• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ovanligt trögt på K&S och auktioner?

September och februari brukar vara bra månader att sälja i. Samt billigare klockor i december (julklappar).

Det må så vara...jag är övertygad om att nervositeten på bostadsmarknaden påverkar lyxarmbandsursmarknaden väldigt mycket...de svenska hushållen har dopats med låga räntor på bolånen och de kommer snart att höjas...även bilar har blivit svårare att sälja och de är ju nödvändigt att ha, något en lyxklocka egentligen inte är.

Det må så vara...jag är övertygad om att nervositeten på bostadsmarknaden påverkar lyxarmbandsursmarknaden väldigt mycket...de svenska hushållen har dopats med låga räntor på bolånen och de kommer snart att höjas...även bilar har blivit svårare att sälja och de är ju nödvändigt att ha, något en lyxklocka egentligen inte är.
Må så vara, min uppfattning är dock att trögheten på marknaden är något som svängt väldigt regelbundet de senaste 4-5 åren.

Intressant. Brukar sporadiskt besöka vintagedelen av forumet, men den här gången gick jag faktiskt in för att se om den här tråden fanns. Det jag letade efter var väl mer: Hur tror ni en nedgång på bostadsmarknaden kommer påverka klockpriserna?, men det verkar som det redan börjat. Visst, november är dålig för bostäder också, men med tanke på att begagnatpriserna stigit ganska bra de senaste åren så finns det nog utrymme för justering nedåt. Speciellt i området rolex för trettio, som nyss kostade femton. Efterfrågan driven av : Jag vill också ha en riktig klocka som han på kontoret och nu när bostaden gått upp en mille och jag får betalt av banken för att låna så har jag ju råd, kommer säkert minska om bostadsmarknaden dyker. Jag tror inte det är en obetydlig del av marknaden.

Jag tror sjunker kommer först bland de som måste sälja, auktioner och de som handlar med klockor. Motorcykelbranschen fick en rejäl smäll 2008. Handlarna sänkte priserna först, du kunde se begagnade hojar annonseras ut privat för mer pengar än du behövde för att köpa en likadan ny. 2008orna stod kvar länge i butik och harleyhandlaren på Sveavägen överlever nu på att sälja rosa mopeder.

Hur det blir med klockorna vet jag inte, lika lite som huruvida det blir en riktig bostadskrasch, men de klockentusiaster som inte bryr sig om priset, borde de inte då vara de första att sänka priset när de säljer?

Intressant. Brukar sporadiskt besöka vintagedelen av forumet, men den här gången gick jag faktiskt in för att se om den här tråden fanns. Det jag letade efter var väl mer: Hur tror ni en nedgång på bostadsmarknaden kommer påverka klockpriserna?, men det verkar som det redan börjat. Visst, november är dålig för bostäder också, men med tanke på att begagnatpriserna stigit ganska bra de senaste åren så finns det nog utrymme för justering nedåt. Speciellt i området rolex för trettio, som nyss kostade femton. Efterfrågan driven av : Jag vill också ha en riktig klocka som han på kontoret och nu när bostaden gått upp en mille och jag får betalt av banken för att låna så har jag ju råd, kommer säkert minska om bostadsmarknaden dyker. Jag tror inte det är en obetydlig del av marknaden.

Jag tror sjunker kommer först bland de som måste sälja, auktioner och de som handlar med klockor. Motorcykelbranschen fick en rejäl smäll 2008. Handlarna sänkte priserna först, du kunde se begagnade hojar annonseras ut privat för mer pengar än du behövde för att köpa en likadan ny. 2008orna stod kvar länge i butik och harleyhandlaren på Sveavägen överlever nu på att sälja rosa mopeder.

Hur det blir med klockorna vet jag inte, lika lite som huruvida det blir en riktig bostadskrasch, men de klockentusiaster som inte bryr sig om priset, borde de inte då vara de första att sänka priset när de säljer?

Tänk på att bostäderna finns i Sverige och klockorna kan säljas world wide

Rimligt prissatta objekt på K&S bumpas i veckor och ibland månader utan att bli sålda. "Billigast i Europa" blir en allt vanligare mening i annonsrubrikerna. För något år sedan, eller bara för några månader sedan var det enligt min upplevelse betydligt lättare att få iväg klockorna men nu går det minst sagt trögt.

Det verkar inte bara gå trögt här på K&S, i dag hade Bukowskis auktion där anmärkningsvärt många objekt blev osålda och priserna på vissa hamnade långt under marknadsvärdet.

Här har vi ett gott exempel. En 18038 med förvisso lite halvrasslig länk gick för 61 250 kr inkl. köparprovis och en Lasse-DD gick för låga 79 625 kr inkl. köparprovis. I mitt huvud ska en 18038 i det skicket kosta runt 80 000 kr och en Day-Date med Lapis-tavla brukar väl hamna på ca 140.
20171025_222238.png

Vad tror ni detta beror på? Tycker sånt här är intressant. Har det koppling till intresset av klockorna eller är det ekonomin som är hindret? Är inte speciellt insatt i fastighetsmarknaden då jag är ung och bor hemma, men är det inte snack om att det även går trögt där och det är köparnas marknad i stället för säljarnas nu? Kan det vara samma sak nu även i andrahandsmarknaden för klockor? Det är min teori. Att högkonjunkturen har nått sin topp i Sverige och att det är det som påverkar klockmarknaden
Svenne Svensson har lånat för mycket.

