• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT snus vs klockbudget

Blir till att sluta, känna värre i börsen efter att jag flyttat utomlands, köper stöttas för 2000-3000,

Det är 25 månader sedan jag startade denna tråden.
Har inte tagit en enda snus sedan dess.
Har dock fortfarande samma sug efter snus, every damn day.

Har jag köpt några klockor då?
Jodå, men de hade jag nog köpt ändå.
Har jag ändrat något annat i mitt levene då?
Jodå, jag dricker mer alkohol nu.

Så nu vet ni.

Så nu vet ni.
Känns igen. Jag har slutat tre gånger och till slut insett att det är ingen ide. Har en sida på FB, Snusets vänner, där några av det goda sidorna med snus lyfts fram.

Så nu vet ni.

Känner igen mig där, slutade själv för 14 mån sen.
Kan tillägg att det var inga problem att gå upp i vikt med. Tackar....

Alla ni som slutat, var det verkligen värt det? Känner ni ibland att fan jag skulle aldrig ha slutat pga besvikelsen hos nära och kära ifall ni skulle ta upp det? :)

Eftersom jag saknat det varje dag i två år och jag har gått upp i vikt så har jag svårt att se att det var värt det. Iaf i det korta perspektivet. I det långa perspektivet så vet man ju inte, utan får göra en religös grej och helt enkelt tro på att det var värt det, att man i slutändan fick ett bättre, längre liv. Men det vet vi inte nu...

Jag tänker på att jag inte vill att min son skall se mig snusa och tycka det är ok eller coolt och börja när han blir äldre. Om han börjar så ska det inte vara pga mig iaf. Det är det jag tänker på nu när jag är sugen.

Kan bara prata för mig själv så -ja, jag tycker det var värt det.
Man mår lite bättre, iallafall efter ett tag.
Kan lägga lite pengar på annat som annars gått till snus, i mitt fall in på klockkontot.
Kom till en punkt att jag kände att på en dosa snus så var det bara ett fåtal " bra/goda" snusar, dom andra gick på rutin. En vana helt enkelt.
Inte ekonomiskt försvarbart i mitt tycke då.
Fick tillfälle att gå upp i vikt ;), ska bara ta tag i träningen nu.

Har nog kommit upp så långt i åldern att om jag börjar igen så skulle jag nog ta väldigt lite notis om vad dom runt mig skulle säja ang detta. Det känns dock väldigt avlägset att jag skulle ta upp karriären igen. 25 år som aktiv snusare får räcka.

Slutade vid årsskiftet. Känner ingen större abstinens eller längtan till att ta en snus. Men som flera andra av er redan skrivit, fan va lätt man lägger på sig vikt. :( Innan kunde jag äta i princip vad som helst när som helst. Nu får man hålla stenkoll på vågen för att det inte ska braka iväg...

Eftersom jag snusar och så många här har slutat, ska jag inte gå in på varför jag gör det. Skulle kunna vara rent fördärvligt..;)
Å andra sidan dricker jag inte alkohol, och nån last kan man väl få ha (klockor aside).

Kastar in ett vedträ i denna tråd:
Egentligen märkligt att cig och snus är helt lagligt i sverige, samhällskostnaderna är ju inte direkt små.
Obs obs, har flera vänner som gör båda. Men visst hade ett förbud på allmän plats gjort det enklare för folk att bli fria från sina laster!

Kastar in ett vedträ i denna tråd:
Egentligen märkligt att cig och snus är helt lagligt i sverige, samhällskostnaderna är ju inte direkt små.

Hur stora samhällskostnader har vi på snus? Jag trodde tandläkarbesök inte täcktes av högkostnadskort?

Edit: Om du menar läkarbesök tror jag att fett och socker bidrar till högre kostnader och borde beskattas hårdare...

Hur stora samhällskostnader har vi på snus? Jag trodde tandläkarbesök inte täcktes av högkostnadskort?
Helt riktigt munhälsan är nog den minsta risken för en snusare, däremot endel annan problematik...

