• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: visa oss din konst

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tavlorna var fina. Alla på sitt sätt. Jag tycker så här. Om man måste förklara en tavla för en utomstående tycker jag att man skjutit förbi målet. Man ska kunna se en eller flera intressanta alternativ om vad målaren vill förmedla, eller att eventuell kort titel avslöjar detta. Ser man bara en geggamojja däremot...
Förstår hur du menar. Otaliga är gångerna när jag oförstående vandrat runt vårsalongen med frugan...:)
 
R

Red Scream

Guest
Ok om man är insatt i konstens värld kanske man kan uppskatta tavlan... Men för mig som är kulturellt efterbliven, sorry, är det som en 5-åring som har klafsat med valfri pensel.

Tavlorna var fina. Alla på sitt sätt. Jag tycker så här. Om man måste förklara en tavla för en utomstående tycker jag att man skjutit förbi målet. Man ska kunna se en eller flera intressanta alternativ om vad målaren vill förmedla, eller att eventuell kort titel avslöjar detta. Ser man bara en geggamojja däremot...

Men det är precis så som det är. Om du bara ser geggamoja så är det du ser. Jag köpte min tavla för att jag tycker att den är snygg - supersnygg, till och med. Vissa av mina vänner gillar den, andra älskar den, morsan hatar den. Hon ser bara en femårings kladd. Konstnären har inte bifogat någon "förklaring" ("man ska se hur XXX speglar sig i YYY, en gestaltning av ZZZ i VVV-skrud") och jag har inte frågat. Det enda som spelar roll - låt mig upprepa det - det enda som spelar roll är om du gillar tavlorna eller inte (tycker jag). Jag vandrade runt på massor av salonger och gallerier och vissa saker gillade jag, men det mesta inte. Och så dök den här upp och jag föll pladask. Så är det med mycket - vissa gillar ju Richard Mille trots att de är skiiiitfula... ;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Men det är precis så som det är. Om du bara ser geggamoja så är det du ser. Jag köpte min tavla för att jag tycker att den är snygg - supersnygg, till och med. Vissa av mina vänner gillar den, andra älskar den, morsan hatar den. Hon ser bara en femårings kladd. Konstnären har inte bifogat någon "förklaring" ("man ska se hur XXX speglar sig i YYY, en gestaltning av ZZZ i VVV-skrud") och jag har inte frågat. Det enda som spelar roll - låt mig upprepa det - det enda som spelar roll är om du gillar tavlorna eller inte (tycker jag). Jag vandrade runt på massor av salonger och gallerier och vissa saker gillade jag, men det mesta inte. Och så dök den här upp och jag föll pladask. Så är det med mycket - vissa gillar ju Richard Mille trots att de är skiiiitfula... ;)

Jag förstår och håller med ditt resonemang. Du gillar den och därför köpte du den. Jag vill inte dissa ditt köp så där, jag menar att konst är oftast något väldigt abstrakt för mig och därmed blir det svårt att ta in och just tavlan du postade tillhörde den gren som jag har extra svårt att förstå :)

PS: RM gör fula klockor i överlag men jag förstår att en del gillar deras banbrytande stil.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Allt passar kanske inte över soffan i vardagsrummet, men kan vara bra konst ändå. Man måste inte köpa allt man ser. Tvärtom egentligen. Man ska nog bara gå runt och titta, fråga, läsa på, lyssna in, söka så lär man sig alltid något. Jag undrar om inte den bästa konsten är den man absolut inte vill ha hemma?
 

injection

Omega
Nu är den klar!
IMG-60cfd1e408d70362456afe2d3ba6dd3e-V.jpg

Hmm, var ska jag hänga den? :rolleyes:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu är den klar!
IMG-60cfd1e408d70362456afe2d3ba6dd3e-V.jpg

Hmm, var ska jag hänga den? :rolleyes:

Den är grym!

Finns det fler alster att titta på någonstans?

Pengarna är borta. Tavlan är det som är kvar och den ger mig mer än pengarna jag betalade.

Det där citatet tänker jag sno! Bra tänk! Handlade en tavla jag gillade, men lite utanför min komfortzon, för ett tag sedan och ser på det likadant. Troligen är pengarna borta, men det är dom om jag köper en Ikeamöbel också...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den är grym!