Är det inte så enkelt som en sund tillnyktring? Ta t.ex. GMT Master (5-siffriga) plötsligt steg närmare 50% på begmarknaden för ett par år sedan och såldes ändå. Nu när vi nyktrat till så kanske det var ett överdrivet prishopp. Säljarna har alltid lätt att anpassa priser uppåt men svårt för att sänka. Då blir det trögt också.

Är det inte lite naivt att tro att priset på klockor styrs av priset på bostäder? Utöver ekonomisk kraft från köpare så finns det ju ingen naturlig koppling öht. Menar ni att säljare av bostadsrätter köpte klockor som galningar förut pga vinsterna de gjorde vid försäljningen eller vad? Om möjligt har väl folk mer pengar att köpa klockor för när de inte köper bostadsrätter för sjuka summor.

Priserna har skjutit i taket, klockorna har inte blivit bättre och folk rånas hejvilt.

Utifrån det tror jag att många uppskattar det som hänger på handleden och ifrågasätter sitt klocksnurrande.

Är det inte lite naivt att tro att priset på klockor styrs av priset på bostäder? Utöver ekonomisk kraft från köpare så finns det ju ingen naturlig koppling öht. Menar ni att säljare av bostadsrätter köpte klockor som galningar förut pga vinsterna de gjorde vid försäljningen eller vad? Om möjligt har väl folk mer pengar att köpa klockor för när de inte köper bostadsrätter för sjuka summor.
Det är väl ett känt faktum att när priset på bostäder stiger så känner folk sig rika och konsumerar och drar ner på konsumtion när priserna stagnerar eller går ner. Lägg sen till att låna pengar är nästan gratis. Hur många har inte ökat på sina bostadslån de senaste åren för att bygga pool, byta bil eller vad man nu väljer för att materialisera värdeökningen. En och annan klocka har säkert också åkt med i farten.

Senast ändrad:
Det är väl ett känt faktum att när priset på bostäder stiger så känner folk sig folk och konsumerar och drar ner på konsumtion när priserna stagnerar eller går ner. Lägg sen till att låna pengar är nästan gratis. Hur många har inte ökat på sina bostadslån de senaste åren för att bygga pool, byta bil eller vad man nu väljer för att materialisera värdeökningen. En och annan klocka har säkert också åkt med i farten.
Vad har du för stöd för det? Utöver ”känt faktum” :) det låter helt otroligt om det är så men jag har ett öppet sinne, vill dock ha en bättre källa än ”känt faktum” ;)

Självklart handlar det om mer än så. Men just dyra klockor är något om inte det första som ryker när hushållsekonomin blir hotad.

Vad har du för stöd för det? Utöver ”känt faktum” :) det låter helt otroligt om det är så men jag har ett öppet sinne, vill dock ha en bättre källa än ”känt faktum” ;)
Om du googlar lite så hittar du massor. Bl.a. denna rapport från boverket:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/bostad-formogenhet-konsumtion.pdf

Citerar ett avsnitt ur rapporten:
"Det tycks som om bostadsförmögenheten spelar en långt viktigare roll för konsumtionen än finansiellt kapital i form av t.ex. aktier. Hushållen uppfattar den egna bostadens värde som bestående och anpassar sin konsumtion relativt snabbt när bostadspriserna ändras. Värdeförändringar på finansiellt kapital ses däremot ofta som transitoriska och spelar därför en liten roll för hushållens konsumtion på kort sikt."

Sen är väl denna graf rätt slående även om den kommer från mindre serös källa än boverket:
IMG_2167.jpg

Om du googlar lite så hittar du massor. Bl.a. denna rapport från boverket:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2009/bostad-formogenhet-konsumtion.pdf

Citerar ett avsnitt ur rapporten:
"Det tycks som om bostadsförmögenheten spelar en långt viktigare roll för konsumtionen än finansiellt kapital i form av t.ex. aktier. Hushållen uppfattar den egna bostadens värde som bestående och anpassar sin konsumtion relativt snabbt när bostadspriserna ändras. Värdeförändringar på finansiellt kapital ses däremot ofta som transitoriska och spelar därför en liten roll för hushållens konsumtion på kort sikt."

Sen är väl denna graf rätt slående även om den kommer från mindre serös källa än boverket:
IMG_2167.jpg
Tusen tack! Otroligt intressant, tänk vad irrationellt en människa agerar omedvetet.

Fast nu är ju klockpriser inte (speciellt) påverkade av den svenska konsumtionsviljan. Priserna på världsmarknaden är hyffsat stabila mellan länder och vill ingen köpa här finns det ju en hel värld att sälja till.
Visst kan det uppstå arbitragemöjligheter, men det är inga stora summor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp