• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Vänta inte med att köpa är mitt råd. Jag harvade på alldeles för länge med andrahandsracet. Nu har jag visserligen gjort väldigt bra bostadsaffärer, men hade jag inte väntat hade det varit ännu bättre!! :cigar:
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Köp en bostadsrätt. Och det snarast möjligt. Priserna ökar konstant och löjligt snabbt. Så flytta upp, bo i andrahand några månader för att kunna gå på bostadsrättvisningar. Skulle det vara så att du inte får ta lån/inte kan köpa så tar du dina besparingar och köper dig ett hyreskontrakt i närförort för 200-300k.

Alternativt om du är från Göteborg och har kontakter i hyresvärden där nere -skaffa en hyreslägenhet i Göteborg, hyr ut den och lägg ut den för byte till något i Sthlm. Brukar funka rätt enkelt mellan storstäderna.
 
Är fortfarande Södermalm billigast innanför tull? Vilket område skulle ni rekommendera för någon som flyttar till Stockholm? Innanför tull är ett krav annars kan jag lika gärna pendla.
 

Calfen

Panerai
Skulle säga att de billigare områdena innanför tullarna är :

Ful Gärdet ( typ kampementsbadet)
Hornsberg/ statshagen (Kungsholmen ?)
Södermalm ( runt Södersjukhuset )
Södermalm (nära Nacka )
Sibirien ( vissa delar speciellt mot Valhallavägen )

Detta är en uppfattning ingen fakta ;)

Lämnar ute områden som tex Kristineberg då de inte är innanför tullarna (enligt en karta mina päron har hemma)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är fortfarande Södermalm billigast innanför tull? Vilket område skulle ni rekommendera för någon som flyttar till Stockholm? Innanför tull är ett krav annars kan jag lika gärna pendla.

Hmm, oklart. Tror inte vissa delar utav söder skiljer sig sådär vansinnigt mycket från resten? Rätta mig om jag har superfel.
Givet kostar en lya i vasastan eller östermalm mer.. Men det är då fan dyrt oavsett.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Skulle säga att de billigare områdena innanför tullarna är :

Ful Gärdet ( typ kampementsbadet)
Hornsberg/ statshagen (Kungsholmen ?)
Södermalm ( runt Södersjukhuset )
Södermalm (nära Nacka )
Sibirien ( vissa delar speciellt mot Valhallavägen )

Detta är en uppfattning ingen fakta ;)

Lämnar ute områden som tex Kristineberg då de inte är innanför tullarna (enligt en karta mina päron har hemma)
Tycker den där listan var rätt precis hur jag tänkte.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Skulle säga att de billigare områdena innanför tullarna är :

Ful Gärdet ( typ kampementsbadet)
Hornsberg/ statshagen (Kungsholmen ?)
Södermalm ( runt Södersjukhuset )
Södermalm (nära Nacka )
Sibirien ( vissa delar speciellt mot Valhallavägen )

Detta är en uppfattning ingen fakta ;)

Lämnar ute områden som tex Kristineberg då de inte är innanför tullarna (enligt en karta mina päron har hemma)

OT: Vart bor du själv?
Edit: Ser nu: knivsöder. Case closed.


On Topic:

http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/laen.aspx?LK=180&Typ=Boratter&srt=asc&tab=namn
 

Calfen

Panerai
Hmm, oklart. Tror inte vissa delar utav söder skiljer sig sådär vansinnigt mycket från resten? Rätta mig om jag har superfel.
Givet kostar en lya i vasastan eller östermalm mer.. Men det är då fan dyrt oavsett.

Skulle säga att ettor innanför tullarna har relativt samma kvm pris men typ vid köp av 3-5 rummare som det kan skilja mer!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Skulle säga att ettor innanför tullarna har relativt samma kvm pris men typ vid köp av 3-5 rummare som det kan skilja mer!
Väldigt sant! Begriper mig inte på ettorna. Jag tex som ung och singel skulle inte ens titta åt en ettas håll. Har polare som köper små lägenheter på 25kvm för priser man knappt vågar läsa klart nollorna på. De slutar alltid på sinnessjuka priser. Vilket iofs det mesta gör these days... Värt att spara lite extra och klippa en 2-3 istället imo. Alternativt bo i någon soft närförort. Tar ju fortfarande bara 10-15min med tuben till city.
 

