• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Vill man laga mat när det är kallare än -10 funkar gas dåligt. Då brukar man ha mixbränslekök där man pumpar tryck och kan elda det mesta i bränsleväg.
Här är mitt Optimus Polaris Optifuel lätt modifierat med PolarDawg ljuddämparhatt.. Vilken skillnad på ljudnivå, nu kan man laga mat ljudlöst :D

1675711392008.jpeg

1675712014233.jpeg

Var sugen på ett sånt innan barnet tog min friluftstid ifrån mig. Funkar det fint eller är det bökigt?
Jag måste säga att det fungerar helt fantastiskt, dock har jag inte hunnit testa alla slags bränslen ännu men ska ta och prova lite mer med vanlig diesel och vanlig bensin direkt från pump får vi se :) Lysfotogen, tändvätska och gas går det då ypperligt på vart fall :) Ska testa t-sprit med får vi se

God kväll tråden 🌻

Jag har en ryggsäcksfråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med.

Jag ska köpa en ryggsäck i present till en person som ska fjällvandra i höst. Men hur många liter ska man ta sikte på? Finns det någon storlek som är önskvärd för en veckotur?

God kväll tråden 🌻

Jag ska köpa en ryggsäck i present till en person som ska fjällvandra i höst. Men hur många liter ska man ta sikte på? Finns det någon storlek som är önskvärd för en veckotur?
Beror lite på antal personer, utrustning och metodik.

En del går mellan stugor, äter frystorkat och tar med varmvatten i en termos. Då klarar man sig på 35l för förstärkningsplagg och ombyten.

I andra änden, du går själv och har billig/skrymmande utrustning, bor i tält och tänker laga riktig mat, då skulle jag köra 75-85l.

Går man med fler, delar tält, äter mestadels frystorkat och har hyfsad utrustning skulle jag säga 65l.

Jag och min fru och bror vandrade för några år sedan drygt en vecka.
Frun hade 55l, jag 65l och min bror 75l.
Jag och bror samma vikt, typ 15kg utan vatten, frun 12.
Han tog min skrymmande sovsäck, jag tog vårat gemensamma tält.

Beror lite på antal personer, utrustning och metodik.

En del går mellan stugor, äter frystorkat och tar med varmvatten i en termos. Då klarar man sig på 35l för förstärkningsplagg och ombyten.

I andra änden, du går själv och har billig/skrymmande utrustning, bor i tält och tänker laga riktig mat, då skulle jag köra 75-85l.

Går man med fler, delar tält, äter mestadels frystorkat och har hyfsad utrustning skulle jag säga 65l.

Jag och min fru och bror vandrade för några år sedan drygt en vecka.
Frun hade 55l, jag 65l och min bror 75l.
Jag och bror samma vikt, typ 15kg utan vatten, frun 12.
Han tog min skrymmande sovsäck, jag tog vårat gemensamma tält.

Stort tack!

Har skummat lite tester nu och Fjällräven Kajka 75 verkar hamna högt upp överallt och etta i ett test.
Dum fråga, men är en 75l anpassningsbar så att man även kan ha den på ett funktionellt sätt om man har packning där man egentligen skulle klara sig med en 35l, eller blir det bara konstigt?

God kväll tråden 🌻

Som @SpejsMan skriver så beror det på flera faktorer. Personligen tycker jag 55 liter är ganska optimalt. Då sover jag i tält och är borta 5-6 dagar. Men jag gillar att ta med mig minimalt med grejer, annars hade det inte funkat.
För mig innebär en större ryggsäck att jag packar med mig mer utrustning som jag egentligen kan vara utan. En ryggsäck blir alltid full, oavsett storlek.

Som @SpejsMan skriver så beror det på flera faktorer. Personligen tycker jag 55 liter är ganska optimalt. Då sover jag i tält och är borta 5-6 dagar. Men jag gillar att ta med mig minimalt med grejer, annars hade det inte funkat.
För mig innebär en större ryggsäck att jag packar med mig mer utrustning som jag egentligen kan vara utan. En ryggsäck blir alltid full, oavsett storlek.

Bra kompromiss?

Stort tack!

Har skummat lite tester nu och Fjällräven Kajka 75 verkar hamna högt upp överallt och etta i ett test.
Dum fråga, men är en 75l anpassningsbar så att man även kan ha den på ett funktionellt sätt om man har packning där man egentligen skulle klara sig med en 35l, eller blir det bara konstigt?
Det funkar absolut.
Bärsystemet påverkas inte, men onödig vikt.

Jag har vandrat endel solo med tvåmannatält och osäkert väderläge med 65L, och visst hade jag klarat mig med 55L som @NiklasF , men då har jag rätt bra utrustning (vilket säkerligen även han har) .
Har hellre lite extra plats än att behöva ordna allt perfekt vid verje stopp.

Däremot tycker jag ofta den är klumpig vid ennattsvandringar så 55L är kanske bättre om man är en ORG.

Bra kompromiss?

Tror det är den min bror har i 75l.
1kg lättare (2 kontra 3) än min Haglöfs oXo på 65l.
Inte alls lika robust, men ska man inte rulla runt med den så mycket så är den det bättre valet 6 dagar i veckan.
Han är sjukt nöjd med sin Fällräv iaf.

Bra kompromiss?

Att tänka på när det gäller Kajka, säkert alla fjällräven, är att de redovisar huvudfackes volym.

Kajkan har två väldigt bra bälgfickor som ger mycket extra utrymme för tex mat och förstärkningsplagg. Det är inte omöjligt att de tillsammans tar ytterligare 15 ish liter, så en 75 är i själva verket 90 om man packar rätt.

Jag använder själv en Kajka 75 och får plats med det mesta utan att behöva packa utanpå.

Tror det är den min bror har i 75l.
1kg lättare (2 kontra 3) än min Haglöfs oXo på 65l.
Inte alls lika robust, men ska man inte rulla runt med den så mycket så är den det bättre valet 6 dagar i veckan.
Han är sjukt nöjd med sin Fällräv iaf.

Att tänka på när det gäller Kajka, säkert alla fjällräven, är att de redovisar huvudfackes volym.

Kajkan har två väldigt bra bälgfickor som ger mycket extra utrymme för tex mat och förstärkningsplagg. Det är inte omöjligt att de tillsammans tar ytterligare 15 ish liter, så en 75 är i själva verket 90 om man packar rätt.

Jag använder själv en Kajka 75 och får plats med det mesta utan att behöva packa utanpå.

Strålande! Det får bli en sådan 65l, det kommer att bli toppen. Stort tack 🙏

Bra val!

Det finns också möjlighet att fästa saker som jag gjort med mitt liggunderlag på bilden, men då får man som sagt skaffa andra remmar. Hittade efter lite letande i exakt samma färg, vilket var skönt för min milda OCD 😁

Har sett en del poster på Twitter att det tydligen är två rivaliserande skolor gällande liggunderlag, rullat eller vikt 😁

Jag kör vikt. Som jag packar "öppnar" jag det på mitten så det blir dubbelt så brett, men hälften så tjockt och lägger det ytters mot stora öppningen.
Jag har två olika uppblåsbara som har bra isolervärden och är väldigt kompakta jämfört med solida, men jag hatar att de är så hala. Är det inte helt flackt där man tältar spenderar man hela natten med att klättra upp på liggunderlaget.
Har du koll på hur Thermarest står sig vikt- och isoleringsmässigt mot de uppblåsbara?

Den på bilden väger 410 g och har ett R-värde av 2,2. Jag skulle säga att det är åt de hala hållet pga sin reflektiva beläggning, men ingen katastrof.

Senast jag var ute hade jag pyspunka på mitt uppblåsbara och hämtade tillslut rakt på det solida. Det gick förvånansvärt bra, men komforten försvann. Skulle gissa på att det var ca -4 till -6 ute den natten.

