Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Gör det!
Många av våra fantastiska outdoor-märken i Sverige har fantastisk service.
Lämnade in ett par Hestra skidhandskar igår för rep av ett hål i lädret. 140kr i värsta fall, annars goodwill.
Hilleberg utför många rep till självkostnadspris och jag tror absolut Fjällräven har minst så bra service som dessa.
Gör det!
Lämnade in ett par Hestra skidhandskar igår för rep av ett hål i lädret. 140kr i värsta fall, annars goodwill.
Hilleberg utför många rep till självkostnadspris och jag tror absolut Fjällräven har minst så bra service som dessa.
På tal om fantastiska Svenska outdoor-märken. Vilka tillverkare har fortfarande kvar produktionen i Sverige/Norden/Europa?
Jag köper gärna så lokalt som möjligt och blir glad av att höra historier om exempelvis den polska tillverkaren Wisport som @Lappenking skrev. Finns det motsvarade producenter kvar här hemma?
Edit: även producenter i grannländerna/Europa är av intresse
Då skulle jag kontaktat dig innan affären, för "bästaprizetcompix"
Efter lite googlande fick jag fram att Gränsfors ska vara bäst i test så att säga.
Har en gammal klyvyx som jag fått av morfar som jag gillar riktigt mycket.
Fin uppsättning du har där.
Kör den finska kniven terävä jääkäripuukko väldigt ofta då den kostade 300:- när jag köpte den och F1 låg på den tiden på 1000:- så därför ligger F1 tyvärr ofta hemma.
Sen är den otroligt bra med och jag har dessutom tappat en F1:a under min värnplikt vilket kanske påverkar mig lite med
Du har inte testat deras större Skrama istf A1 eller liten yx? Har själv en liten machete från Gerber. Funkar bra till lägergöra. Även hugga ved. Men lurar på skraman istället.
Köp Fjällräven Singi 28 billigt och snabbt i Varuste.net. Klicka för att beställa nu eller besök vår butik. Flexibel och slitstark vandringsryggsäck med väl tilltaget bärsystem som klarar rejäla dagspackningar. Med 28 liters volym har du plats för allt du behöver för en dags vandring, på...
Köp Savotta Jääkäri M + Side Pockets billigt och snabbt i Varuste.net. Klicka för att beställa nu eller besök vår butik. Includes Savotta Jääkäri M and 2 pcs sidepockets.Savotta Jääkäri M:Savotta Jääkäri M. Detta är en förbättrad version av ryggsäcken Kevyt Rajapartio som ursprungligen...
varuste.net
Någon som har någon av dessa? fördelar nackdelar?
Finns det någon annan ryggsäck jag borde titta närmare på?
Kommer användas för dagsutflykter till max en övernattnings natt.
Bor på landet så ingen fysisk butik i närheten.
Tänker du en natt räcker kanske nato assault pack valfritt fabrikat. Eller ja det beror ju kanske på årstid. Och om man kör tält, tarp, osv. Räcker för mig men jag övernattar mest sommartid. Tänker 7-8 kg packning max. Snor tarpen runt sovgrejerna och fäster undertill. Har hängt på en extra ficka, hållare för vattenflaska.
På tal om fantastiska Svenska outdoor-märken. Vilka tillverkare har fortfarande kvar produktionen i Sverige/Norden/Europa?
Jag köper gärna så lokalt som möjligt och blir glad av att höra historier om exempelvis den polska tillverkaren Wisport som @Lappenking skrev. Finns det motsvarade producenter kvar här hemma?
Edit: även producenter i grannländerna/Europa är av intresse
På rak arm vet jag att Gränsfors Bruk och Woolpower har all sin tillverkning i Sverige. Woolpower vann förövrigt en upphandling där man ska tillverka alla yllepersedlar till samtliga nordiska försvarsmakter. Så där fick man snabb försöka anställa fler för att klara av detta inte inom avtalad tid. Kul för Östersund!
Någon som har ett bra tips på en liten ficklampa? Alltså liten som i att man kan ha den i nyckelknippan.
Körde Mecarmy X4S, vridlås och 2 ljluslägen: läsljus eller 130 lumen. Micro USB laddning och bara 4,5 cm lång.
Gör ju precis det jag vill men det vore ju också kul att prova något annat.
