• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Saknade en generell outdoor-tråd där man kan diskutera tält, väskor, kläder, skor, knivar, sågar, yxor, bushcraft, vandring, resmål, mm.
Egentligen allt som har med naturupplevelser att göra. :)

Drar igång tråden med en vinterbild (från förra året) och en sommarbild för att få känsla, samt en fråga längre ner.

B091AD1C-3ED4-4D55-B892-6B749EC46707.jpeg

3759085B-1579-4293-9BEA-274310BEB84C.jpeg


Vilken utrustning har varit ditt bästa köp för outdoor-livet?

För mig är det nog just nu tältet (MSR Hubba Hubba). Grymt tält som är väldigt lätt och otroligt smidigt att resa!
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Skoj. Försöker själv komma ut så ofta jag kan. Brukar göra ett par längre vandringar (flerdagars) varje år och lite helgövernattningar då och då.
Tänkt ge mig ut någon kommande helg och övernatta i vindskydd om vädret håller i sig.
En ordentlig, lätt, sovsäck har varit jäkligt skönt att ha. Gick flera år med någon billig med syntetfyllning som vägde ett ton.

norgg.jpg

IMG_20180709_131901241_HDR.jpg
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul att se lite bilder också! :)
Skoj. Försöker själv komma ut så ofta jag kan. Brukar göra ett par längre vandringar (flerdagars) varje år och lite helgövernattningar då och då.
Tänkt ge mig ut någon kommande helg och övernatta i vindskydd om vädret håller i sig.
Utrustning? Vetefan. Men att ha en ordentlig, lätt, sovsäck har varit jäkligt skönt.
Gick flera år med någon billig med syntetfyllning som vägde ett ton.
Vilken sovsäck kör du med nu?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Bra trådstart! Jag spenderar ganska mycket tid utomhus, både i jobbet och privat.

Bästa utrustningsköpet? Min Mora Garberg är jag väldigt nöjd med. Lika så min jacka från Klättermusen. Mithril heter modellen.
Tänkte väl du skulle hitta hit. :)
Kör du med kolstål eller rostfritt på din Garberg?
Pluspoäng för namnsättningen av Klättermusen. :D
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänkte väl du skulle hitta hit. :)
Kör du med kolstål eller rostfritt på din Garberg?
Pluspoäng för namnsättningen av Klättermusen. :D
När jag köpte min så fanns den bara i rostfritt. Hade jag haft valmöjligheten då så hade det nog blivit rostfritt i alla fall. Kolstål är ju betydligt enklare att slipa, men i och med att kniven inte har någon skyddande ytbeläggning så passar rostfritt bättre i de miljöer jag vistas i.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
När jag köpte min så fanns den bara i rostfritt. Hade jag haft valmöjligheten då så hade det nog blivit rostfritt i alla fall. Kolstål är ju betydligt enklare att slipa, men i och med att kniven inte har någon skyddande ytbeläggning så passar rostfritt bättre i de miljöer jag vistas i.
Ja, tänker också att det inte är så ofta man behöver slipa i naturen. Det gör man ju hemma innan man ska ut.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Med mindre barn så finns inte tiden till några längre turer just nu. Men nån natt på fjället eller i skogen blir det ibland med hela familjen. Men jag gillar att bara vara ute och grilla korv för några timmar.
Tog ut min son för att sova i vindskydd i höstas, det var väldigt uppskattat.
Ang sovsäck så kör jag på en Marmot Never winter som jag tycker fungerar bra vår-höst i mellansverige och senvår - tidig höst på fjället.
IMG_20191011_200626_01.jpg
IMG_20191231_131205.jpg
 
Förslag på lätt sommarsäck?
Har en tresäsongs- i syntet från Haglöfs men skulle vilja komma ner i volym och vikt.

bästa köp är nog mina Barrier pro-jackor från Haglöfs. Har haft två stycken och det är mycket mångsidiga förstärkningsplagg som funkar både på fjället, båten och resan.
 

mega

Rolex
Saknade en generell outdoor-tråd där man kan diskutera tält, väskor, kläder, skor, knivar, sågar, yxor, bushcraft, vandring, resmål, mm.
Egentligen allt som har med naturupplevelser att göra. :)

Drar igång tråden med en vinterbild (från förra året) och en sommarbild för att få känsla, samt en fråga längre ner.

