• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT snus vs klockbudget

smulster

Cartier
2-Faktor
Tanken på att sluta har slagit mig, och någon gång kommer jag troligtvis att sluta. Men i nuläget hittar jag inga skäl starka nog för att överväga det. Det ger så mycket mer än det kostar.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Regeringen höjer skatten på snus med 20% Detta betyder att en dosa lös general kommer att lossna på 60 spänn. Sprätter man då en dosa om dagen (vilket jag gjorde förr). Så landar man på 21900kr. Det lustiga i kråksången är att denna skönhet ligger på 22400...
Surt att man inte kan sluta snusa en gång till.
image.jpg
 

calzone

Vacheron
Regeringen höjer skatten på snus med 20% Detta betyder att en dosa lös general kommer att lossna på 60 spänn. Sprätter man då en dosa om dagen (vilket jag gjorde förr). Så landar man på 21900kr. Det lustiga i kråksången är att denna skönhet ligger på 22400...
Surt att man inte kan sluta snusa en gång till.
image.jpg
Allt man vill ha skattas hårt :( Får överväga att odla egen tobak o bränna Moonshine ;)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Den dyre Herr Borg har helt tappat markontakten. Menar att snusning "är ett allvarligt samhällsproblem". Men inte rökning då tydligen. Vilka rådgivare har han? :angel:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Regeringen höjer skatten på snus med 20% Detta betyder att en dosa lös general kommer att lossna på 60 spänn. Sprätter man då en dosa om dagen (vilket jag gjorde förr). Så landar man på 21900kr. Det lustiga i kråksången är att denna skönhet ligger på 22400...
Surt att man inte kan sluta snusa en gång till.
image.jpg


Du får börja igen, så att du kan sluta! En dosa bara... kom igen... Ingen fara... Du kommer ju inte att bli beroende av en dosa...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Självklart. Vi kan inte ha detta bakslag hindra oss från det ljuvliga snuset. Det är bara att köpa mindre mat.
 
Fan vilken jobbig tråd...
Har länge varit av uppfattningen att snus likt alkohol aldrig kommer upp till sitt rätta värde och får kosta vad det vill.
Men lite överslagsräkning och tanken motsvarande belopp på ett klockkonto gör att jag faktiskt börjar vackla.
Jag är inte där än men kanske....
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jaha... nytt år och allt det här. Kan i ett svagt ögonblick på nyårsaftons kväll (läs onyktert) ha lovat frugan att sluta snusa i år. Kanske lika bra å andra sidan.
Nu är det dag 6 utan snus och 300 kronor in på klockkontot. Går förvånansvärt bra än så länge faktiskt. Snusat i 20 år så jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar den lasten kostat. Primärt togs beslutet att sluta inte för pengarnas skull utan för att det är sjukt tröttsamt att vara slav under ett beroende.

Hur har det gått för er andra Beastie m.fl ?


(Denke Spencer66 daviden : tråd kanske ska flyttas till lifestyle)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Gud, jag har inte ens snusat upp min dosa jag köpte 31:e december. Och då har andra också fått av den under nyår. Så jag trappar ner helt enkelt. Och sätter över motsvarande summa till sparkontot varje gång jag köper en dosa. Blev allt för grinig när jag prompt slutade. :hilarious:
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Hakade på i juli 2013, autodrar 40:-/dag.
Tänkte ha kontot till klockservice mm, men blev snål på kuppen....
Service och andra klockrelaterade grejor, bakades in i lönekontot istället:rolleyes:
Roligare att se just det här kontot växa, uppe i 22" nu och jag vet faktiskt inte vad jag ska köpa.....
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jaha... nytt år och allt det här. Kan i ett svagt ögonblick på nyårsaftons kväll (läs onyktert) ha lovat frugan att sluta snusa i år. Kanske lika bra å andra sidan.
Nu är det dag 6 utan snus och 300 kronor in på klockkontot. Går förvånansvärt bra än så länge faktiskt. Snusat i 20 år så jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar den lasten kostat. Primärt togs beslutet att sluta inte för pengarnas skull utan för att det är sjukt tröttsamt att vara slav under ett beroende.

Hur har det gått för er andra Beastie m.fl ?


Jag har hållt mig, har inte snusat sedan 14 juni så jag har ju sparat drygt 26000kr. Tyvärr har jag handlat klockor för mer än det sedan dess :rolleyes: vidare har jag börjat dricka mer/ dyrare rödvin så jag har nog gått minus :arghh:
 

zamboni

Omega
Jag slutade snusa i december 2013, dessförinnan snittade jag två dosor per dag. Räknade snabbt ut att det i runda slängar blev ca 24 000 / år. Mitt första delmål var att hålla ut ett år för att därefter fira med en klocka, började därför sondera terrängen. Fastnade för OQ1700 som definitivt låg inom budget. När chansen lite oväntat dök upp redan efter någon månad tänkte jag om - slog till och istället satte jag press på mig själv genom att jag införde en regel: Började jag snusa igen hade jag varit tvungen att sälja klockan på direkten. För mig var det en jäkla motivationsfaktor, varje gång jag var extremt sugen var det bara att titta på klockan.

Nu har det gått över ett år och klockan är äntligen min "på riktigt". För att fortsatt motivera mig kommer jag sätta undan 2000 SEK / månad i ett separat snuskonto, som indirekt är öronmärkt för klockor eller annat skoj.
 
Topp