• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: visa oss din konst

Lite olja. Tycker om olja. Olle Nordberg.

CCD7C49B-9533-4149-87AF-9E0212ECAE2A.jpeg

Kul tråd! På jakt efter lite konst till nya lägenheten. Tips på konst som passar till sekelskifte/20-tal?
Eller tips på konst liknande Marcus Eek men i vad som är lite mer min prisklass? Tänk typ tudor bbb snarare än nautilus.

Kul tråd! På jakt efter lite konst till nya lägenheten. Tips på konst som passar till sekelskifte/20-tal?
Eller tips på konst liknande Marcus Eek men i vad som är lite mer min prisklass? Tänk typ tudor bbb snarare än nautilus.
Det får bli en personlig kommentar eftersom det är personligt med konst. Jag tycker inte att du ska välja konst efter hur du bor. Tyck om det du ser istället. Sök gärna på auktioner där priserna är ur led just nu och välj något du tycker om. Ta dig tid, du hinner. Köp bara det som du verkligen tycker om. Ligger du på Tudor-nivå behöver du inte heller fundera djupare på värdet, utan mer på hur du känner inför tavlan. Det är inga stora pengar som ska ut så det finns inget att vinna och inte mycket att förlora heller så sök känslan. Jag har haft min mest intensiva konstperiod de senaste sex månaderna. Det började med en kontakt som stängt sitt galleri och gått i pension. Personen tänker dryga ut sin pension med kvarvarande lager så jag har passat på, både att köpa och att lära. Jag har förstått så mycket att konstnärens namn inte betyder så mycket för värdet om tavlan är ful. Jag har blandat men köpt mest naivistisk konst som gör mig glad och lugn för så vill jag ha mitt hem.

Senast ändrad:
I Ystad i påskas hade Carolina Gynning och hennes mamma utställning.
Gillade mammans konst bättre och denna gummigubbe mycket!
Kan dock inte motivera ett köp när priset ligger som en ny Explorer 1:a. :(

03225D73-F376-4896-9892-C6B440353498.jpeg

C189568E-2964-467F-929B-EE4637229188.jpeg

Drömmer lite om att köpa en Waldersten någon gång.

5FE6192A-89A2-4989-83E1-485C156C7FF5.png

Om det är tillåtet i tråden så klipper jag in denna artikel hämtad från dagens SVD. En synnerligen intressant konstnär, som jag upplever det.

Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”45 blundande clowner ger betraktaren ett inre lugn

4eabe3e0-1b2a-4372-b7c3-8f6189fe3e98.jpeg

När Ugo Rondinone talar om sin konst är det som om han läser upp ett manifest: Motiven ska vara enkla så att alla, oavsett ålder och bakgrund, ska kunna få ut något av hans konst. Med 45 skulpturer av clowner utställda på Arken i Köpenhamn håller han vad han lovar.

Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”, 2014. Foto: Anders Sune Berg

Ugo Rondinone (född 1964) är schweizare men bor och arbetar i New York. Han är en efterfrågad konstnär vars konst visas världen över. Hans maxim är att verken ska uppstå genom impulser – inte ur idéer. Hans konst ska kännas och upplevas – inte förstås.

På Arken sitter eller ligger 45 clowner på golvet i en 150 meter lång sal. Kvinnor och män med olika kroppsformer har gjutits av i ett plastmaterial. Alla är i strumplästen. De enda clownattributen, förutom de färgglada dräkterna, är den röda lösnäsan och den lilla svarta hatten. Verket har titeln "Vocabulary of solitude" (2014 - 2016).

Om det är tillåtet i tråden så klipper jag in denna artikel hämtad från dagens SVD. En synnerligen intressant konstnär, som jag upplever det.

Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”45 blundande clowner ger betraktaren ett inre lugn

4eabe3e0-1b2a-4372-b7c3-8f6189fe3e98.jpeg

När Ugo Rondinone talar om sin konst är det som om han läser upp ett manifest: Motiven ska vara enkla så att alla, oavsett ålder och bakgrund, ska kunna få ut något av hans konst. Med 45 skulpturer av clowner utställda på Arken i Köpenhamn håller han vad han lovar.

Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”, 2014. Foto: Anders Sune Berg

Ugo Rondinone (född 1964) är schweizare men bor och arbetar i New York. Han är en efterfrågad konstnär vars konst visas världen över. Hans maxim är att verken ska uppstå genom impulser – inte ur idéer. Hans konst ska kännas och upplevas – inte förstås.

