• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT snus vs klockbudget

JohanHLM

Rolex
När jag slutade snusa för 1,5-2 år sedan köpte jag en klocka för 10k som jag var tvungen att sälja om jag skulle börja snusa igen. Jag la uppskattningsvis 10k på snus om året och eftersom jag hållit uppe i knappt 2 år är min klockbudget nu 30k. Samma förutsättningar som tidigare dvs. börjar jag snusa måste allt säljas.
Detta har faktiskt funkat bra för min del o varit en extra trigger.
 

Peddjy

Cartier
Jag varken röker eller snusar, men försöker öka på mitt klockkonto på ett annat sätt. När jag står och funderar på att köpa en t ex. Tröja eller vad som helst så ställer jag mig frågan "behöver jag verkligen det här?" Skiter då i att köpa den där tröjan, sätter över de kanske 299kr som tröjan skulle ha kostat på ett klockkonto istället. Ja menar, en Explorer II känns viktigare än en tröja som man ändå slänger bort!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Slutade snusa 20110201 efter drygt halva livet som snusare.
Det är helt ärligt bland det bästa jag gjort och då utan att ta in den ekonomiska aspekten. Högre livskvalité är mitt plus.
Men visst fan blir jag fortfarande sugen.
Lycka till, det är värt de.
 

Snårtas

Rolex
När jag slutade snusa för 1,5-2 år sedan köpte jag en klocka för 10k som jag var tvungen att sälja om jag skulle börja snusa igen. Jag la uppskattningsvis 10k på snus om året och eftersom jag hållit uppe i knappt 2 år är min klockbudget nu 30k. Samma förutsättningar som tidigare dvs. börjar jag snusa måste allt säljas.
Detta har faktiskt funkat bra för min del o varit en extra trigger.
Det var en jäkligt bra idé för att piska sig själv att sluta. Köpa en klocka man verkligen inte vill göra sig av med och använda den som motvikt till att falla tillbaka i nikotinberoende. Har själv snusat i dryga 20 år och slutat 2 ggr. Första gången höll jag upp typ 1 år (och gick upp 10 kg) och andra gången bara några månader. Har på senare tid börjat fundera på att sluta igen, och där är definitivt klockintresset en bidragande faktor. Ska suga lite på karamellen över helgen och se om jag är modig nog att köra på. Isf blir det nytt klockköp nästa vecka :)
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Förstår resonemanget men jag har ett bättre tips....de flesta banker har idag att du vid varje kortköp kan runda av till ett förvalt belopp (av dig)...ex har du valt 50 kr som belopp...köper du något för en krona så dimper det in 49 kr på ditt konto avsett för klockköp. Man tänker inte ens på att pengar försvinner:)

//andheg
 

Landshark

Cartier
Diskussion i Simpsons-familjen om hur de kunde spara mer pengar (fritt som jag kommer i håg det):
Bart: I´ll start smooking and then give it up!
Homer [ödmjukt]: Giving up smooking is the hardest thing, here have 10 dollars...!

För övrigt har jag just börjat snusa. 20 spänn för en Smålands Portion känns hanterbart.

Annars är det ju ett utmärkt sätt att spara pengar, om inte annat, att sluta röka. Enkelt är det också.
Faktiskt! Man köper boken som är skriven av Allan Carr och läser den. Färdigt!
 

_z_

Omega
Fullständigt obegripligt att ni har råd att snusa portion :p

Började snusa - 77, slutade - 88. Av nån outgrundlig anledning så började jag igen - 94 vilket ju bara kan anses som ofattbart korkat!

Ja ja, så är det i alla fall men ni som inte kan sluta och vill spara lite pengar, köp en prismaster & börja med lössnus. Portionssnus är ju en katastrof ekonomiskt!

SGS3 via Tapatalk.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Diskussion i Simpsons-familjen om hur de kunde spara mer pengar (fritt som jag kommer i håg det):
Bart: I´ll start smooking and then give it up!
Homer [ödmjukt]: Giving up smooking is the hardest thing, here have 10 dollars...!



För övrigt har jag just börjat snusa. 20 spänn för en Smålands Portion känns hanterbart.

Annars är det ju ett utmärkt sätt att spara pengar, om inte annat, att sluta röka. Enkelt är det också.
Faktiskt! Man köper boken som är skriven av Allan Carr och läser den. Färdigt!
Varför är den boken så bra? Kan du förklara.? :)
 

Thomas77

Omega
Fast jag tycker portion räcker längre. En dosa kramsnus (som är det godaste snuset) drar jag i mig utan problem på en dag. En dosa portionssnus för min del räcker lätt i två dagar.
m2qS1Zd.jpg
 

Smulan

Rolex
Nikotnet i snuset påverkar ju som bekant insulin och blodsockernivån. Om man slutar blir man hungrigare, matkontoto ökar och man riskerara att gå upp några kilo i vikt. I vissa undersökningar motverkar nikotin också några demenssjukdomar. Som grädde på moset är det också förfärligt gott :)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Nikotnet i snuset påverkar ju som bekant insulin och blodsockernivån. Om man slutar blir man hungrigare, matkontoto ökar och man riskerara att gå upp några kilo i vikt. I vissa undersökningar motverkar nikotin också några demenssjukdomar. Som grädde på moset är det också förfärligt gott :)

Började äta som sagt mer och mer men då fick jag börja träna hådare och hådare för att inte bli fet! Va jobbigt i början men nu älskar jag att springa 4-5 mil i veckan : ) Men jag saknar snuset :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Inne på andra dagen nu utan snus, går bra än så länge. Konto är öppnat och ställt in så det skall föras över snuspengar varje månad. Sitter o funderar på vad man skall köpa och försöker bestämma hur jag skall göra. Skall man vara ståndaktig och vänta ett år och då köpa något eller skall man redan nu bestämma att detta går bra och därför direkt köpa sig en sluta snusa klocka?
 

JayJay

Rolex
Lycka till!

Påbörjade själv mitt senaste uppehåll för snart 2 år sedan (fortfarande pågående). Gjorde detta helt utan tankar på den ekonomiska aspekten och eftersom jag inte avsatt pengar specifikt så har jag heller inte märkt av ngn skillnad. På ettårsdagen belönade jag mig ändock med en klocka som jag tänkt att flippa om jag börjar igen.

Återigen: lycka till!
 

Kson

Patek
2-Faktor
Inne på andra dagen nu utan snus, går bra än så länge. Konto är öppnat och ställt in så det skall föras över snuspengar varje månad. Sitter o funderar på vad man skall köpa och försöker bestämma hur jag skall göra. Skall man vara ståndaktig och vänta ett år och då köpa något eller skall man redan nu bestämma att detta går bra och därför direkt köpa sig en sluta snusa klocka?

Spara och vänta!! Vill du ha en lång tid utan snus så köp inget nu utan försök att inte tänka på det alls. Låt tiden gå och ifall du klarar några månader vilket jag tror du kommer göra så kan du börja tänka på vad du vill köpa! När jag slutade och började spara va de en mörk tid de första månaderna men nu går det väldigt bra!
 

Selvedge

Rolex
Inne på andra dagen nu utan snus, går bra än så länge. Konto är öppnat och ställt in så det skall föras över snuspengar varje månad. Sitter o funderar på vad man skall köpa och försöker bestämma hur jag skall göra. Skall man vara ståndaktig och vänta ett år och då köpa något eller skall man redan nu bestämma att detta går bra och därför direkt köpa sig en sluta snusa klocka?
Kör hårt! Har varit ifrån snuset i 2veckor och det funkar bra! Räcker att titta ner på handleden på min nyinköpta för att hålla sig borta! Vi verkar vara många här som slutat eller håller på att sluta! Vad kan vi göra för att peppa varandra? Sluta snusa tråden?
 

Smulan

Rolex
Började äta som sagt mer och mer men då fick jag börja träna hådare och hådare för att inte bli fet! Va jobbigt i början men nu älskar jag att springa 4-5 mil i veckan : ) Men jag saknar snuset :)

Du ser, mer mat och dyra löpardojjor! Genom att snusa sparar jag minst 6 tuss per år :)
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Bumpar den här tråden, för att se utfallet blev såhär drygt nio månader senare.
Är det någon som fortfarande håller på?
Själv hoppade jag på, efter drygt tjugo års snusande.
40kr/dag sedan juli förra året, har blivit drygt 10 tuss på "Antisnuskontot".
Återstår bara att se, vad pengarna ska användas till.....
 

Chattras

Cartier
Jag är övertygad om att summan av lasterna är konstant. Så skulle jag lägga ner snuset skulle jag bara hitta något annat som ersätter detta.

Med det argumentet kan jag fortsätta med snuset övertygad om att jag inte skulle spara något på att sluta :).
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Där kom den den tråden upp.

Jag har inte snusat sedan 14 juni förra året. Sparat 1500kr månaden pga detta.

Har inte låtit kontot växa jätte mkt då jag konstant köpt och sålt klockor, mest billiga. Största inköpet för sparpengarna var en speedy pro som jag hade i en månad och sedan sålde.

Nu sitter jag i båten och väntar på Basel...
 
Topp