• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för utförligt svar!
Jag hade inte alls koll på att membranet las även under tjockare läderpartier. Förstår att man inte behöver vårda för att vattentäta lädret då.
Listade ut att jag har specifikt GORE-TEX performance comfort footwear i mina gamla, vilket förklarar det tydliga fodret.
Ja, nyttan av ull-underkläder och strumpor är fantastisk. Inte behövt cykelbyxor än på skavfronten..
Märkte skillnad senast med Gore-Tex-kängorna när det var dags att vada. De med nya skor klarade sig upp till skaftet utan problem medan det läckte in ovanför läderpartierna för mig.

Har en Black Diamond regn/vind-jacka 2.5lager med deras egna membran som funkat ok hittills, sen är det väl drömmen att hitta en 4-säsongs skaljacka som både passar för vandring och för utförsåkning, Såklart med åtkomliga bröstfickor :rolleyes:
För att lägga till en till grej med gore-tex.
Det sitter alltid en logga på skon. Den markerar gränsen för hur högt membranet sträcker sig.
Många kängor har bara membran upp till ankeln och då sitter loggan där, medan andra har membran i hela skaftet.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Gick Vålådalsfyrkanten med ett antal kompisar förra veckan. Prickade hösten perfekt i år, otroliga färger och ett helt ok väder. Så fantastiskt vackert.
IMG_20200921_212337_923.jpg
received_371473347317245.jpeg
received_3059237157519162.jpeg
IMG_20200918_165151.jpg
IMG_20200920_072634.jpg
IMG_20200919_140809.jpg
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Varit sugen på att knalla den. Smidigt att återkomma till bilen och slippa transporter.
Ser riktigt fint ut!
Ja den var väldigt fin, men man går en del i skog så mitt i sommaren bör man ta en annan tur. Väldigt smidigt att kunna åka tåg upp och ner, både att vara någorlunda utvilad vid start och slippa köra hem när man är framme.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Fiskehelg i dalarna. Riktigt god fiskelycka. Tyvärr regnigt och blåsigt väder.
D746AA1B-4D1D-421A-8ABE-B7F990EDC615.jpeg

Satte för första gången en tarp över mitt Niak, fungerade kanon. Riktigt skönt med extra stor absid :)
DE4F95EB-E3C3-4664-BCA6-8A9B75D2A726.jpeg

Kokar potatis på elden i titankastrull.
59FB9B70-BADC-4646-8373-553B9594A768.jpeg

Dagens middag; nyfångad regnbåge med riktigt potatismos, créme fraîches och rödlök i tunnbröd.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som också gillar att vara ute i skog och mark, vad har ni för favorit armband och vilken klocka bär ni helst?
Jag är ute rätt ofta och vandrar, lagar mat över eld mm. och upplever att vissa armband luktar rök och eller svett länge efter en vandring, trots tvätt.

Efter att ha provat ett gäng olika armband genom åren så är min favorit typ gummi, det är enkelt att hålla rent och luktar inte rök eller svett.
Jag var tex. tvungen att kasta mitt Sailcloth efter en veckas vandring och tältande då det luktade surt, rejält illa :shifty:
NATO-strap tycker jag bygger upp klockan (i mitt fall en dykare) för mycket på höjden, så klockan riskerar att fastna i allt möjligt.
Länk tycker jag dels är knepigt att hålla ren, men det större problemet är att mina handleder varierar rätt mycket i storlek vilket gör att länk utan snabbjustering (läs utan verktyg) inte blir optimalt

Jag har använt mitt Borealis Vulcanized Rubber Strap mycket i sommar och det är grymt mjukt och skönt, men det fastnar i kläder/sovsäcken och därför inte helt optimalt. Jag har precis köpt ett Uncle Seiko Tropic och förutom att det är mjukt och skönt att bära så fastnar det inte i kläder eller sovsäcken :cool:
Uncle Seiko Tropic provades nu senaste helgen och jag är mycket nöjd med det :smug:
IMG_0817.jpeg
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ni som också gillar att vara ute i skog och mark, vad har ni för favorit armband och vilken klocka bär ni helst?
Jag är ute rätt ofta och vandrar, lagar mat över eld mm. och upplever att vissa armband luktar rök och eller svett länge efter en vandring, trots tvätt.

