• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

En vän betalar 4500 i månaden för sin hyresrätt ovanför Oleary's mittemot Gröna Lund på Djurgården. En tvåa på 50 kvm. Utsikt över Skeppsholmen... Hatar honom! :D

Juste, snittväntetiden för en sån här lägenhet på Djurgården ligger på 30 år om man inte köper kontraktet.

En vän betalar 4500 i månaden för sin hyresrätt ovanför Oleary's mittemot Gröna Lund på Djurgården. En tvåa på 50 kvm. Utsikt över Skeppsholmen... Hatar honom! :D

Juste, snittväntetiden för en sån här lägenhet på Djurgården ligger på 30 år om man inte köper kontraktet.

o snittväntetiden ökar ungefär med ett år per år va? :confused:

Haha, ja jävlar. Jag som tyckte bostadsmarknaden i Göteborg var pissig, här är det ca 10 års kötid på attraktiva förstahandskontrakt.

En kompis till mig bodde i en trea i Gamla stan för 6000/mån. Men det var bara ren hävla tur att han gick den, eller kontakter kanske.
Förstahand var det.

Min far bor på Hornsgatan (vid zinken) i en 4:a, 135kvm för 12k/mån.
Men det huset bor inte vem som helst verkar det som.
Gamla polischefer osvz

Dagens tidning...,

37A6215A-A11F-433E-8331-14989D849112-3141-000004DA5AFA315A_zps259a5723.jpg

Bodde själv inne i skanstull i andra hand för 6k(Hyra) ++, dock var det genom bekant och fick bo där så länge jag ville.

Jag valde dock att köpa nyproduktion efter ca ett halvår i närkommun som tar mig City (Centralen) på samma tid som när jag bodde i Skanstull.

Värt att fundera över

Yo yo yo! Se mitt svar nedan:

Hej,
Jag och sambon förbereder oss för tillfället för en flytt till vår vackra hufvudstad Stockholm.
Det har nog inte undgått någon att det är relativt svårt att hitta bostad så nu vädjar jag till er alla:
-Finns det någon själ som sitter på en central (inom tullarna) etta eller tvåa med hyra på 6000 kr eller lägre? Vi är inte intresserade av del i någons lägenhet.
Vi arbetar som revisor respektive analytiker och har fasta arbeten. Självklart inga husdjur.
Om rätt lägenhet dyker upp kanske någon klocka av roligare slag tillfaller den som hjälper oss! :pompus:
Tack på förhand!

Tack!
Det du skriver gäller givetvis bara bostadsrätter (inte hyresrätter). Men som ni skriver så är kanske 6000kr i underkant.
7000 kr tycker jag dock är rimligt för en etta. Hyr man ut en bostadsrätt med 1000-1500 kr i hyra med en kapitalkostnad för lån på 1-1,5 msek så är 6-7 tkr ganska rimligt vid andrahandsuthyrning.
Om det inte går att hitta en etta för 7000kr eller lägre så kommer vi att köpa en lägenhet. Det lönar sig givetvis att köpa en lägenhet men vi tänkte att vi kanske kunde hyra till en början för att känna in bostadsmarknaden och hitta en bra lägenhet.

Jag hör många som vill hyra ut sina lägenheter för >10-12 tkr, men frågan är vem som betalar detta?
En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.
Blir nog till att skaffa två lägenheter och hyra ut en på KS.

Jag vill betona att jag menar följande i all välmening:

Om ni har de yrkena du beskriver, och delar de åsikter du beskriver, så skulle jag rekomendera att du och din käresta (och alla andra intresserade) tar och läser följande böcker, och det mycket noga!

http://www.amazon.com/Black-Swan-Improbable-Robustness-Fragility/dp/081297381X

http://www.amazon.com/This-Time-Different-Centuries-Financial/dp/0691152640

http://www.amazon.com/Fooled-Randomness-Hidden-Chance-Markets/dp/0812975219

Kortfattat: När du köper en bostad, tar du en ekonomisk risk. Köper du den belånad, blir din risk ännu större. Du kan inte sannolikhetssätta och prissätta risken för bostadsprisfall till noll, läs böckerna ovan.

A black swan is an event, positive or negative, that is deemed improbable yet causes massive consequences

Samtidigt måste jag säga att jag totalt delar din frustration med bostadsmarknaden i Sverige. Den är ett av de största sveken mot den yngre generationen i Sverige. Varför kan vi inte ha en fungerande hyresmarknad i Sverige? Med budgivning på säg 5-åriga leasing-kontrakt, som i normala länder.

Jag är också lite nyfiken på vad man jobbar med när man är "analytiker", kan du berätta det i ungefärliga termer?

Man får lite blandade svar när man söker på det:
http://jobb.monster.se/analytiker_5

[quote="Pontusk, post: 224735, member: "En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.[/quote]

Oj, nej. Smakar det så kostar det.

Sålde min 43kvm i Vasastan för 2.3m med högre avgift än sådär. För typ tio år sen. Vi siktade på 2,5 som inte var helt orealistiskt då. Jag köpte samma lägenhet för 1.6 några år innan. Priserna har inte direkt gått ner sen dess.

