• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Samlande - Vad samlar folk på 2014 utom klockor?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Gamla mopeder, macknostalgi, serier (Judge Dredd och Robotjägaren), modellbilar (Volvo Amazon främst), vintageporslin tillsammans med frun etc.

Det går i vågor dock.


Skickat från min Commodore 64
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Just nu fylls mitt hus totalt av barnleksaker i plast. Ofrivilligt från min sida.

3-åringen:
-"Pappa, kan jag få den leksaken?"
-"Nej!"

2 dagar senare

3-åringen:
-"Farmor, kan jag få den leksaken?"
-"Klart du får lilla älskling! Vill du ha denna också?"
 
Tändare! Framförallt av modellen "Silver Match Compound" som jag fått dille på... :p
IMG_2264.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gamla flyg biljetter som ja rest med, nån gång blir det en inramad tavla av dom är det tänkt, uppe i 33 olika länder just nu.


Så du väljer "vanlig biljett" istället för e-biljett, eller samlar du boarding card?

Kan nog bli rätt kul när de vintagefierats om sådär 20 år och framtdens ungdomarna undrar vad en flygbiljett är :)

Edit: Samlade för övrigt kapsyler när jag var runt 10 år. Kommer ihåg en gång när jag blivit lovad kapsyler av en kompis som skulle sluta samla (antar att hans föräldrar tröttnat på skräpet). Det var iaf flera tusen kapsyler i två fyllda ica-kassar. Tydligen var det lite för tungt för en 10 åring, så påsarna släpade nog i marken på vägen hem. Plötsligt så sa det "ritch" och 3-4000 kapsyler låg utspridda på vägen. Jag kommer ihåg frustrationen att jag inte ville lämna kapsylerna där och samtidigt kunde jag ju inte bara stå kvar. På den tiden fanns det inga mobiltelefoner, så det slutade med att jag sprang för livet hem och tvingade pappa att åka med mig och hämta upp dem. Som tur var hade inget snott mina värdefulla kapsyler :D
 

reffen

Omega
Så du väljer "vanlig biljett" istället för e-biljett, eller samlar du boarding card?

Kan nog bli rätt kul när de vintagefierats om sådär 20 år och framtdens ungdomarna undrar vad en flygbiljett är :)

Edit: Samlade för övrigt kapsyler när jag var runt 10 år. Kommer ihåg en gång när jag blivit lovad kapsyler av en kompis som skulle sluta samla (antar att hans föräldrar tröttnat på skräpet). Det var iaf flera tusen kapsyler i två fyllda ica-kassar. Tydligen var det lite för tungt för en 10 åring, så påsarna släpade nog i marken på vägen hem. Plötsligt så sa det "ritch" och 3-4000 kapsyler låg utspridda på vägen. Jag kommer ihåg frustrationen att jag inte ville lämna kapsylerna där och samtidigt kunde jag ju inte bara stå kvar. På den tiden fanns det inga mobiltelefoner, så det slutade med att jag sprang för livet hem och tvingade pappa att åka med mig och hämta upp dem. Som tur var hade inget snott mina värdefulla kapsyler :D

jepp, kanske var lite fel ord =) men det är Bording cards. Jo man får hoppas på att dom fortsätter med bording cards ett tag till, är väl SAS man kan välja nu o köra med fingeravtryck ist.

hehe skön story med kapsylerna, samlade själv på såna ett tag i ungdomen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
jepp, kanske var lite fel ord =) men det är Bording cards. Jo man får hoppas på att dom fortsätter med bording cards ett tag till, är väl SAS man kan välja nu o köra med fingeravtryck ist.

hehe skön story med kapsylerna, samlade själv på såna ett tag i ungdomen.


Tror tyvärr inte det kommer dröja många år innan bording cards är borta...
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Tyvärr inget samlarintresse här nu förtiden...

Blir lite nostalgisk nu, saknar hockeybuldstiden:)
 

Johan M

Cartier
Tidigare samlade jag på hoyor men jag gjorde mig av med en hel del när jag skaffade katt. Nu samlar jag på tiokronor, Asimovböcker på svenska (fast jag har kommit av mig lite), olika toscanocigarrer och morrhår.
 

Johan Erixon

Breitling
Sneakers (200+ par) och boardingkort (200 kommer man inte långt på där) har dominerat mitt samlande. Flög 95ggr förra året & sedan 2011 har det blivit runt 300 flygningar, Även om jag förra året köpte väldigt lite skor (desto mer kläder) så har jag tydligen lyckats samla på mig desto fler där innan. Mest retro Nike & Jordan :)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Filmer och en filmaffischer har det blivit genom åren, känns dock som jag slutat samla nu..

Började för längesedan med VHS, mestadels skräck (Fulci, Argento, Romero osv) och gärna rariteter från ex Video Invest osv. Dessa har jag dock sålt förutom ett par gamla, bla "Pre 84" versionen av Evil Dead från Palace:
http://www.bookofthedead.ws/website/the_evil_dead_palace_pictures.html

Gick sedan över till DVD, har sålt lite men troligtvis runt 400 filmer kvar.. Idag blir det dock 99% Bluray och endast filmer jag verkligen vill ha samt disney till dottrarna :)

Affischerna har jag också sålt av en hel del men har ett gäng kvar, dåligt med rariteter dock.

Af Sjodahl , hojta om det är någon genre/regissör/skådis eller liknande som du är intresserad av så kan vi säkert deala lite ;)


Hehe...lovar jag att göra, fast jag är ganska bred i samlandet :snaphappy::watching::bookworm::D
 

mega

Rolex
Har förresten blivit lite omedvetet samlande av 3D-glasögon och filmbiljetter från filmer jag sett med sonen som just fyllt nio.
image.jpg
 
Topp