• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Skatteverket smygöppnar, får du tillbaka på skatten?

Först och främst är det väldigt få i Sverige skattar 50%, kanske 0,1% av befolkningen eller något sånt skulle jag tro, att du sen får väldigt billig sjukvård, gratis skola etc kanske jag inte skulle kalla att sno. Visst kanske vi har höga skatter men att kalla det att staten snor känns lite överdrivet, livskvalitén vi har i Sverige är bland den högsta i världen så helt åt helvete kan det inte vara.

Jag skulle säga att väldigt många skattar 50%, för du tror väl inte du bara betalar skatt i form av inkomstskatt från din lön?
Och ja vi har hög social välfärd i Sverige, men vette sjutton om jag tycker den är tillräckligt hög med tanke på att vi ligger på andra- eller tredjeplats eller något sådant vad gäller skattetryck i världen. Innan Alliansen tog över 2006 hade vi förstaplatsen.

Först och främst är det väldigt få i Sverige skattar 50%, kanske 0,1% av befolkningen eller något sånt skulle jag tro, att du sen får väldigt billig sjukvård, gratis skola etc kanske jag inte skulle kalla att sno. Visst kanske vi har höga skatter men att kalla det att staten snor känns lite överdrivet, livskvalitén vi har i Sverige är bland den högsta i världen så helt åt helvete kan det inte vara.

Du är lurad.:pompus: Hoppas du inte blir arg den dag du upptäcker det.;)

Men det är inte det tråden handlar om så jag släpper detta sidospår nu.:)

Jag skulle säga att väldigt många skattar 50%, för du tror väl inte du bara betalar skatt i form av inkomstskatt från din lön?
Och ja vi har hög social välfärd i Sverige, men vette sjutton om jag tycker den är tillräckligt hög med tanke på att vi ligger på andra- eller tredjeplats eller något sådant vad gäller skattetryck i världen. Innan Alliansen tog över 2006 hade vi förstaplatsen.

Det ligger något i det, håller med om att välfärden faktiskt kunde vara högre med tanke på skattetrycket.
Men som bekant så är det ganska fritt att bosätta sig någon annanstans i EU om man inte gillar läget. :)

Jo men deklarationen gäller ju faktiskt skatt på inkomst inte hur mycket som går till skatt totalt, det är en helt annan diskussion.

Enda gången på året folk är nöjda med att ha blivit blåst på pengar av staten. :)

Själv lär jag bli återbetalningsskyldig pga lägenhetsförsäljning.

Blev till att betala en tusing tydligen, debut for mig (annars alltid fått tillbaka)...
Skit också... :facepalm:

Edit: positiva är att jag visst lagt undan tre tuss på ena bankkontot för detta ändamål (ifall det blev bakslag, för säkerhetsskull) så då är det ju två tusen kvar att lägga på en klocka :D

jaha, fick tillbaka lite av mina pengar, räcker till en Tudor BB och en kaffe på stan, ska man redovisa detta hemma eller ducka är frågan...

151:-... Två natoband iaf.
Nåväl, då har ju iaf pengarna varit mig tillgodo under året istf hos staten :)

om man räknar in arbetsgivaravgift, moms och all form av beskattning så ligger nog de flesta över 50% om man då räknar hur mycket företaget betalar för dig, och hur mycket av dina övriga utgifter och intäkter som går till staten. Men att ha en marginalskatt på över 50% är inte speciellt ovanligt heller. Alla som tjänar över 44k i månaden betalar marginalskatt på över 50%. Sedan ska även sägas att sverige har långt ifrån världens bästa skolor och vård trots en av världens högsta skatter. Om man är kroniskt sjuk, arbetslös, kriminell eller dylikt är sverige helt klart det bästa landet att bo i, för resten av folket är det dock en tämligen stor nettoförlust. I synnerhet för den demografiska grupp människor som här på KS som är tillräckligt kapitalstark för att bränna pengar på rolexklockor.

