• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ovanligt trögt på K&S och auktioner?

Håller med om mycket som skrivits. Som hoarder så tycker jag bara det hela är positivt. Jag tyckte det var lite intressant med Nymans andrahandsförsäljning där en klocka var prissatt billigare än motsvarande modell på KS. Känns som en del säljare lägger på det senaste årens ökningstakt på sitt utgångspris. Utan någon som helst eftertanke och sedan hakar andra på.

Sen tror jag det sker ganska många försäljningar mellan forummedlemmar utan att de kommer upp på Köp o sälj.
Håller med och det här kändes som ett bra pris jämfört med liknande på KS?
http://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned/16610/rolex-submariner-date

49tkr för 16610 från 2003, nyservad 2017.

Håller med. Frågan är när nedgången kommer på daytonan...
Menar du de gamla fina, de halvgamla fula eller den nya tuffa?

Får se ikväll när Paul Newmans gamla härke ska klubbas...
CE0D5306-9F11-4800-81F7-F794EB887D8C.png

Känns som det är lite av en kombination:
Bomarknaden är skakig
Räntan kommer stiga inom 1-3 år
Mycket stölder/rån gör att man inte vill äga för mycket?

Prisen på vissa KS okbjet är höga och utbudet för vissa modeller är lågt, det resulterade att jag köpte ny från butik istället. Skilde sig inte direkt jättemycket om man får lite rabbat hos AD.

Ren spekulation men priserna borde tappa lite när lågkonjunkturen slår in. Men som jag skrev tidigare så ovanliga och exklusiva klockor borde inte falla utan snarare tvärtom då det finns köpstarka krafter även i en lågkonjuktur. Men hela marknaden har ökat markant vad gäller begagnat så finns nog många märken och modeller som borde tappa i värde.

Fler måste på tåget.. folk i omgivningen som står in för sitt första köp av finare klocka ska finna tycke för en rasslig Dj på Ks istället för en språjlans seiko imoprterad som "gift" från Singapore.

Tror det är flera faktorer som spelar in, men främsta skälet lär nog vara att försäljningen i branschen generellt varit på dekis i flera år. Det minskade intresset slår ju tids nog över på andrahandsmarknaden, även om det sker med fördröjning. Sen råder säkert lite osäkerhet över konjunkturläge, ekonomin tuffar inte på uppåt hur länge som helst. Och vi ska inte glömma att prisutvecklingen varit extrem sista decenniet.

Förhoppningsvis kan det leda till att vi köpare får se lite billigare ur framöver.

Det stämmer helt klart att det är lågsäsong, inte bara på KS utan även på Blocket osv.

Misstänker att det har att göra med en kollektiv vinterdepression som är på ingående i Norra Europa. :p

Kollade de andra klockorn. Om box och cert finns står det "Ja". Så suben kommer utan. Men ja, priset är bra hursom :)
Bra?!
Svårt att hitta bättre "benchmark" än Nymans tycker iaf jag. Det pris dom sätter på en servad eller genomgången klocka med 1-2 års garanti och all övrig trygghet det innebär att köpa av ett etablerat företag borde innebära att priset i en privat försäljning ska landa en bit under Nymans.

När jag började hänga här för ett par år sedan var utbudet på sälj mer blandat.
Kändes som det var samlare som sålde roliga objekt till andra samlare.
Nu verkar många säljare vara halv- eller helproffs och det känns som det är mer high end klockor nu. En skum sak som jag observerat är att oyster quartzarna i stål gjorde ett prishopp på typ 5000 i pris över en natt nån gång för typ ett år sedan? Varför en sådan diskontinuitet?

Rimligt prissatta objekt på K&S bumpas i veckor och ibland månader utan att bli sålda. "Billigast i Europa" blir en allt vanligare mening i annonsrubrikerna. För något år sedan, eller bara för några månader sedan var det enligt min upplevelse betydligt lättare att få iväg klockorna men nu går det minst sagt trögt.

Det verkar inte bara gå trögt här på K&S, i dag hade Bukowskis auktion där anmärkningsvärt många objekt blev osålda och priserna på vissa hamnade långt under marknadsvärdet.

Här har vi ett gott exempel. En 18038 med förvisso lite halvrasslig länk gick för 61 250 kr inkl. köparprovis och en Lasse-DD gick för låga 79 625 kr inkl. köparprovis. I mitt huvud ska en 18038 i det skicket kosta runt 80 000 kr och en Day-Date med Lapis-tavla brukar väl hamna på ca 140.
20171025_222238.png

Vad tror ni detta beror på? Tycker sånt här är intressant. Har det koppling till intresset av klockorna eller är det ekonomin som är hindret? Är inte speciellt insatt i fastighetsmarknaden då jag är ung och bor hemma, men är det inte snack om att det även går trögt där och det är köparnas marknad i stället för säljarnas nu? Kan det vara samma sak nu även i andrahandsmarknaden för klockor? Det är min teori. Att högkonjunkturen har nått sin topp i Sverige och att det är det som påverkar klockmarknaden
Tror att marknaden i allmänt är på väg nerför backen. Regeringen skjuter väl till fram till valet sedan tror jag dippen kommer.
Vet inte men har en sådan känsla:nailbiting:

Hej,

Startade en tråd för ett par dagar sedan om effekten på andrahandsvärdet på klockor efter finanskrisen 2008. (https://klocksnack.se/threads/andrahandsvärdet-på-klockor-efter-finanskrisen-2008.82212/#post-2062685)

Någon som vet hur priserna påverkades då? "History tends to repeat itself" så kanske vi redan har svaret på vad som kommer ske vid en eventuell ny finanskris?
Varför letar du inte själv? Svarade i förra tråden du skapade. Kolla kaplans eller gamla auktioner och sammanställ fakta.

OnTopic:
Ja, det går sjukt trögt att sälja på KS. Kanske borde leta andra kanaler till försäljning. Finns antagligen en anledning till att man sällan ser "profiler" sälja sina klockor här på forumet.

Tillbaka
Topp