Finns det fler alster att titta på någonstans?



Det där citatet tänker jag sno! Bra tänk! Handlade en tavla jag gillade, men lite utanför min komfortzon, för ett tag sedan och ser på det likadant. Troligen är pengarna borta, men det är dom om jag köper en Ikeamöbel också...
Jag tror det gäller mer än konst. Prylar man har påverkar och ger en känsla. Jag tror mer på färre saker och att man verkligen tycker om de man har. Det man tycker om brukar man leva länge med så det kan bli billigt att köpa dyrt, sett över tid.
 

injection

Omega
Den är grym!

Finns det fler alster att titta på någonstans?



Det där citatet tänker jag sno! Bra tänk! Handlade en tavla jag gillade, men lite utanför min komfortzon, för ett tag sedan och ser på det likadant. Troligen är pengarna borta, men det är dom om jag köper en Ikeamöbel också...

Ja, här är hennes Instagram profil:
https://www.instagram.com/mkaoja/
Hon har inte så många alster där men du kan se att hon är duktig. Hon bor dock inte här, hon var på besök hos mig. Hon kommer komma igen och om nån är intresserad så kan hon säkert måla något efter önskemål osv. och det blir billigare.
Mvh
 

Rolfen

Rolex
Göran Hausenkamp är en konstnär som onekligen snöat in på att måla lättklädda damer, han har öst ut ett gäng liknande tavlor vilket gör att dom inte är dyrbara eller eftertraktade. Men jag gillar min, den drar blickarna till sig.
GoranHausenkamp.jpg
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Nick Smith - Mini Son of Man (Om ni kan så backa 3-4 meter från skärmen och titta. Så det är tänkt när dessa hänger uppe. Att på avstånd så faktiskt framgår bilden)

image.jpg


Från denna om detta är är uppenbart.
The Son of Man (French: Le fils de l'homme) is a 1964 painting by the Belgian surrealist painter René Magritte. It is perhaps his most well-known artwork.

Magritte_TheSonOfMan.jpg
Spännande bilder. Jag blir nyfiken på The Son of Man. Vad vill den bilden egentligen säga?
 

Johanw

Cartier
Spännande bilder. Jag blir nyfiken på The Son of Man. Vad vill den bilden egentligen säga?

About the painting, Magritte said:

At least it hides the face partly well, so you have the apparent face, the apple, hiding the visible but hidden, the face of the person. It's something that happens constantly. Everything we see hides another thing, we always want to see what is hidden by what we see. There is an interest in that which is hidden and which the visible does not show us. This interest can take the form of a quite intense feeling, a sort of conflict, one might say, between the visible that is hidden and the visible that is present.[2]

Här en bra exempelbild på Nick Smiths arbete. Jag äger även denna i Mini version.

bigger-splash-nick-smith-david-hockney-iihih_orig.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
About the painting, Magritte said:

At least it hides the face partly well, so you have the apparent face, the apple, hiding the visible but hidden, the face of the person. It's something that happens constantly. Everything we see hides another thing, we always want to see what is hidden by what we see. There is an interest in that which is hidden and which the visible does not show us. This interest can take the form of a quite intense feeling, a sort of conflict, one might say, between the visible that is hidden and the visible that is present.[2]

Här en bra exempelbild på Nick Smiths arbete. Jag äger även denna i Mini version.

bigger-splash-nick-smith-david-hockney-iihih_orig.jpg

Va fasen...nu snubblade man ju in på något nytt som man gillade!
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
About the painting, Magritte said:

At least it hides the face partly well, so you have the apparent face, the apple, hiding the visible but hidden, the face of the person. It's something that happens constantly. Everything we see hides another thing, we always want to see what is hidden by what we see. There is an interest in that which is hidden and which the visible does not show us. This interest can take the form of a quite intense feeling, a sort of conflict, one might say, between the visible that is hidden and the visible that is present.[2]

Här en bra exempelbild på Nick Smiths arbete. Jag äger även denna i Mini version.

bigger-splash-nick-smith-david-hockney-iihih_orig.jpg
clara-hallencreutz-magritte.jpg

Påminner om Hallencreutz men hennes är gjort i rostat bröd.
 
Topp