Calfen

Panerai
Väldigt sant! Begriper mig inte på ettorna. Jag tex som ung och singel skulle inte ens titta åt en ettas håll. Har polare som köper små lägenheter på 25kvm för priser man knappt vågar läsa klart nollorna på. De slutar alltid på sinnessjuka priser. Vilket iofs det mesta gör these days... Värt att spara lite extra och klippa en 2-3 istället imo. Alternativt bo i någon soft närförort. Tar ju fortfarande bara 10-15min med tuben till city.

Håller helt med men visa tycker det är sjukt mycket mer credit att bo innanför tullarna, jag älskar Gröndal och gullmarsplan tex! Sjukt mer värt att bo i en tvåa på gullmars än en liten etta i Vasastan :)
 

wadstroem

Cartier
Väldigt sant! Begriper mig inte på ettorna. Jag tex som ung och singel skulle inte ens titta åt en ettas håll. Har polare som köper små lägenheter på 25kvm för priser man knappt vågar läsa klart nollorna på. De slutar alltid på sinnessjuka priser. Vilket iofs det mesta gör these days... Värt att spara lite extra och klippa en 2-3 istället imo. Alternativt bo i någon soft närförort. Tar ju fortfarande bara 10-15min med tuben till city.

Instämmer, åtminstone vad avser bostadsmarknaden i Stockholm. När det kommer till mer uttalade studentstäder så som Uppsala, Lund och Linköping så bör man snarare rikta in sig på små ettor och tvåor. Desperata studenter + minusränta ger en galen marknad när det kommer till smålägenheter. I Linköping så har ettor/tvåor på 40 kvm sålts för upp emot 2 milj, och det var i somras. Det är givetvis ingenting emot 40 kvm innanför tullarna i Stockholm, men ändå. Fortsätter man att hetta upp marknaden så som man gjort de senaste åren så är smålägenheter i rätt städer att satsa på om man vill sälja dyrt. Nu gick jag lite offtopic här, men ville bara flika in det.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Högalid får räcka ;) bor i en 2a nu men kollar lyor för att kunna flytta ihop med tjejen därav kollen :)

Högalid måste vara ett av de billigare delarna av Söder?
Ännu billigare måste området runt södra station vara. (De två tillsammans lär vara det billigaste två områdena på södermalm). Sofia har ju dragit iväg och allt runt vitan är ju snordyrt numer.

På kungsholmen är det billigaste områdena garanterat vara Kristineberg, Mariehäll och Fredhäll, tätt följt av Thorildsplan. För de som inte anser att detta tillhör Kungsholmen är nog stadshagen billigast. Hornsbergs strand är däremot inte billigt.

I vasastan är det billigast i Sibirien. En hel del hus utan hiss gör att priserna är rätt humana emellanåt.

På Östermalm är det billigast längst upp mot norrtull (i gränslandet mot vasastan) och Valhallavägen upp mot gärdet.

Gärdet är billigare än Östermalm (trots att de är samma stadsdelsförvaltning), och billigast på gärdet lär vara området längst bort mot värtahamnen (dock ej begränsat till kampementsbadetområdet). När djurgårdsstaden breder ut sig och de nya byggena i värtahamnen är på plats lär priserna öka rätt markant dock.

I city verkar priserna vara rätt konstanta och snarare bero på lägenheten snarare än huset/adressen. (Kan ha fel).
 

Oew

Rolex
Håller helt med men visa tycker det är sjukt mycket mer credit att bo innanför tullarna, jag älskar Gröndal och gullmarsplan tex! Sjukt mer värt att bo i en tvåa på gullmars än en liten etta i Vasastan :)
Tycker det beror på rätt mycket vad man gör, jobbar man mycket och i stan så tycker jag det är mer värt att bo mitt i stan även om man får en betydligt mindre lägenhet.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tycker det beror på rätt mycket vad man gör, jobbar man mycket och i stan så tycker jag det är mer värt att bo mitt i stan även om man får en betydligt mindre lägenhet.

OT: Jobbar i stan, och ränner runt på nätterna ett par dagar i veckan. Att behöva åka tunnelbana 10 minuter (eller taxi á 200ish:) för att komma hem till en rejält större tvåa istället för något betydligt mycket mindre inom tull tycker jag är värt det alla dagar i veckan. MEN det är som med allt annat, alla tycker olika!
 

Calfen

Panerai
Högalid måste vara ett av de billigare delarna av Söder?
Ännu billigare måste området runt södra station vara. (De två tillsammans lär vara det billigaste två områdena på södermalm). Sofia har ju dragit iväg och allt runt vitan är ju snordyrt numer.

