Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Känns igen. Jag har slutat tre gånger och till slut insett att det är ingen ide. Har en sida på FB, Snusets vänner, där några av det goda sidorna med snus lyfts fram.Det är 25 månader sedan jag startade denna tråden.
Har inte tagit en enda snus sedan dess.
Har dock fortfarande samma sug efter snus, every damn day.
Har jag köpt några klockor då?
Jodå, men de hade jag nog köpt ändå.
Har jag ändrat något annat i mitt levene då?
Jodå, jag dricker mer alkohol nu.
Så nu vet ni.
Det är 25 månader sedan jag startade denna tråden.
Har inte tagit en enda snus sedan dess.
Har dock fortfarande samma sug efter snus, every damn day.
Har jag köpt några klockor då?
Jodå, men de hade jag nog köpt ändå.
Har jag ändrat något annat i mitt levene då?
Jodå, jag dricker mer alkohol nu.
Så nu vet ni.
Alla ni som slutat, var det verkligen värt det? Känner ni ibland att fan jag skulle aldrig ha slutat pga besvikelsen hos nära och kära ifall ni skulle ta upp det?
Alla ni som slutat, var det verkligen värt det? Känner ni ibland att fan jag skulle aldrig ha slutat pga besvikelsen hos nära och kära ifall ni skulle ta upp det?
Kastar in ett vedträ i denna tråd:
Egentligen märkligt att cig och snus är helt lagligt i sverige, samhällskostnaderna är ju inte direkt små.
Helt riktigt munhälsan är nog den minsta risken för en snusare, däremot endel annan problematik...Hur stora samhällskostnader har vi på snus? Jag trodde tandläkarbesök inte täcktes av högkostnadskort?
Förstår inte hetsen att sluta snusa, cancerrisken blir väl ev lite upphöjd (därav tvivlar dom lärda) men det är väl ungefär som att dricka lightläsk? Munhälsan är också lite omtvistad, det kan säkert uppstå slemhinneskador vid platsen för prillan, det är ju därför man varierar den. Finns ju en hel del bra bakteriedödande och neutraliserande egenskaper hos snus också som vettiga tandläkare framhåller..Helt riktigt munhälsan är nog den minsta risken för en snusare, däremot endel annan problematik...
Snusare är vanligen starkt nikotinberoende
Snus är starkt beroendeframkallande, kan skada växande foster, ökar risken för diabetes och har negativa effekter på hjärt-kärlsystemet. Läs en uppdaterad sammanfattning om några av de viktigaste hälsoriskerna med att snusa!
Snus och graviditetGravida kvinnor ska inte snusa! Man vet att nikotinet fritt passerar över till fostret och påverkar de flesta organsystemen i kroppen. Risken för lägre vikt vid födseln, havandeskapsförgiftning, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd och långsammare intellektuell utveckling hos barnet ökar. I en artikel i Läkartidningen har forskningen om dessa effekter sammanfattats.
CancerSedan 1979 är det svenska snuset ofermenterat, ojäst. Mörk, rök- eller lufttorkad tobak mals vid tillverkningen, smakämnen tillsätts, tobaken blandas med salt och vatten och värmebehandlas. Det gör snuset fuktigt och skiljer det från det torra internationella snuset och tuggtobaken. Tack vare den metoden blir mängden cancerframkallande nitrosaminer mindre än i utländskt snus. Men det betyder inte att det svenska snuset är fritt från nitrosaminer eller säkert ur cancersynpunkt.
I studien Hälsorisker med svenskt snus konstaterade år 2005 en grupp forskare på Karolinska institutet att även svenskt snus kan vara cancerframkallande. Analyser av ett stort antal internationella studier som forskargruppen gjort talar för ett samband i första hand med cancer i bukspottkörteln.Norska och amerikanska forskare har i en studie som omfattar 10 000 män, och som publicerades 2005, funnit att risken för cancer i bukspottkörteln ökar med 60 procent hos snusare. Deltagarna har använt fuktigt snus av svensk typ. Viss risk för läpp- och munhålecancer finns också.
Hjärt- kärlsjukdomar och diabetes
Liksom rökning ger snusning genom exponeringen för nikotin en omedelbar höjning av blodtryck och hjärtfrekvens. Enligt rapporten ”Hälsorisker med svenskt snus” ökar snusandet inte risken för hjärtinfarkt eller stroke. Däremot är risken större för en snusare att dö om han/hon drabbas av hjärtinfarkt eller stroke.
En studie vid Huddinge universitetssjukhus som publicerades 2004 visade att blodkärlens förmåga att utvidga sig nästan halveras hos personer som fått i sig snus. Att blodkärlen förmår utvidga sig är viktigt vid t ex ökade fysiska ansträngningar då hjärtat snabbare måste pumpa ut blod i kroppen. Studien visade också att både blodtryck och puls ökade.
En svensk studie där nya resultat publicerades 2012 visade att en veckokonsumtion av fem dosor lössnus eller mer klart ökar risken för typ 2 diabetes. Risken ökar stegvis för varje ytterligare dosa som förbrukas. Vid fem dosor mer än fördubblas risken, med sex dosor tredubblas den.
Munhälsa
Långvarigt snusande kan ge bestående slemhinneskador på platsen för prillan. Se t.ex.Hälsorisker med svenskt snus.
Samband med annat drogbrukStudier bland unga har visat att snusare oftare än andra jämnåriga dricker mycket alkohol.
Du kan läsa mer om snuset i Tobaksfaktas faktablad.
Uppdaterat 2012-12-11
Helene Wallskär
80s. Det är inte så mycket tyckande i mitt inlägg, bara en sammanfattning av vad olika forskare kommit fram till rörande svenskt snus och givetvis har jag källor till alla påståenden.
Starkt. Har själv snusat i över 40 år. Törs inte sluta. Vill inte heller om jag ska vara ärlig, enda "lasten" jag har. Klockor är ju en hobbyJa, då har man hoppat på tåget. Slutade i torsdags kl 22.
Det är lite läskigt alltså, man tycker att man är en stark karaktär och kan om man vill vad gäller det mesta. Men det här är lite läskigt. SLutade för 5 år sedan, inga problem, tog dock en cigarett då och då. Nu kapar jag rubbet. Det läskiga är hur jag kommer på mig själv stå och gräva i vänster backficka, vända i trappen för att det är tomt där, vilket det ska vara. Vrider sig i sängen för att ta dosan på sängbordet när jag browsar KS, men inte fan är den där.Starkt. Har själv snusat i över 40 år. Törs inte sluta. Vill inte heller om jag ska vara ärlig, enda "lasten" jag har. Klockor är ju en hobby
Jag träffade Dominika Peczynski på en fest för ett tag sedan, hon kedjesnusade som ett as och berättade att hon tryckt in botox i tandköttet för att fylla igen det enorma hål snuset orsakat.
Hehe, vilken tandläkare som helst kan intyga att "hålet" i tandköttet bara är en mytHaha, låter mysko. Hittar hon på?
Själv har jag inte snusat på en månad idag. Tycker det är ganska lugnt men så har jag aldrig varit någon storkonsument. Typ 2 dosor i veckan.