• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Grym skräddare i Stockholm?

McOak

Omega
Jag har provat Vivians med 17 skjortor som skulle kortas i ärmarna. Två av dem sattes ärmslaget (heter det så?) på fel sida. Det som tidigare satt på vänster sida, syddes på på den högra ärmen och vice versa. Jag sa inget och bryr mig inte nämnvärt. Jag använder skjortorna ändå i tror att det bara är jag som vet om det. Jag fick ett duktigt paketpris så jag är nöjd utifrån det arbete de la ner och utifrån det jag betalade. Jag tror inte heller att det var hon som gjorde jobbet så hon vet nog inte ens om att det blev så. Hon var väldigt trevlig och vänlig så trots den lilla missen rekommenderar jag henne och har överseende.

Bauer & Co har jag varit inne hos och det är den absoluta gräddan av professionella skräddare. En kostym skulle kosta strax under 40000 kr och en skjorta ca 3000 kr. Jag är övertygad om att det säkert är värt det, speciellt om man är en offentlig person och vill att det ska se bra ut.

Slutligen, Åhlens citys skrädderi på herravdelningen har jag använt till bättre kostymer och lite annat. De är duktiga. Sen ska det finnas på NK men de har jag inte provat. Jag utgår bara igår att de är duktiga eftersom de används av de som säljer kostymer där. Samma sak med Åhlens citys skrädderi, de används internt.
Måste dock säga att jag har använt mig av Åhlens Citys skrädderi vid tre separata tillfällen, med samma resultat. Skit.
1. Kortat ärmar på en vinterrock, den ena blev betydligt längre än den andra och såg ut som en halvmåne. Efter en del tjafs, och anklagelser om att jag "skrikit" och "agerat hotfullt" rättade de till det.
2. Skulle sy in en kostym i midjan och justera längden på ärmarna. Från att ha varit för lite för stor blev den för liten. Gick inte att åtgärda då de tagit "fel på måtten" och kapat för mycket tyg.
3. Lillebror skulle sy in kostym till balen. Trots att jag avrådde dem från att gå dit, gjorde dem det. Slutade som i exempel två. Dock ersatte de oss denna gång, vilket egentligen inte är mer än rätt.

Har pratat en del med div. personal på Oscar, Tiger och J.L., varav ett flertal av biträdena tycker att man "kanske ska gå till någon annan", då de tydligen ofta får klagomål från sina kunder.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Måste dock säga att jag har använt mig av Åhlens Citys skrädderi vid tre separata tillfällen, med samma resultat. Skit.
1. Kortat ärmar på en vinterrock, den ena blev betydligt längre än den andra och såg ut som en halvmåne. Efter en del tjafs, och anklagelser om att jag "skrikit" och "agerat hotfullt" rättade de till det.
2. Skulle sy in en kostym i midjan och justera längden på ärmarna. Från att ha varit för lite för stor blev den för liten. Gick inte att åtgärda då de tagit "fel på måtten" och kapat för mycket tyg.
3. Lillebror skulle sy in kostym till balen. Trots att jag avrådde dem från att gå dit, gjorde dem det. Slutade som i exempel två. Dock ersatte de oss denna gång, vilket egentligen inte är mer än rätt.

Har pratat en del med div. personal på Oscar, Tiger och J.L., varav ett flertal av biträdena tycker att man "kanske ska gå till någon annan", då de tydligen ofta får klagomål från sina kunder.
Tråkigt, det är inte ok och det är klart de ska ersätta om det är de som gjort misstag. Hot och skrik gör ingen skräddare säkrare på handen, men bara du vet hur du upplevde det som hände. Jag rekommenderade en kollegas man dit i somras. Han gjorde justeringar i en kostym och han är ytterst noga. Han var supernöjd. Jag har lämnat en hel del dit inklusive en del mer komplicerade arbeten på rätt fina kläder och jag är väldigt nöjd. De är väl fyra som jobbar där så jag kanske haft tur?
 

