• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT - nu är jag på väg att slå till på en systemkamera... behöver lite åsikter..

Lustigt vad mycket experter det var här på saker. Många av de mest fantastiska gluggarna är helt manuella (zeiss)
https://www.focusnordic.se/CarlZeiss/ObjektivSLR

Känner inte igen det du säger men kör mest proffshus så kanske att de inte funkar på enklare saker

Proffhus eller inte, alla moderna kameror lider av detta. Anledningen är att mattskivorna numera har mikrolinser för att öka ljusstyrkan och nackdelen med det är att skärpedjupet då ökas vilket gör att man inte kan se precis var man fokuserat. Notera att detta gäller endast mer ljusstarka objektiv dock, och detta endast vid större bländare (f/1.4-2).

Äger själv en del av Zeiss objektiven i din link, och har fått byta mattskiva i min 5D II för att kunna fokusera mer precist vid större bländare.

Om ni undrar varför detta är fallet, så finns det några anledningar till att tillverkarna valde att prioritera ljusstyrka i sökaren över precision: dels så tar autofokus sensors lite ljus, så spegeln släpper igenom en del (20-30% tror jag) till den och reflekterar resten till sökaren. Dels började zoomar bli mer populära, och de billigare som såldes med kameror är ofta inte ljusstarka. Dels behövde man normalt inte samma precision i och med att kameran fokuserade åt dig istället...

Canon, Nikon och resten lider alla av detta. På många modeller kan man byta ut mattskivan (vilket kan ha nackdelar som att sökarbilden blir mörkare med slöa zoomar, samt att ljusmätningen kan påverkas på en del hus), men på en del (e.g. Canon 7D) så stöder inte tillverkaren detta utan man får hoppa på en tredjepartslösning.

Det bästa sättet att verifiera fokus på idag är faktiskt att använda Liveview funktionen. Då har du ingen mattskiva alls utan tittar "genom" sensorn.

Proffhus eller inte, alla moderna kameror lider av detta. Anledningen är att mattskivorna numera har mikrolinser för att öka ljusstyrkan och nackdelen med det är att skärpedjupet då ökas vilket gör att man inte kan se precis var man fokuserat. Notera att detta gäller endast mer ljusstarka objektiv dock, och detta endast vid större bländare (f/1.4-2).

Äger själv en del av Zeiss objektiven i din link, och har fått byta mattskiva i min 5D II för att kunna fokusera mer precist vid större bländare.

Om ni undrar varför detta är fallet, så finns det några anledningar till att tillverkarna valde att prioritera ljusstyrka i sökaren över precision: dels så tar autofokus sensors lite ljus, så spegeln släpper igenom en del (20-30% tror jag) till den och reflekterar resten till sökaren. Dels började zoomar bli mer populära, och de billigare som såldes med kameror är ofta inte ljusstarka. Dels behövde man normalt inte samma precision i och med att kameran fokuserade åt dig istället...

Canon, Nikon och resten lider alla av detta. På många modeller kan man byta ut mattskivan (vilket kan ha nackdelar som att sökarbilden blir mörkare med slöa zoomar, samt att ljusmätningen kan påverkas på en del hus), men på en del (e.g. Canon 7D) så stöder inte tillverkaren detta utan man får hoppa på en tredjepartslösning.

Det bästa sättet att verifiera fokus på idag är faktiskt att använda Liveview funktionen. Då har du ingen mattskiva alls utan tittar "genom" sensorn.
Hej jag heter Sylvester, och jag har en engångsKodak, gäller detta för mig också, eller är det något annat jag ska tänka på då jag tänkte knäppa av en rulle under midsommaraftonens kräftskiva ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Systemkameran är given! D3100 har i stort sätt bara blivit lovordad. Jag vill ha en systemkamera som är kapabel till fina kort för ett bra pris, en mera avancerad hinner jag med att skaffa när man känner för det. Objektivet Sigma AF 70-300/4-5,6 DG Nikon har fått väldigt bra omdömen från användare. Sen att den klarar både långzoom och makro på ett bra sätt är ett plus, (vilket jag kollat upp på youtube från ägare av objektivet som visat väldigt bra bilder i inzoomningsläget och makroläget. Enda nackdelen är att det inte är bildstabilisering i Sigmaobjektivet men det löses genom ett stativ. Just nu känns det smidigare att ha ett objektiv som klarar båda sakerna på ett bra om än inte perfekt sätt.

