• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt efter rätt kvartsare att fylla med vätskan

Eftersom du hade B&R som förlaga borde man tänkt i militära banor direkt... Hoppas det blir något du kan posta senare :)

Jag förstår fast tanken bakom B&R bilden var att visa kontrasten på urtavlan och det kupade glaset.

Klockan ska fyllas med vätskan, precis som Sinns UX dock strävar jag inte efter den extrema vattentätheten utan snarare det utseendet som tex Ressence klockor har.

LMM-01 är snyggare men tror inte kronan är skruvad, däremot uppfyller CWC g10 Sapphire alla önskemål förutom kanske glaset - inte lika sfäriskt som på B&R eller Grand Seiko. Kanske jag som använder orden fel - heter det box-safir?
 
Senast ändrad:
Det blir ju lite ansträngt när huvet inte är med...
Här har jag gått hela dan med min Zodiac V-Wolf
Extremt bra läsbarhet och välvt glas! :banghead:
image.jpg
image.jpg
 
Detta blir en klassisk ”hjälp mig välja klockan”-tråd där jag vänder mig till den samlade kunskapsbanken som KS besitter.

Jag letar efter en kvartsklocka som uppfyller vissa krav. Tanken är att få fram så många förslag som möjligt och sedan välja en av dem. Jag har försökt söka på nätet men modellerna är få många och egentligen vet jag inte vad jag letar efter - det vore en helt annan sak om jag letade efter ett mekaniskt ur då jag har mer erfarenhet utav dessa.

Klockan måste ha följande egenskaper:
- kvarts urverk utan komplikationer (2-3 visare, kanske dag/datum, inte kronograf)
- riktigt kupat glas, helst safir (som på bilden)
- svart urtavla med hög kontrast på visare och markörer.
- skruvat backlock och krona
- budget är upp till 30k för en begagnat ex. Men billiga klockor funkar lika bra. Det handlar om designen och utseendet, inte urverket eller specs.

Denna Bell Ross skulle funka perfekt om den fanns med ett kvartsverk.


Bell-Ross-Vintage-BR-123-Carbon1.jpg
Ska du ha en fin klocka med kavartsverk satsa på en JLC Reverso. Legendar och verkligt fin!
 
Är det någon som har erfarenhet av MWC? Ser ut att vara samma klocka som CWC men lite billigare och MWC går att få utan datum.

MWC_300m-G10_Military_Watch_BS_PVD-ND_cc57a934-9b7f-42f3-958b-6c4a9a2c70e0.jpg
 
@evki, nu kan du sluta leta. :)
- Kvarts med 10 års batteritid, perfekt om du ska ha i olja
- Riktig kupat safirglas
- Svart urtavla med hög kontrast
- Skruvat baklock och krona
- Långt under budget
- Verkar vara stilen du är ute efter

Shit, den var riktigt bra! Gör en beställning direkt!

Edit. Har aldrig varit med om något liknande. Tydligen en hobbyverksamhet :)

Screenshot 2019-06-27 at 08.18.12.png
 
Tillbaka
Topp