• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för motorcykel?

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Första hojen och nuvarande, tog lappen på gamla dagar, det är en Bulldog 1100, här fortfarande med original bössorna.
Var 2mm ifrån att köpa en Night rod special i våras, men kanske till nästa år.

Bulldog.jpg
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Fan, det här hjälper inte 30-årskrisandet. Blanketterna för lämp är beställda.

Är man riktigt jäkla dum om man blir sugen på en Triumph Street Triple som förstahoj? HELT grön, verkligen helt.

Nåja, först ska lämper fixas och se om man över huvud taget kan få igång en motorcykel ;)

Grym första hoj. Låg vikt och lagom med effekt. Perfekt när du ska träna wheelies. ;)

I mitt garage finns en Ninja samt en FZR 1000. Har tidigare kört R1 samt Speed Triple.
 

mega

Rolex
Kört lite av varje, nu är det KTM SMT, lite mer upprätt och man kommer fram hyfsat utvilad. Försöker få Ducatin såld men det går rätt segt. Byter den gärna mot type en Sub eller vit Exp II.

Nu (stulen bild):
normal_SMT_wh_990_whiteBack.jpg


For sale or trade (denna bild är dock min):
8530984021.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vad det gäller bromsar så är de bättre på big twin. Finns med två skivor, fler kolvar till ok samt ABS. Vad det gäller ram så är inte sportster något som sticker ut direkt..
Jag förstår men ställer mig lite undrande kring uttrycket " riktigt HD"
Alla hojar som kommer från HD-fabriken är väl HD? Den street Bob jag hade tillverkades med en gaffel från japanska Showa. Gör det den hojen till en icke-HD?
Nä jag vill inte dryga mig, jag fattar vad du menar. Tycker bara det är trist för de människor som köpt sina älskade hojar för dyra pengar och sedan blir lite nedgjorda med kommentarer som "tjejhoj" "ingen riktig HD" osv...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag förstår men ställer mig lite undrande kring uttrycket " riktigt HD"
Alla hojar som kommer från HD-fabriken är väl HD? Den street Bob jag hade tillverkades med en gaffel från japanska Showa. Gör det den hojen till en icke-HD?
Nä jag vill inte dryga mig, jag fattar vad du menar. Tycker bara det är trist för de människor som köpt sina älskade hojar för dyra pengar och sedan blir lite nedgjorda med kommentarer som "tjejhoj" "ingen riktig HD" osv...

Om du läser min lista så ser du att jag ägt en själv, den var dock byggd för kvartsmilen med trimmad motor, dubbla skivor, ordentlig fjädring och styrdämpare. Bra körhoj men inte vad jag definierar som en HD utan snarare en gammal sporthoj.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har haft ett antal duccar genom åren.. här är dd som jag har för tillfället:
1198S för bana, streetfighter 1098S för gata och en gammal 999:a som är kvar v sentimentala skäl :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sen såklart Yamaha Cygnus 125 som nog är den som används mest...
image.jpg
 

svesam

Rolex
Fan, det här hjälper inte 30-årskrisandet. Blanketterna för lämp är beställda.

Är man riktigt jäkla dum om man blir sugen på en Triumph Street Triple som förstahoj? HELT grön, verkligen helt.

En utmärkt första hoj som du dessutom kan ha kvar när du blir lite vassare på att köra.
Den är lika lätt att börja lära sig att köra på och lite senare lika lätt att lära sig busa med :)

Förutsatt att du inte är mycket över 180cm över havet för då kommer den kännas liten.
Men då är set bara att välja speed triple istället ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har haft ett antal duccar genom åren.. här är dd som jag har för tillfället:
1198S för bana, streetfighter 1098S för gata och en gammal 999:a som är kvar v sentimentala skäl :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Det där är så bra! En av världens vackraste motorcyklar.

Hade jag fått välja fritt hade jag jobbat som roadracingförare!
 

Johan M

Cartier
Om det är lite äldre varianter, så låter det som att det kan uppstå en närmast oändlig mängd fel....... :) Men visst är de rasande snygga.

Själv har jag betat av en Yamaha RD 350, Vespa 200, Yamaha SRX, en HD, och en Honda Africa Twin.

