• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT snus vs klockbudget

WHU

Panerai
2-Faktor
Agree. För mig kan en klocka eller annat materiellt ting aldrig ersätta snuset. Saknar det varenda j-vla dag. Samtidigt översteg jag en gräns där det inte längre var hållbart. Därmed sagt klandrar jag inte de som njuter av snuset, tvärtom.


Slutade för över fem år sen, har enormt sug fortfarande....
Helt säker på att jag skulle fastna igen, om jag bara tog en prilla!
 

hollow123

Rolex
Inte snusat sedan i måndags. Känner inget större behov av en snus hittills. Lite sugen efter mat och så men annars inget speciellt... Kanske borde övergå till festsnusande igen som det en gång började med
 
D

Deleted member 4412

Guest
Måste ändå bara lägga upp den här:)
image.jpg

Absolut ingen diss till er som lyckats sluta, kan bara gratulera er:)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är det verkligen värt att sluta?
En dosa räcker i tre dagar för mig. Budgetsnus gör 200 spänn i månaden.

Frågan är om det är värt att riskera förhållandet för den summan. Jag blir så j-a grining när jag slutar (vilket jag gjort 2 ggr).

Å andra sidan så är det en Orient Star på ett år...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Vill man verkligen sluta är det bara att ge sej fan på det. Jag slutade både röka o dricka eftersom jag hade bestämt mej. Pengarna jag sparar från detta är nog summor som knappt går att försvara så att lägga en "röding" i månaden på snus jämfört med minst 1-2k per vecka på att kröka är nåt jag kan unna mej med gott samvete:)
Att köra Onico o sånt skit är bara att lura sej själv o slänga pengarna i sjön, lika ofattbart som att dricka koffeinfritt kaffe haha.
Jag håller tummarna för er alla som lyckats sluta o vill ännu en gång gratulera:)
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Vill man verkligen sluta är det bara att ge sej fan på det. Jag slutade både röka o dricka eftersom jag hade bestämt mej. Pengarna jag sparar från detta är nog summor som knappt går att försvara så att lägga en "röding" i månaden på snus jämfört med minst 1-2k per vecka på att kröka är nåt jag kan unna mej med gott samvete:)
Att köra Onico o sånt skit är bara att lura sej själv o slänga pengarna i sjön, lika ofattbart som att dricka koffeinfritt kaffe haha.
Jag håller tummarna för er alla som lyckats sluta o vill ännu en gång gratulera:)

Kunde fan inte sagt (skrivit) det bättre själv!
 

Nexus

Panerai
På förkommen anledning (Hej Jens och Obeedoobe) vill jag tipsa om Prillan Portion, ett portionssnus som man "gör" själv.
Färdigförpackad råtobak som levereras i en ziplockpåse, bara att hälla på vatten, smakämnen (bergamott rekommenderas för att få en general-touch) och de medföljande kemikalierna, sedan låter man eländet stå och jäsa i tre dagar medans man vid strategiska tillfällen vänder på påsen.
Resultatet blir ett pris på knappt 15 spänn dosan beroende på hur många prillor du drar i dig per dag, och allt detta mot en minimal kraftansträngning.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/snus/gor-det-sjalv/prillan-snussats-500-portioner
Finns säkert på nätet om man gillar digital shopping annars.
Och ja, jag har kört såhär i säkert tre år, och jag kommer aldrig vända om.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag slutade snusa i december 2013, dessförinnan snittade jag två dosor per dag. Räknade snabbt ut att det i runda slängar blev ca 24 000 / år. Mitt första delmål var att hålla ut ett år för att därefter fira med en klocka, började därför sondera terrängen. Fastnade för OQ1700 som definitivt låg inom budget. När chansen lite oväntat dök upp redan efter någon månad tänkte jag om - slog till och istället satte jag press på mig själv genom att jag införde en regel: Började jag snusa igen hade jag varit tvungen att sälja klockan på direkten. För mig var det en jäkla motivationsfaktor, varje gång jag var extremt sugen var det bara att titta på klockan.

Nu har det gått över ett år och klockan är äntligen min "på riktigt". För att fortsatt motivera mig kommer jag sätta undan 2000 SEK / månad i ett separat snuskonto, som indirekt är öronmärkt för klockor eller annat skoj.
Kul att min OQ hjälpte dig att sluta ;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
På förkommen anledning (Hej Jens och Obeedoobe) vill jag tipsa om Prillan Portion, ett portionssnus som man "gör" själv.
Färdigförpackad råtobak som levereras i en ziplockpåse, bara att hälla på vatten, smakämnen (bergamott rekommenderas för att få en general-touch) och de medföljande kemikalierna, sedan låter man eländet stå och jäsa i tre dagar medans man vid strategiska tillfällen vänder på påsen.
Resultatet blir ett pris på knappt 15 spänn dosan beroende på hur många prillor du drar i dig per dag, och allt detta mot en minimal kraftansträngning.
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/snus/gor-det-sjalv/prillan-snussats-500-portioner
Finns säkert på nätet om man gillar digital shopping annars.
Och ja, jag har kört såhär i säkert tre år, och jag kommer aldrig vända om.
Fast för 3 spänn mer får du en dosa kaliber. Är det verkligen värt besväret?
 