Du får nog räkna lite mindre optimistiskt. Eller så har du kollat på tristaste tänkbara renoveringsobjekt på nedre botten. Sen vet jag inte hur många klockor du har, har du fem safir-rolex kan du ju få typ fem kvadratmeter till om du avstår dem ;-)

Men jag skulle slå ett slag för Hägersten, liljeholmen, midsommarkransen och, åt andra hållet, Hammarbyhöjden. Som många skriver så är det mycket mindre off än stora delar av Östermalm, Norrmalm och Kungsholmen. Själv bor jag på söder nu och jobbar i city, det är försumbar skillnad i restid mot om jag hade åkt från Hägersten istället för ifrån zinken.

Ett tag bodde jag i en stor etta med kök och sovloft mitt på Kungsholmen för 5000 kronor i månaden...

Vilket bara understryker hur uruselt hyresmarknaden fungerar. Att vissa får hyra för billigt är lika dåligt för marknaden som att vissa får betala för mycket.

Vilket bara understryker hur uruselt hyresmarknaden fungerar. Att vissa får hyra för billigt är lika dåligt för marknaden som att vissa får betala för mycket.

Hade jag haft möjligheten skulle jag utan tvekan ha betalat mer än det dubbla. I London betalade vi runt 1000 pund för en bra nyproducerad lägenhet i ett nyrenoverat område i östra London. Vår lägenhet ägdes av en privatperson som antagligen bara hade köpt den som investering. Uthyrningen sköttes av en letting agent som hade sitt kontor i huset. Superenkelt och smidigt system.

Nu ska jag berätta att jag lyckades med det som är ta mig fan omöjligt i Stockholm. Jag lyckades får ett förstahandskontrakt i Stockholm på 2 veckor på Gärdet. Jag inser att detta egentligen är omöjligt och var som att vinna på lotto men jag ska förklara hur du spelar på detta lotto.

Jag stod inte i någon bostadskö... och insåg att jag var fucked med stort F. Det var egentligen bara att köpa. Men som student med ett stark klockberonde så var det mer eller mindre kört att hosta fram en 15% insats. Plus man vill ju bo inne i stan.

Så vad du gör är att spana in fastighetskaländern och googla på fastighetsförvaltare. Sen spanar du in om deras fastighetsbestånd är del av stockholmsbostadsförmedling eller inte. Vissa saknar intern kö och om du mailar eller ringer dem kan du har tur att de har en ledig lägenhet. Detta kräver en del jobb men det kan gå och funkade för mig! Lycka till!

Här t.ex.

http://www.wahlinfastigheter.se/lagenheter.asp
http://www.bnfastigheter.se

Usch man får inte mycket för sina slantar i den där staden... plus om man använder bil, all förlorad tid i köer! Höll på att bli tokig senast jag var där..plus avgaserna på det. Förstår inte grejen med att bo i centrala Stockholm :confused:

Ja, det hela är mycket enkelt, finns att läsa i litteraturen till grundkurser i nationalekonomi:

Hyresreglering införs ofta med syftet att "alla skall få en möjlighet att bo centralt" och liknande argument. Men så snabbt man inför hyresreglering är det personer med bra kontakter, så kallade insiders, som ser till att få de underprissatta lägenheterna - medans "outsiders" betalar överpriser i förorten.

Resultatet blev alltså det motsatta man egentligen eftersträvade. Centrum fylls av välmående insiders som bor billigt subventionerade av outsiders. Alternativet är ju fri hyressättning, t.ex. genom budgivning på 5-åriga leasingkontrakt. Då kommer fortfarande mestadels insiders att bo centralt, men de kan inte komma undan med att snylta på de fattiga.

När en politiker säger sig vilja hjälpa någon, då skall du bli misstänksam!

Hyr billigt, spara och flytta ifrån den stan. Flytta till götet eller en vacker stad. Personligen klarar jag inte av stekare och liknande pack som finns där uppe.

Hyr billigt, spara och flytta ifrån den stan. Flytta till götet eller en vacker stad. Personligen klarar jag inte av stekare och liknande pack som finns där uppe.

Stockholm må inte passa alla, men att säga åt någon som bor i Stockholm att flytta till en vacker stad är för mig en gåta. Vackrare stad än Stockholm får man leta efter i Sverige. Säger skåningen som bor i Göteborg...

Stockholm må inte passa alla, men att säga åt någon som bor i Stockholm att flytta till en vacker stad är för mig en gåta. Vackrare stad än Stockholm får man leta efter i Sverige. Säger skåningen som bor i Göteborg...

Hear Hear!!

Som infödd men sedan länge frånflyttad Göteborgare får jag bara hålla med! Gbg må vara en trevlig stad men särskilt vacker kan man väl inte påstå att den är??

Jim

Har bott i sthlm i flera år. Och om man anser det är vackrast i Sverige så har man inte sett mycket av Sverige.

Tillbaka
Topp