• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt efter rätt kvartsare att fylla med vätskan

Killen som driver timefactors har varit sjukskriven och jag misslyckades med att köpa en Precista.
Pilotvarianten blev en Swatch. Tycker att det blev mycket snyggt, nästan som en Ressence :)

_C197567.JPG

2844BB9F-2B16-48EC-A847-25C3672BC7E2.jpeg
Häftigt. Hur gjorde du?
 
Fluorinert från 3M, en vakuumkammare och lite tid för att stänga baklocket i vätskan - det är allt som behövs.
Aptufft! :D
EDIT: OnT: Phoibos har två som passar in. En är dam och en är GMT men det kanske kan vara något? Inga stora pengar iallafall. Tror även att Davosa har någon med kupat glas.
3D8E398A-DF10-461F-80E9-67F8C1C9E906.jpeg
3C2F5C8F-1A55-401E-9874-289D9C2938C0.jpeg
76B23363-9B75-488C-98D4-142E2047FDA2.jpeg
 
Senast ändrad:
Japp. Det kommer räcka till måååånga klockor :)
Kom på en till som uppfyller alla dina krav. Scurfa One!
DBCFB91F-970B-42F3-8758-210C7BB84706.jpeg



Case Size:Case size 40 mm by 47.7 by 14.4mm, 20mm strap sizeCase Material:316L surgical grade stainless steelCrown:7mm screw down crown with 4 gaskets and the D1 logoValve:Heliox escape valve – tested by myself at different depths and gas mixtures, deepest decompression 154 metres to the surfaceCrystal:Domed sapphire crystal with blue anti reflective coating on the undersideDepth Rating:500m ~ 1640ft – 1mm case back gasketLume:Grade A Super Luminova BGW9 on the dial, hands and bezel pearl, (glows blue)Bezel:120 click unidirectional bezel. Aluminium bezel insert with luminous pearlMovement:Metal movement holder. Ronda 715SM gold plated 5 jewel Swiss made movement with longer battery life and a EOL indicatorDial:Gloss black dial with silver polished handsStrap fixing:Drilled through lugs with strong single shoulder spring bars 20mm X 2mm X 1.2mmStrap:Scurfa Watches black rubber strap with polished buckle, strap based on the Italian leather straps seen on a lot of vintage diving watches todayWarranty:12 months warrantyPackaging:Watch supplied in our German manufactured twist box the same type of box used to supply a range of spare parts to the diving and offshore industry only made on a larger scale for Scurfa Watches
 
Fluorinert från 3M, en vakuumkammare och lite tid för att stänga baklocket i vätskan - det är allt som behövs.
Vilka är arbetsmomenten?
Fylla (doppa hela klockan i en skål med vätska i?) - ställa in rubbet i en vakuumkammare - suga vakuum - öppna upp - skruva lock?
Eller hur gjorde du?
 
Tror du lysmassa klarar sig i vätskan?

Det tror jag. Både Sinn UX och U-boat har lysmassan och de flesta andra ”oljefyllda” klockor som jag har sett har varit dykare. Men den GS jag länkar till har ingen.

Fluorinert är en intressant substans att jobba med. Ungefär samma konsistens som vatten med nästan två gånger tyngre. Riktigt kul att hälla!

Vilka är arbetsmomenten?
Fylla (doppa hela klockan i en skål med vätska i?) - ställa in rubbet i en vakuumkammare - suga vakuum - öppna upp - skruva lock?
Eller hur gjorde du?

Japp, ungefär så. Man skakar och vrider kammaren att få luften att gå ut genom den lilla batteriluckan. Annars är det väldigt enkelt. Tror inte det skulle behövas för en klocka med backlock. Sedan ska man lägga in en bit ”closed cell foam” för att kompensera för vätskans utvidgning vid högre t men det gjorde jag inte - kronan är inte skruvat och i värsta fall sipprar den ut genom kronhalsen.
 
Senast ändrad:
Det tror jag. Både Sinn UX och U-boat har lysmassan och de flesta andra ”oljefyllda” klockor som jag har sett har varit dykare. Men den GS jag länkar till har ingen.

Fluorinert är en intressant substans att jobba med. Ungefär samma konsistens som vatten med nästan två gånger tyngre. Riktigt kul att hälla!



Japp, ungefär så. Man skakar och vrider kammaren att få luften att gå ut genom den lilla batteriluckan. Annars är det väldigt enkelt. Tror inte det skulle behövas för en klocka med backlock. Sedan ska man lägga in en bit ”closed cell foam” för att kompensera för vätskans utvidgning vid högre t men det gjorde jag inte - kronan är inte skruvat och i värsta fall sipprar den ut genom kronhalsen.
Aha, listigt med cellplasten. UX:en som referens har ju en kolv som tar upp volymsskillnaden som uppstår.
Vore ju jobbigt om klockan visar sig inkontinent.
 
Det tror jag. Både Sinn UX och U-boat har lysmassan och de flesta andra ”oljefyllda” klockor som jag har sett har varit dykare. Men den GS jag länkar till har ingen.

Fluorinert är en intressant substans att jobba med. Ungefär samma konsistens som vatten med nästan två gånger tyngre. Riktigt kul att hälla!



Japp, ungefär så. Man skakar och vrider kammaren att få luften att gå ut genom den lilla batteriluckan. Annars är det väldigt enkelt. Tror inte det skulle behövas för en klocka med backlock. Sedan ska man lägga in en bit ”closed cell foam” för att kompensera för vätskans utvidgning vid högre t men det gjorde jag inte - kronan är inte skruvat och i värsta fall sipprar den ut genom kronhalsen.
Lysmassan på äldre ur är iaf vattenlöslig.
 
Fast de är inget vatten utan en fluorbaserad substans. Den reagerar inte med andra kemiska element utan är helt inert.

mfcd00042367-large.png
Det förstår jag, och du har kanske rätt att det inte kan lösa upp något annat. Ville bara varna ifall du inte testat eller läst på ordentligt. Lysmassa kan vara rätt porös.
 
Det förstår jag, och du har kanske rätt att det inte kan lösa upp något annat. Ville bara varna ifall du inte testat eller läst på ordentligt. Lysmassa kan vara rätt porös.

Tack. Det som kan hända är att luftbubblor lyfter med sig lysmassan när vakuum uppstår och all luft strömmar uppåt.

Jag tänkte faktiskt inte göra det till en vintage klocka men nu har du planterat tanken i mitt huvud... Det borde finnas en del trevliga kvartsare i vintagetråden.
 
Tack. Det som kan hända är att luftbubblor lyfter med sig lysmassan när vakuum uppstår och all luft strömmar uppåt.

Jag tänkte faktiskt inte göra det till en vintage klocka men nu har du planterat tanken i mitt huvud... Det borde finnas en del trevliga kvartsare i vintagetråden.
De flesta har du dock inte kupat glas när de har batteriverk. Går ju dock i värsta fall oftast att byta till plastglas eller kvartsverk. Det hade iaf varit lite kul och sett helt galet ut om det var en klocka/stil man känner igen som luftfylld.
 
Du startade tråden 25/6 2019 så jag antar att ytterligare lite väntetid inte är en parameter att ta hänsyn till ;) Sbgv011 var ju limiterad till 900ex och antalet på beg marknaden är hyfsat begränsat... Jag tycker du ska köra på Timexen under tiden :)

Helt rätt - projektet har legat på is eftersom intresset hade svalnat. Men nu är det återigen intressant. Finns två SBGV011 på C24 från Japan just nu…
 
Tillbaka
Topp