• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT snus vs klockbudget

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om det är något som tycks läka otroligt snabbt så är det väl tandkött. Men om frätskador är en myt eller ej låter jag vara osagt. :)
Tja, det ska väl var osagt kanske, alla är väl individuella. Men i alla fall min tandläkare menar att snus inte fräter, i alla fall inte på det sättet. Hon kollar mitt tandkött varje gång och grönt ljus hittills. Men jag byter sida varannan gång. Snusat i 40 år. Norrlänning ;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tja, det ska väl var osagt kanske, alla är väl individuella. Men i alla fall min tandläkare menar att snus inte fräter, i alla fall inte på det sättet. Hon kollar mitt tandkött varje gång och grönt ljus hittills. Men jag byter sida varannan gång. Snusat i 40 år. Norrlänning ;)

Hur mkt snusar du?
 

Haddoque

Omega
2-Faktor
Slutade snusa tvärt för två år sedan efter ett halvt liv med putande läpp. Gick lättare än jag trodde, men visst kommer suget ibland. Dock följs det alltid av en skön känsla av att faktiskt vara fri från lasten, och den känslan är väldigt trevlig. Som många andra verkar ha gjort så motiverade jag mig genom att tillåta mig att lägga alla sparade snuspengar på klockor, i förskott! :D Tre år ggr ca 16-17000 blir en del!
Lycka till alla som bestämt sig för att sluta, det är värt det!
 

Sjobedan

Rolex
Alltså, jag vill så gärna sluta snusa igen... Men varje gång dosan är slut så står jag där med en ny I handen. Några tips för att leda bort tankarna på att köpa en ny dosa?
 

SSL

Audemars
Om man skulle ta sig en prilla...
image.jpeg
 

Smulan

Rolex
Snus är förmodligen bra för folkhälsan, främst för att minskar antalet rökare. Sverige har bland de lägst antal registrerade fall av lungcancer i världen. I en studie ledd av Anna Hedström vid Karolinska Institutet konstateras att risken att utveckla sjukdomen MS halveras för den som snusat en dosa per dag i 10 år.Ju högre konsumtion dess lägre risk. Nikotinet i snuset är troligen det som påverkar immunsystemet och inflammationsgraden så att sjukdomen motverkas. Nikotin har även konstaterats bromsa Ahlzeimers sjukdom och Parkinsson. Kända hälsorisker med snus är dock ökad risk för diabetes 2 och sämre prognos vid hjärtinfarkt. Gör man eget snus kommer man ner till ca 10 kr dosan. :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Snus är förmodligen bra för folkhälsan, främst för att minskar antalet rökare. Sverige har bland de lägst antal registrerade fall av lungcancer i världen. I en studie ledd av Anna Hedström vid Karolinska Institutet konstateras att risken att utveckla sjukdomen MS halveras för den som snusat en dosa per dag i 10 år.Ju högre konsumtion dess lägre risk. Nikotinet i snuset är troligen det som påverkar immunsystemet och inflammationsgraden så att sjukdomen motverkas. Nikotin har även konstaterats bromsa Ahlzeimers sjukdom och Parkinsson. Kända hälsorisker med snus är dock ökad risk för diabetes 2 och sämre prognos vid hjärtinfarkt. Gör man eget snus kommer man ner till ca 10 kr dosan. :)
Här är det nån som inte vill sluta snusa :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Idag är det årsdag som snusfri. Inte sparat 1 krona sedan jag slutade. Känner mig som en gammal knarkare där suget efter nästa sil är stor när folk i min omgivning kedjesnusar framför en. Känns som att känslan förmodligen aldrig tyvärr kommer försvinna:(
 

Johe

Omega
Idag är det årsdag som snusfri. Inte sparat 1 krona sedan jag slutade. Känner mig som en gammal knarkare där suget efter nästa sil är stor när folk i min omgivning kedjesnusar framför en. Känns som att känslan förmodligen aldrig tyvärr kommer försvinna:(

För mig tog det typ 3 år men sen försvann suget helt. Så det kommer hända! Och blir lättare och lättare under tiden med. För mig är det 9 år i februari sen jag slutade, inte ett återfall och är aldrig sugen längre.
 

Måberg

Panerai
Jag är "ren" sen tolvslaget så snart 48timmar nu. Har lagt av förut (innan jag halkade dit igen...) men den här gången är fan värst hittills! Grinig, uttråkad och okoncentrerad men som ni säger 17000 är bra mycket roligare att lägga på en klocka! :D
 

Smulan

Rolex
Jag är "ren" sen tolvslaget så snart 48timmar nu. Har lagt av förut (innan jag halkade dit igen...) men den här gången är fan värst hittills! Grinig, uttråkad och okoncentrerad men som ni säger 17000 är bra mycket roligare att lägga på en klocka! :D

Har du inte börjat äta mer? Brukar kunna bli så och det riskerar att sabba hela besparingen :D
 

Måberg

Panerai
De gånger jag lagt av har det varit riktigt tufft i 3 dagar och halvjobbig i 2 veckor. Efter det ganska lungt. Lycka till!
Thank you! Ja den här gången (särskilt i går) är nog fasen den värsta hittills. Åt precis middag och min hjärna vill verkligen verkligen jättegärna ha sin "efter maten-prilla" nu...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag är "ren" sen tolvslaget så snart 48timmar nu. Har lagt av förut (innan jag halkade dit igen...) men den här gången är fan värst hittills! Grinig, uttråkad och okoncentrerad men som ni säger 17000 är bra mycket roligare att lägga på en klocka! :D
"Ren" det låter brutalt, som att du hållt på med betydligt tyngre grejor :hungover:
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Thank you! Ja den här gången (särskilt i går) är nog fasen den värsta hittills. Åt precis middag och min hjärna vill verkligen verkligen jättegärna ha sin "efter maten-prilla" nu...
Bara att kämpa vidare. För mig kommer suget som mest fram när doften av en öppnade dosa smyger sig fram. Men nu har jag varit "ren" (@Equilibrium) i 1 år och 4 dagar 13 h samt 18 min. Klapp på axeln.
 
Topp