Någon som har ett bra tips på en liten ficklampa? Alltså liten som i att man kan ha den i nyckelknippan.
Körde Mecarmy X4S, vridlås och 2 ljluslägen: läsljus eller 130 lumen. Micro USB laddning och bara 4,5 cm lång.
Gör ju precis det jag vill men det vore ju också kul att prova något annat.
Ja jag letade ju axelremmar till min gamla Fjällräven gyro och kontaktade även Fjällräven men dom hade inga delar till så gamla säckar tyvärr så jag rotade vidare och hittade Us Army Shoulder Straps Molle II som efter lite modifikation och funderingar nu sitter på ryggsäcken och det blev faktiskt riktigt bra
Ja jag letade ju axelremmar till min gamla Fjällräven gyro och kontaktade även Fjällräven men dom hade inga delar till så gamla säckar tyvärr så jag rotade vidare och hittade Us Army Shoulder Straps Molle II som efter lite modifikation och funderingar nu sitter på ryggsäcken och det blev faktiskt riktigt bra
Alltså verkligen. Vad är det med grejer som har varit med och som man fortsätter att byta delar på och fixa i alla oändlighet? Det är ju samma fenomen med att man fixar till gamla klockor, yxor och mammelucker(?). Har man en skruv lös som håller på att fixa gamla saker hela tiden?
Alltså verkligen. Vad är det med grejer som har varit med och som man fortsätter att byta delar på och fixa i alla oändlighet? Det är ju samma fenomen med att man fixar till gamla klockor, yxor och mammelucker(?). Har man en skruv lös som håller på att fixa gamla saker hela tiden?
Jo och grejen att man kan ha 2 st laddade med sig utan problem. En powerpack i ryggan så är det ju bara att byta om den skulle ta slut. Jag menar om man inte nattorienterar eller har eftersök i skymningen så klarar man sig bra med dessa små. Men visst, är det mörka halvåret hade man kanske velat ha en med ljus upp till 500 men till vardagens småtjafs och dags/dygnsturer. Jag ser inte behovet av större. En bit silvertejp och vips har man en pannlampa på kepsen.
Nu fanns det ju ingen skrattemoji men ialla fall.
Har en brandmansyxa som jag egentligen vill ha med i ryggan istf machete men den är lite större och lite tyngre. Men den är ju gammal och har fixats till... svåra val i livet...
Nu fanns det ju ingen skrattemoji men ialla fall.
Har en brandmansyxa som jag egentligen vill ha med i ryggan istf machete men den är lite större och lite tyngre. Men den är ju gammal och har fixats till... svåra val i livet...
Utmärkande för Gränsfors Handyxa är dess korta skaft i förhållande till huvudets storlek. Den är mycket praktisk att ha i ryggsäcken vid skogspromenader, eller ha i bilen då den tar liten plats.
Utmärkande för Gränsfors Handyxa är dess korta skaft i förhållande till huvudets storlek. Den är mycket praktisk att ha i ryggsäcken vid skogspromenader, eller ha i bilen då den tar liten plats.
Man får ge förslag. Det uppmuntras till och med. Visst är det en behändig storlek, men man tappar samtidigt så mycket kraft till hugg att jag lika gärna kan banka ved med kniven. Jag har generellt svårt att motivera yxan i packningen då jag är ute så kort tid.
För dygnsturer tar jag gärna denna (snodd bild min är lite mer härjad) som har både såg och kan klyva 10 cm bitar. Har svårt att motivera rejälare grejer när det är så kort tid jag är ute. Samma anledning jag inte går all in på nån ryggsäck utan Nato standardsäck gör jobbet om man bara skall ut en natt.
På rak arm vet jag att Gränsfors Bruk och Woolpower har all sin tillverkning i Sverige. Woolpower vann förövrigt en upphandling där man ska tillverka alla yllepersedlar till samtliga nordiska försvarsmakter. Så där fick man snabb försöka anställa fler för att klara av detta inte inom avtalad tid. Kul för Östersund!
Woolpower har jag hört gott om, men visste inte att de tillverkade i Sverige, kul!
Hultafors tillverkar ju fortfarande sina yxor i Sverige om man är ute efter ett billigare alternativ än Gränsfors. Det verkar dom som att de flesta företag överlag flyttat sin produktion utomlands.