Tror inte riktigt att det är så de flesta tänker. Jag är glad för att jag sluppit låna av staten då jag inte har behovet, jag har istället lånat ut och får tillbaka dem i en klump. Förstår inte din hets riktigt. Hade jag haft pengarna i handen hade jag blåst dem redan så det är väl fint att någon ser till så att jag fortf. har några kronor kvar :)

Jag tror fler folk hade vaknat om man fått hela sin lön utbetald+arbetsgivaravgift och allt, och sedan fått en räkning av staten varje månad med specifikation för hur mycket man ska betala in till stat och kommun och exakt vad pengarna går till. Dessa "förmåner" är helt klart den största utgiften för dom flesta, mat, boendekostnader, nöjen och klockor utgör väldigt små summor i jämförelse.

och marginalskatten, med hänsyn till arbetsgivaravgiften för folk som tjänar över 44k är hela 64%!

om man räknar in arbetsgivaravgift, moms och all form av beskattning så ligger nog de flesta över 50% om man då räknar hur mycket företaget betalar för dig, och hur mycket av dina övriga utgifter och intäkter som går till staten. Men att ha en marginalskatt på över 50% är inte speciellt ovanligt heller. Alla som tjänar över 44k i månaden betalar marginalskatt på över 50%. Sedan ska även sägas att sverige har långt ifrån världens bästa skolor och vård trots en av världens högsta skatter. Om man är kroniskt sjuk, arbetslös, kriminell eller dylikt är sverige helt klart det bästa landet att bo i, för resten av folket är det dock en tämligen stor nettoförlust. I synnerhet för den demografiska grupp människor som här på KS som är tillräckligt kapitalstark för att bränna pengar på rolexklockor.
Alltså du betalar marginalskatt på beloppet över gränsen inte på hela lönen, alltså väldigt få som betalar 50% på hela sin lön. Nej vi kanske inte har den bästa sjukvården eller de bästa skolorna, men som jag skrev tidigare så har vi bland den bästa livskvalitén i Sverige.

Sen så är det ju inget krav att man måste bo i Sverige, om du nu tycker att det är så jävligt kanske du bör överväga att flytta.

Alltså du betalar marginalskatt på beloppet över gränsen inte på hela lönen, alltså väldigt få som betalar 50% på hela sin lön. Nej vi kanske inte har den bästa sjukvården eller de bästa skolorna, men som jag skrev tidigare så har vi bland den bästa livskvalitén i Sverige.

Sen så är det ju inget krav att man måste bo i Sverige, om du nu tycker att det är så jävligt kanske du bör överväga att flytta.

livskvalitet är väl ett tämligen subjektivt begrepp. och knappast något som jag personligen skulle mäta på kollektiv nivå. Min livskvalitet hade varit högre om jag sluppit en marginalskatt på 64%

livskvalitet är väl ett tämligen subjektivt begrepp. och knappast något som jag personligen skulle mäta på kollektiv nivå. Min livskvalitet hade varit högre om jag sluppit en marginalskatt på 64%

Skattedebatten i Sverige blir ofta ganska onyanserad. Man pratar ofta om marginalskatter på mer än 50% redan vid 40'/mån osv. Faktum är att du måste tjäna mer än 163,4'/mån för att ha en totalskatt på 50%. Vid 40'/mån betalar du knappt 28% skatt. (Tabell 32)

Sedan tillkommer naturligtvis AGA och moms på den totala kostnaden från "ax till limpa", så att säga. Om man därtill tar exemplet "småföretagare A som ska köpa tjänst av annan småföretagare B", dvs flera leds avbränning så måste det in ganska mycket i låda A för att det ska komma vettig lön ut ur låda B...

Kan rekommendera Eva-Lena Ahlqvists bok "klarspråk om skatter", för den som vill läsa mer utan att det blir knastertorra teorier. http://www.adlibris.com/se/bok/klarsprak-om-skatter-9789186203634

Nåväl. Med det sagt får jag tillbaka en halv klocka, ungefär... :)

Tillbaka
Topp