• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Självklart finns det flera länder som är tryggare, men frågan är om man vill bo där om man tittar till helheten? Då pratar jag om allt från skolgång, sjukvård, pensionsystem, barnomsorg, främligsfientligt osv.
Du har ett naivt svenskt tänk i att "Sverige är bäst på allt".. Så kanske det var för 30 år sedan men det blir sämre och sämre för varje dag.

Pensionen är pinsamt låg för många äldre som knappt klarar sig. Sjukvården sparas det in på mer och mer med felaktiga diagnoser och omänskligt långa väntetider på operationer och annat. Skolgången? Jadu.. Har du sett PISA-resultaten de senaste åren?
Många andra länder har dessutom lägre skatter där man kan lägga mer av sin inkomst på privata tjänster som fungerar mycket bättre än de statliga systemen.

Jag tror det här är problemet med många här, alla har sedan barnsben fått höra att Sverige är bäst på allt när det absolut inte är så på långa vägar jämfört med många andra länder.

Du har ett naivt svenskt tänk i att "Sverige är bäst på allt".. Så kanske det var för 30 år sedan men det blir sämre och sämre för varje dag.

Pensionen är pinsamt låg för många äldre som knappt klarar sig. Sjukvården sparas det in på mer och mer med felaktiga diagnoser och omänskligt långa väntetider på operationer och annat. Skolgången? Jadu.. Har du sett PISA-resultaten de senaste åren?
Många andra länder har dessutom lägre skatter där man kan lägga mer av sin inkomst på privata tjänster som fungerar mycket bättre än de statliga systemen.

Jag tror det här är problemet med många här, alla har sedan barnsben fått höra att Sverige är bäst på allt när det absolut inte är så på långa vägar jämfört med många andra länder.
Som sagt, det beror ju helt på vad man har för referens. Jag flyttade till Sverige 92 med familjen och ångrar inte flytten en enda sekund. Skulle vi flyttat idag så skulle vi valt samma land om möjligheten hade funnits.

Jag och min familj kom inte till Sverige för kravlösa bidrag. Vi kom för tryggheten, för gratis skola, för gratis sjukvård, för gratis universitet, för pensionssystemet, för den vackra naturen, för den friska luften, för vänligheten, för demokratin, för rösträtten, för jämställdheten, för friheten att klä sig som man vill och säga vad man vill. Hur länge till ska jag fortsätta? :)

Tror många svenskar är lite hemmablinda. Det du nämner tar många för givet. Som svensk finns alltid något att klaga på. Under en tid på 80 och 90 talet var det det höga skattetrycket och att det på den tiden fanns svenskar (födda av svenska föräldrar) som hellre gick på bidrag och arbetade svart för att dryga ut kassan ytterligare. Dvs utnyttjade systemet. Motreaktionen på det syntes i valen under tidigt 2000- tal. Man demonterade välfärdssystemet allt eftersom. Gick längre än något annat land med att privatisera skolorna skattefinansierat etc. Kanske svänger det igen i en annan riktning.

Det är ingen som vill ha klan/gängkriminalitet och utpressningar. Det är främst grupper som kommer från andra länder som drabbas hårdast av det här. De är mest utsatta och har sedan tidigare en lägre tilltro till myndigheter och kanske i synnerhet polis från sina gamla hemländer där det råder hög korruption på alla nivåer. Det här måste man bryta.

Vi har fått större klassskillnader i Sverige jämfört med tidigare, men det är ingen som behöver vara utan mat för dagen och tak över huvudet. Klan och gängkriminaliteten vi ser handlar om något annat. Jag hoppas att man tillslut knäcker dessa strukturer. De hör inte hemma här.

Jo, men då har dessa länder också mer resurser till skola och polis. Där är en av Sveriges brister skulle jag säga.

Inte resurser i form av pengar iaf. Men vi är farligt nära politik nu vilket Hook va rätt tydlig med inte va ok.