Snusare är vanligen starkt nikotinberoende
Snus är starkt beroendeframkallande, kan skada växande foster, ökar risken för diabetes och har negativa effekter på hjärt-kärlsystemet. Läs en uppdaterad sammanfattning om några av de viktigaste hälsoriskerna med att snusa!

Snus och graviditetGravida kvinnor ska inte snusa! Man vet att nikotinet fritt passerar över till fostret och påverkar de flesta organsystemen i kroppen. Risken för lägre vikt vid födseln, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd och långsammare intellektuell utveckling hos barnet ökar. I en artikel i Läkartidningen har forskningen om dessa effekter sammanfattats.

CancerSedan 1979 är det svenska snuset ofermenterat, ojäst. Mörk, rök- eller lufttorkad tobak mals vid tillverkningen, smakämnen tillsätts, tobaken blandas med salt och vatten och värmebehandlas. Det gör snuset fuktigt och skiljer det från det torra internationella snuset och tuggtobaken. Tack vare den metoden blir mängden cancerframkallande nitrosaminer mindre än i utländskt snus. Men det betyder inte att det svenska snuset är fritt från nitrosaminer eller säkert ur cancersynpunkt.

I studien Hälsorisker med svenskt snus konstaterade år 2005 en grupp forskare på Karolinska institutet att även svenskt snus kan vara cancerframkallande. Analyser av ett stort antal internationella studier som forskargruppen gjort talar för ett samband i första hand med cancer i bukspottkörteln.Norska och amerikanska forskare har i en studie som omfattar 10 000 män, och som publicerades 2005, funnit att risken för cancer i bukspottkörteln ökar med 60 procent hos snusare. Deltagarna har använt fuktigt snus av svensk typ. Viss risk för läpp- och munhålecancer finns också.

Hjärt- kärlsjukdomar och diabetes
Liksom rökning ger snusning genom exponeringen för nikotin en omedelbar höjning av blodtryck och hjärtfrekvens. Enligt rapporten ”Hälsorisker med svenskt snus” ökar snusandet inte risken för hjärtinfarkt eller stroke. Däremot är risken större för en snusare att dö om han/hon drabbas av hjärtinfarkt eller stroke.

En studie vid Huddinge universitetssjukhus som publicerades 2004 visade att blodkärlens förmåga att utvidga sig nästan halveras hos personer som fått i sig snus. Att blodkärlen förmår utvidga sig är viktigt vid t ex ökade fysiska ansträngningar då hjärtat snabbare måste pumpa ut blod i kroppen. Studien visade också att både blodtryck och puls ökade.

En svensk studie där nya resultat publicerades 2012 visade att en veckokonsumtion av fem dosor lössnus eller mer klart ökar risken för typ 2 diabetes. Risken ökar stegvis för varje ytterligare dosa som förbrukas. Vid fem dosor mer än fördubblas risken, med sex dosor tredubblas den.

Munhälsa
Långvarigt snusande kan ge bestående slemhinneskador på platsen för prillan. Se t.ex.Hälsorisker med svenskt snus.

Samband med annat drogbrukStudier bland unga har visat att snusare oftare än andra jämnåriga dricker mycket alkohol.

Du kan läsa mer om snuset i Tobaksfaktas faktablad.

Uppdaterat 2012-12-11

Helene Wallskär

Helt riktigt munhälsan är nog den minsta risken för en snusare, däremot endel annan problematik...

Snusare är vanligen starkt nikotinberoende
Snus är starkt beroendeframkallande, kan skada växande foster, ökar risken för diabetes och har negativa effekter på hjärt-kärlsystemet. Läs en uppdaterad sammanfattning om några av de viktigaste hälsoriskerna med att snusa!

