• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Övernattning vid Långsjön i Paradisets naturreservat. Blåsigt så in i helvete, men med en bra sovsäck och vindskydd så kommer man långt.

IMG_20201228_163655_989.jpg
20201227_140456.jpg
20201227_145845.jpg
20201227_163558.jpg
20201227_160536.jpg
20201227_163637.jpg

Kansas har jag kikat lite på. Lite osäker på om de blir för "grova" - inte gjort min egna behovsanalys här till 100%.
Jag kan rekommendera Timberland Brooklyn om du är ute efter ett par smidiga skor/kängor. Har gått mycket i mina, dock mestadels stig/upptrampade leder. Med impregnering så har mockan stått emot väta bra. Riktigt billiga på Footway såg jag vid en snabb sökning.

Edit: det där blev tyvärr länk till en juniormodell... Här är seniorskon: https://www.footway.com/se/product/...MIyM3MyMDx7QIVAhd7Ch0IkAu_EAQYASABEgIsDfD_BwE

Senast ändrad:
Kansas har jag kikat lite på. Lite osäker på om de blir för "grova" - inte gjort min egna behovsanalys här till 100%.
De är hyffsat robusta så du bör kanske testa dem lite inomhus hemma först, om inte du åker till en butik vill säga. Vandringskängor är ju rätt personliga hur de sitter också.

Idag anlände mina instegsgrejer till friluftslivet. Då jag har en del hyfsade grejer till överkroppen så låg fokus på att hitta bra skor och sköna byxor.

I skoväg blev det ett par svarta Haglöfs Skuta Proof som hade fått bra omdömen lite varstans som en bra nybörjardojja. :)
Har knappt 28cm i innermått så jag gick på ett par med 28.8cm. Känns bra vid första testningen. Breda i fram också vilket passar mina grodfötter bra.

4A448A06-980C-424D-B9FC-BF69F2983D33.jpeg

I byxväg blev det ett tips från den här tråden. Tack @snoozarn för din lite okonventionella approach! De är väldigt lätta och sköna. Stretchen är ju helt grym! De klarade squat-testet med bravur! I storlek 34 (är vanligtvis w34/L32 i jeans) får ett par långkallingar lätt plats under dem.

4735575A-9CDF-4061-8195-9214B8B3ACAE.jpeg

Imorgon blir det första testningen. Självklart enligt Blåkläders egna testschema. :D

Körde lite vintertältning i helgen. Blev runt -12 och insåg att en vintersovsäck behöver inhandlas. Funkade dock förvånansvärt bra att fylla en metallflaska med kokande vatten och slänga ner i fotändan. :)

7824ED45-C341-4E25-BDB3-6EAE0ED66F6E.jpeg

690A0235-FF3C-47F1-9CC2-B88B7FC13261.jpeg

A3C05B09-80A1-4D0D-A17E-6A2FE519A7A6.jpeg
Trevligt! Garanterat myggfritt
Ja flaska med varmt vatten e ju kanon, så länge den inte läcker

Verkligen! Att byta lägenhet mitt i smeten mot liten gård på pendlingsavstånd känns så sjukt rätt. Mycket livskvalitet för pengarna :) Nu gäller det bara att nyttja det på ett bra sätt också!
I vilken stad och vad har du för pendlingsavstånd? Bara nyfiken 🙂 man har ju tänkt tanken själv.

I vilken stad och bad har du för pendlingsavstånd? Bara nyfiken 🙂 man har ju tänkt tanken själv.
Göteborg och har ca. 40 minuter med motorcykeln från dörr till kontorsstol i centrum. Lite mer med bil eller kollektivtrafik beroende på dagsform men inte någon större skillnad.

Det är lätt att stirra sig blind på tidsåtgången men faktum är att det sällan tar mindre än 15 minuter även om man bor centralt. För mig spelar det ingen större roll om det är 15 eller 45 minuter, bara jag mår bra där jag bor. Ett år som i år hade lägenhetslivet varit ett helvete.

Rekommenderas varmt! Trivs man inte finns ju stan kvar och då får man flytta igen ;)

Ber om ursäkt för OT, får gottgöra det med bilder på naturen senare...

Göteborg och har ca. 40 minuter med motorcykeln från dörr till kontorsstol i centrum. Lite mer med bil eller kollektivtrafik beroende på dagsform men inte någon större skillnad.

Det är lätt att stirra sig blind på tidsåtgången men faktum är att det sällan tar mindre än 15 minuter även om man bor centralt. För mig spelar det ingen större roll om det är 15 eller 45 minuter, bara jag mår bra där jag bor. Ett år som i år hade lägenhetslivet varit ett helvete.

Rekommenderas varmt! Trivs man inte finns ju stan kvar och då får man flytta igen ;)

Ber om ursäkt för OT, får gottgöra det med bilder på naturen senare...
Är ju inte helt fel att dra på en podd och åka lite bil/MC/buss/tåg.

Härlig tråd! Sjukt att jag missat den tidigare. Jag slänger in lite random bilder!
Yxan är en hultafors fritidsyxa, kniv för att batonga är en Mora robust, bushbox är eldboxen. Bahco laplander för att såga med.
55CE1D31-CBAF-4FDE-B1DD-DF8554CD694F.jpeg
D622776C-E8CE-488E-A972-5EB3BA7E78B4.jpeg
6F68D06A-197B-40C4-A9E5-88A2C3F04A03.jpeg
F6094A15-4BB7-4092-A6BD-E9254AE4BFF1.jpeg
81448D5F-0260-4AB8-AAF6-7E69D795342C.jpeg
Härliga bilder! Vad tycker du om bushboxen?

Härliga bilder! Vad tycker du om bushboxen?
Jäkligt bra. Använder den ofta. Brukar räcka med en vedbit som jag sågar i mitten och sen batongar i mindre bitar. Då kommer jag undan ganska lightweight. Det brukar räcka till både mat och kaffekokning.

Ibland vill jag ha en större eld för både mys faktorn och värme. Men vill man vara effektiv är den superbra. Ett av mina bästa köp.

Jäkligt bra. Använder den ofta. Brukar räcka med en vedbit som jag sågar i mitten och sen batongar i mindre bitar. Då kommer jag undan ganska lightweight. Det brukar räcka till både mat och kaffekokning.

Ibland vill jag ha en större eld för både mys faktorn och värme. Men vill man vara effektiv är den superbra. Ett av mina bästa köp.
Tack, får kolla lite mer på den.

Beställde precis en Helinox Chair Zero. Ska bli intressant att se hur mycket komforten ökar jämfört med pallen man har idag. Förhoppningsvis kommer ryggen tacka en. :)
Någon som redan kör på ultralight stolar?

Tillbaka
Topp