Men såhär:

• Risken att bli rånad på sin dyra klocka på öppen gata i Stockholm, GBG el Malmö är fortfarande rätt liten. Betydligt mindre än i London, Paris eller Barcelona.
  • Risken ökar kvällstid intill nöjesplatser (Stureplan, Avenyn etc) och med berusning.
  • Risken att bli rånad i hemmet är fortfarande liten men högre än för några år sen. (Innan 2019).

Det som är oroväckande för alla med den här hobbyn är att det inte finns någonting som tyder på en minskning.

A) tillgången på kontanter kommer fortsatt vara ytterst begränsad varför rån mot butik/bank/värdetransport inte är ett alternativ
B) polistätheten är bedrövlig och ser inte ut att förbättras
C) Gangsterkulturen har slagit igenom på bred front, antalet kids som vill bli nästa gäng/rap-stjärna är tio ggr så högt som för 5 år sen. De betalar med klockor och bär dem som statussymboler.
D) Se grafen i länken ovan. Antalet privatpersoner som utsatts för rån har dubblats på några år.

Jag skulle kunna förlänga den här listan till det oändliga. Men för egen del så kommer jag inte flytta. Jag trivs i Sverige. Men jag kommer inte ha en svindyr klocka bland folk.

Stölder påverkar mig på det sättet att jag blir mer intresserad av klockor från märken som inte attraherar skräpfolket som sysslar med rån. En IWC, en Blancpain eller varför inte en Grand Seiko. Finns mkt kul som flyger under radarn. Vill man vara lite extra försiktig så klär man ner klockan och sätter den på nato eller läder.

Självklart en tråkig utveckling och jag lider verkligen med dem som blivit drabbade. Med detta sagt upplever jag ändå att proportionerna blivit något skeva. Även om det nyligen varit betydligt fler rån så måste ändå den statistiska sannolikheten att bli drabbad fortsatt vara ytterst liten (givet att man inte beter sig på ett knepigt sätt och drar till sig fel uppmärksamhet).

Tänker på analogin från trafikflyget. Låt säga att flera passagerarflygplan oberoende av varandra störtar inom loppet av en kort tidsrymd, skulle du då sluta flyga när det händer? Det kan man göra såklart men precis som där så är det ju ändå ytterst osannolikt att man skulle råka ut för samma sak.

Risken är aldrig noll och var väl inte noll innan heller. Visst riskpremien har gått upp och rån kan hända vemsomhelst närsomhelst men med vanligt sunt förnuft så tror jag man kommer hyggligt långt ändå och så får man hoppas på det bästa helt enkelt! Blir ju lätt ett rätt tråkigt liv annars om man ska låta buset begränsa hur man väljer att leva sitt liv.

Självklart en tråkig utveckling och jag lider verkligen med dem som blivit drabbade. Med detta sagt upplever jag ändå att proportionerna blivit något skeva. Även om det nyligen varit betydligt fler rån så måste ändå den statistiska sannolikheten att bli drabbad fortsatt vara ytterst liten (givet att man inte beter sig på ett knepigt sätt och drar till sig fel uppmärksamhet).

Tänker på analogin från trafikflyget. Låt säga att flera passagerarflygplan oberoende av varandra störtar inom loppet av en kort tidsrymd, skulle du då sluta flyga när det händer? Det kan man göra såklart men precis som där så är det ju ändå ytterst osannolikt att man skulle råka ut för samma sak.

Risken är aldrig noll och var väl inte noll innan heller. Visst riskpremien har gått upp och rån kan hända vemsomhelst närsomhelst men med vanligt sunt förnuft så tror jag man kommer hyggligt långt ändå och så får man hoppas på det bästa helt enkelt! Blir ju lätt ett rätt tråkigt liv annars om man ska låta buset begränsa hur man väljer att leva sitt liv.
Risken är fortfarande låg, ja. Men det intressanta värt att diskutera är den oroande utvecklingen som potentiellt hotar klockintresset.
Annars kan man ju lyssna på Damberg och gänget "det finns annat som är värre", ja, så är det alltid.