McOak

Omega
Tråkigt, det är inte ok och det är klart de ska ersätta om det är de som gjort misstag. Hot och skrik gör ingen skräddare säkrare på handen, men bara du vet hur du upplevde det som hände. Jag rekommenderade en kollegas man dit i somras. Han gjorde justeringar i en kostym och han är ytterst noga. Han var supernöjd. Jag har lämnat en hel del dit inklusive en del mer komplicerade arbeten på rätt fina kläder och jag är väldigt nöjd. De är väl fyra som jobbar där så jag kanske haft tur?
Visst, jag blev väldigt irriterad när de vägrade inse sitt misstag, men skulle aldrig få för mig att skrika eller hota någon över ett klädesplagg.
Kan nog stämma att de gjort fina arbeten, jag kan ha haft väldig otur. Vågar dock inte gå tillbaka dit igen, även om någon av de fyra råkar vara superduktig :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Visst, jag blev väldigt irriterad när de vägrade inse sitt misstag, men skulle aldrig få för mig att skrika eller hota någon över ett klädesplagg.
Kan nog stämma att de gjort fina arbeten, jag kan ha haft väldig otur. Vågar dock inte gå tillbaka dit igen, även om någon av de fyra råkar vara superduktig :)
Som rysk roulette fast med nål och tråd :). Jag förstår dig. Det är så man fungerar. Det finns fler.
 

MLP

Omega
Lämnade in 3 kostymer + 1 kavaj (kavajen skulle bara kortas i ärmarna) hos vivians skrädderi på skeppargatan. Enligt killen på plats så hade han (som var släkt med vivian) tagit över skeppargatans butik.

Första gången jag skulle hämta kostymerna så var det väldigt många fel. Armarna hade kortats på tok för mycket på en, en annan hade de inte tagit in något i midjan trots att vi nålade upp för det. De skulle även justera ryggen på kavajerna och det blev verkligen inte bra. Lämnade in de igen för att detta skulle återgärdas men när det skulle hämtas ut var det samma visa. Är tyvärr konstiga veck i ryggen, troligtvis har tyget hamnat snett och i stycket upp mot nacken har det också blivit fel. Ska testa att stryka de för att rätta till det, kan det vara så enkelt som så eller har detta skett i samband med vivians justeringar?

Betalade 3600kr för det hela och kan tyvärr inte rekommendera stället även fast de är trevliga.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    105.4 KB · Visningar: 128
  • image.jpg
    image.jpg
    112.3 KB · Visningar: 129

Scipio

Patek
2-Faktor
Lämnade in 3 kostymer + 1 kavaj (kavajen skulle bara kortas i ärmarna) hos vivians skrädderi på skeppargatan. Enligt killen på plats så hade han (som var släkt med vivian) tagit över skeppargatans butik.

Första gången jag skulle hämta kostymerna så var det väldigt många fel. Armarna hade kortats på tok för mycket på en, en annan hade de inte tagit in något i midjan trots att vi nålade upp för det. De skulle även justera ryggen på kavajerna och det blev verkligen inte bra. Lämnade in de igen för att detta skulle återgärdas men när det skulle hämtas ut var det samma visa. Är tyvärr konstiga veck i ryggen, troligtvis har tyget hamnat snett och i stycket upp mot nacken har det också blivit fel. Ska testa att stryka de för att rätta till det, kan det vara så enkelt som så eller har detta skett i samband med vivians justeringar?

Betalade 3600kr för det hela och kan tyvärr inte rekommendera stället även fast de är trevliga.
Det låter inte alls bra. Försök inte göra något själv. Det ska se bra ut när du hämtar det. Vivians skrädderi finns på Riddargatan. Där finns hon, men jag vet att det finne ett ställe till som heter något liknande. Gå tillbaka, ge dem en chans till annars tycker jag du ska få tillbaka pengarna så du kan börja om någon annanstans. Tråkigt när det blir så. Undrar om du inte ska prata med Vivian direkt på Riddargatan?
 

Jackee

Omega
Jag går alltid till Royal Kem & Skrädderi på Östermalmstorg. Har alltid kommit därifrån med ett resultat jag är nöjd med. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det samma skrädderi som Gabucci använder för att sy upp deras saker.
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Min flickvän letar skrädderi i Stockholm, gärna på kungsholmen eller i närheten. Finns det någon ni kan rekommendera?
Det som ska fixas är kortning av kavajärmar och korta någon kjol så inget avancerat.

Tack!
 
Kan vi få liv i detta igen? Behöver ta in en kavaj som sitter bra förutom något bred i midjan. Använder aldrig kavaj, inte heller någon erfarenhet av skrädderi. Är föregående tips fortfarande aktuella?

Är det något man ska vara bestämd med, eller fråga om för ett mer lyckat resultat?

Behöver inte vara budgetanpassat.

Tack KS som hjälper mig genom livet.
 
Kan vi få liv i detta igen? Behöver ta in en kavaj som sitter bra förutom något bred i midjan. Använder aldrig kavaj, inte heller någon erfarenhet av skrädderi. Är föregående tips fortfarande aktuella?

