• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otrevliga Urmakare

Problemet med det resonemanget är ju bara att det inte endast är gråhandlarkonsumenterna som straffas, utan hela begagnatmarknaden skulle stå utan handlare som var villiga att hjälpa till. Och även om klockan är köpt hos svensk AD kanske den byter landsända vid en försäljning så då är det ju lite magstarkt att få ett nej när man står i butiken och behöver hjälp.

Självklart ska handlarna ta betalt, ordentligt om de vill, men att inte hjälpa till överhuvudtaget skulle nog på sikt riskera rött i bokföringen. Åtminstone breddar man inte den potentiella kundkretsen.

Varför inte ha två olika prislistor, det löser problemet. Alla får hjälp och man kan som handlare själv värdera hur stor differens man ska ha mellan "inhouse-kunder" och övriga.

Generellt bland urmakare nuförtiden verkar vara att det kostar runt 500SEK och att det krävs cert när dom kortar länkar på helt nya klockor, angående priset så finns det väl inte så mycket att säga, visst är det dyrt om man ser till hur lång tid det tar men å andra sidan hur många handlare ser inte kunder komma och prova klockor dag ut och dag in och pruta osv sedan så kommer dom in med klockan och vill korta länken och dom har köpt via gråhandlare...

Sedan gällande cert så är det väl att dom skriver upp numret och detta för att kunna komma åt stulna klockor....
 

V

Cartier
Jag ville bara belysa att man inte kan ställa krav. Det du skriver om två listor är inte fel även om det brukar innebära gratis för de som köpt klockan hos dem.

Håller absolut med att man inte kan ställa krav utan man för ta vad som bjuds om man inte köpt av AD. Jag har inte riktigt ekonomin att köpa nytt av AD än, skulle helst vilja handla så, över disk i Stockholm. Men efter mina förutsättningar så vill jag åtminstone köpa begagnat som är svensksålt med svenskt cert. Även om det inte ska spela roll garantimässigt så ger det mig en bättre känsla när jag går till butiken om jag behöver hjälp.

Jag tänker så här, att om jag går till AD med mina ärenden, betalar för mig utan gnäll, så skapar jag så småningom förhoppningsvis en relation till handlaren vilket i sin tur i bästa fall kan leda till bättre pris vid nyköp.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller absolut med att man inte kan ställa krav utan man för ta vad som bjuds om man inte köpt av AD. Jag har inte riktigt ekonomin att köpa nytt av AD än, skulle helst vilja handla så, över disk i Stockholm. Men efter mina förutsättningar så vill jag åtminstone köpa begagnat som är svensksålt med svenskt cert. Även om det inte ska spela roll garantimässigt så ger det mig en bättre känsla när jag går till butiken om jag behöver hjälp.

Jag tänker så här, att om jag går till AD med mina ärenden, betalar för mig utan gnäll, så skapar jag så småningom förhoppningsvis en relation till handlaren vilket i sin tur i bästa fall kan leda till bättre pris vid nyköp.

Jag säger inte emot dig, förstår bara att vissa handlare resonerar annorlunda. Ärligt så tror jag du kan matcha dina gråpriser hos AD.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Personligen, och i denna fråga, tror jag man tjänar på att ha en relation till en AD, t ex genom att köpa klockor hos en lämplig sådan. Jag har köpt flera hos en AD i Malmö och då jar det aldrig varit problem när jag kommit in efter att köpt en klocka via KS, för att t ex korta en länk, putsa ett glas e dy. Samma prislista som för det köpta uret och oftare än sällan t o m kostnadfritt.
 

V

Cartier
Jag säger inte emot dig, förstår bara att vissa handlare resonerar annorlunda. Ärligt så tror jag du kan matcha dina gråpriser hos AD.

