• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min far ställde mig frågan i Lördags angående just detta, om jag känner mig orolig.
Nej det gör jag ej.
Men flänger jag inte heller (längre) runt med guld Rolex på armen osv, allt jag har nu är en Tudor Pelagos.
Men den är väl rätt igenkännbar den med men det är ju inte som en Submariner.

Jag känner mig inte orolig, än.

Jag har funderat mycket på detta ämne på senare tid. Sverige är fortfarande ett tryggt land skulle jag vilja påstå. Men det beror självklart på vad man jämför med. Jag kommer inte på några andra länder som är tryggare och som jag skulle vilja bo i. Visst, UAE, Saudi och flera andra länder kanske är tryggare, men vill man verkligen bo där? Är vi kanske för naiva när vi tror och hoppas på att Sverige med över 10 miljoner invånare inte skulle ha några personrån?
Jag har bott utomlands i olika omgångar, från ett håll sett så är det råare idag än för tio år sedan men ijmf med andra stora städer så ser jag inte att Sverige skulle sticka ut. Där Sverige har stuckit ut är att våldet är såpass spritt. Som boende i USA under lång tid lärde jag mig snabbt att läsa av vissa signaler hos omgivningen och kunde förstå att det inte var ett så bra område. Och samtidigt var ju risken mindre i andra områden.

Delvis så gör även media sitt för att driva upp reaktionerna. Aftonbladet hade nu senast en artikel om Rolex, dess exklusivitet etc. I mitt tycke driver det både rädsla i forum som detta och skapar hype bland de som drömmer om det statusfyllda.
Som @Mazdak nämner så är ju frågan vart man helst vill bo. Förutom UAE kan man ju även argumentera att både Dubai och Singapore är oerhört säkra. Men för vem(?) och straffsatserna är ju från forna dagar......

Har likt många i tråden funderingar över samlandet, men bedömer att så länge man tänker smart utan att ta onödiga risker så är risken begränsad. Sedan kan ju vad som helst hända.

skillnaden är väl att rånen idag är så pass grova jämfört med bara för några år sen.

Personrån har alltid förekommit men inte på detta sätt.

Japp helt klart så rån innefattar ofta misshandel idag samt även knivar och pistoler. Samt nu även blir vanligare i hemmet vilket riskerar 3:e part. Konsekvensen kan vara mycket hög för individen som blir utsatt och uppklaringsprocenten är låg idag.

Japp helt klart så rån innefattar ofta misshandel idag samt även knivar och pistoler. Samt nu även blir vanligare i hemmet vilket riskerar 3:e part. Konsekvensen kan vara mycket hög för individen som blir utsatt och uppklaringsprocenten är låg idag.
eller som GW uttryckte det hela, uppklarningsprocenten ligger på 0.

Jag har funderat mycket på detta ämne på senare tid. Sverige är fortfarande ett tryggt land skulle jag vilja påstå. Men det beror självklart på vad man jämför med. Jag kommer inte på några andra länder som är tryggare och som jag skulle vilja bo i. Visst, UAE, Saudi och flera andra länder kanske är tryggare, men vill man verkligen bo där? Är vi kanske för naiva när vi tror och hoppas på att Sverige med över 10 miljoner invånare inte skulle ha några personrån?

Japan är safe. Råkar man ut för personrån blir det nog nästan en nationell nyhet.

Japan är safe. Råkar man ut för personrån blir det nog nästan en nationell nyhet.
Men vill man bo i Japan? Jag tittar till helheten när jag väljer vilket land jag vill bosätta mig i. Japan må vara safe från personrån, men hur är livskvalitén i övrigt? De tillämpar dödsstraff och är ett av de länder som har flest avrättningar. I övrigt så är det bara att titta på vardagslivet. Stress, trånga tåg, tätbefolkat, dåligt isolerade hus, semester vet de knappt vad det är, smygrasism, du måste passa in i en fyrkantig liten box och får inte sticka ut, obefintlig jämställdhet mellan könen osv.

Lite statistik från europeiska kommissionen. Det här är bara fram till 2018 och någonstans känns det som att dessutom har eskalerat sedan dess.

Sverige ligger på ett genomsnitt på 86,8 personrån per 100k invånare. Det är ungefär dubbelt så högt som de flesta stora länder i Europa.
Vissa länder som sticker ut brukar väl förklaras med att de har stort antal turister som råkar ut för rån.
Jämför man med många liknande länder (ur ett socioekonomiskt perspektiv) så är det 3-4 ggr så högt.

Med andra ord så behöver man inte tänka att det enbart är lägre rånrisk i diktaturstater i öst.
Det räcker med att flytta till Norge..

Det här är ju dessutom bara personrån. Skulle man räkna in all brottslighet så ligger Sverige i absoluta toppen men det är en annan femma.

