15 minuters tunnelbanefärd ifrån stockholm city för 30k :D. Finns det på fullt allvar folk som betalar 30k/månad i andra hand för 50-60kvm
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Haha vet folk som hyr hus med vattenutsikt 15 minuters tunnelbanefärd ifrån stockholm city för 30k :D. Finns det på fullt allvar folk som betalar 30k/månad i andra hand för 50-60kvm
Eller hur, exet bodde bakom Vassa Eggen förut - 140kvm 27,500kr... De är ändå överkomligt. Fast inte, fast typ. Men egentligen inte, fast i min skeva hjärntvättade storstadshjärna är de det :D
 

Zalath

Panerai
Var har jag sagt att jag vet hur det kommer vara? Jag har ifrågasatt huruvida vi inte ser ett nytt normalläge med låga räntor. Det är du som säger att det är troligt att räntorna kommer gå upp och folk får problem.
Riksbankens prognos pekar uppåt på medellång sikt, räntekurvorna likaså. Av ren nyfikenhet, vad är det som får dig att tro att vi ser ett nytt normalläge med nollräntor eller negativa räntor?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Riksbankens prognos pekar uppåt på medellång sikt, räntekurvorna likaså. Av ren nyfikenhet, vad är det som får dig att tro att vi ser ett nytt normalläge med nollräntor eller negativa räntor?

Varför lägger du ord i min mun? Var har jag skrivit att jag tror att negativa räntor är ett nytt normalläge?
 

Calfen

Panerai
Bolaget jag jobbar på har ca 20 miljarder i räntor alla våra "ränteförvaltare" tror att framtidens räntor kommer vara lägre än vad vi är vana med.
 
Topp