• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Jag har en fråga som jag hoppas passar i denna tråd. Jag är utflyttad Svensk och i och med det blir jag automatiskt “expert” på allt som rör Sverige.
Nu senaste frågade min Svägerskas far om tips ang. Kungsleden. Han planerar att nästa år tillsammans med 5 vänner gå den och de söker en guide/firma som kan sätta ihop ett “paket” till dem.

Är det någon här i tråden som kan rekommendera en guide/firma som jag kan ta kontakt med? Jag har Googlat lite med blandat resultat. De är vana naturmänniskor och efter mitt Googlade förstår jag att man lätt kan planera detta själv, men de söker efter någon som kan hjälpa till att fixa boende osv så de kan fokusera på naturen.

Vänligen,
Martin
Känner inte till någon sådan firma men all info om lämpliga etapper inkl länkar till bokning av boende finns ju här: https://www.svenskaturistforeningen.se/

Kan för övrigt varmt rekommendera Ammarnäs - Hemavan som jag och min flickvän gick i år. Framförallt etapperna nära Hemavan är fantastiska med möjlighet till en bra topptur på Norra Sytertoppen.

Hej Alla! Fick mersmak efter vandring tidigare i år och tankarna går i att införskaffa lite prylar för vandring. Har någon tips på sovsäck? Typ komfort på -6. Vad får den väga? Gärna för lite längre turer osv. Håller tummarna för inputs :)
Slår ett slag för Cynthias sovsäckar. Används i bland annat svenska försvarsmakten med flera. Kanske inget för
en gramjägare dock.

T.ex denna: https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/talt-och-mat/carinthia-defence-4-41385

Hej Alla! Fick mersmak efter vandring tidigare i år och tankarna går i att införskaffa lite prylar för vandring. Har någon tips på sovsäck? Typ komfort på -6. Vad får den väga? Gärna för lite längre turer osv. Håller tummarna för inputs :)
Som tidigare sagt. Satsa på en bra sovsäck/quilt i dun. Du bör kunna hitta en vettig under/runt 1000g.
Fördelen, bortsett från betydligt lägre vikt än syntetsäckar är packstorleken. De kan komprimeras till små paket.
Nackdelen är att de tappar isoleringsförmågan om dunet blir vått. Det finns viss dun som behandlas för att stå emot vätan bättre (T.ex Alpkits).
Men det är värt att ha i åtanke. Man får förvara den i en vattentät säck i ryggan och försöka att inte ligga precis intill tältduken :)

Slår ett slag för Alpkit's Pipedream (GB så kom ihåg VAT+Tull) t.ex:
Annars gillar jag Cumulus (PL).

Brukar gärna gå upp i storlek om det är på gränsen mellan Regular och Long (om valet finns).
Hemskt när man inte känner att man kan sträcka ut sig tillräckligt eller att inte kudden (om man väljer att ha med det) ryms.
Vill personligen kunna röra mig inuti säcken och få plats med jacka om det skulle behövas.

Fick hem denna idag som kommer ersätta A1 och eller den stora kniven i bältet/ryggsäcken.
Hoppas och tror en Gränsfors outdoor ska vara ett bättre alternativ för mig.

20221109_162346.jpg
20221109_162403.jpg
Jobbar så klart hela helgen så utvärdering får vänta, men vass det va den iallafall och gick fint att tälja med.

Fick hem denna idag som kommer ersätta A1 och eller den stora kniven i bältet/ryggsäcken.
Hoppas och tror en Gränsfors outdoor ska vara ett bättre alternativ för mig.

20221109_162346.jpg
20221109_162403.jpg
Jobbar så klart hela helgen så utvärdering får vänta, men vass det va den iallafall och gick fint att tälja med.
Nu är väl jag kanske lite färgad då jag bor i samma by som dessa yxor smids och känner många av smederna :)
Jag har flera stycken Gränsfors yxor och även andra yxor men kvalitén på en "Gränsforsare" går nog inte att jämföra med så många andra yxor! Skulle jag bara få välja att ha en enda yxa resten av livet så vore valet helt klar en Gränsfors!! 👍

Senast ändrad:
Nu är väl jag kanske lite färgad då jag bor i samma by som dessa yxor smids och känner många av smederna :)
Jag har flera stycken Gränsfors yxor och även andra yxor men kvalitén på en "Gränsforsare" går nog inte att jämföra med så många andra yxor! Skulle jag bara få välja att ha en enda yxa resten av livet så vore valet helt klar en Gränsfors!! 👍

Då skulle jag kontaktat dig innan affären, för "bästaprizetcompix" 🤣
Efter lite googlande fick jag fram att Gränsfors ska vara bäst i test så att säga.
Har en gammal klyvyx som jag fått av morfar som jag gillar riktigt mycket.

