Jag har funderat mycket på detta ämne på senare tid. Sverige är fortfarande ett tryggt land skulle jag vilja påstå. Men det beror självklart på vad man jämför med. Jag kommer inte på några andra länder som är tryggare och som jag skulle vilja bo i. Visst, UAE, Saudi och flera andra länder kanske är tryggare, men vill man verkligen bo där? Är vi kanske för naiva när vi tror och hoppas på att Sverige med över 10 miljoner invånare inte skulle ha några personrån?
En skillnad jag märker som flyttat från Sverige -> Tyskland är poliserna har mer “tid” här vilket i sin tur gör att det känns tryggare. Först och främst, all heder till poliserna i Sverige som gör ett bra jobb, problemet är att de kanske är för få…
Ett exempel; Första gången jag besökte min nuvarande sambo i Tyskland hämtade jag en person mitt i natten från flyget. Lång historia kort körde jag mot gult vid ett rödljus och lärde mig att de finns kameror som fotar dig.
Körde en firmabil som 60 anställda delar på så bilägaren sa -“Hur ska de veta vem du är” och när boten dök upp på 45€ blev den obetald.
Veckan efter betalningstiden gick ut kom 2 uniformerade poliser till firman och frågade runt om de visste vem som var på bilden, ingen visste (då ingen träffat mig) och samma sak inträffade nästa dag. Kommande kväll lånade en anställd bilen och då kom polisen och ringde på och frågade samma sak. Detta för en bot på 45€. Värt att säga är att jag betalade den omgående efter detta
Ungefär samtidigt var min kära mor (70+) på ett event med andra pensionärer och hon samt två andra blev av med sina telefoner.
Det upptäcktes omgående och med hjälp av “Find my iPhone” kunde de se att tjuven gått till en närliggande pendelstation. De ringer 112 och berättar detta och 200m från nämnda pendelstation finns ett poliskontor. Bra läge att fånga en tjuv med andra ord.
Tjejen i växeln skulle “Ta det vidare” och vid frågan om de skulle dröja kvar i telefonen för att uppdatera vart telefonen tar vägen var svaret “I så fall hör vi av oss”. Ringde någon? Nej.
Detta event var en prisutdelning och folk filmade lite random, och på filmer såg de en yngre herre i Adidaskläder och “becknarväska” som satt just där telefonerna blivit stulna. Har stack ut lite bland alla 70++
Via “Find my..” såg vi att telefonen stängdes av vid ett yrkesgymnasium i norrort. Jag gick då all in och spenderande en eftermiddag och gick igenom sociala medier, skolans hemsida osv osv och hittade tillslut personen som var på filmen med namn. Han var elev i skolan där telefonen stängdes av.
Detta vidarebefordrades till polisen, vi har med andra ord en film på en person vi (troligtvis) vet namnet på och kan följa telefonen till en plats där person X har tillgång till. Visst, ingen film på när brottet sker men tillräcklig mycket för att kanske besöka nämnda plats och prata med personen, kanske rent av öppna hans “skåp” och kolla.Vad händer? Polisutredningen nedlagd.
Givetvis ska polisen fokusera på viktigare saker än 3 telefoner. Men jag tror att om man har tillräckligt med personal så man kan ta fast (eller åtminstone försöka…) personer som snor telefoner från pensionärer kan man lära dem att de inte är värt att begå brott, har man stulit 10 telefoner utan problem kanske en Rolex är nästa stöld. Om inte annat skulle min kära mor känna sig mer trygg om polisen åtminstone försökte...
Mycket text och som sagt gör poliserna ett bra jobb i Sverige, när jag bodde i Stockholm kände jag mig inte otrygg. Men som svar på din fråga känner jag mig tryggare här. Värt att nämna dock är att historian i Tyskland inträffade en stad med 40k invånare (1 timme från storstad) och telefonen i en förort till Stockholm.
Vänligen,
Martin