Ok, bara för att förtydliga så köper jag alltså inte av gråahandlare av principiella själ och när jag har sökt begagnat har jag tackat nej till bra dealar om de har haft utländska cert.
 

manekin

Omega
Kanske inte värt besväret att korta länk för 150 kr om du inte sålt klockan. Jag hade tackat nej till kund om jag inte var jäkligt svulten.
Då kanske man ska ta pengar för den tjönsten så att det är värt besväret....tycker du att en hantverkare per automatik ska tacka nej till jobb om du inte köper materialet genom denne?
 

Mille79

Trollungen
Förjävligt att en AD ska bete sig så. Som att köpa en bil i Tyskland och sen vilja lämna in den på service i Sverige och bli vägrad för att man inte köpt bilen på samma ställe.

Tror det eller inte men så funkar en marknadsekonomi ...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då kanske man ska ta pengar för den tjönsten så att det är värt besväret....tycker du att en hantverkare per automatik ska tacka nej till jobb om du inte köper materialet genom denne?

Jag tycker en hantverkare kan tacka nej till jobb som inte tillför dem något, du vet väl att urmakare inte är livegna?
 

manekin

Omega
Nej det visste jag faktiskt inte! Berätta gärna, hur är det med tjejen på ICA, är hon träl eller jobbar pro bono?
Igen då: om urmakaren tycker att det ska kosta en röding att korta länken så ska han förmedla det till ts men ge fan i var klockan är köpt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej det visste jag faktiskt inte! Berätta gärna, hur är det med tjejen på ICA, är hon träl eller jobbar pro bono?
Igen då: om urmakaren tycker att det ska kosta en röding att korta länken så ska han förmedla det till ts men ge fan i var klockan är köpt.

Varför skall han ge fan i det, har du rätt att kräva att urmakaren skall göra det? Jag anser nog att urmakaren får göra vad han vill och sedan får du avgöra om du vill nyttja hans tjänster.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Generellt bland urmakare nuförtiden verkar vara att det kostar runt 500SEK och att det krävs cert när dom kortar länkar på helt nya klockor, angående priset så finns det väl inte så mycket att säga, visst är det dyrt om man ser till hur lång tid det tar men å andra sidan hur många handlare ser inte kunder komma och prova klockor dag ut och dag in och pruta osv sedan så kommer dom in med klockan och vill korta länken och dom har köpt via gråhandlare...

Sedan gällande cert så är det väl att dom skriver upp numret och detta för att kunna komma åt stulna klockor....

Låter enklare att kolla id och serienummer på klockan enligt mig.
 

manekin

Omega
Varför skall han ge fan i det, har du rätt att kräva att urmakaren skall göra det? Jag anser nog att urmakaren får göra vad han vill och sedan får du avgöra om du vill nyttja hans tjänster.

Absolut, och i min mening gör en sådan "urmakare" fel...
Igen då: anser du att en bilhandlare med tillhörande verkstad gör moraliskt rätt i att neka kunder service om bilen inte köpts hos denne?
 

manekin

Omega
Jättebra!
Så länge du är konsekvent och den regeln kan appliceras för allt du konsumerar så...
Men den dan då du köpt fredagsmyset på konsum men glömt snuset som du tänker dig plocka upp på 7eleven.... då jävlar
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jättebra!
Så länge du är konsekvent och den regeln kan appliceras för allt du konsumerar så...
Men den dan då du köpt fredagsmyset på konsum men glömt snuset som du tänker dig plocka upp på 7eleven.... då jävlar

Det inlägget får du nog förklara, är vill ingen servis jag köper då utan en vara..
 

POO

Panerai
Som sagt, hur vi konsumerar genomgår en strukturell förändring vilket är komplext att förhålla sög til. Jag har full förståelse för de som reagerar som ts påstår att urmakaren gör, hens leverbröd står kanske på spel, även om det kanske inte är det smartaste. Jag jobbar inte i detaljhandel, jag hade förmodligen slått någon på käften, men känner naturligtvis folk som gör det. Och man upphör aldrig att förvånas vilka historier man hör. "Kunder" som har med sig kataloger och säger "jag ska utomlands och handla kan jag få kolla på denna", eller "jag ska beställa denna online kan jag få kolla här..." eller de som försöker lämna tillbaka grejer köpta från alibaba med hänvisningen att det är ju ändå samma osv...
Förövrigt verkar många här ha ett rätt skevt perspektiv på service och de i serviceyrken, de är bara några som ska gapa och vara glad, oavsett vad de får ta emot...
 