Är det något man ska vara bestämd med, eller fråga om för ett mer lyckat resultat?

Behöver inte vara budgetanpassat.

Tack KS som hjälper mig genom livet.

Syateljé Shamoon
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Har en ytterrock som är lite för lång och som behöver kortas. Det får inte bli fel.
Shamoon eller A.W Bauer?
 

MrIronMike

Panerai
Hej,

Jag lämnade in min kostym för lite skrädderi igår, nu känns det spontant väldigt dyrt när jag tänker i efterhand? 1700kr .. Eller är det ungefär normalpris ?

Kavaj - korta ärmar och dra in den vid ryggen
Byxor - korta längden samt dra in vid midjan
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag lämnade in min kostym för lite skrädderi igår, nu känns det spontant väldigt dyrt när jag tänker i efterhand? 1700kr .. Eller är det ungefär normalpris ?

Kavaj - korta ärmar och dra in den vid ryggen
Byxor - korta längden samt dra in vid midjan
Efter vad jag har lärt mig är det ryggen på kavajen som är jobbet och sannolikt står för den största kostnaden. Att korta ärmar och benlängd är enkelt och billigt.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Hej,

Jag lämnade in min kostym för lite skrädderi igår, nu känns det spontant väldigt dyrt när jag tänker i efterhand? 1700kr .. Eller är det ungefär normalpris ?

Kavaj - korta ärmar och dra in den vid ryggen
Byxor - korta längden samt dra in vid midjan

Dyrt enligt mig.
 

kalufsen

Panerai
Hej,

Jag lämnade in min kostym för lite skrädderi igår, nu känns det spontant väldigt dyrt när jag tänker i efterhand? 1700kr .. Eller är det ungefär normalpris ?

Kavaj - korta ärmar och dra in den vid ryggen
Byxor - korta längden samt dra in vid midjan
Jag brukar tänka 250-300 per ändring bortsätt från ändringar av axel från axel.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag lämnade in min kostym för lite skrädderi igår, nu känns det spontant väldigt dyrt när jag tänker i efterhand? 1700kr .. Eller är det ungefär normalpris ?

Kavaj - korta ärmar och dra in den vid ryggen
Byxor - korta längden samt dra in vid midjan

Ungefärliga priser hos en duktig skräddare är:
Ärmkortning nerifrån 400-500kr
Ärmkortning uppefrån (axeln) 1000-1500kr
Intag i sidor kavaj 400-500kr

Intag i liv, stuss, lår byxa 200-400kr
Lottning byxa 150-200kr

Så ja. Priset är väl satt om arbetet blir rätt utfört.
 

Size

Omega
Behöver nya/fler tips på bra skräddare i Stockholm. Var går man för att lägga upp en kostym? Gärna runt Vasastan/Östermalm
 

fredrikb

Cartier
Vill verkligen rekommendera Stockholms Skrädderi på Styrmansgatan. Har gått dit i 10 år och de är fenomenalt bra och ibland undrar jag om de kan trolla. Långt ifrån billigast men riktigt riktigt bra.
 

hedbrg

Panerai
Har en skinnjacka som ska lämnas in för ändringar av armvidd med mera. Är det någon som vet någon bra skräddare som är duktig på skinn?
 

Depp-Erik

Cartier
Hej alla glada, tänkte bara bidra lite i tråden. Hämtade precis upp min kostym från kungsateljé på Kungsholmen. Seriöst intryck, vi har gjort passning (heter det så?) vid två tillfällen och jag tycker att resultatet blev riktigt bra. Det var dock lite dyrare än vad jag tänkt, 1600 kronor för att lägga upp byxben, ärmar och sy in kavajen lite, hade trott att det skulle gå på max 1000. Men som sagt, bra blev det.

Vad brukar skräddare ta för ändringssömnad?
 

sasl-92

Omega
Sparkar liv i den här tråden igen. Någon som har ett färskt tips på skräddare för att justera några kavajer i Sthlm? Gärna någon med känsla för hantverk, kavajerna är okonstruerade och av ganska bra kvalle.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Sparkar liv i den här tråden igen. Någon som har ett färskt tips på skräddare för att justera några kavajer i Sthlm? Gärna någon med känsla för hantverk, kavajerna är okonstruerade och av ganska bra kvalle.
Vet att Oscar Jacobson använder sig av "Stockholm Skrädderi" för ändringar, och sen är det väl ofta tjat om "Vivianne Skrädderi & Kem" i dessa kretsar?
 
Topp