Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det får bli en personlig kommentar eftersom det är personligt med konst. Jag tycker inte att du ska välja konst efter hur du bor. Tyck om det du ser istället. Sök gärna på auktioner där priserna är ur led just nu och välj något du tycker om. Ta dig tid, du hinner. Köp bara det som du verkligen tycker om. Ligger du på Tudor-nivå behöver du inte heller fundera djupare på värdet, utan mer på hur du känner inför tavlan. Det är inga stora pengar som ska ut så det finns inget att vinna och inte mycket att förlora heller så sök känslan. Jag har haft min mest intensiva konstperiod de senaste sex månaderna. Det började med en kontakt som stängt sitt galleri och gått i pension. Personen tänker dryga ut sin pension med kvarvarande lager så jag har passat på, både att köpa och att lära. Jag har förstått så mycket att konstnärens namn inte betyder så mycket för värdet om tavlan är ful. Jag har blandat men köpt mest naivistisk konst som gör mig glad och lugn för så vill jag ha mitt hem.Kul tråd! På jakt efter lite konst till nya lägenheten. Tips på konst som passar till sekelskifte/20-tal?
Eller tips på konst liknande Marcus Eek men i vad som är lite mer min prisklass? Tänk typ tudor bbb snarare än nautilus.
Litografier för tusan, sök litografier. Få Nautilus, betala för Tudor.Kul tråd! På jakt efter lite konst till nya lägenheten. Tips på konst som passar till sekelskifte/20-tal?
Eller tips på konst liknande Marcus Eek men i vad som är lite mer min prisklass? Tänk typ tudor bbb snarare än nautilus.
Var inte denna på TV i ett nyhetsinslag om konstfacks utställning (nått år sedan).
Konst jag skapat (skapar) kan slänga upp när det är klart med. Ska ta en runda i lägenheten och fota allt på väggarna med
Nej Tänker du på Nug? Det rummet jag gjorde var i en evakueringskorridor på KTH där vi sen hade svartklubbVar inte denna på TV i ett nyhetsinslag om konstfacks utställning (nått år sedan).
Ropade in en Picasso på fyllan. Ska till pappersrestaurering eftersom förra ägaren varit klåpare och använt icke syrafri passpartou och maskeringstejp
Kul att få läsa om en för mig ny konstnär. Tack för det.Eddie Figge.
”Coulrophobia...”Om det är tillåtet i tråden så klipper jag in denna artikel hämtad från dagens SVD. En synnerligen intressant konstnär, som jag upplever det.
Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”45 blundande clowner ger betraktaren ett inre lugn
När Ugo Rondinone talar om sin konst är det som om han läser upp ett manifest: Motiven ska vara enkla så att alla, oavsett ålder och bakgrund, ska kunna få ut något av hans konst. Med 45 skulpturer av clowner utställda på Arken i Köpenhamn håller han vad han lovar.
Ugo Rondinone, ”Vocabulary of solitude”, 2014. Foto: Anders Sune Berg
Ugo Rondinone (född 1964) är schweizare men bor och arbetar i New York. Han är en efterfrågad konstnär vars konst visas världen över. Hans maxim är att verken ska uppstå genom impulser – inte ur idéer. Hans konst ska kännas och upplevas – inte förstås.
På Arken sitter eller ligger 45 clowner på golvet i en 150 meter lång sal. Kvinnor och män med olika kroppsformer har gjutits av i ett plastmaterial. Alla är i strumplästen. De enda clownattributen, förutom de färgglada dräkterna, är den röda lösnäsan och den lilla svarta hatten. Verket har titeln "Vocabulary of solitude" (2014 - 2016).
Istället för ny klocka köpte jag min första Jirlow. Bra naivism gör mig glad.
Nej, jag ropade in den på en annan auktion, men just nu minns jag inte vad den heter. Det finns lite Jirlow litografier i omlopp. Han är produktiv så det finns nog en hel del. Det som visades upp på Bukowskis vara bara äldre målningar från 2000-talets början. Han verkar vara en kul positiv herre som jobbar fortfarande, född 1936.Kul. Norpade du en från Bukowskis exhibition sale?
Jag köpte en Vallman för ett tag sedan. Lite koll har jag. Vad tänker du?Någon här som har koll på dessa? Båda är original.
Uno Vallman, 1970
Och denna av Björn Sjöö, Bondans i Rijala
Trevligt! Jag tänkte lite på vad den kan "heta" samt om det ligger något värde i den. Jag har ingen koll öht nämligen, så all hjälp uppskattas!Jag köpte en Vallman för ett tag sedan. Lite koll har jag. Vad tänker du?
Konstnären Uno Wallman är det ingen som ifrågasätter. Som jag förstår är det olika värden beroende på hur bra tavlan är och inte namnet även om de alltid har ett samband. Jag har sett allt från tusenlappen till ett fyrtiotal. Jag tror jag köpt ett fint omtyckt ex men till ett överpris. Det är helt ok eftersom priser på konst flyter och inte är i topp just nu. Wallmans topp ligger i det han målade på 60-talet som abstrakt konst om jag förstod rätt. Gillar man det finns ingen dålig konst, men som investering finns säkert bättre portföljer. Jag gillar min. Pengarna är borta. Tavlan är det som är kvar och den ger mig mer än pengarna jag betalade.Trevligt! Jag tänkte lite på vad den kan "heta" samt om det ligger något värde i den. Jag har ingen koll öht nämligen, så all hjälp uppskattas!
Jäklar! riktigt bra.
Min fantastiska kusin!
Du menar lite såhär?...Ok om man är insatt i konstens värld kanske man kan uppskatta tavlan... Men för mig som är kulturellt efterbliven, sorry, är det som en 5-åring som har klafsat med valfri pensel.
Du menar lite såhär?...
Lite ironisk är jag nu... Tavlorna ovan är målade av 2 amatörer (fru och svärmor) och ett proffs. Oavsett kunnande och erkännanden så försöker nog de flesta att förmedla en känsla i sitt måleri. Kan ju vara figurativt så man fattar vad det är eller bara färg och form. Själv gillar jag det senare bättre faktiskt.