På Arken sitter eller ligger 45 clowner på golvet i en 150 meter lång sal. Kvinnor och män med olika kroppsformer har gjutits av i ett plastmaterial. Alla är i strumplästen. De enda clownattributen, förutom de färgglada dräkterna, är den röda lösnäsan och den lilla svarta hatten. Verket har titeln "Vocabulary of solitude" (2014 - 2016).
”Coulrophobia...”

Kul. Norpade du en från Bukowskis exhibition sale?
Nej, jag ropade in den på en annan auktion, men just nu minns jag inte vad den heter. Det finns lite Jirlow litografier i omlopp. Han är produktiv så det finns nog en hel del. Det som visades upp på Bukowskis vara bara äldre målningar från 2000-talets början. Han verkar vara en kul positiv herre som jobbar fortfarande, född 1936.

Någon här som har koll på dessa? Båda är original.

Uno Vallman, 1970

BDE06CCE-F352-4566-BC4D-D3FB4F7BB57A.jpeg

Och denna av Björn Sjöö, Bondans i Rijala
687EE380-6B26-4C20-AFF6-791F766D4A74.jpeg

Bilagor

• BD8BF04D-1CB2-4D6B-95BC-C847132FC84E.jpeg
    BD8BF04D-1CB2-4D6B-95BC-C847132FC84E.jpeg
    184.8 KB · Visningar: 3
Trevligt! Jag tänkte lite på vad den kan "heta" samt om det ligger något värde i den. Jag har ingen koll öht nämligen, så all hjälp uppskattas!
Konstnären Uno Wallman är det ingen som ifrågasätter. Som jag förstår är det olika värden beroende på hur bra tavlan är och inte namnet även om de alltid har ett samband. Jag har sett allt från tusenlappen till ett fyrtiotal. Jag tror jag köpt ett fint omtyckt ex men till ett överpris. Det är helt ok eftersom priser på konst flyter och inte är i topp just nu. Wallmans topp ligger i det han målade på 60-talet som abstrakt konst om jag förstod rätt. Gillar man det finns ingen dålig konst, men som investering finns säkert bättre portföljer. Jag gillar min. Pengarna är borta. Tavlan är det som är kvar och den ger mig mer än pengarna jag betalade.
32829E4C-D00A-4577-932F-9E5B5E9EB8B0.jpeg

Senast ändrad:
Ok om man är insatt i konstens värld kanske man kan uppskatta tavlan... Men för mig som är kulturellt efterbliven, sorry, är det som en 5-åring som har klafsat med valfri pensel.
Du menar lite såhär?...:)
E2B82202-3DDE-4E27-BDA4-45867543EE4F.jpeg
43AC7E4B-14C3-485C-8982-E0BF89C5B672.jpeg
8B20F21F-4ED9-4BE3-AD78-CE3A3BD02F79.jpeg

Lite ironisk är jag nu... Tavlorna ovan är målade av 2 amatörer (fru och svärmor) och ett proffs. Oavsett kunnande och erkännanden så försöker nog de flesta att förmedla en känsla i sitt måleri. Kan ju vara figurativt så man fattar vad det är eller bara färg och form. Själv gillar jag det senare bättre faktiskt.

Du menar lite såhär?...:)
E2B82202-3DDE-4E27-BDA4-45867543EE4F.jpeg
43AC7E4B-14C3-485C-8982-E0BF89C5B672.jpeg
8B20F21F-4ED9-4BE3-AD78-CE3A3BD02F79.jpeg

Lite ironisk är jag nu... Tavlorna ovan är målade av 2 amatörer (fru och svärmor) och ett proffs. Oavsett kunnande och erkännanden så försöker nog de flesta att förmedla en känsla i sitt måleri. Kan ju vara figurativt så man fattar vad det är eller bara färg och form. Själv gillar jag det senare bättre faktiskt.

Tavlorna var fina. Alla på sitt sätt. Jag tycker så här. Om man måste förklara en tavla för en utomstående tycker jag att man skjutit förbi målet. Man ska kunna se en eller flera intressanta alternativ om vad målaren vill förmedla, eller att eventuell kort titel avslöjar detta. Ser man bara en geggamojja däremot...

Tillbaka
Topp