Är även på jakt efter ny sko för skogspromenader, någon som fortfarande tillverkar sådant här i Sverige? Jag har Jörnkängan redan, men har tänkt mig något lättare/smidigare/lägre. Graninge tillverka Portugal/Italien, någon med erfarenhet av märket?
Gör det!
Nej det är blandat! Tänkte på det efter jag postat men tja... Det är vad som är kvar av A3 - ett salutbatteri till fots och ett till häst. Knutet till Artillerimuseet i Kristianstad. Tror något kompani i Boden fick heta Wendes och för standaret. Onekligen ganska lång ifrån Stralsund där det skapades.
Nej det är blandat! Tänkte på det efter jag postat men tja... Det är vad som är kvar av A3 - ett salutbatteri till fots och ett till häst. Knutet till Artillerimuseet i Kristianstad. Tror något kompani i Boden fick heta Wendes och för standaret. Onekligen ganska lång ifrån Stralsund där det skapades.
Jo och grejen att man kan ha 2 st laddade med sig utan problem. En powerpack i ryggan så är det ju bara att byta om den skulle ta slut. Jag menar om man inte nattorienterar eller har eftersök i skymningen så klarar man sig bra med dessa små. Men visst, är det mörka halvåret hade man kanske velat ha en med ljus upp till 500 men till vardagens småtjafs och dags/dygnsturer. Jag ser inte behovet av större. En bit silvertejp och vips har man en pannlampa på kepsen.
Right/light de har landat. Olight 1R2.
Ungefär som väntat. Bra storlek till nyckelknippan. Micro USB laddning.
Inte mycket att klaga på. För ändamålet en helt ok lampa.
Hade jag fått välja Mecarmy X4S istället så hade jag dock tagit den. Mecarmys är robustare byggd och har en kraftig ring för att hänga den i nyckelringen. Olights har inte ätit sin spenat var dag precis, en liten klen stackare men den håller säkert för operation fickludd.
Hade jag fått välja Mecarmy X4S istället så hade jag dock tagit den. Mecarmys är robustare byggd och har en kraftig ring för att hänga den i nyckelringen. Olights har inte ätit sin spenat var dag precis, en liten klen stackare men den håller säkert för operation fickludd.
Nu mätte jag inte laddtiden... Den är fulladdad garanterat på 1,5 timmar men sannolikt snabbare. Står 75 minuter i manualen.
Vridtändning. Först svaga 5 lumen och sedan 150 lumen om man vrider en bit till.
Snålläge 6 timmar.
Full fart 15 minuter.
Så det är ingen lampa för tredje världskriget. Men vardagslivets äventyr räcker den till.
Mecarmy X4S håller 30 min på maxläget 130 lumen. Det är en intressant skillnad i prestandan mellan de två.
Om jag inte sagt det tydligt nog - Mecarmy är den bättre av dessa främst pga dubbelt så lång tid i maxläge. Och om maxläget är 130 istället för 150 lumen är ingen avgörande skillnad.
Men man använder det svaga läget mer för med den lilla lampan ser du vad du håller på med inom ett par meter vilket är nog för att ha som läslampa, att ta en promenad, rota runt i ryggsäcken och fixa med lägret i mörker osv. Så jag menar ändå att båda löser jobbet, men Mecarmy gör det med bredare marginal.
Elen är ju inte påslagen i min lägenhet ännu så jag hade gärna haft ett sådant och eldat på lite. Men en kanonbra pizzeria mittemot funkar ju bra det med
Samtidigt... bensinkök? Blir det inte en viss bismak i maten??
Elen är ju inte påslagen i min lägenhet ännu så jag hade gärna haft ett sådant och eldat på lite. Men en kanonbra pizzeria mittemot funkar ju bra det med
Nja jag brukar undvika att hälla bränslet i maten
Jag kör med både olika fotogen och bensinkök och eftersom bränslet "förgasas" i köket så blir det ingen lukt eller rök att tala om så det är inga problem alls skulle jag säga
Nja jag brukar undvika att hälla bränslet i maten
Jag kör med både olika fotogen och bensinkök och eftersom bränslet "förgasas" i köket så blir det ingen lukt eller rök att tala om så det är inga problem alls skulle jag säga
Vill man laga mat när det är kallare än -10 funkar gas dåligt. Då brukar man ha mixbränslekök där man pumpar tryck och kan elda det mesta i bränsleväg.