På kungsholmen är det billigaste områdena garanterat vara Kristineberg, Mariehäll och Fredhäll, tätt följt av Thorildsplan. För de som inte anser att detta tillhör Kungsholmen är nog stadshagen billigast. Hornsbergs strand är däremot inte billigt.

I vasastan är det billigast i Sibirien. En hel del hus utan hiss gör att priserna är rätt humana emellanåt.

På Östermalm är det billigast längst upp mot norrtull (i gränslandet mot vasastan) och Valhallavägen upp mot gärdet.

Gärdet är billigare än Östermalm (trots att de är samma stadsdelsförvaltning), och billigast på gärdet lär vara området längst bort mot värtahamnen (dock ej begränsat till kampementsbadetområdet). När djurgårdsstaden breder ut sig och de nya byggena i värtahamnen är på plats lär priserna öka rätt markant dock.

I city verkar priserna vara rätt konstanta och snarare bero på lägenheten snarare än huset/adressen. (Kan ha fel).

Vitan är dyrt ja men visa delar av vitan upplever jag billigare speciellt mot Nacka då! Högalid är verkligen en utav de billigare alternativen speciellt i jämförelse med Mariatorget och Hornstull sen finns vissa delar av Högalid väldigt dyrt tex runt Hornsgatan krukmakargatan nära polishuset men också gator som är mot Hornstull och vattnet tex Heleneborgsgatan.

Mm Gärdet är ju en del av Östermalm men det är också hjorthagen ;)

Hornsbergstrands 3orna är relativt prisvärda enligt mig :) men ja statshagen är billigare !
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Vitan är dyrt ja men visa delar av vitan upplever jag billigare speciellt mot Nacka då! Högalid är verkligen en utav de billigare alternativen speciellt i jämförelse med Mariatorget och Hornstull sen finns vissa delar av Högalid väldigt dyrt tex runt Hornsgatan krukmakargatan nära polishuset men också gator som är mot Hornstull och vattnet tex Heleneborgsgatan.

Mm Gärdet är ju en del av Östermalm men det är också hjorthagen ;)

Hornsbergstrands 3orna är relativt prisvärda enligt mig :) men ja statshagen är billigare !

Har du varit i hjorthagen på länge? Jag minns det som ett skitområde men det är det inte längre...
 

egbert

Panerai
Appropå prognostiserad ränteutveckling som diskuterats tidigare i denna tråd, måste jag lägga in den här bilden som jag tycker är kul. Om än ett halvår gammal...

image.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Högalid måste vara ett av de billigare delarna av Söder?
Ännu billigare måste området runt södra station vara. (De två tillsammans lär vara det billigaste två områdena på södermalm). Sofia har ju dragit iväg och allt runt vitan är ju snordyrt numer.

På kungsholmen är det billigaste områdena garanterat vara Kristineberg, Mariehäll och Fredhäll, tätt följt av Thorildsplan. För de som inte anser att detta tillhör Kungsholmen är nog stadshagen billigast. Hornsbergs strand är däremot inte billigt.

I vasastan är det billigast i Sibirien. En hel del hus utan hiss gör att priserna är rätt humana emellanåt.

På Östermalm är det billigast längst upp mot norrtull (i gränslandet mot vasastan) och Valhallavägen upp mot gärdet.

Gärdet är billigare än Östermalm (trots att de är samma stadsdelsförvaltning), och billigast på gärdet lär vara området längst bort mot värtahamnen (dock ej begränsat till kampementsbadetområdet). När djurgårdsstaden breder ut sig och de nya byggena i värtahamnen är på plats lär priserna öka rätt markant dock.

I city verkar priserna vara rätt konstanta och snarare bero på lägenheten snarare än huset/adressen. (Kan ha fel).

Finns det ett Mariehäll på kungsholmen också? Finns ett i Bromma, vid Bällstabro
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Välkommen upp. Gjorde samma resa för att plugga för 6 år sedan och blev kvar:)

Boende löser sig alltid till till slut!(långsiktigt alltså)

Oavsett vad så ställ dig i bostadskö. Redan efter ett år kan du få rivningskontrakt där man kan bo flera år ibland medan man samlar poäng och har du en vanlig hyresrätt kan du börja byta. Tips ifall du var sugen på hyresmarknaden!
 
Topp