• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör Sawyer Mini. Köptes till en Kungsledenvandring för rening av jokkvatten till gravid fru och har alltid varit med i ryggan sedan dess.
Funkat kanonbra och det gör säkert MSR med!
Bra pryl att ha hemma i dessa kristider med!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Min sovplats för natten. :)
Hoppas alla har en riktigt härlig helg i solen!

03C61D02-69C2-4B43-B0A2-7417D508F297.jpeg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Gick det bra att övernatta? Hur varm sovsäck har du?
Det gick kanon, men lite varmare fötter hade inte varit fel. :)
Den är inte jättevarm, det är en North Face Cat’s Meow. Den är en syntetsovsäck som ska klara -7C (dock verkar den inte vara testad efter standard). En ny dunsovsäck står på inköpslistan.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad är era åsikter om vandringsbyxor?
Tjocka slitstarka eller tunna lätta?
Var in och köpte mig ett par Haglöfs Rugged Mountain idag, men är fortfarande lite kluven.
De är lättare än uppgivna 800g, 620g stannar vågen på, men fortfarande tyngre än många.
Tyget och sömmarna känns otroligt slitstarkt och passformen är rätt för mig, och ser så pass bra ut att ingen skulle ta dem för ett par vandringsbyxor.
Men, det känns ju när man rör sig att det är tjockt tyg. Troligtvis blir de väl mjukare med tiden men som ett par skaltunna byxor kommer de ju aldrig bli.
Lutar ändå åt att behålla då de tester jag läst hyllar dem och jag gillar saker som man inte behöver vara så försiktig med.
Vad vandrar ni i?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad är era åsikter om vandringsbyxor?
Tjocka slitstarka eller tunna lätta?
Var in och köpte mig ett par Haglöfs Rugged Mountain idag, men är fortfarande lite kluven.
De är lättare än uppgivna 800g, 620g stannar vågen på, men fortfarande tyngre än många.
Tyget och sömmarna känns otroligt slitstarkt och passformen är rätt för mig, och ser så pass bra ut att ingen skulle ta dem för ett par vandringsbyxor.
Men, det känns ju när man rör sig att det är tjockt tyg. Troligtvis blir de väl mjukare med tiden men som ett par skaltunna byxor kommer de ju aldrig bli.
Lutar ändå åt att behålla då de tester jag läst hyllar dem och jag gillar saker som man inte behöver vara så försiktig med.
Vad vandrar ni i?
Köpte ett par Mackenzie Hunter på XXL för 250kr för två år sedan när jag behövde ett par snabbt inför en helg. Tänkte att de kan duga över helgen och sedan leta rätt på ett par vettigare brallor när det fanns tid att åka och prova lite olika. Har faktiskt inte brytt mig om att leta vidare efter det.
De är skalbyxor så inte speciellt varma (eller tunga) men kombinerar dem ett underställ och ev. ett par mjukisbyxor om det varit riktigt kallt. Sjukt förvånad över hur bra de har varit! Gjorde en 6-dagarsvandring i somras med 20kg ryggsäck och har egentligen ingenting att klaga på. Har blivit något litet hål i dem från att man suttit lite för nära elden men funderar faktiskt på att skaffa ett par till.
Utöver dessa har jag även ett par Helly Hansen Vanir Bruno som jag använder om det bara är kortare vandring över dagen där man inte ska in i snår, osv.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Vad är era åsikter om vandringsbyxor?
Tjocka slitstarka eller tunna lätta?
Var in och köpte mig ett par Haglöfs Rugged Mountain idag, men är fortfarande lite kluven.
De är lättare än uppgivna 800g, 620g stannar vågen på, men fortfarande tyngre än många.
Tyget och sömmarna känns otroligt slitstarkt och passformen är rätt för mig, och ser så pass bra ut att ingen skulle ta dem för ett par vandringsbyxor.
Men, det känns ju när man rör sig att det är tjockt tyg. Troligtvis blir de väl mjukare med tiden men som ett par skaltunna byxor kommer de ju aldrig bli.
Lutar ändå åt att behålla då de tester jag läst hyllar dem och jag gillar saker som man inte behöver vara så försiktig med.
Vad vandrar ni i?
Jag kör gärna en kombination. Valet föll till slut på fjällräven abisko lite. Något svala så här års men fryser sällan om benen så tycker det funkar bra.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Köpte ett par Mackenzie Hunter på XXL för 250kr för två år sedan när jag behövde ett par snabbt inför en helg. Tänkte att de kan duga över helgen och sedan leta rätt på ett par vettigare brallor när det fanns tid att åka och prova lite olika. Har faktiskt inte brytt mig om att leta vidare efter det.
De är skalbyxor så inte speciellt varma (eller tunga) men kombinerar dem ett underställ och ev. ett par mjukisbyxor om det varit riktigt kallt. Sjukt förvånad över hur bra de har varit! Gjorde en 6-dagarsvandring i somras med 20kg ryggsäck och har egentligen ingenting att klaga på. Har blivit något litet hål i dem från att man suttit lite för nära elden men funderar faktiskt på att skaffa ett par till.
Utöver dessa har jag även ett par Helly Hansen Vanir Bruno som jag använder om det bara är kortare vandring över dagen där man inte ska in i snår, osv.
Har vandrat en hel del i ett par Marmot skalbyxor för skidåkning. Precis som du säger så är det smidigt att kunna variera vad man har under, och gillar att de är helt vattentäta. Nackdelen som jag sett det är att de är rätt styva och opraktiska utan bra fickor, och saknar stretchpaneler. Grymma på vintern, men överkurs på sommaren. Sparar en del vikt på att slippa packa regnbyxor är väl även det ett plus!
 