Min setup, S1 och Gränsfors vildmarksyxan…
71449307-EDDE-4F16-AEFD-E537BDE782C5.jpeg
Fin uppsättning du har där.
Kör den finska kniven terävä jääkäripuukko väldigt ofta då den kostade 300:- när jag köpte den och F1 låg på den tiden på 1000:- så därför ligger F1 tyvärr ofta hemma.
20221104_113122.jpg
Sen är den otroligt bra med och jag har dessutom tappat en F1:a under min värnplikt vilket kanske påverkar mig lite med 🙄

Här är några av mina hemslöjdade prylar.
Yxan har jag slipat och skaftat samt gjort alla läderdetaljer själv på och den "hopfällbara" sågen har jag täljt till ute i skogen av vanliga pinnar med kniv och yxa.

1668060788835.jpeg

1668060815862.jpeg

1668060834159.jpeg

Senast ändrad:
Då skulle jag kontaktat dig innan affären, för "bästaprizetcompix" 🤣
Efter lite googlande fick jag fram att Gränsfors ska vara bäst i test så att säga.
Har en gammal klyvyx som jag fått av morfar som jag gillar riktigt mycket.

Fin uppsättning du har där.
Kör den finska kniven terävä jääkäripuukko väldigt ofta då den kostade 300:- när jag köpte den och F1 låg på den tiden på 1000:- så därför ligger F1 tyvärr ofta hemma.
20221104_113122.jpg
Sen är den otroligt bra med och jag har dessutom tappat en F1:a under min värnplikt vilket kanske påverkar mig lite med 🙄

Nice, har även en Skrama 200 som är brutal…

C19F6BAB-251E-4E71-BA30-CDF8290D4245.jpeg

Funderar på att köpa en ny ryggsäck, har dessa två kvar som alternativ.
Fjällräven singi:

Savotta jääkäri storlek M

Någon som har någon av dessa? fördelar nackdelar?
Finns det någon annan ryggsäck jag borde titta närmare på?

Kommer användas för dagsutflykter till max en övernattnings natt.
Bor på landet så ingen fysisk butik i närheten.

Fjällräven singi:

kolla även på snigelryggsäckar ( Snigel design) sortimentet. Har många års erfarenhet av dessa och deras system // Lesa

Fjällräven singi:

Lite klurigt att ha en som är bra både på dagsturer och övernattningar. Ska du dra iväg och sova är det ju en hel del som tillkommer och tar volym. 28 liter är gränsfall beroende på hur kompakta dina saker är tycker jag.

Skulle nog själv köpa en 20-25L för dagsturer och en 35-40 för övernattingar. Sen tycker jag i alla fall Savottan är lite väl tung (1,75kg).

Fjällräven singi:

Av de hade jag lätt kört Savotta.

Kan annars tipsa om Wisport som tillverkas i Polen och bland annat tillverkar till Polska armén:

Lite klurigt att ha en som är bra både på dagsturer och övernattningar. Ska du dra iväg och sova är det ju en hel del som tillkommer och tar volym. 28 liter är gränsfall beroende på hur kompakta dina saker är tycker jag.

Skulle nog själv köpa en 20-25L för dagsturer och en 35-40 för övernattingar. Sen tycker jag i alla fall Savottan är lite väl tung (1,75kg).
Den är lite tung kanske men har fördelen att man kan "bygga" på den ganska mycket volym vilket gör den mer allsidig, sen har jag inte provat den fysiskt själv.. kör oftast hängmatt och tarp vilket inte bygger på så mycket volym, men helt klart är 30l tajt för övernattning och onödigt stort på en fiskerunda

kolla även på snigelryggsäckar ( Snigel design) sortimentet. Har många års erfarenhet av dessa och deras system // Lesa
Snigel har jag missat helt, den får bli kvällens googlesök ;)

Av de hade jag lätt kört Savotta.