Cryssarn

Rolex
Jag tycker en handlare får göra vad han vill, jag tillhör väl de som anser att folk får fatta de beslut de vill och sedan får de leva med konsekvenserna.
du har en väldigt stor poäng där. Alla har rätt att bestämma vad man vill ha för klientel. jag personligen hade agerat annorlunda, men det är upp till var och en. Man skördar som man sår heter det ju. +2 på den
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag ville bara belysa att man inte kan ställa krav. Det du skriver om två listor är inte fel även om det brukar innebära gratis för de som köpt klockan hos dem.

Visst är det så det fungerar. Är man (trogen) kund får man hjälp och för det mesta gratis, andra får betala vad det kostar.
 

kalufsen

Panerai
När jag köpt min första tag så ramlade jag in 1 år senare hos samme AD jag köpt av och kortade länken ytterligare fritt då tjerringen skulle ha klockan.

After sales u Know :)
Håller med!! Efter jag köpt min omega hos AD har det aldrig varit någon fråga om ersättning vid ändring av länkbitar och test av diverse band i butik! Kundservice är ofta synonymt med merförsäljning!

Tog med en polare dit som köpte sig en ny klocka, av den enkla anledningen att servicen är så jäkla bra!

PS: Två är sedan jag köpte min klocka och de kände igen mig direkt och minns till och med vilken klocka det var :)
 

manekin

Omega
Det inlägget får du nog förklara, är vill ingen servis jag köper då utan en vara..
Gäller det bara service? Det är bara när man säljer en tjänst och inte en vara man får neka vemsom?
Du får punka på semestern och rullar av på en gummiverkstad som nekar dig punkteringshjälp, däckem köptes ju förbövelen i Stockholm, eller ännu värre online.....Spencer66 drar på smilbanden och tycker att beteendet är fullt förståligt och i sin ordning? Nu kommer du såklart svara "självklart" men "riktiga världen Spencer66" skulle nog inte hålla med dig....​
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är en intressant diskussion om man får eller inte får neka någon. Jag tycker det är självklart att en säljare får neka en köpare en vara eller tjänst om denne vill - om jag själv som säljare skulle göra så är en annan sak.... Problemet uppstår om säljaren nekar köparen pga kön, hudfärg etc. Då blir det olagligt. Jag skulle väl också tro att man börjar tulla på lagen gränser om paraply-säljaren chock-höjer priset bara för att det börjar regna (men jag kanske blandar ihop det med amerikanska lagar...)

Oavsett så tycker jag att ett högt (eller ocker-) pris på länkändring är en icke-fråga för KS-medlemmar. Ta pengarna som urmakaren vill ha och köp egna länk-verktyg (Bergeon eller billigare) och gör jobbet själv. Inte svårt, men väldigt tillfredsställande. Verktygen finns till bra priser på nätet. Eller kanske till rejält högre priser hos din otrevliga utmakare :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är ju att många butiker inte ens försöker anpassa sig till förutsättningarna som råder. Om någon säljare vägrar diskutera priset på en klocka samtidigt som de vet att den går att köpa för 40% mindre någon annanstans, så hjälper det inte att gnälla på systemet. De måste anpassa sig eller erbjuda ett stort mervärde i form av något annat, annars får de inte sålt något.

Kolla på Kia. De säljer skitbilar, men har kompenserat detta med ett bra pris och grymma garantier. Dessa garantier kommer i förlängningen att tvinga andra tillverkare att utöka sina garantier. Eller kolla på skivbranschen. Ska man sälja cd-skivor idag så behöver man erbjuda ett mervärde. Coola förpackningar, extraspår, ett fik i anslutning till butiken eller något annat.

Klockbranschen måste anpassa sig, det räcker inte att man står och gnäller bakom disken.
 
Topp