Motorn håller och det finns ju hur mycket reservdelar som helst till ducatimotorerna. Värre var det med resten av hojen som t ex fotpinnar och dylikt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Pendlar till jobbet på hoj så numera kör jag det ultimata pendlarfordonet, en C600 Sport. Värme i handtag och sadel gör att jag kan köra så länge det är isfritt. Gubbigt javisst, men det finns inget bättre att pendla med.
IMG_1930.JPG


Föregångaren var en F800ST
DSC_8257.JPG


Inte så många hojkreddpoäng på dessa kanske men så måste jag åka mer än skruva också. Raka motsatsen till Ducati med andra ord :p
 

Ryttaren

Rolex
Fan, det här hjälper inte 30-årskrisandet. Blanketterna för lämp är beställda.

Är man riktigt jäkla dum om man blir sugen på en Triumph Street Triple som förstahoj? HELT grön, verkligen helt.

Nåja, först ska lämper fixas och se om man över huvud taget kan få igång en motorcykel ;)

Funkar absolut som första hoj...jag har iofs haft ett antal hojar innan men den är smidig och lättkörd som få. Min -09:a "R" är till salu för övrigt :)


image.jpg
 

Onelund

Rolex
Ser ju ut som en hoj, dvs, två hjul.


Grinolle!

Skämt åsido, finns en i närheten som bygger diverse customhojjar, själv är jag mer lis, er o sandsprutare numera, fast ärligt talat så har jag inte ens plockat av isdäcken från husqvarnan

Lovade min sambo att sluta köra landsväg efter hon mött mig på bakhjulet på en kilometerlång raksträcka :bag:
 

Ryttaren

Rolex
Hur var det nu då? En "R" idag är inte som det var förr? Eller är det Öhlinare och sånt godis på din? Fin hoj för övrigt!

Nää, håller med om att det gått inflation i tillägget ;)

Vad gäller Street triple så innebär R jämfört med standardmodellen lite bättre bromsar, fullt ställbar fjädring fram och bak samt lite brantare gaffelgeometri (samma som Daytonan).
 

DrDre

Patek
Motorn håller och det finns ju hur mycket reservdelar som helst till ducatimotorerna. Värre var det med resten av hojen som t ex fotpinnar och dylikt.

Jag har själv aldrig ägt någon Ducati, men jag hade två goda vänner som körde vattenkylda Ducatis under sent 90-tal. En 851 runt 1985-1990 tror jag och en 916 som var några år nyare. Gillade dem, men just de modellerna var man ju tvungen att serva hela tiden (och dyrt som tusan med den där avancerade ventilstyrningen) och trots det var de inte överdrivet pålitliga. Båda var fantastiskt vackra, underbara att köra och ett fantastiskt ljud (den äldre hade sorts torrkoppling som slamrade/rasslade på ett härligt sätt). Tveklöst mc-världens motsvarighet till Ferrari (både när det gäller design, körglädje och kvalitet på den tiden) med underbart detaljarbete. Jag kan förstå dem som gillar dem, även om det inte riktigt funkade för mig.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Torrkopplingen lever väl fortfarande kvar? Ser iaf så ut på bilderna ovan. Jag gillar också slammret! :)

Detaljarbetet och designen är fantastisk, gäller ju fler italienska hojjar, men det är nåt särskilt med Ducce. När man detaljstuderar dem är det fantastiskt att se hur allting är så väldesignat, och genomarbetat jämfört med många andra märken.

Sen kollar man lite till och upptäcker att tex. kabelstrumporna bara är hälften så långa som kablarna! Men det är väl det som är charmen med italienskt antar jag! :)
 

demondave

Rolex
En utmärkt första hoj som du dessutom kan ha kvar när du blir lite vassare på att köra.
Den är lika lätt att börja lära sig att köra på och lite senare lika lätt att lära sig busa med :)

Förutsatt att du inte är mycket över 180cm över havet för då kommer den kännas liten.
Men då är set bara att välja speed triple istället ;)

I alla fall tre cm över, och stadiga 100 pannor :)
Alternativet, ett dyrt sådant som går ut över klockbudgeten, är ju BMW R nine t, sicken cool hoj!
 
Topp