• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanligt trögt på K&S och auktioner?

PeterLu

Omega
2-Faktor
Jag har sålt på Bukowskis, Kaplans mm. Jag får som regel MER betalt än via KS. Jag tror att det blir så att den som säljer kollar på auktionshusen, lägger sedan på ytterligare 20%, och förväntar sig en affär. Då glömmer säljaren att de som köper på Bukowskis mm bl a gör det för att det är en trygg och strulfri lösning. Det har ju varit exempel på affärer som inte gått så bra (dock ej via KS vad jag vet).
 

DrKlocka

Audemars
Jag har sålt på Bukowskis, Kaplans mm. Jag får som regel MER betalt än via KS. Jag tror att det blir så att den som säljer kollar på auktionshusen, lägger sedan på ytterligare 20%, och förväntar sig en affär. Då glömmer säljaren att de som köper på Bukowskis mm bl a gör det för att det är en trygg och strulfri lösning. Det har ju varit exempel på affärer som inte gått så bra (dock ej via KS vad jag vet).
Får du mer, även inräknat din avgift till auktionshuset?
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Ja självklart räknar jag in provisionen jag betalar. Tror jag sålt 6st nu och av dom räknar jag med förtjänst på 5st jmf med vad jag kunnat få här på KS. En klockade backade jag ett par tusen på. Men å andra sidan är det ju svårt att jämföra vetenskapligt. Men här på KS har jag fått riktiga skambud. Kanske gör annonser med allt för höga priser att frekvensen av skambud ökar? Att sälja klassiska ur, typ Rolex (de flesta) & Speedmasters verkar fungera bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja självklart räknar jag in provisionen jag betalar. Tror jag sålt 6st nu och av dom räknar jag med förtjänst på 5st jmf med vad jag kunnat få här på KS. En klockade backade jag ett par tusen på. Men å andra sidan är det ju svårt att jämföra vetenskapligt. Men här på KS har jag fått riktiga skambud. Kanske gör annonser med allt för höga priser att frekvensen av skambud ökar? Att sälja klassiska ur, typ Rolex (de flesta) & Speedmasters verkar fungera bra.
Något exempel på sålda ur?
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Ta till exempel @MånsT som hade ute sin GSOTM för 53 men drog tillbaka den. På Bukowskis Omega special gick en likadan för 65 + 22,5% (=79000kr). För 53 är ju den klockan ren stöld.... En fin Speedy gick för ett par tusen UNDER det dom verkar gå för på KS. Men det är ju en modell som säljer bra här. Finns fler exempel men det är ju bara söka i säljes + auktionsresultat. Det är två exempel på min känsla runt priser och försäljning.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Ta till exempel @MånsT som hade ute sin GSOTM för 53 men drog tillbaka den. På Bukowskis Omega special gick en likadan för 65 + 22,5% (=79000kr). För 53 är ju den klockan ren stöld.... En fin Speedy gick för ett par tusen UNDER det dom verkar gå för på KS. Men det är ju en modell som säljer bra här. Finns fler exempel men det är ju bara söka i säljes + auktionsresultat. Det är två exempel på min känsla runt priser och försäljning.
Ligger säkert mycket i det du säger. En viktig faktor är ju att Bukowskis med all sannolikhet når ut till en betydligt större kundkrets än vad vår K/S gör på forumet.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Säljer helst på K&S här, men min ringa erfarenhet (mestadels low & mid price) är ett rätt svalt intresse varpå jag gett mig ut i den "hårda verkligheten" på Blocket. Efter det vanliga sållandet av idiotsvar så har jag oftast snabbt kommit till bra avslut med priser jag varit nöjd med. Detta gäller även andra hobbyprylar där jag oxå börjat med att annonsera hos "den inre kretsen".
 
D

Deleted member 1154

Guest
Är inte Sverige ett liten marknad i sammanhanget , vad tror ni händer internationellt framöver, om det dippar där dras väl Sverige med? Sen har vi ju valutakurserna också
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Eller så är det så enkelt att man som jag bränt för jäkla mycket pengar på klockor under året att det räckte nu :nailbiting:
 
Topp