B091AD1C-3ED4-4D55-B892-6B749EC46707.jpeg

3759085B-1579-4293-9BEA-274310BEB84C.jpeg


Vilken utrustning har varit ditt bästa köp för outdoor-livet?

För mig är det nog just nu tältet (MSR Hubba Hubba). Grymt tält som är väldigt lätt och otroligt smidigt att resa!

Kul tråd!
Jag och kompisen har börjat träffas någon gång per månad/varannan månad, för att tälta över en fredag eller lördag. Vi träffas sent och åker hem tidigt.
Roligare än att sitta hemma och kolla på tv.
Har samma tält som du har. Tältpinnarna sitter skarvade med metallhylsor, en av dessa hylsor har försvunnit in i pinnen på mitt tält.
Väntar på en ersättningspinne. Min teori är att hylsan "släppt" från pinnen pga kyla, tycker även den ser väldigt tunnväggig ut när jag lyser in med ficklampan, men väldigt svårt att se. Kolla dina skarvhylsor, sjukt trist tillverkningsfel.
Annars gillar jag tältet men upplever det som ganska dragigt (jobbigt när det är kallt ute).
Kör med en Pajak sovsäck som går ner till -5 (komfort), men den är lite för kall redan vid +1, trots kläder.
Någon som enkelt kan förklara hur man skall tänka angående Hillebergs utbud?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd!
Jag och kompisen har börjat träffas någon gång per månad/varannan månad, för att tälta över en fredag eller lördag. Vi träffas sent och åker hem tidigt.
Roligare än att sitta hemma och kolla på tv.
Har samma tält som du har. Tältpinnarna sitter skarvade med metallhylsor, en av dessa hylsor har försvunnit in i pinnen på mitt tält.
Väntar på en ersättningspinne. Min teori är att hylsan "släppt" från pinnen pga kyla, tycker även den ser väldigt tunnväggig ut när jag lyser in med ficklampan, men väldigt svårt att se. Kolla dina skarvhylsor, sjukt trist tillverkningsfel.
Annars gillar jag tältet men upplever det som ganska dragigt (jobbigt när det är kallt ute).
Kör med en Pajak sovsäck som går ner till -5 (komfort), men den är lite för kall redan vid +1, trots kläder.
Någon som enkelt kan förklara hur man skall tänka angående Hillebergs utbud?
Vad funderar du på om Hilleberg?
Jag gick igenom Hillebergs utbud rätt grundligt innan jag köpte mitt Nallo 4 GT, som jag nog får anse är det köp jag är mest nöjd med. Stort, stabilt och lättrest men ändå lätt.

Kul trådstart!
Har samma problem som nämnts ovan med småtting som gör det svårt att ta sig ut. Blir inte lika många nätter i tält nu som för nått år sedan, och då har jag ändå naturreservat med tältplatser/vindskydd i direkt anslutning till min tomt.
Hoppas denna tråd ska locka ut mig mer!
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad funderar du på om Hilleberg?
Jag gick igenom Hillebergs utbud rätt grundligt innan jag köpte mitt Nallo 4 GT, som jag nog får anse är det köp jag är mest nöjd med. Stort, stabilt och lättrest men ändå lätt.

Kul trådstart!
Har samma problem som nämnts ovan med småtting som gör det svårt att ta sig ut. Blir inte lika många nätter i tält nu som för nått år sedan, och då har jag ändå naturreservat med tältplatser/vindskydd i direkt anslutning till min tomt.
Hoppas denna tråd ska locka ut mig mer!

Nallo speciellt GT är ett riktigt schysst tält!
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Känner mig supervelig. Har nu väntat hur länge som helst på en reservdel till mitt MSR Hubba 2 (den första delen försvann med posten), under tiden har jag funderat på om man inte skulle ha ett till tält, enmanna och fyrsäsongs.
Har nu hunnit plöja igenom Hillebergs utbud och leker med tanken på ett Enan eller ett Akto. Jag kommer nog att campa i snö, men inte ofta, mer som en kul grej. Uppskattar förstås om vikten är så låg som möjligt. Har nog egentligen fastnat för Enan, men läser mycket om kondensproblem.
Lite orolig ockå för att dessa två tält blir för varma på sommaren.
Kanske overkill att lägga så mycket pengar på tält, då man inte kommer att använda dom i några livsavgörande förhållanden uppe i fjällen under full vinterstorm?
Samtidigt som jag älskar kvalite.
Är Enan väldigt dragigt? Draget är det enda som stör mig idag, när det är 0-5 grader ute.
Ja ni hör, veligt värre...
Vad tror ni? Finns det perfekta 4-säsongs, lätta, enmannatältet?
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har två kompisar som har Enan och dom är väldigt nöjda, har inte uppfattat något problem med drag. Det är ju tre säsong så det är ju meningen att dom ska ventilera bra :) Vi har varit ute en hel del i 0-5 grader utan några problem, jag i mitt Niak och kompisarna i två Enan. Vi använder alla tre footprint, vilket jag tror hjälper både mot markfukt och bekvämlighet.