jwh

Omega
Vad är era åsikter om vandringsbyxor?
Tjocka slitstarka eller tunna lätta?
Var in och köpte mig ett par Haglöfs Rugged Mountain idag, men är fortfarande lite kluven.
De är lättare än uppgivna 800g, 620g stannar vågen på, men fortfarande tyngre än många.
Tyget och sömmarna känns otroligt slitstarkt och passformen är rätt för mig, och ser så pass bra ut att ingen skulle ta dem för ett par vandringsbyxor.
Men, det känns ju när man rör sig att det är tjockt tyg. Troligtvis blir de väl mjukare med tiden men som ett par skaltunna byxor kommer de ju aldrig bli.
Lutar ändå åt att behålla då de tester jag läst hyllar dem och jag gillar saker som man inte behöver vara så försiktig med.
Vad vandrar ni i?

Jag är väldigt nöjd med mina! köpte ett par inför ripjakten i Jämtland förra året och jag har inget att klaga på. Dock var jag ute sent sept/okt så det var snö, blött och kallt.
Slittåliga, ordentliga byxor men samtidigt flexibla. Jag skulle däremot använda tunnare under sommaren.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag är väldigt nöjd med mina! köpte ett par inför ripjakten i Jämtland förra året och jag har inget att klaga på. Dock var jag ute sent sept/okt så det var snö, blött och kallt.
Slittåliga, ordentliga byxor men samtidigt flexibla. Jag skulle däremot använda tunnare under sommaren.
När skulle du säga att de blir för varma?
Fjällvandrar man är ju ofta temperaturen under 15 tex.
 

jwh

Omega
När skulle du säga att de blir för varma?
Fjällvandrar man är ju ofta temperaturen under 15 tex.
Jag blir väldigt lätt varm vid aktivitet, och har oftast underställ under, men beroende på väder/vind och underställ så runt 10-15 grader?
Jag använder som sagt byxorna mest vid jakt/arbete i skogen, där aktiviteten varierar. Gillar att de är robusta, men varannan dag använde jag ett par tunnare lundhags: https://www.lundhags.com/se/klader/herr/byxor/makke-ms-pant/?code=7318731754097

Är inte rutinerad på långa vandringar utöver fjälljakt, så för det syftet kanske de är lite "styva"/varma? Klär mig alltid så jag är lite kall/fryser initialt, ordnar sig alltid efter en stunds aktivitet. Båda byxorna funkade men då var det som sagt kallt.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Grym trådstart! Inte släppt sargen än, men köpt på mig lite grejer för den dagen jag är redo. Får nog bli nån dagstur i närområdet när våren kommer för att få igång turfantasin och börja bygga erfarenhet.