Kan annars tipsa om Wisport som tillverkas i Polen och bland annat tillverkar till Polska armén:

Wisport skall googlesöks helt klart.
Savotta ligger bäst till, mycket eftersom den är smal utan extra väskorna så man kan flugfiska med den på ryggen och med väskorna kan man lätt packa 40l plus det finns många möjligheter att spänna fast utrustning på utsidan.

Tackar för alla kloka svar 🤠

Hej hopp nu kom tomten med ryggsäcken till mig.
Var ju besluten på Finska Savottan vilket jag lyfte här, men fick även lite nya tips på Snigel från @Lesa och Wisport från @Kamp
Efter lite Youtube tittande och några lästa recension föll pengen på Wisport silverfox 2 vilket jag trodde skulle vara lätt att köpa, men noll i saldo på samtliga färger.
Skrev iallafall ett mail till dom och fick svar att med ett brinnande krig i Europa och en starkt rustande arme i Polen låg tillverkning till civilister långt ner på deras prio, men dom kunde sicka black-camo vilket polska armen tydligen skulle använda men visste inte när, men en "viktig person" har beställt en svart så kanske dom kunde sy 2 st när den tillverkas.
Så gör vi skrev jag, och knappt en månad senare kom den.
Första intrycket är att kvaliteten är otroligt hög i tyg spänne och dragkedjor, det finns massor med möjligheter att spänna fast då nästan all yta har Molle systemet, 40liter helt utsläppt och ca 28l med alla remmar in-dragna (som jag har nu) plus 2st sidofickor på 9liter styck som man montera fast vid behov, spännrem under och uppe på locket för tex tält och liggunderlag.
Två draglås under topplocket och dragkedja runt hela så man kan öppna den som en mussla (om ni förstår)
Något ryggpanels system med iallafall viss möjlighet att anpassas efter ryggen (SAS SEMI ?)
Axelremmar är väl fylda och breda för att tåla ordentlig tung ryggsäck utan att skava eller trycka in i axlarna.
Överlag tycker jag efter att bara fyllt den med mina basic saker och gått en runda med ungarna att den ska kunna fylla mina behov.

20221225_142503.jpg 20221225_142513.jpg 20221225_142543.jpg

Fick även med ca25m 4mm gummi-snöre med 20tal spännen och en halsbuff camo färg gul/blå och "kraft framåt" på ensida röd/vit och med texten "backa aldrig" på den andra.(enligt translate)
Sen hade jag missat att sidoväskorna ingick med väskan ( eller min beställning) eller så var det Google translate som missade 😁 men det var ju en trevlig överraskning.

Hej hopp nu kom tomten med ryggsäcken till mig.
Var ju besluten på Finska Savottan vilket jag lyfte här, men fick även lite nya tips på Snigel från @Lesa och Wisport från @Kamp
Efter lite Youtube tittande och några lästa recension föll pengen på Wisport silverfox 2 vilket jag trodde skulle vara lätt att köpa, men noll i saldo på samtliga färger.
Skrev iallafall ett mail till dom och fick svar att med ett brinnande krig i Europa och en starkt rustande arme i Polen låg tillverkning till civilister långt ner på deras prio, men dom kunde sicka black-camo vilket polska armen tydligen skulle använda men visste inte när, men en "viktig person" har beställt en svart så kanske dom kunde sy 2 st när den tillverkas.
Så gör vi skrev jag, och knappt en månad senare kom den.
Första intrycket är att kvaliteten är otroligt hög i tyg spänne och dragkedjor, det finns massor med möjligheter att spänna fast då nästan all yta har Molle systemet, 40liter helt utsläppt och ca 28l med alla remmar in-dragna (som jag har nu) plus 2st sidofickor på 9liter styck som man montera fast vid behov, spännrem under och uppe på locket för tex tält och liggunderlag.
Två draglås under topplocket och dragkedja runt hela så man kan öppna den som en mussla (om ni förstår)
Något ryggpanels system med iallafall viss möjlighet att anpassas efter ryggen (SAS SEMI ?)
Axelremmar är väl fylda och breda för att tåla ordentlig tung ryggsäck utan att skava eller trycka in i axlarna.
Överlag tycker jag efter att bara fyllt den med mina basic saker och gått en runda med ungarna att den ska kunna fylla mina behov.