Lyssna inte för mycket på proffsnördarna, är mitt tips! Steget upp från Din gamla kamera blir ENORMT med vilken nyare systemkamera som helst, även med kit-objektivet. Du kommer få skitbra klockbilder!! :)

Stativ funkar också bra med ett billigt!! Tjejen har ett från Dustinhome för 179:- och det funkar perfekt i alla lägen. Att som nybörjare köpa stativ för flera tusen känns bara larvigt... :)

Systemkameran är given! D3100 har i stort sätt bara blivit lovordad. Jag vill ha en systemkamera som är kapabel till fina kort för ett bra pris, en mera avancerad hinner jag med att skaffa när man känner för det. Objektivet Sigma AF 70-300/4-5,6 DG Nikon har fått väldigt bra omdömen från användare. Sen att den klarar både långzoom och makro på ett bra sätt är ett plus, (vilket jag kollat upp på youtube från ägare av objektivet som visat väldigt bra bilder i inzoomningsläget och makroläget. Enda nackdelen är att det inte är bildstabilisering i Sigmaobjektivet men det löses genom ett stativ. Just nu känns det smidigare att ha ett objektiv som klarar båda sakerna på ett bra om än inte perfekt sätt.
Låter bra! Lätt att snöa in sig på prylar. Kameran och objektivet du tänkt dig är troligtvis ett stort steg från kameran du har nu (om du har någon).
Hur mycket hade du tänkt att betala för huset? Brukar skilja en hel del mellan butiker, även så mycket att nyare modeller är billigare hos konkurrenter. Tex D3200 (har IR för fjärrutlösare) för samma pris som D3100. Men nog om det du kommer bli nöjd oavsett :)

Låter bra! Lätt att snöa in sig på prylar. Kameran och objektivet du tänkt dig är troligtvis ett stort steg från kameran du har nu (om du har någon).
Hur mycket hade du tänkt att betala för huset? Brukar skilja en hel del mellan butiker, även så mycket att nyare modeller är billigare hos konkurrenter. Tex D3200 (har IR för fjärrutlösare) för samma pris som D3100. Men nog om det du kommer bli nöjd oavsett :)
Det är ett erbjudande jag fastnade för från NetonNet: Nikon D3100 med ett AF-S DX 18-55mm f3,5-5.6G VR - objektiv, kameraväska och 16GB minneskort. 3690:-

http://m.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-paket/nikon-d310018-55vrbag16gb/172675.4957/

Sen komplettera med ett macro/långzoomsobjektiv: Sigma AF70 300mm 4-5,6 DG Nikon. 979:-

http://m.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/sigma-af70-3004-56dgnikon/116079.4570/

Sen slutligen ett stativ. 349:-

http://m.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/andersson-cat12/173744.3317/

Den sammanlagda summan kommer hamna på 5018:-

Då får man en hel del tycker jag! Angående vilken min nuvarande kamera är så är det en kompaktkamera, Canon Ixus 100IS jag har i nuläget.

Ser bra ut (dock behåller jag min åsikt om stativet). Ta en titt på Nikons 35/1,8 oxo, det är billigt, ljusstarkt och ett bra "normal" objektiv för FX hus.

Uppdatering. Jag beställt kameran med tillbehör från NetonNet igår...

Nikon D3100 med ett medföljande Nikon 18-55mm objektiv

Nikon-D3100.png

Sigma Telezoom/macroobjektiv 70-300mm

509_70-300mm_f4-56_dg_0.png

Väska

seb8132_11.jpg

Minneskort 16GB

transcend-sdhc16gbclass10(146469)-Large.jpg

Höj/sänkbart stativ med vattenpass

sec0128_12.jpg

5018:- känns som ett riktigt klipp, både kameran och telezoomobjektivet ha fått mycket gott omdöme. Vad jag läst och sett på videos så verkar Nikon D3100 vara motsvarande Canon EOS 550D i kvalitet, prestanda och bildkvalitet.. Här fanns en bra jämförande recension av Nikon D3100 och Canon EOS 550D

Då kommer vi få se högkvalitativa bilder nu då på alla klockor. Grattis lycka till.
Hehe, jo visst lite klockfotande kommer det att bli men det kommer ändå ägnas mest av naturfotande, jag gillade att skåda på fåglar med fågelkikare i min "tidiga ungdom" nu blir det ännu roligare nu när man kan fota dem :)

Tillbaka
Topp