• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ot:Sonys telefoner

romanov

Cartier
Tråkigt att Sony inte verkar hålla måtten. Kan dock inte säga att jag tycker att Samsung är så mycket bättre. Har en Samsung S5 mini och är väldigt besviken tyvärr... Har ofta problem med att den startar om eller att allt fryser sig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har jobbat på Samsung, låt mig få sammanfatta deras telefoner:

Plastiga
Fult gränssnitt
Fullproppad med deras egna appar som ingen använder. Sist var det väl S5, där deras OS och appar tog upp 8GB av det totala minnet som var på 16GB.
Väldigt måna om att kopiera designen från andra kända tillverkare. Det läcktes ju till och med ut dokument från Korea kontoret om att det var ok.

Avdelningen som har hand om den svenska mjukvarutestningen består av 5 personer, alla runt 45+, som inte har någon större koll på appar och sociala medier.

Woho.

Sonys telefoner då?
Gedigna, men buggig mjukvara. Min Z3 ligger mest på kontoret och samlar damm. Privat rockar jag iPhone 6+
 

romanov

Cartier
Jag har jobbat på Samsung, låt mig få sammanfatta deras telefoner:

Plastiga
Fult gränssnitt
Fullproppad med deras egna appar som ingen använder. Sist var det väl S5, där deras OS och appar tog upp 8GB av det totala minnet som var på 16GB.
Väldigt måna om att kopiera designen från andra kända tillverkare. Det läcktes ju till och med ut dokument från Korea kontoret om att det var ok.

Avdelningen som har hand om den svenska mjukvarutestningen består av 5 personer, alla runt 45+, som inte har någon större koll på appar och sociala medier.

Woho.

Sonys telefoner då?
Gedigna, men buggig mjukvara. Min Z3 ligger mest på kontoret och samlar damm. Privat rockar jag iPhone 6+

Det förklarar det mesta om Samsung.
Har inte alls varit roligt att lämna in telefonen på lagning då enda åtgärden de gjort är att uppdatera den... Sen så slutar den fungera efter någon dag igen...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det förklarar det mesta om Samsung.
Har inte alls varit roligt att lämna in telefonen på lagning då enda åtgärden de gjort är att uppdatera den... Sen så slutar den fungera efter någon dag igen...
Fast så gör alla tillverkare. De flesta telefoner skickas ju till Anovo, som typ har monopol på reparationer. En tekniker har som mål att "reparera" en telefon på 18 minuter, alltså 3 telefoner i timmen.
En trasig telefon får således inte så mycket kärlek när den väl är där.
Fel som är svåra att återskapa, eller som tar tid att återskapa, återskapas aldrig. De flashar/installerar bara om telefonen, och hoppas att felet försvinner...
 

meo_swe

Audemars
Jag har jobbat på Samsung, låt mig få sammanfatta deras telefoner:

Plastiga
Fult gränssnitt
Fullproppad med deras egna appar som ingen använder. Sist var det väl S5, där deras OS och appar tog upp 8GB av det totala minnet som var på 16GB.
Väldigt måna om att kopiera designen från andra kända tillverkare. Det läcktes ju till och med ut dokument från Korea kontoret om att det var ok.

Avdelningen som har hand om den svenska mjukvarutestningen består av 5 personer, alla runt 45+, som inte har någon större koll på appar och sociala medier.

Woho.

Sonys telefoner då?
Gedigna, men buggig mjukvara. Min Z3 ligger mest på kontoret och samlar damm. Privat rockar jag iPhone 6+
Det enda som min z3 slår min s4 på är att den är typ vattentät. Annars vsr fan min s4 fantastisk på ALLT. Imorron kommer jag kasta in nin z3 på service igen (keff kamera). Är den fortfarande kaj när den kommer tillbakq tänker jag elda upp den och köpa något annat..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det enda som min z3 slår min s4 på är att den är typ vattentät. Annars vsr fan min s4 fantastisk på ALLT. Imorron kommer jag kasta in nin z3 på service igen (keff kamera). Är den fortfarande kaj när den kommer tillbakq tänker jag elda upp den och köpa något annat..

På allt? Hm, byggkvalitén lär ju vara bättre på Sonyn? :)
Jag håller i en S4 just nu, knarrar lite när man tar på den, hehe...
 

meo_swe

Audemars
På allt? Hm, byggkvalitén lär ju vara bättre på Sonyn? :)
Jag håller i en S4 just nu, knarrar lite när man tar på den, hehe...