Snus och graviditetGravida kvinnor ska inte snusa! Man vet att nikotinet fritt passerar över till fostret och påverkar de flesta organsystemen i kroppen. Risken för lägre vikt vid födseln, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd och långsammare intellektuell utveckling hos barnet ökar. I en artikel i Läkartidningen har forskningen om dessa effekter sammanfattats.

CancerSedan 1979 är det svenska snuset ofermenterat, ojäst. Mörk, rök- eller lufttorkad tobak mals vid tillverkningen, smakämnen tillsätts, tobaken blandas med salt och vatten och värmebehandlas. Det gör snuset fuktigt och skiljer det från det torra internationella snuset och tuggtobaken. Tack vare den metoden blir mängden cancerframkallande nitrosaminer mindre än i utländskt snus. Men det betyder inte att det svenska snuset är fritt från nitrosaminer eller säkert ur cancersynpunkt.

I studien Hälsorisker med svenskt snus konstaterade år 2005 en grupp forskare på Karolinska institutet att även svenskt snus kan vara cancerframkallande. Analyser av ett stort antal internationella studier som forskargruppen gjort talar för ett samband i första hand med cancer i bukspottkörteln.Norska och amerikanska forskare har i en studie som omfattar 10 000 män, och som publicerades 2005, funnit att risken för cancer i bukspottkörteln ökar med 60 procent hos snusare. Deltagarna har använt fuktigt snus av svensk typ. Viss risk för läpp- och munhålecancer finns också.

Hjärt- kärlsjukdomar och diabetes
Liksom rökning ger snusning genom exponeringen för nikotin en omedelbar höjning av blodtryck och hjärtfrekvens. Enligt rapporten ”Hälsorisker med svenskt snus” ökar snusandet inte risken för hjärtinfarkt eller stroke. Däremot är risken större för en snusare att dö om han/hon drabbas av hjärtinfarkt eller stroke.

En studie vid Huddinge universitetssjukhus som publicerades 2004 visade att blodkärlens förmåga att utvidga sig nästan halveras hos personer som fått i sig snus. Att blodkärlen förmår utvidga sig är viktigt vid t ex ökade fysiska ansträngningar då hjärtat snabbare måste pumpa ut blod i kroppen. Studien visade också att både blodtryck och puls ökade.

En svensk studie där nya resultat publicerades 2012 visade att en veckokonsumtion av fem dosor lössnus eller mer klart ökar risken för typ 2 diabetes. Risken ökar stegvis för varje ytterligare dosa som förbrukas. Vid fem dosor mer än fördubblas risken, med sex dosor tredubblas den.

Munhälsa
Långvarigt snusande kan ge bestående slemhinneskador på platsen för prillan. Se t.ex.Hälsorisker med svenskt snus.

Samband med annat drogbrukStudier bland unga har visat att snusare oftare än andra jämnåriga dricker mycket alkohol.

Du kan läsa mer om snuset i Tobaksfaktas faktablad.

Uppdaterat 2012-12-11

Helene Wallskär
Förstår inte hetsen att sluta snusa, cancerrisken blir väl ev lite upphöjd (därav tvivlar dom lärda) men det är väl ungefär som att dricka lightläsk? Munhälsan är också lite omtvistad, det kan säkert uppstå slemhinneskador vid platsen för prillan, det är ju därför man varierar den. Finns ju en hel del bra bakteriedödande och neutraliserande egenskaper hos snus också som vettiga tandläkare framhåller..

Ptja....."Tobaksfakta" är ingen bra källa för information. Där finns många felaktigheter och sidan drivs väl av en privsatperson med antisnus bias.

Det finns inga belägg för att svenskt snus orsakar cancer, trots många studier. Det slår Professor Robert Nillsson fast i en bra artikel i Läkartidningen som sammanfattar forskningsläget.

Norsk forsknine visar att antalet rökande 16-åringar minskat från 25% till 7 % när snusningen ökat.

Nikotin är bra för den åldrande hjärnan och motverka Alzeimer och Parkinssons sjukdom.