På frågan om Stölder påverkar dig? så skulle jag vilja svara såhär.
Om det är pga "senaste tidens händelser" enbart som man oroar sig så känns det lite sent.
Vi kan vara lite naiva ibland i Sverige, det är ju egentligen rätt bra för det visar ju på att det är rätt lugnt också, men det som sker nu (bortsett från skjutningar etc inte kopplat till klockrån) är inget annat än fördröjd reaktion på ett relativt vanligt förekommande problem (rån med inriktning lyxprodukter) om man ser till den globala situationen.
Och vårat sätt att hantera detta som samhälle är inte riktigt upp till speed.

I nästan alla länder så finns det ett inbyggt högt mått av försiktighet redan. Man har väldigt klart för sig vart man rör sig, hur man rör sig och med vilka. Har man högre socioekonomisk "status" eller är en måltavla pga av sysselsättning etc så har man välfungerande skalskydd tex.
Som någon tidigare skrev så rör man sig i sina kretsar, bor i sina områden osv och där håller man det säkert. Skit trist såklart och väldigt segregerade...men så är verkligheten och dit kommer vi självklart också tillslut.
Redan nu ser vi en kraftig ökning på efterfrågan av mer avancerade privata säkerhetstjänster i Sverige (i Svensson+ spannet), något som varit standard länge i många andra länder i Europa.

Så det handlar om en omställning av sitt mindset, det finns ingen rättsvårdande myndighet i världen som hinner med allt sånt här, men dom beefar upp säkerheten i "rätt" områden och folk förhåller sig till detta.
Bland mina mer frekventerade större städer så är Stockholm den som jag tycker känns otryggast att röra sig i. För vi är invaggade i att "Inte händer nått här" så har vi inte heller resurser att skapa bas tryggheten.

Så om man idag går runt med 1/3 normal svensk årslön på armen så får man nog börja agera därefter.
Det är ju super trist utveckling och särskilt om man är klockintresserad och har hållt på ett tag så har man ju oavsiktligt ackumulerat ett visst värde vare sig man vill det eller ej.

Så hårdare brott leder till hårdare skydd...sen rullar det bara på sådär.
Hårdare straff är en marginell åtgärd (titta på all drogsmuggling som sker i länder som trots allt har dödsstraff etc)
Så länge vi har en samhällsstruktur i stort som i mångt och mycket bygger på att för att vara någon så ska det vara pengar och statusmarkörer direkt efter gymnasiet...något som man mer ofta såg hos en hårt arbetande medelålders person på sin höjd tidigare, så är det dömt att gå i en riktning.

Men glöm inte att 99% faktiskt är hyggliga människor. Så det finns hopp om vi hjälps åt 😃

Sen jag såg Sicko av Michael Moore (givetvis något vinklad "doku") har jag tappat all sug att någonsin vilja bo i USA.
Sjuktvårdsystemet är at best riktigt jävla förvirrande, och tyvärr en riktig jungel om man inte har vuxit upp här. Som tur är så finns det en del expats runt om i USA som kan hjälpa till. Kostnaderna är också helt löjliga då jag minns när jag var tvungen att göra en rötgen på båda höfterna där slutnotan blev strax över 30.000 SEK. Som tur är så plockade försäkringen allt detta, men man börjar ju undra vilka marginaler som sjukhusen sitter på då det var totalt 2h in+ut.

Usa lockar tyvärr inte alls just på grund av det du nämner, nämligen att du måste ha pengar för att ha ett värdigt liv.
Pengar behöver man nog i samtliga länder för att leva ett värdigt liv. Skämt o sido så tror jag synen på USA, och exakt hur mycket som behövs för att leva ett bekvämt liv är ruskigt överdrivet. Ja - det stämmer att kostnaderna är högre, men så är även lönerna.

För att även hålla lite on topic så har jag bott i USA i snart sex år, och inte en enda gång har jag känt mig otrygg trots utekvällar i områden med diskutabelt rykte. Innan flytten så bodde jag i Stockholm, och kan inte riktigt säga att jag kände samma trygghet där.

På frågan om Stölder påverkar dig? så skulle jag vilja svara såhär.
Om det är pga "senaste tidens händelser" enbart som man oroar sig så känns det lite sent.
Vi kan vara lite naiva ibland i Sverige, det är ju egentligen rätt bra för det visar ju på att det är rätt lugnt också, men det som sker nu (bortsett från skjutningar etc inte kopplat till klockrån) är inget annat än fördröjd reaktion på ett relativt vanligt förekommande problem (rån med inriktning lyxprodukter) om man ser till den globala situationen.
Och vårat sätt att hantera detta som samhälle är inte riktigt upp till speed.

I nästan alla länder så finns det ett inbyggt högt mått av försiktighet redan. Man har väldigt klart för sig vart man rör sig, hur man rör sig och med vilka. Har man högre socioekonomisk "status" eller är en måltavla pga av sysselsättning etc så har man välfungerande skalskydd tex.
Som någon tidigare skrev så rör man sig i sina kretsar, bor i sina områden osv och där håller man det säkert. Skit trist såklart och väldigt segregerade...men så är verkligheten och dit kommer vi självklart också tillslut.
Redan nu ser vi en kraftig ökning på efterfrågan av mer avancerade privata säkerhetstjänster i Sverige (i Svensson+ spannet), något som varit standard länge i många andra länder i Europa.

Så det handlar om en omställning av sitt mindset, det finns ingen rättsvårdande myndighet i världen som hinner med allt sånt här, men dom beefar upp säkerheten i "rätt" områden och folk förhåller sig till detta.
Bland mina mer frekventerade större städer så är Stockholm den som jag tycker känns otryggast att röra sig i. För vi är invaggade i att "Inte händer nått här" så har vi inte heller resurser att skapa bas tryggheten.

Så om man idag går runt med 1/3 normal svensk årslön på armen så får man nog börja agera därefter.
Det är ju super trist utveckling och särskilt om man är klockintresserad och har hållt på ett tag så har man ju oavsiktligt ackumulerat ett visst värde vare sig man vill det eller ej.

Så hårdare brott leder till hårdare skydd...sen rullar det bara på sådär.
Hårdare straff är en marginell åtgärd (titta på all drogsmuggling som sker i länder som trots allt har dödsstraff etc)
Så länge vi har en samhällsstruktur i stort som i mångt och mycket bygger på att för att vara någon så ska det vara pengar och statusmarkörer direkt efter gymnasiet...något som man mer ofta såg hos en hårt arbetande medelålders person på sin höjd tidigare, så är det dömt att gå i en riktning.

Men glöm inte att 99% faktiskt är hyggliga människor. Så det finns hopp om vi hjälps åt 😃

Håller med dig i stort. Det är ofrånkomligt att stoppa influenser som i stor utsträckning redan funnits i flertalet länder sedan länge.

För egen del hoppas jag att vi inte får se gated communities eller bostäder med galler för fönster och panikrum omgärdat av höga murar täckt med krossat glas och taggtråd.

Tror de allra flesta hade kunnat ruinera sig om de skulle köpa in kvalificerade säkerhetstjänster. Larmsystem med kamera övervakning kopplade till en larmcentral kommer man inte långt med. Det är inte avskräckande nog.

Skulle gäng och klankriminaliteten sprida sig till hela samhället och få fotfäste och att samhället kapitulerar. Då tror jag det är väldigt få som har råd med tillräcklig privat säkerhet. Det är näringslivstoppar eller högsta politikerna som får tillgång till det.

Nu är vi väldigt långt ifrån ett sådant scenario här i Sverige.

Det är beklagligt att det har varit en sådan extrem värdeökning på bl a klockor och andra tillgångsslag. Vi hade inte haft den här diskussionen om en 5513 fortfarande kostade 20 000 kr och en ny Submariner runt 40 000 som för 20 år sedan när de flesta sprang runt med dåliga kopior från sina resor till Asien. Entusiasterna höll till på maillistor. Sedan kom öppna forum som detta och sociala medier. Lägg till billiga finansieringslösningar som gjort att allt fler har kunnat köpa allt dyrare lyxprodukter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp