• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Sökning på bostad direkt med maxhyra 6lax, hägersten är inte fel för 4900....

http://www.bostaddirekt.com

Lägenhet Hägersten 1 40 m² 4900 kr 15/10-13 Tillsv.
Lägenhet Nacka 1.5 41 m² 6000 kr 20/10-13 5/12-13
Lägenhet Sigtuna 1 50 m² 4195 kr Omg. 28/2-14
Lägenhet Värmdö 2 45 (45) m² 5250 kr 1/12-13 31/5-14

Varför den väldigt självgoda och näst intill arroganta tonen. Där du får det att låta som du har bättre koll än alla andra, som ger dig tips på hur verkligheten ser ut?

Din budget på 6000-7000 kr / mån. Vad grundar du den på?
Hittar du många lägenheter inom det prisspannet? Om ja, varför ber du om hjälp för? Om nej så finns det kanske en anledning, att det saknas passande objekt.

Sökning på bostad direkt med maxhyra 6lax, hägersten är inte fel för 4900....

http://www.bostaddirekt.com

Lägenhet Hägersten 1 40 m² 4900 kr 15/10-13 Tillsv.
Lägenhet Nacka 1.5 41 m² 6000 kr 20/10-13 5/12-13
Lägenhet Sigtuna 1 50 m² 4195 kr Omg. 28/2-14
Lägenhet Värmdö 2 45 (45) m² 5250 kr 1/12-13 31/5-14

Det har du rätt i!
Såg även en tvåa på gärdet för 8000 kr. Dock ett kortare kontrakt.

Varför den väldigt självgoda och näst intill arroganta tonen. Där du får det att låta som du har bättre koll än alla andra, som ger dig tips på hur verkligheten ser ut?

Din budget på 6000-7000 kr / mån. Vad grundar du den på?
Hittar du många lägenheter inom det prisspannet? Om ja, varför ber du om hjälp för? Om nej så finns det kanske en anledning, att det saknas passande objekt.
Jag vill absolut inte låta självgod. Dock raljeras det hej vilt över min okunskap om marknaden.
Vad jag vill hitta står i första inlägget. Jag baserar det på andra vänners hyror samt vetskapen om vad en genomsnittlig lägenhet kostar.
Vad som kan tvinga mig att höja min budget ytterligare är om vi vill bo på mer än 20 kvm. Vi har tidigare bott i studentrummare och är inte kräsna av oss, dock kanske en aningen större lägenhet är att föredra. Planerar dock dessvärre att spendera mycket tid på kontoret :)

lugna er nu. allt är möjligt - även i Stockholm. Min familj äger en hyresrätt på lilla essingen, 30 kvm med en hyra på 4700kr. sådeså

Allt är möjligt. Inget är omöjligt. Vissa saker är svåra och andra nästan omöjliga... 7000 för en 1:a eller två innanför tullarna får nog tillskrivas det sista... Jag vill understryka att det kan gå, man kan ha tur, riktig otrolig skittur. Men att sitta och räkna på hur det borde vara kommer knappast leda er till innerstan för 7000. Kalkyler hit och kalkyler dit leder ingen stans då hyreslägenheter säljs till relativt kända priser. Uthyrning enligt lagen är fint, uthyrning mot lagen är vanligt...

Tror diskussionen är slut, visst kan man hitta en lägenhet 6000 innanför tullarna, men man ska ha väldans tur isåfall har man inte den turen så får man snällt slanta upp mer eller flytta längre ut, eller så köper man....

Varför inte hyra en lägenhet i andra hand, i någon förort. Till förhoppningsvis en vettig peng.
För att under tiden sondera terrängen, vart ni vill bo etc. Innan ni köper något.

Värt att känna till är att det finns extremt få lägenheter ute till försäljning, för stunden.

• Like
Reactions: P-A
Som du märker Pontus, allt är inte guld som glimmar i hufvudstaden. Det kostar att ligga på topp... Tråkigt men sant.... Du skull flyttat dit för 15 år sedan, innan prishysterin började på riktigt. Snart kommer nog marknadshyror också. Är du säker på att du måste flytta till innerstaden? Inget illa menat mot dig med detta lilla inlägg, försöker bara summera ett rätt kärvt boendeläge...

Varför inte hyra en lägenhet i andra hand, i någon förort. Till förhoppningsvis en vettig peng.
För att under tiden sondera terrängen, vart ni vill bo etc. Innan ni köper något.

Värt att känna till är att det finns extremt få lägenheter ute till försäljning, för stunden.
Absolut! Det är ett alternativ! Kanske får det bli så.
Ja, det verkar onekligen som är det är en sellers market så det smäller om det!

Tips är att kolla kommunikationen istället för avståndet till city. Jag som bor flera mil bort från city tar mig snabbare till city än många kollegor som bor centralt. Det går långt mycket fortare att ta sig till Sundbyberg, Älvsjö och liknande än att ta sig till "fel" hörn av Kungsholmen, Norrmalm osv där tunnelbanan inte går. Glöm bussar om du inte vill tillbringa hela ditt liv i kö. Som är 45 grader varm sommartid.

Hyrde ut min 2a på söder för några år sedan. Den är på 50kvm och jag hade inga problem att få den uthyrd för 14000/månaden.
Ett riktmärke om ni vill på centralt kanske.

Som du märker Pontus, allt är inte guld som glimmar i hufvudstaden. Det kostar att ligga på topp... Tråkigt men sant.... Du skull flyttat dit för 15 år sedan, innan prishysterin började på riktigt. Snart kommer nog marknadshyror också. Är du säker på att du måste flytta till innerstaden? Inget illa menat mot dig med detta lilla inlägg, försöker bara summera ett rätt kärvt boendeläge...
Problemet är snarare att allt är guld som glimmar i hufvudstaden, inte minst dess bostäder...
Nej, men jag är bekväm och innerstan känns spontant som något bekvämt. Några förorter som är att föredra? Både jag och min sambo kommer att arbeta mitt i city (hötorget).

Problemet är snarare att allt är guld som glimmar i hufvudstaden, inte minst dess bostäder...
Nej, men jag är bekväm och innerstan känns spontant som något bekvämt. Några förorter som är att föredra? Både jag och min sambo kommer att arbeta mitt i city (hötorget).
Ja efter röda, eller gröna linjen då :)

Hägersten, Sundbyberg och Solna tycker jag är trevliga ställen. Enklast är att utgå från tunnelbanelinjer. Ritade in på tunnelbanekartan. Har dock inte jättebra koll på de södra delarna på gröna.

dmJLs9k.png

Jag har bott i centrala Sumpan och Solna och fick dessutom nöjet att spendera några månader i Hallonbergen då mina hyresvärdar(ja jag fick bo i andra hand) gick i sär... Sundbyberg och Solna var bra iaf:)

Jag kan varmt rekommendera Råsunda, Solna. 10 min med tuben in till city. Stadskänsla, restauranger, affärer m.m.
Bodde där i tre år, flyttade i våras. Kan lätt tänka mig att bo där igen. Klart billigare än city, men inte billigt för det. Priserna i ("rätt") närkommuner till Sthlm ökar rätt stadigt de med.

Som föregående talare sa.
Håll er efter gröna linjen, alt röda eller möjligtvis blå.

Tar du gröna så har du t.ex hela Bromma som är sjysst.

Åt andra hållet har du Årsta, Enskede och Johanneshov.

Röda bjuder på t.ex Liljeholmen, Hägersten osv.

Roligast med blåa blir Sumpan och Solna-regionen.

som alfgren säger så titta inte blint på avståndet till city. många närförorter har riktigt bra kollektivtrafik som tar dig in till hötorget under halvtimman.

Skulle också säga att kolla kommunikationer mer än avstånd. Och T-bana eller pendeltåg är det som gäller. Inte buss. Kartan som Hoarz ritade på går att utöka vad gäller södra delen utefter grön linje med följande områden: Ut till Farsta, Bagarmossen, Stureby. Annars kulle jag själv i er situation framförallt kolla på Solna Sundbyberg om ni vill gå utanför Stockholms kommun.

Du har ju sambo, ända anledningen att bo mitt i centrum är ju att kunna dra hem damer snabbt från krogen. Annars är bra kommunikationer det viktiga att titta på.
Flyttade själv nyss ut från centrala gbg till en kranskommun då jag inte kräver krypavstånd lika ofta från vattenhålen längre.

Tar exakt lika lång tid till citykärnan, men fick dubbla boendet för samma peng. Antar de är samma i sthlm.

La in en liknande blänkare när jag flyttade till stan. Fick svar, absolut. Men då ville de ha mellan 100 o 200kak under bordet.

Välkommen till stan

Jag har en lägenhet som ska hyras ut minst 1år från november på st eriksplan, 40kvm. Tyvärr inte för 6k, men om någon är seriöst intresserad så PMa.

Tillbaka
Topp