Nexus

Panerai
Fast för 3 spänn mer får du en dosa kaliber. Är det verkligen värt besväret?

Så in i helvete. Bortsett från att kaliber smakar gammalt byggdamm så innehåller den bara 18g snus, vilket du kan jämföra med "Märkessnuset" som landar på 24g per dosa.
Hur mycket jag knölar ner i min dosa på morgonen vågar jag inte svara på, men det är rejält mycket mer än 18 gram i alla fall.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Så in i helvete. Bortsett från att kaliber smakar gammalt byggdamm så innehåller den bara 18g snus, vilket du kan jämföra med "Märkessnuset" som landar på 24g per dosa.
Hur mycket jag knölar ner i min dosa på morgonen vågar jag inte svara på, men det är rejält mycket mer än 18 gram i alla fall.
Kanske ska testa då. Vant mig vid kaliber smaken. Men det gäller att inte smaka av någons "finsnus" ;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kanske ska testa då. Vant mig vid kaliber smaken. Men det gäller att inte smaka av någons "finsnus" ;)
Så farlig är väl inte Kaliber? Ja tyckte man vänjde sej redan vid första dosan när man köpt en stock, likaså med Smålands.
Köper ja en stock tar ja hellre en stock Kaliber för 159:- än en stock General för det dubbla annars missar man ju poängen att de ska va billigt..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Någon som kan rekommendera nån sajt som säljer snus? Som har typ allt från Kaliber till General. Kika lite igår men då kosta ju frakten typ 60:- o då försvann de billiga priserna såvida man inte köper fler än 4 stockar..
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Så farlig är väl inte Kaliber? Ja tyckte man vänjde sej redan vid första dosan när man köpt en stock, likaså med Smålands.
Köper ja en stock tar ja hellre en stock Kaliber för 159:- än en stock General för det dubbla annars missar man ju poängen att de ska va billigt..
Köpte en smålands dosa höromdagen. Det är ju miniprilor och bara 15g i dom ju. Dom blir det inte igen.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Köpte en smålands dosa höromdagen. Det är ju miniprilor och bara 15g i dom ju. Dom blir det inte igen.
Nä de har du rätt i, ja köpte bara en stock för ett tag sen bara för att de va billigt. Annars tycker jag att själva grejen me att köpa stock är ju att de ska va billigt. Nästa gång blir det kronan orginal på stock o ja har för mej att dom ligger runt 200:-..
 

Simpatico

Rolex
Slutade snusa den 1.e Maj 2014 kl 12.30
Drar fortfarande i läppen då och då. Spec efter en bättre middag.

Dock så går det över ganska så snabbt när man kollar det speciella klocksparkontot.
Ett konto dit pengar dras den 25.e varje månad, samma summa som spenderades på snus innan.
Tror dock att "jag" är värd en höjning nu av beloppet då snusen gått upp.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nä, fan, lås tråden! Jag vill inte bli uppmärksammad på vilka klockor jag kan få för det jag lägger ut på mitt snusande.:arghh:
 
D

Deleted member 4412

Guest
Har efter en viss funderan dels via den tråd, dels från frugan, gått med på att 2 stockar per månad får det bli i fortsättningen. Första dagarna satte jag en gräns på en prilla per timme och jag har nog aldrig kollat på klockan så ofta haha.
Sluta helt? Nä tack, det är ju trots allt så underbart gott:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Bästa spartipset är ju att INTE gå och köpa en dosa i taget på Pressbyrån/Sleven och liknande "dyrare" ställen. Jag tror att en dosa Kronan Orginal ligger på drygt 40:- på dessa ställen men jag köper en stock för 220:-, nästan halva priset!
Köp stockar på ställen som säljer billigt snus eller gör som det tipsats om tidigare i tråden, baka själv:)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag tror helt seriöst på att jag skulle kunna sluta snusa nu efter ca 5 år men det skulle inte vara värt det... Snus är ju det bästa som finns och hade jag inte lagt pengarna på snus så hade det varit på annan skit så som godis och öl... Jag ska snusa livet ut! :) kanske slutar när dosan kostar över 100 riksdaler!!
 
Topp