Efter att ha provat ett gäng olika armband genom åren så är min favorit typ gummi, det är enkelt att hålla rent och luktar inte rök eller svett.
Jag var tex. tvungen att kasta mitt Sailcloth efter en veckas vandring och tältande då det luktade surt, rejält illa :shifty:
NATO-strap tycker jag bygger upp klockan (i mitt fall en dykare) för mycket på höjden, så klockan riskerar att fastna i allt möjligt.

Jag har använt mitt Borealis Vulcanized Rubber Strap mycket i sommar och det är grymt mjukt och skönt, men det fastnar i kläder/sovsäcken och därför inte helt optimalt. Jag har precis köpt ett Uncle Seiko Tropic och förutom att det är mjukt och skönt att bära så fastnar det inte i kläder eller sovsäcken :cool:
Uncle Seiko Tropic provades nu senaste helgen och jag är mycket nöjd med det :smug:
IMG_0817.jpeg
Bytt nästan hela klocklådan sedan sist jag vandrade, men nästa gång blir det nog Samurai på gummi, som du.
Bra tips med Uncle Seiko!
 

Simon1

Cartier
Ni som också gillar att vara ute i skog och mark, vad har ni för favorit armband och vilken klocka bär ni helst?
Jag är ute rätt ofta och vandrar, lagar mat över eld mm. och upplever att vissa armband luktar rök och eller svett länge efter en vandring, trots tvätt.

Efter att ha provat ett gäng olika armband genom åren så är min favorit typ gummi, det är enkelt att hålla rent och luktar inte rök eller svett.
Jag var tex. tvungen att kasta mitt Sailcloth efter en veckas vandring och tältande då det luktade surt, rejält illa :shifty:
NATO-strap tycker jag bygger upp klockan (i mitt fall en dykare) för mycket på höjden, så klockan riskerar att fastna i allt möjligt.
Länk tycker jag dels är knepigt att hålla ren, men det större problemet är att mina handleder varierar rätt mycket i storlek vilket gör att länk utan snabbjustering (läs utan verktyg) inte blir optimalt

Jag har använt mitt Borealis Vulcanized Rubber Strap mycket i sommar och det är grymt mjukt och skönt, men det fastnar i kläder/sovsäcken och därför inte helt optimalt. Jag har precis köpt ett Uncle Seiko Tropic och förutom att det är mjukt och skönt att bära så fastnar det inte i kläder eller sovsäcken :cool:
Uncle Seiko Tropic provades nu senaste helgen och jag är mycket nöjd med det :smug:
IMG_0817.jpeg

Bra tips! Landar i ungefär samma slutsats och på senare tid kört Zuludivers Tropic på min Squale, alt G-Shock på klättringen (Eg vill man ju ha Explorer). Finns kanske en anledning till att de flesta träningsklockor också har gummi.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Till de som letar kängor eller vill pröva skalkängor kan jag tipsa om reapris på norska försvarets känga M77 som använts just sen 77 till nu. Köpte ett par själv, bra kvalitet.
Lätta och nättare än Lundhags men inget cellgummi.

1399kr

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hörni, behöver ett par vandringsbyxor av något slag. Ska inte användas jättehårt, men får gärna stå emot väta helt ok.

So far, efter tips i klädtråden, kikat på bl.a Fjällräven Keb (tycker dock att de är småfula färgkombinationer på dem numera) och Lundhags Makke.

Fler tips eller tankar?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hörni, behöver ett par vandringsbyxor av något slag. Ska inte användas jättehårt, men får gärna stå emot väta helt ok.

So far, efter tips i klädtråden, kikat på bl.a Fjällräven Keb (tycker dock att de är småfula färgkombinationer på dem numera) och Lundhags Makke.

Fler tips eller tankar?
Stellar eq?