Hojta till om du vill ha tips på ställen, man behöver inte åka speciellt långt :)
 
Jag gillar softshell-byxor.
Har ett par ganska tunna från Tierra nu så är förstärkta på utsatta platser, tycker att de är en bra balans.
Gillar man att sitt nära elden är det dock en dålig kombination. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bra tråd!

Har tidigare varit mycket i naturen och planerar nu att försöka få ut hela familjen lite oftare men även komma iväg ensam.

Precis börjat planera inköp av utrustning så vi klarar en vecka i fjällen med tält, tänk typ Abisko. Jäklar vad pengar det kostar att få iordning utrustning till en familj med två vuxna och tre barn...

Det jag har sedan innan är:

Tält: Bergans Wiglo LT4, tungt men jäkligt bra till en stor familj. Supernöjd trots vikten. För ensamturer lutar det åt en tarp av något slag eller billigare 2-manstält ifall sambon skall med.
https://www.bergans.com/se/friluftsutrustning/talt/wiglo/wiglo-lt4-person-tent-red

Ryggsäck: Sacci FJS 110, rätt tung men rymlig vilket är bra när man bär för en hel familj. Håller hela livet, ca 20 år gammal. Sambon har en helt ok säck med, ca 60 liter skulle jag tro.
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/ryggsackar-vaskor/stora-ryggsackar/sacci-fjs_30

Kängor: Ett par gamla från Cabelas. Skall testa dom vid tillfälle då jag bara gått kortare sträckor utan tung packning med dom tidigare. Håller tummarna att dom duger. Barnen och sambon behöver något att vandra med också.
20200414_151556-01.jpeg


Diverse: Knivar, kök och annan utrustning har jag det mesta av. Här får jag optimera under längre tid då det annars blir för dyrt.

Det jag verkligen saknar är bra sovsäckar och liggunderlag. Här verkar det vara svårt att få ner vikten för en billigare peng. Lutar åt billiga liggunderlag av cellplast, man skall härdas lite av naturen så tror uppblåsbara går bort (mest en pris och hållbarhetsfråga).
Screenshot_20200414-122343_Samsung Internet.jpg


Behöver förslag på vettiga sovsäckar som klarar en natt i Abisko i augusti. Tre barnsäckar 6-9 år typ. En rektangulär till mig och en för kvinnor till sambon.

Några tips?
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Inspirerande tråd. Vi tänkte börja dra ut med kidsen (6 å 4) i sommar men vet inte riktigt hur vi ska starta. Har nån fin led i skogarna runt Uppsala men var ska man börja om man vill fjällvandra lite?
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Inspirerande tråd. Vi tänkte börja dra ut med kidsen (6 å 4) i sommar men vet inte riktigt hur vi ska starta. Har nån fin led i skogarna runt Uppsala men var ska man börja om man vill fjällvandra lite?

Uppsala har ju flera naturreservat som är trevliga att vandra i med barn, vilket är en bra start.

Jag kan rekommendera Funäsdalen som har massa leder i olika längder och för olika åldrar. https://www.ramundberget.se/aktiviteter/sommar/vandring/
Trevlig miljö och man kan bo med gångavstånd till flera vandtringsleder. Trevligt med en kanottur också, givetvis medströms :)
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Bra tråd!

Har tidigare varit mycket i naturen och planerar nu att försöka få ut hela familjen lite oftare men även komma iväg ensam.

Precis börjat planera inköp av utrustning så vi klarar en vecka i fjällen med tält, tänk typ Abisko. Jäklar vad pengar det kostar att få iordning utrustning till en familj med två vuxna och tre barn...

Det jag har sedan innan är:

Tält: Bergans Wiglo LT4, tungt men jäkligt bra till en stor familj. Supernöjd trots vikten. För ensamturer lutar det åt en tarp av något slag eller billigare 2-manstält ifall sambon skall med.
https://www.bergans.com/se/friluftsutrustning/talt/wiglo/wiglo-lt4-person-tent-red

Ryggsäck: Sacci FJS 110, rätt tung men rymlig vilket är bra när man bär för en hel familj. Håller hela livet, ca 20 år gammal. Sambon har en helt ok säck med, ca 60 liter skulle jag tro.
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/ryggsackar-vaskor/stora-ryggsackar/sacci-fjs_30

Kängor: Ett par gamla från Cabelas. Skall testa dom vid tillfälle då jag bara gått kortare sträckor utan tung packning med dom tidigare. Håller tummarna att dom duger. Barnen och sambon behöver något att vandra med också.
20200414_151556-01.jpeg


Diverse: Knivar, kök och annan utrustning har jag det mesta av. Här får jag optimera under längre tid då det annars blir för dyrt.

