• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Beställde idag fyra stycken Cumulus Lite Line 400 och en Rect 700 från Polen. Rect 700 väger nästan 400 g mer än Light Line 400 men jag trivs bättre med en stor sovsäck samt att den lättare kan användas som ett stort täcke för hela familjen vid behov och är varmare. Vill jag ensamvandra lättare någon gång tar jag helt enkelt någon av de andra säckarna.
Screenshot_20200427-155843_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200427-155826_Samsung Internet.jpg


Tror och hoppas att jag blir nöjd.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Beställde idag fyra stycken Cumulus Lite Line 400 och en Rect 700 från Polen. Rect 700 väger nästan 400 g mer än Light Line 400 men jag trivs bättre med en stor sovsäck samt att den lättare kan användas som ett stort täcke för hela familjen vid behov och är varmare. Vill jag ensamvandra lättare någon gång tar jag helt enkelt någon av de andra säckarna.
Screenshot_20200427-155843_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200427-155826_Samsung Internet.jpg


Tror och hoppas att jag blir nöjd.
Specarna ser bra ut, men saknar 700 huva? Den är ju den i särklass viktigaste detaljen för att hålla värme i kyla.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja, den saknar huva tyvärr men samtidigt har den andra fördelar. Kan alltid ta huvan från dunjackan :)
Kanske. När jag har sovit i kyla så drar jag igen huvan så bara näsan sticker ut för att hålla huvet varmt, men främst för att inte släppa ut värmen ur säcken. Jag är tvek, men har iofs aldrig testat vara utan huva.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Beställde idag fyra stycken Cumulus Lite Line 400 och en Rect 700 från Polen. Rect 700 väger nästan 400 g mer än Light Line 400 men jag trivs bättre med en stor sovsäck samt att den lättare kan användas som ett stort täcke för hela familjen vid behov och är varmare. Vill jag ensamvandra lättare någon gång tar jag helt enkelt någon av de andra säckarna.
Screenshot_20200427-155843_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200427-155826_Samsung Internet.jpg


Tror och hoppas att jag blir nöjd.
Grymt, jag har 300 och tycker den är perfekt runt 3-7 grader. Är dock sugen på en 200 för att få ned vikten ytterligare
 

daniel_se

Omega
Hej, någon som kan tipsa om ett par regnbyxor som har långa ben? Jag vill kunna dra dem över kängorna, och de får gärna vara olivgröna eller liknande.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Gas utan tvekan. Storleken på kärlet avgörs på vad du ska koka. Ska du värma mat eller koka makaroner etc bör du ha ett härl på ca 1L men ska du bara koka upp vatten till kaffe eller frystorkad mat så kan du gå ned till ca 05-0,8,L på 1-2 pers.

Okej, ja det lutar åt gas... verkar vara överlägset på många sätt. Jag kommer inte att använda köket vintertid. Funderar på ett Primus Lite +. Jag har bara erfarenhet av "snuskburken" sedan tidigare så det ska bli kul att prova ett gaskök :)

talt-och-mat-faltkok-snuskburken-gron-original-aluminium-39567-f5.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Okej, ja det lutar åt gas... verkar vara överlägset på många sätt. Jag kommer inte att använda köket vintertid. Funderar på ett Primus Lite +. Jag har bara erfarenhet av "snuskburken" sedan tidigare så det ska bli kul att prova ett gaskök :)

talt-och-mat-faltkok-snuskburken-gron-original-aluminium-39567-f5.jpg
Jag kör med JetBoil, vilket Primus lite är en "kopia" av. Funkar svinbra som vattenkokare till kaffe och frystorkat, men går inte bra att laga annat i.
Brorsan kör med Primus Express. Lite tyngre och klumpigare, men överlägset om man vill laga annat.
När vi vandrade Kungsleden lagade vi lite pasta och annat på fjällstugornas kök. Han kunde då använda sina kärl att äta på medan jag fick ha med en tallrik.
Jag är nöjd med min JetBoil, men lite Pros and Cons...
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag kör med JetBoil, vilket Primus lite är en "kopia" av. Funkar svinbra som vattenkokare till kaffe och frystorkat, men går inte bra att laga annat i.
Brorsan kör med Primus Express. Lite tyngre och klumpigare, men överlägset om man vill laga annat.
När vi vandrade Kungsleden lagade vi lite pasta och annat på fjällstugornas kök. Han kunde då använda sina kärl att äta på medan jag fick ha med en tallrik.
Jag är nöjd med min JetBoil, men lite Pros and Cons...
Tack för input! Ja, det är just det där med att min vill att den ska vara liten och smidig utan att man för den sakens skull snålar in på några gram och istället behöver koka vatten två gånger i de fall vi är två som ska äta och sedan råkar vilja ha en kaffe efter maten...
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag säger sprit. Lite långsammare men lättare att få tag på bränsle efter apocalypsen.
Ska man tänka så är väl nästan multifuel det bästa? Ungefär lika effektivt som gas, funkar i extrema temperaturer och går att köra på sprit, bensin, diesel, fotogen eller vad du nu hittar. Lite stökigare att hantera dock.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Som älskare av stor absid är jag oxå nyfiken på hur det funkar rent praktiskt. Hur funkar det med isolering underifrån om det är kallare nätter är jag undrar jag med ifall svar finnes.
Man kan komplettera med regnskydd som hängs över och även en tjockare isolering som hängs under men då känns det som man lika bra kan använda ett tält. Om jag köper en hade jag isåfall endast tänkt använda den vid fint väder under kortare turer sommartid, en eller max två nätter. Vid sådana tillfällen känns det som den kan fungera bra, väldigt lätt att sätta upp och tar nästan ingen plats alls i väskan.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Man kan komplettera med regnskydd som hängs över och även en tjockare isolering som hängs under men då känns det som man lika bra kan använda ett tält. Om jag köper en hade jag isåfall endast tänkt använda den vid fint väder under kortare turer sommartid, en eller max två nätter. Vid sådana tillfällen känns det som den kan fungera bra, väldigt lätt att sätta upp och tar nästan ingen plats alls i väskan.
Precis. Ultralätt vid finvädersvandring med lätt packning är nog vägen att gå.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Precis. Ultralätt vid finvädersvandring med lätt packning är nog vägen att gå.
Läst på lite mer nu och många påstår att man sover bättre, du behöver inte heller ta någon hänsyn till var du sätter upp den. Så länge du inte är på fjället vill säga men större delen av Sverige har ju skog. Det blir nog att klicka hem en, det är ju kul med nya prylar :rolleyes:
 
Är lite sugen på att testa en hammock/hängmatta. Någon som har prövat? Går det att sova ordentligt? Andra åsikter? :)

Har kikat lite på denna:
https://www.outnorth.se/eno/doublen...J9mPCRoItL0iu1CvbU_1xoCKgwQAvD_BwE#OrangeGrey

Jag sover bättre i hängmatt än på liggunderlag. Går dessutom snabbt att sätta upp och man kommer upp från markkylan.
Ligger man lite snett i den så ligger man rakare, man kan även lägga ett liggunderlag i den som håller ut den och isolerar.
Bonus att det går snabbt att sätta upp, så man kan tex unna sig en lunch-lur med god komfort. :)

Det främsta negativa jag kan se jämfört med ett tält är egentligen allt utom att sova, skydd vid dåligt väder etc.

jag har en från exped, det bästa med den är banden som är hålband och gör den riktigt smidig att sätta upp.
 
Topp