Jag hade min s4 i över två år. Den låg i min ficka genom bad, gaskammare, explosioner, skademoment, grisfyspass, hlr på lodare, fylleslagsmål, tappa i regnpölar, "råka "kasta den i väggen, flertalet tapp och fan och hans moster. Jah var tvubgen att byta skärmen en gång. Allt skydd jag hade på den var ett skärmskydd av tveksam karaktär och en plastpåse runt skiten på jobbet.
Min z3 må kännas mer gedigen, men den har nästan spenderat med tid på rep än i min ficka. Och då har dne inte ens gjort hälften av alla upptåg jag gjorde med s4an... Kvalitén må kännas bättre på z3, men min upplevelse är att s4 håller bättre.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag hade min s4 i över två år. Den låg i min ficka genom bad, gaskammare, explosioner, skademoment, grisfyspass, hlr på lodare, fylleslagsmål, tappa i regnpölar, "råka "kasta den i väggen, flertalet tapp och fan och hans moster. Jah var tvubgen att byta skärmen en gång. Allt skydd jag hade på den var ett skärmskydd av tveksam karaktär och en plastpåse runt skiten på jobbet.
Min z3 må kännas mer gedigen, men den har nästan spenderat med tid på rep än i min ficka. Och då har dne inte ens gjort hälften av alla upptåg jag gjorde med s4an... Kvalitén må kännas bättre på z3, men min upplevelse är att s4 håller bättre.
Det kan stämma. Plast är ju rätt slitstarkt :)
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Ni som spöar era lurar rätt hårt kan jag rekommendera S6 Active till.

Vill man ha något mindre och billigare så kan kanske Samsung Xcover 3 vara något?


Glömde det viktigaste. Ska man promt köra Android och kan tänka sig vara lite mer rädd om telefonen så är OnePlus 2 det bästa jag har testat. På andra plats kommer Nexus-lurarna.

Men hur många Androidlurar jag än testar så slutar det alltid med att jag byter tillbaka till iPhone.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Instämmer, gå på Oneplus, om ni prompt ska köra Android. Ni betalar rätt mycket för märket. Om ni bara är ute efter bra hårdvara och Android, go Oneplus!
 

Jimpa

Panerai
Måste försvara Sony nu asså. Bortsett från att jag oxå fått byta glas vid nått tillfälle så flyter denna mobil på otroligt bra utan minsta bugg eller lagg. Programvaran är för mig oslagbar jämfört med trötta jävla samsung som jag haft en drös utav, ogillar även iPhone och batteritid + kamera är 5/5 på min Sony z3 :)
 

Babinus

Cartier
Konstaterar att erfarenheterna av mobilers tålighet varierar lika mycket här som överallt annars. Min, mina kollegors och mina kompisars erfarenhet är att iPhone tål absolut INGENTING om man tappar den det minsta. En av mina kompisar jobbar på *# och säger också de är de telefoner de reparerar oftast, även om man tar hänsyn till antal sålda av varje. Med reservation för att sexorna möjligen kan vara bättre än tidigare modeller, eftersom jag inte har erfarenhet av dem.

Dock anser jag att Apple har det bästa operativsystemet. Men vi tycker väl alla olika och har olika erfarenheter på båda punkterna.

Annars är ju en diskussion om smartphones tålighet en diskussion på samma nivå som vilken av bilarna Trabant, Volga och Hindustan som är bäst. På den punkten tycker jag att tillverkarna ska skämmas. Smartphones tålighet är ju på samma nivå som klockor på 50 och 60-talet. Om man ser vad Casio kan klara för någon tusing, vägrar jag tro att det vore ett nytt Apolloprojekt att konstruera en smartphone med någorlunda tålighet.

Diskuterar man vad som är minst dåligt, blir nog åsikterna spridda.

Men vad vet jag? De flesta kunderna kanske inte vill använda dem i annat än cafe´miljö? Dessutom verkar utseendet vara oerhört viktigt. Något som är helt obegripligt för mig. INGEN mobil är snygg annat än om man tar fram en snygg bild på skärmen. Begriper inte alls hur man kan se någon estetik i en platt skiva, bara för några kanter och räfflor. Fan, en splitt ny Bacho skiftnyckel är ju ett estetiskt konstverk med överlägsen finish, om man jämför.
BAH9031P.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har kört Z1 och Z1 compact ett bra tag nu och är väldigt väldigt nöjd. Z1 har levt ett hårt liv utan att gå sönder!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
TPU är överlägset det bästa skalet, försök hitta ett snyggare, finns en del fula. Har tappat i betongtrappa från 1,5m höjd med mera och inte en skråma på samsungen. Första dagarna medan jag väntade på skalet dock så tappade jag den från 0,5m och spräckte givetvis glaset.
Bäst? Jag kör Love Mei. Aluminum och centimetertjockt gummi med aluminium. Dubbla gorillaglas. Skruvas ihop med sex stycken torx. Tål att tappas från 20 meters höjd. Fast så snyggt är det ju inte...
http://www.amazon.com/Waterproof-Shockproof-Aluminum-Gorilla-Protector/dp/B00SPHMW9M

Min Z3 dog förövrigt efter tre dagar. Var inne på lagning i två månader. Sedan fick jag en ny då den tydligen inte gick att reparera.
 
Senast ändrad:

SSL

Audemars
Z5 verkar mer lovande med plastbaksida om jag förstått rätt o ännu bättre ljud. Dock kommer jag själv inte släppa apple igen pga minimalistiska menyn. Android känns lite för rörigt med startmeny etc.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det ska vara Nexus om man ska köra android tyvärr. Motorola ska ju även vara rätt orört. Annars tycker jag android får en orättvis bild om man tex testat det på en budget samsung. Då förstår jag om man fick en dålig upplevelse om man kommer från IOS.
 

Lowe92

Cartier
Jag har Sony z3 och tycker den funkar bra. Har spräckt baksidan nu men det var för att jag öppnade en öl med den på fyllan. Annars har jag tappat den säkert 20-30 gånger och flera gånger på stengolv eller asfalt utan problem. Jag hade faktiskt rekommenderat den över de flesta iPhones.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Själv sitter jag på en full stor Z3 som jag verkligen vill älska.
Gillar utseendet och innehållet är jag väldigt nöjd med!
MEN på 6 månader har den varit inne på verkstaden 3 ggr!!?
Först va den "vattentålig" (my as!)
sen slutade mikrofonen att fungera
och nu senaste va det vajsing med 3,5 mm uttaget.

Jag vill verkligen tycka om denna telefon, men det gör det inte lätt för mig :shifty:
 

Johe

Omega
Fick hem en Z5 Compact idag, efter att ha kört iPhone i 5 år. Känns spontant väldigt bra! Första gången jag testar Android men det är rätt intuitivt tycker jag. Har fortfarande iPhone i jobbet så skulle jag tröttna gör det inte så mycket...
 

meo_swe

Audemars
Själv sitter jag på en full stor Z3 som jag verkligen vill älska.
Gillar utseendet och innehållet är jag väldigt nöjd med!
MEN på 6 månader har den varit inne på verkstaden 3 ggr!!?
Först va den "vattentålig" (my as!)
sen slutade mikrofonen att fungera
och nu senaste va det vajsing med 3,5 mm uttaget.

Jag vill verkligen tycka om denna telefon, men det gör det inte lätt för mig :shifty:
Min z3 compact har vart inne nu fyra gånger. Nu hoppas jag fan den funkar. Annwra jävlar ska jag lägga den på vallen och skjuta ksp tills den dööööööör!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Haft min Z3 ganska länge nu, absolut bästa telefonen jag någonsin haft med överlägsen batteritid.
Screenshot_2014-12-31-15-59-49.png
 

meo_swe

Audemars
Eftersom min telefon var så sliten efter glasbytet var det en liten liten glipa, så jag lackade ur när jag inte kunde ta vettiga klockbilder. Droppen rann över när @jabla sa att det var min sämsta klockbild någonsin, med allt rätt! :D Så då bände jag upp bakglaset en aning, in med en lite tygbit och putsa putsa, sedan var det okej. Därefter tejpade jag telefonen med tejprullen som stog på kontoret. KSer ut som skit men bilderna är bättre.
Nu väcker jag (min egna) gamla tråd. Men då jag numer jobbar med bland annat telefoner kan jag säga att det är allt annat än ovanligt att sonys jävla astelefoner glappar när de kommer tillbaka från service..
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
... och jag har "uppgraderat" till Z5 compact sedan några månader tillbaks, är fortfarande lika nöjd och jobbtelefonen (Z1) blir fortsatt misshandlad och fungerar alldeldes utmärkt :D
 

Johe

Omega
Min Z5 Compact håller måttet än så länge, är iofs bara 5 mån gammal men är fortsatt nöjd!
 
Topp