Det där blir nog toppen @Clark Kent. Jag har själv en äldre ryggsäck från Black Diamond på 50-55 liter som har funkat bra för mig. Den har inte så många (ofta onödiga) finesser som jag aldrig använder. Men den har ett dedikerat fack för stegjärn vilket är helt suveränt att ha vadarskorna i. Då hålls de på plats ordentligt, men får samtidigt möjlighet att torka utan att blöta ner något annat. Jag valde också en stark färg på ryggsäcken så att man syns ordentligt. Att smyga runt i buskarna får jag tillräckligt av på jobbet 😉

Det där blir nog toppen @Clark Kent. Jag har själv en äldre ryggsäck från Black Diamond på 50-55 liter som har funkat bra för mig. Den har inte så många (ofta onödiga) finesser som jag aldrig använder. Men den har ett dedikerat fack för stegjärn vilket är helt suveränt att ha vadarskorna i. Då hålls de på plats ordentligt, men får samtidigt möjlighet att torka utan att blöta ner något annat. Jag valde också en stark färg på ryggsäcken så att man syns ordentligt. Att smyga runt i buskarna får jag tillräckligt av på jobbet 😉
Det där har jag tänkt på att jag totalt misslyckats med.
Allt svart förutom grön rygga...
Är jag vid medvetande kan jag dra fram ett knallrött tält, men snubblar jag och drämmer skallen eller nått, då är jag svårare att finna.

Hittade en gammal bild på då den var ny och testpackades. Remmarna som är till liggunderlaget hör inte till ryggsäcken.

Men du ser att fickorna är enorma.
received_495744834798713.jpeg
Hej!

Har precis köpt en Fjällräven Friluft 45 och skulle vilja fästa min yxa på liknande sätt på sidan av väskan. Svet du om det finns liknande fästen/remmar att köpa vid sidan av?

Edit: Länk till min ryggsäck:

Hej!

Har precis köpt en Fjällräven Friluft 45 och skulle vilja fästa min yxa på liknande sätt på sidan av väskan. Svet du om det finns liknande fästen/remmar att köpa vid sidan av?

Edit: Länk till min ryggsäck:

Tjaba. Den remmen jag använder på bilden är fastsydd i ryggsäcken, så kan inte hjälpa dig med den.
Däremot borde det ju funka med ett kraftigt kardborreband som sys på valfri rem på den väskan du har. Edit: det var jävligt snålt med fästpunkter på väskan.

Någon som har erfarenhet av Thermarest Corus?
Är på jakt efter en Quilt till kommande säsonger men känner inte att jag har lust att punga ut de 4000:- en Cumulus
kostar i dagsläget. Den här verkar ganska vettig för slanten.

6221bc11-b416-4abc-8191-33115727f789.jpeg

Senast ändrad:
IMG20210804052714.jpg

Natten innan denna bilden var kall. 🥶

Vad har ni för sommarsovsäckar? Jag har en nu 5 år gammal Marmot Trestles Elite 30 och frös här i slutet på augusti som en hund i -5° trots att jag hade alla kläder med mig på mig.
Välkommen!

Jag kör denna som 3-säsongs. Lite åt det varma hållet ibland, men den är sjukt bekväm!

IMG20210804052714.jpg

Natten innan denna bilden var kall. 🥶

Vad har ni för sommarsovsäckar? Jag har en nu 5 år gammal Marmot Trestles Elite 30 och frös här i slutet på augusti som en hund i -5° trots att jag hade alla kläder med mig på mig.
Cumulus lite line 300 kör jag på men den kan vara lite varm på morgonen men hellre det än att vakna av att frysa nattetid. Är dock sugen på att knipa en lite line 200 för de dagar man vet temperaturen om jag t.ex kör lite fast packing och är endast ute en natt

Tillbaka
Topp