Haha den eviga frågan; det perfekta tältet för alla tillfällen. Nä det tror jag inte finns ;)
För fyrsäsong och mkt på fjäll så skulle jag välja Akto.
Hört från Hilleberg att dom alltid rekommenderar fyrsäsong (läs black label) när det ska tältas norröver i fjällmiljö...
 

mega

Rolex
Tack (om än lite sent) för alla svar.
Jag hyrde faktiskt ett Enan på hygglo.se för att testa, klart värt det.
Tyvärr luktade det apa i det tältet, så jag sov hur dåligt som helst.
Förutom det så var det klart mindre dragigt än mitt befintliga MSR Hubba NX.
Jag är 186 lång och tyckte det kändes lite för klaustrofobiskt. Måste nog ha ett lite större tält.

Har nu fått en ersättare för tältpålen som gick sönder sist vi var ute på mitt MSR, så i helgen var jag och två kompisar ute över natten. Kallt och dragigt, men det visste jag ju redan :)
Grymt häftig känsla att sitta och käka middag i mörker ute vid havet, och med en natthimmel som var helt full av stjärnor.
Som bonus såg vi ett stjänfall.
m.jpg
sj.jpg
v.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack (om än lite sent) för alla svar.
Jag hyrde faktiskt ett Enan på hygglo.se för att testa, klart värt det.
Tyvärr luktade det apa i det tältet, så jag sov hur dåligt som helst.
Förutom det så var det klart mindre dragigt än mitt befintliga MSR Hubba NX.
Jag är 186 lång och tyckte det kändes lite för klaustrofobiskt. Måste nog ha ett lite större tält.

Har nu fått en ersättare för tältpålen som gick sönder sist vi var ute på mitt MSR, så i helgen var jag och två kompisar ute över natten. Kallt och dragigt, men det visste jag ju redan :)
Grymt häftig känsla att sitta och käka middag i mörker ute vid havet, och med en natthimmel som var helt full av stjärnor.
Som bonus såg vi ett stjänfall.
m.jpg
sj.jpg
v.jpg
Låter riktigt härligt ändå! :)
Antar att du har stängt ett/båda öppningarna på kortsidan för att få ner vinddraget?
 

demondave

Rolex
Grym trådstart! Inte släppt sargen än, men köpt på mig lite grejer för den dagen jag är redo. Får nog bli nån dagstur i närområdet när våren kommer för att få igång turfantasin och börja bygga erfarenhet.
 

mega

Rolex
Låter riktigt härligt ändå! :)
Antar att du har stängt ett/båda öppningarna på kortsidan för att få ner vinddraget?
Jajamen, alla öppningar stängda. Det är hur mycket mesh som helst i tältet, tillsammans med uppdragna nedersidor blir det väldigt dragigt.
Såhär några veckor senare, efter att ha funderat lite mer, tror jag att jag skulle vilja ha ett Hilleberg Unna, väldigt rymligt. Saknar absid men man kan enkelt lossa innertältet och på sätt öka "absidytan".
Det enda som talar emot är vikten, 2,3 kg. men det kanske man får ta med tanke på hur starkt det säkert är.
Om man fick önska sig, så vore ett Niak (2 pers. 1,7 kg) det optimala, men då med möjlighet att sätta igen den gigantiska meshöppningen.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite korspostning, fick hem vattenfiltret igår, lite drygt 200g. Skall testa på nästa campingtur.
Tänkte bara ta med en liten dricksflaska med vatten, resten får man hitta och rena på vägen.
MSR Hyperflow.
msr.jpg
Återkom gärna med ett omdöme. :)
Har själv bara kört med Lifestraw (vilket alltid ligger i väskan) men den funkar ju inte om man ska rena vatten till matlagning.
 
Topp