20221225_142503.jpg 20221225_142513.jpg 20221225_142543.jpg

Fick även med ca25m 4mm gummi-snöre med 20tal spännen och en halsbuff camo färg gul/blå och "kraft framåt" på ensida röd/vit och med texten "backa aldrig" på den andra.(enligt translate)
Sen hade jag missat att sidoväskorna ingick med väskan ( eller min beställning) eller så var det Google translate som missade 😁 men det var ju en trevlig överraskning.
Jag har verkligen underskattat polackernas känsla för kvalite och deras starka dragning till naturen.
Köpte två (till) sovsäckar av märket Pajak efter tips av en kompis, helt sjukt bra kvalite och detaljer.
Har också märkt att polacker är hyfsat hög representation på naturreservat etc. Sällan med dom värsta prylarna, men ser alltid väldigt vana ut ut, och att trivas bra.

Jag har verkligen underskattat polackernas känsla för kvalite och deras starka dragning till naturen.
Köpte två (till) sovsäckar av märket Pajak efter tips av en kompis, helt sjukt bra kvalite och detaljer.
Har också märkt att polacker är hyfsat hög representation på naturreservat etc. Sällan med dom värsta prylarna, men ser alltid väldigt vana ut ut, och att trivas bra.

Finns verkligen guldkorn att hitta, jag hade ingen vetskap om Wisport innan någon här tipsade mig, där är ett märke som inte är överprisat ännu fast med otrolig kvalite (speciellt om man köper direkt av Wisport)
Som Fällkniv som har fantastiska knivar men är väldigt omskrivna runt klotet och då låtit priserna följa med upp.

Bor 2mil från där Polenfärjan lägger till och det är stor andel polacker som kommer med tält /cykel eller en 4x4 med taktält medans det lastas på svenskar med stora husbilar på svenska sidan.
Upplever nog att svenskarna överlag tappat det lite hur trevligt enkelheten kan vara utan ska ha allt med sig och gärna då vara störst, lite som mina föräldrar brukade skoja om "amerika-campare" på 80talet när vi var på semester.

Finns en hel del bra saker man kan köpa från Polen. Cumulus och Roberts är bra märken, och Helikon Tex har prisvärda prylar med.

Jag hittade en gammal Fjällräven Gyro ramryggsäck i bra skick men axelbärremmarna är slut så har letat nya men hittar fanken inga lösa remmar, någon som har koll på remmar som skulle kunna passa?
Jag förstår ju att originalremmar ej går att få tag på längre men borde ju gå att hitta något liknande som går att fästa i ramen så man kan använda ryggsäcken igen :)

Jag hittade en gammal Fjällräven Gyro ramryggsäck i bra skick men axelbärremmarna är slut så har letat nya men hittar fanken inga lösa remmar, någon som har koll på remmar som skulle kunna passa?
Jag förstår ju att originalremmar ej går att få tag på längre men borde ju gå att hitta något liknande som går att fästa i ramen så man kan använda ryggsäcken igen :)
Har du kollat med Fjällräven eller Naturkompaniet?
De är ju väldigt måna om att deras produkter ska hålla länge, så det är väl inte omöjligt att de kan fiska fram nått?

Har du kollat med Fjällräven eller Naturkompaniet?
De är ju väldigt måna om att deras produkter ska hålla länge, så det är väl inte omöjligt att de kan fiska fram nått?
Å fanken! Tänkte att en så gammal säck borde det va omöjligt att få tag på delar till.. Ska kolla med dom med få höra vad dom säger :) Tack för tips!! :)

Å fanken! Tänkte att en så gammal säck borde det va omöjligt att få tag på delar till.. Ska kolla med dom med få höra vad dom säger :) Tack för tips!! :)
Gör det!
Många av våra fantastiska outdoor-märken i Sverige har fantastisk service.
Lämnade in ett par Hestra skidhandskar igår för rep av ett hål i lädret. 140kr i värsta fall, annars goodwill.
Hilleberg utför många rep till självkostnadspris och jag tror absolut Fjällräven har minst så bra service som dessa.

Tillbaka
Topp