Snus ökar PH i munhålan vilket motverkar karies som föredrar en sur miljö.

Jag har hitintills aldirg träffat på en snusare men frätskador på munslemhinnan men det kanske finns?

[QUOTE="Smulan, post: 957010]
Jag har hitintills aldirg träffat på en snusare men frätskador på munslemhinnan men det kanske finns?[/QUOTE]
Med 15 års erfarenhet kan jag konstatera att vi tycker väldigt olika, jag kommer fortsätta att rekommendera mina patienter att sluta snusa (o lägga det på klockor!)
För mig räcker det att vi tycker olika! min ot i denna tråd slutar här.

Senast redigerad av en moderator:
Slutade för drygt åtta år sedan, i samband med skattehöjningen 2006/2007, hade dessförinnan snusat i tio år. Det tog nog ungefär tre år innan suget försvann helt, och nu för tiden var det länge sedan jag kände något sug alls. Så det går över - tar bara en jäkla tid!

Ibland tänker jag att det vore intressant att ta en för att testa, men det vore ju dumt när jag inte ens saknar det. Däremot kanske man skulle ta upp vanan som pensionär, för lite guldkant på tillvaron.

80s. Det är inte så mycket tyckande i mitt inlägg, bara en sammanfattning av vad olika forskare kommit fram till rörande svenskt snus och givetvis har jag källor till alla påståenden.

80s. Det är inte så mycket tyckande i mitt inlägg, bara en sammanfattning av vad olika forskare kommit fram till rörande svenskt snus och givetvis har jag källor till alla påståenden.

Jag träffade Dominika Peczynski på en fest för ett tag sedan, hon kedjesnusade som ett as och berättade att hon tryckt in botox i tandköttet för att fylla igen det enorma hål snuset orsakat.

Gör eget snus a 9 kr dosan. Slutar jag ökar aptiten direkt och en viktökning blir resultatet. Bedömmer att jag äter ca 10% mer utan snus, kostnad ca 400 kr per månad.
Totalt sparar jag alltså 400 - (9x30) = 130/månad genom att snusa. :D

Ja, då har man hoppat på tåget. Slutade i torsdags kl 22.
Screenshot_2015-08-29-10-01-05.png

Slutade med Kaffe i Februari, dricks endast efter en trevlig middag.
Viken ska jag försöka hålla i genom att köra en 2000Kcal diet som jag kör under hårdträningsperioder. Får se hur det går.
Har trots att haft något under läppen 1/3 av mitt liv.

Starkt. Har själv snusat i över 40 år. Törs inte sluta. Vill inte heller om jag ska vara ärlig, enda "lasten" jag har. Klockor är ju en hobby :D
Det är lite läskigt alltså, man tycker att man är en stark karaktär och kan om man vill vad gäller det mesta. Men det här är lite läskigt. SLutade för 5 år sedan, inga problem, tog dock en cigarett då och då. Nu kapar jag rubbet. Det läskiga är hur jag kommer på mig själv stå och gräva i vänster backficka, vända i trappen för att det är tomt där, vilket det ska vara. Vrider sig i sängen för att ta dosan på sängbordet när jag browsar KS, men inte fan är den där.
Just hur hjärnan spelar dig ett spratt.

Jag träffade Dominika Peczynski på en fest för ett tag sedan, hon kedjesnusade som ett as och berättade att hon tryckt in botox i tandköttet för att fylla igen det enorma hål snuset orsakat.

Haha, låter mysko. Hittar hon på? :)

Själv har jag inte snusat på en månad idag. Tycker det är ganska lugnt men så har jag aldrig varit någon storkonsument. Typ 2 dosor i veckan.

image.jpg

Äter som ett svin, och det känns som att allting kunde bli 5% bättre hela tiden. Smaklökarna är dock tillbaka vilket känns skönt. Kampen fortsätter!

Tillbaka
Topp