• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

par

Patek
2-Faktor
En till suddig

6AD84DE5-B86F-4B94-A331-0ABEAF22953A.jpeg
 
Ursäkta en okunnig klocknoob men hur går det egentligen till rent praktiskt när man går in till AD och vill köpa en ny OP 36?
De verkar ju inte finnas inne någonstans vad jag sett så man lär få vänta en stund även om man inte vill ha någon av de mer populära färgerna. Betalar man när den beställs eller när man hämtar ut den? Lägger man handpenning?
Hur är det med priserna? Tar AD alltid listpris eller tar de mer för populära modeller?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Ursäkta en okunnig klocknoob men hur går det egentligen till rent praktiskt när man går in till AD och vill köpa en ny OP 36?
De verkar ju inte finnas inne någonstans vad jag sett så man lär få vänta en stund även om man inte vill ha någon av de mer populära färgerna. Betalar man när den beställs eller när man hämtar ut den? Lägger man handpenning?
Hur är det med priserna? Tar AD alltid listpris eller tar de mer för populära modeller?
Inga stängda väntelistor, ring/mejla/besök AD, ett par månaders väntetid (jag fick samtal från AD om en gul OP36 igår), du betalar när du hämtar den, vissa AD tar handpenning, de flesta gör inte det, AD tar aldrig över listpris men du kommer heller knappast kunna pruta på en stål-Rolex.
 
Inga stängda väntelistor, ring/mejla/besök AD, ett par månaders väntetid, du betalar när du hämtar den, vissa AD tar handpenning, de flesta gör inte det, AD tar aldrig över listpris men du kommer heller knappast kunna pruta på en stål-Rolex.
Tack så mycket för svar! Det är klart att man kan reda ut alla praktiska detaljer på plats hos AD men det känns bra att vara lite påläst innan man knallar in :)

Jag blir lite förvånad över att många inte tar handpenning. Hur skyddar de sig mot att folk beställer klockor och sedan ändrar sig eller inte kan betala?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket för svar! Det är klart att man kan reda ut alla praktiska detaljer på plats hos AD men det känns bra att vara lite påläst innan man knallar in :)

Jag blir lite förvånad över att många inte tar handpenning. Hur skyddar de sig mot att folk beställer klockor och sedan ändrar sig eller inte kan betala?
AD ska vara glad om de får in klockor(Rolex) över huvud taget, köper inte du den så säljs den snabbt åt annat håll :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tack så mycket för svar! Det är klart att man kan reda ut alla praktiska detaljer på plats hos AD men det känns bra att vara lite påläst innan man knallar in :)

Jag blir lite förvånad över att många inte tar handpenning. Hur skyddar de sig mot att folk beställer klockor och sedan ändrar sig eller inte kan betala?
Jag har fått betala handpenning när jag beställt lite udda klockor (ej Rolex). Men aldrig när det gällt en stål-Rolex. Tackar man nej så ringer dom bara någon annan som är uppskriven :)
 

Charles_

Rolex
Min mobil är kass så tyvärr blir det dåligt med bilder just nu i inväntan på ny mobil... Lägger upp en dålig ändå.

Om klockan; Grymt format, storleken kan snarast jämföras med en äldre DJ och det märks att bandhornen är lite smalare.

Har ägt den gamla OPn och givetvis är snabbjusteringen i länken ett stort lyft som man använder ibland. Känns även som hela länken blivit ett snäpp vassare och inte bara låset. Lite mer solid känsla.

Tavlan är riktigt häftig, ångrar inte den turkosa en sekund. Den ter sig lite olika i olika ljus men ger alltid en skön färgklick utan att bli så skrikig som tex den röda. Tycker den är ganska allsidig/förlåtande färgmässigt även om det givetvis inte går ihop med all klädsel som en svart eller vit tavla hade.

56CBDD50-939D-450A-9427-103EBF11367D.jpeg
Gratulerar! Ser riktigt fin ut :)
 
  • Like
Reactions: par

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Min mobil är kass så tyvärr blir det dåligt med bilder just nu i inväntan på ny mobil... Lägger upp en dålig ändå.

Om klockan; Grymt format, storleken kan snarast jämföras med en äldre DJ och det märks att bandhornen är lite smalare.

Har ägt den gamla OPn och givetvis är snabbjusteringen i länken ett stort lyft som man använder ibland. Känns även som hela länken blivit ett snäpp vassare och inte bara låset. Lite mer solid känsla.

Tavlan är riktigt häftig, ångrar inte den turkosa en sekund. Den ter sig lite olika i olika ljus men ger alltid en skön färgklick utan att bli så skrikig som tex den röda. Tycker den är ganska allsidig/förlåtande färgmässigt även om det givetvis inte går ihop med all klädsel som en svart eller vit tavla hade.

56CBDD50-939D-450A-9427-103EBF11367D.jpeg
Riktigt bra!
 
  • Like
Reactions: par

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag föredrar nästan att betala handpenning. Känns som att det är större chans att man får klockan då...
Ja, har man betalt handpenning må de jo levere klokken. Å endast skrive seg opp på en liste gir ingen garanti for at de faktisk noen gang kommer til å ringe. Troligen mange färre som står i kö hos AD som krever handpenning også.
 

David71

Rolex
2-Faktor

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Tack så mycket för svar! Det är klart att man kan reda ut alla praktiska detaljer på plats hos AD men det känns bra att vara lite påläst innan man knallar in :)

Jag blir lite förvånad över att många inte tar handpenning. Hur skyddar de sig mot att folk beställer klockor och sedan ändrar sig eller inte kan betala?

Jag fick betala handpenning när jag köpte min 116000. Anledningen var att jag köpte utomlands på semester och den fanns bara inne i önskad färg hos AD:s andra butik som låg på annan ö än där vi var. De fick därför lov att expressbuda klockan med flyg för att den skulle hinna komma till rätt AD innan vi åkte hem, vilket förstås kostade lite för dem. Fullt rimligt att lägga handpenning då. Annars som sagt lättsåld om ursprungliga köparen skulle få kalla fötter.
 

andreasb

Breitling
Tjena, har lite svårt att skaffa mig en bra prisbild på de nu utgångna 116000. Vad anser ni vara ett rimligt pris för en som är 1-5 år gammal med fullset?
 
Tjena, har lite svårt att skaffa mig en bra prisbild på de nu utgångna 116000. Vad anser ni vara ett rimligt pris för en som är 1-5 år gammal med fullset?
1-5 år är ju ett ganska stort spann. 45 - 55 skulle jag tycka var rimligt beroende på om det är en fin klocka från 2019 eller en som gått som daglig beater sedan 2015.

Observera att det är vad jag anser rimligt, jag har ingen aning om vad de faktiskt går för. Priser på stål-Rolex är ju sällan rimliga om man frågar mig :p
 

andreasb

Breitling
1-5 år är ju ett ganska stort spann. 45 - 55 skulle jag tycka var rimligt beroende på om det är en fin klocka från 2019 eller en som gått som daglig beater sedan 2015.

Observera att det är vad jag anser rimligt, jag har ingen aning om vad de faktiskt går för. Priser på stål-Rolex är ju sällan rimliga om man frågar mig :p
Sällan rimliga haha, helt med! Förstår ditt intervall, och kanske skulle specificera också att den ska vara i fint skick. "normalt slitage 2 år gammal, lite hairlines osv"
 
Ja, det har du såklart rätt i. Den jag specifikt tänker på är White Grape, kikat på svart också. Skick - lite hairlines osv, men inga djupa sår.
Det ligger oanvänd från 2020 på K&S
 
Topp