Jag hade fjällräven vidda pro väldigt länge, gick sedan oväntat över till blåkläders servicebyxa. Ingen renodlad vandringsbyxa gvs men har blivit en favorit för allt möjligt, promenader, meck, går tom. även att träna i pga rörligheten och hur pass bra de andas. Kan vara värt att kika på.


 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Till de som letar kängor eller vill pröva skalkängor kan jag tipsa om reapris på norska försvarets känga M77 som använts just sen 77 till nu. Köpte ett par själv, bra kvalitet.
Lätta och nättare än Lundhags men inget cellgummi.

1399kr

Skalkängor är bra grejer. Insett det nu när jag är i lumpen.
Kan även rekommendera Marschkänga 90 vi använder. Ser inte lika "slim" och snygg ut som norska försvarets känga. Men riktigt bra.

Gått långt i dem, de är riktigt bra. Förjävliga i början när man ska gå in dem. Många som får riktigt ont i hälen/hålfoten då skon är hård i början. Men efter någon vecka eller två är kängorna formade efter dina fötter och sitter jävligt skönt. Har aldrig fått skoskav i dessa kängor heller.

Sen har det blivit roligt att vårda dem, vet inte om jag blivit hjärntvättad eller något men det är kul att efter en dags aktiviteter ta hand om kängorna. Rengöra fetta/vaxa, putsa osv. De håller riktigt länge om man tar hand om dem.

Kan tänka mig att köpa norska försvarets kängor för privat bruk. De svenska ser kanske lite för "militäriga" och klumpiga ut.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hörni, behöver ett par vandringsbyxor av något slag. Ska inte användas jättehårt, men får gärna stå emot väta helt ok.

So far, efter tips i klädtråden, kikat på bl.a Fjällräven Keb (tycker dock att de är småfula färgkombinationer på dem numera) och Lundhags Makke.

Fler tips eller tankar?
Jag kör med fjällräven både för jakt och vandring. Vilken tid på året parar vi om? Ventilation är inte helt fel om det är varmt så titta på om de har en dragkedja på varje ben för ventilation.
Vill du sedan att de ska stå imot väta går de att impregnera med ett till lager. Har inte gjort det på mina men de torkar å andra sidan väldigt fort.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Hörni, behöver ett par vandringsbyxor av något slag. Ska inte användas jättehårt, men får gärna stå emot väta helt ok.

So far, efter tips i klädtråden, kikat på bl.a Fjällräven Keb (tycker dock att de är småfula färgkombinationer på dem numera) och Lundhags Makke.

Fler tips eller tankar?

Passar mig som är lite smalare, bättre kvalitet än vidda pro och Lundhags. Lika Keb i fördelning stretch och bomullsväv. Hade köpt Keb om det inte hade kostat en tusenlapp mer. Enkel retur om det inte passar. Lite för tighta fickor på låren men perfekta för karta och kompass

Och likt Mw79 är inne på så är extra ventilation med dragkedjor viktigt, speciellt vid vandring där du oundvikligen blir varm. Om det regnar blir bomullsväv blöt oavsett hur mycket du impregnerat, går att ta med sig lätta regnbyxor. T.ex Haglöfs LIM grejer i goretex. Om du inte ska slita särskilt mycket skulle jag välja något annat än bomullsväv, då enda fördelen med det är slittåligheten jämfört med andningsmaterial. Ett skönare alternativ: https://www.outnorth.se/haglofs/mid-trekk-pant-men#Magnetite
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor

Passar mig som är lite smalare, bättre kvalitet än vidda pro och Lundhags. Lika Keb i fördelning stretch och bomullsväv. Hade köpt Keb om det inte hade kostat en tusenlapp mer. Enkel retur om det inte passar. Lite för tighta fickor på låren men perfekta för karta och kompass

Och likt Mw79 är inne på så är extra ventilation med dragkedjor viktigt, speciellt vid vandring där du oundvikligen blir varm. Om det regnar blir bomullsväv blöt oavsett hur mycket du impregnerat, går att ta med sig lätta regnbyxor. T.ex Haglöfs LIM grejer i goretex. Om du inte ska slita särskilt mycket skulle jag välja något annat än bomullsväv, då enda fördelen med det är slittåligheten jämfört med andningsmaterial. Ett skönare alternativ: https://www.outnorth.se/haglofs/mid-trekk-pant-men#Magnetite
Tack! De ser ju ganska trevliga ut. Tilläggas bör att Keb isåfall hade kostat 1700 med lite rabatt.
Jag kör med fjällräven både för jakt och vandring. Vilken tid på året parar vi om? Ventilation är inte helt fel om det är varmt så titta på om de har en dragkedja på varje ben för ventilation.
Vill du sedan att de ska stå imot väta går de att impregnera med ett till lager. Har inte gjort det på mina men de torkar å andra sidan väldigt fort.
Typ allt förutom snö och mitt i sommaren, skulle jag säga. Mest troligt mellan 5 och 20 grader.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Vad säger du @Crentus om prisskillnaden är 500:- mellan Norra och Keb?
Jag tycker du ska gå efter passformen, ventilation blir bättre om det sitter jämnt över hela underkroppen, viktigt att dina knän hamnar i rätt nivå med knäsömmarna för att ha ok rörlighet.
Testa keb i butik, rådfråga där och beställ ett par Norra enligt deras måtttabell, välj de som sitter bäst. Du ska kunna kroka fast byxänden i kängorna och fortfarande kunna ha längd över för rörlighet.
Sista på rak arm är väl att testa med långkalsonger om du tänkt ha det nån gång.
 

Number 6

Omega
Skulle just gå in och fråga om nån hade erfarenhet av Fjällräven Vidda Pro. Så pratas det byxor redan...
@vaniljglass Norröna Falketind eller Svalbard kan vara bra alternativ. Jag har två par, de är riktigt sköna att gå i. Vet inte varför jag får för mig att du bor i Gbg men Norröna har ju butik i Hede där man kan hitta förra säsongens färger till bra priser.

Med det sagt, så letar jag ett par mer rejäla friluftsbyxor. Provade Vidda Pro på Naturkompaniet och de kändes mycket bra. Gillar G1000 textilen. Helt annorlunda mot Norrönaprylarna. Känns så rejäla. Lite mer vidd (men inte för mycket) vilket jag gillar om jag ska trycka in ett ullunderställ. Läst lite blandat om kvaliteten dock. Någon som hissar eller dissar dem? Ska bäras utomhus året runt för blandade utomhusaktiviteter.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag använder Vidda PRO och Keb och gillar både. Jag har haft Keb Gator, men upplever att dragkedjan (som möjliggör shorts) som obekväm vid vandring.

Keb tycker jag är kanon att vandra i med bra luftningsmöjligheter. Vidda PRO är tåligare och används mycket vid fiske, lägerhäng samt där där jag vill ha den extra slitstyrkan. G-1000 upplever jag rejält tåligare än stretchen i Keb. Stretchen klarar inte eldloppor så bra... provat det ;)
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Kan tillägga att jag inte vaxar varken mina Vidda PRO eller Keb, vill hellre att dom andas.
Regnar det kör jag regnbyxor över :)
skulle ju kunna vaxa knän och rumpa, men e väl för lat :rolleyes:
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Rekommendationer på merino-underställ?

Tittat på Icebreaker Oasis 200 hittills.
Om du, precis som jag, gillar underställ som är tighta och inte fastnar och korvar upp sig i lager 2 kan jag varmt rekommendera houdinis merinounderställ med silke i. Kommer ej på modellen men har haft 2 st av den varan i flera år utan att det har blivit söndertvättat. Känns som nytt varje gång jag tar på mig det
 

Size

Omega
Spanar efter en schysst slitstark vandringsjacka. Den bör minst vara vind-/vattenresistent men ska inte användas som renodlad regn-/skaljacka då jag redan har det.
Kikat på Fjällräven Keb, Skogsö, Kaipak. Lundhags Makke, Habe eller Authentic. Någon som kan rekommendera någon grym jacka?
 
Topp