Det jag verkligen saknar är bra sovsäckar och liggunderlag. Här verkar det vara svårt att få ner vikten för en billigare peng. Lutar åt billiga liggunderlag av cellplast, man skall härdas lite av naturen så tror uppblåsbara går bort (mest en pris och hållbarhetsfråga).
Screenshot_20200414-122343_Samsung Internet.jpg


Behöver förslag på vettiga sovsäckar som klarar en natt i Abisko i augusti. Tre barnsäckar 6-9 år typ. En rektangulär till mig och en för kvinnor till sambon.

Några tips?

Marmot tycker jag har bra och prisvärda säckar. Jag rekommenderar att köpa tillräckligt varma säckar så det inte blir en frusen upplevelse ;)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Uppsala har ju flera naturreservat som är trevliga att vandra i med barn, vilket är en bra start.

Jag kan rekommendera Funäsdalen som har massa leder i olika längder och för olika åldrar. https://www.ramundberget.se/aktiviteter/sommar/vandring/
Trevlig miljö och man kan bo med gångavstånd till flera vandtringsleder. Trevligt med en kanottur också, givetvis medströms :)

Tack för tipsen! Ska utforskas.

Kan man vandra nånting runt Järvsö? Gillar det området. Får bli en Googling.
 

mega

Rolex
Bra tråd!

Har tidigare varit mycket i naturen och planerar nu att försöka få ut hela familjen lite oftare men även komma iväg ensam.

Precis börjat planera inköp av utrustning så vi klarar en vecka i fjällen med tält, tänk typ Abisko. Jäklar vad pengar det kostar att få iordning utrustning till en familj med två vuxna och tre barn...

Det jag har sedan innan är:

Tält: Bergans Wiglo LT4, tungt men jäkligt bra till en stor familj. Supernöjd trots vikten. För ensamturer lutar det åt en tarp av något slag eller billigare 2-manstält ifall sambon skall med.
https://www.bergans.com/se/friluftsutrustning/talt/wiglo/wiglo-lt4-person-tent-red

Ryggsäck: Sacci FJS 110, rätt tung men rymlig vilket är bra när man bär för en hel familj. Håller hela livet, ca 20 år gammal. Sambon har en helt ok säck med, ca 60 liter skulle jag tro.
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/ryggsackar-vaskor/stora-ryggsackar/sacci-fjs_30

Kängor: Ett par gamla från Cabelas. Skall testa dom vid tillfälle då jag bara gått kortare sträckor utan tung packning med dom tidigare. Håller tummarna att dom duger. Barnen och sambon behöver något att vandra med också.
20200414_151556-01.jpeg


Diverse: Knivar, kök och annan utrustning har jag det mesta av. Här får jag optimera under längre tid då det annars blir för dyrt.

Det jag verkligen saknar är bra sovsäckar och liggunderlag. Här verkar det vara svårt att få ner vikten för en billigare peng. Lutar åt billiga liggunderlag av cellplast, man skall härdas lite av naturen så tror uppblåsbara går bort (mest en pris och hållbarhetsfråga).
Screenshot_20200414-122343_Samsung Internet.jpg


Behöver förslag på vettiga sovsäckar som klarar en natt i Abisko i augusti. Tre barnsäckar 6-9 år typ. En rektangulär till mig och en för kvinnor till sambon.

Några tips?

Tänk på att man kan hyra ganska mycket på ex. vis hygglo.se. Kan vara värt en slant med lättare tält etc eftersom det antagligren blir du som får bära allting :)
Till småbarn funkar säkert cellplast helt ok. Men till mig och min fantasifru skulle jag aldrig sova på det. Tror det är därfifrån människors alla dåliga tältarminnen kommer ifrån, just att inte sova ordentligt. Med upplåsbart sover jag nästan lika bra som hemma. Jag vaknar iaf inte mörbultad.
Hur gamla är barnen?
 
Topp