500px-Crime_statistics_robbery_2018data-02.jpg

En skillnad jag märker som flyttat från Sverige -> Tyskland är poliserna har mer “tid” här vilket i sin tur gör att det känns tryggare. Först och främst, all heder till poliserna i Sverige som gör ett bra jobb, problemet är att de kanske är för få…

Ett exempel; Första gången jag besökte min nuvarande sambo i Tyskland hämtade jag en person mitt i natten från flyget. Lång historia kort körde jag mot gult vid ett rödljus och lärde mig att de finns kameror som fotar dig.
Körde en firmabil som 60 anställda delar på så bilägaren sa -“Hur ska de veta vem du är” och när boten dök upp på 45€ blev den obetald.
Veckan efter betalningstiden gick ut kom 2 uniformerade poliser till firman och frågade runt om de visste vem som var på bilden, ingen visste (då ingen träffat mig) och samma sak inträffade nästa dag. Kommande kväll lånade en anställd bilen och då kom polisen och ringde på och frågade samma sak. Detta för en bot på 45€. Värt att säga är att jag betalade den omgående efter detta :)

Ungefär samtidigt var min kära mor (70+) på ett event med andra pensionärer och hon samt två andra blev av med sina telefoner.
Det upptäcktes omgående och med hjälp av “Find my iPhone” kunde de se att tjuven gått till en närliggande pendelstation. De ringer 112 och berättar detta och 200m från nämnda pendelstation finns ett poliskontor. Bra läge att fånga en tjuv med andra ord.
Tjejen i växeln skulle “Ta det vidare” och vid frågan om de skulle dröja kvar i telefonen för att uppdatera vart telefonen tar vägen var svaret “I så fall hör vi av oss”. Ringde någon? Nej.
Detta event var en prisutdelning och folk filmade lite random, och på filmer såg de en yngre herre i Adidaskläder och “becknarväska” som satt just där telefonerna blivit stulna. Har stack ut lite bland alla 70++
Via “Find my..” såg vi att telefonen stängdes av vid ett yrkesgymnasium i norrort. Jag gick då all in och spenderande en eftermiddag och gick igenom sociala medier, skolans hemsida osv osv och hittade tillslut personen som var på filmen med namn. Han var elev i skolan där telefonen stängdes av.
Detta vidarebefordrades till polisen, vi har med andra ord en film på en person vi (troligtvis) vet namnet på och kan följa telefonen till en plats där person X har tillgång till. Visst, ingen film på när brottet sker men tillräcklig mycket för att kanske besöka nämnda plats och prata med personen, kanske rent av öppna hans “skåp” och kolla.Vad händer? Polisutredningen nedlagd.

Givetvis ska polisen fokusera på viktigare saker än 3 telefoner. Men jag tror att om man har tillräckligt med personal så man kan ta fast (eller åtminstone försöka…) personer som snor telefoner från pensionärer kan man lära dem att de inte är värt att begå brott, har man stulit 10 telefoner utan problem kanske en Rolex är nästa stöld. Om inte annat skulle min kära mor känna sig mer trygg om polisen åtminstone försökte...

Mycket text och som sagt gör poliserna ett bra jobb i Sverige, när jag bodde i Stockholm kände jag mig inte otrygg. Men som svar på din fråga känner jag mig tryggare här. Värt att nämna dock är att historian i Tyskland inträffade en stad med 40k invånare (1 timme från storstad) och telefonen i en förort till Stockholm.

Vänligen,
Martin

Men vill man bo i Japan? Jag tittar till helheten när jag väljer vilket land jag vill bosätta mig i. Japan må vara safe från personrån, men hur är livskvalitén i övrigt? De tillämpar dödsstraff och är ett av de länder som har flest avrättningar. I övrigt så är det bara att titta på vardagslivet. Stress, trånga tåg, tätbefolkat, dåligt isolerade hus, semester vet de knappt vad det är, smygrasism, du måste passa in i en fyrkantig liten box och får inte sticka ut, obefintlig jämställdhet mellan könen osv.

Nu blev det lite OT men Japan toppar inte ligan över flest avrättade individer i världen.
Du har rätt i att det inte är lätt att leva i Japan i synnerhet om du är utlänning.
Smygrasismen / exkluderandet är legio.
Men ska rasistkortet fram måste jag nog ändå påpeka att norrmän nog är snäppet värre.
Generellt är det nog svårt att bo i en helt annan kultur oavsett. Jag hade dock valt Japan framför t ex USA om jag fick välja.

Senast ändrad:
Kan bara se att Japan är med något enstaka år på topplistan. Sen verkar de bara utdöma dödsstraff om man mördat flera personer.

Min far ställde mig frågan i Lördags angående just detta, om jag känner mig orolig.
Nej det gör jag ej.
Men flänger jag inte heller (längre) runt med guld Rolex på armen osv, allt jag har nu är en Tudor Pelagos.
Men den är väl rätt igenkännbar den med men det är ju inte som en Submariner.

Jag känner mig inte orolig, än.
Inget att vara orolig för ute på landet.
Absurd byråkrati.

Bra - brottsligt att tränga sig & skapa/acceptera bråk, spotta på marken, dumpsterdiving & sabotage mot posten. Intressant.

Senast ändrad:
Inget att vara orolig för ute på landet.

Absurd byråkrati.

Bra - brottsligt att tränga sig & skapa/acceptera bråk, spotta på marken, dumpsterdiving & sabotage mot posten. Intressant.

Byråkratin är inte så mycket smidigare här.

Tycker inte alls att de punkter han radade upp är några stora problem att lära sig att leva med / anpassa sig efter som utlänning. Möjligtvis lite irritationsmoment som att köpa två askar Panodil ist för en och liknande. Värre är det ju med jordbävningar.

Inget av det som framkommit senaste tiden skulle få mig att ens överväga att bosätta mig i något annat land där brottstatistiken möjligen ser bättre.

Riktigt så illa är det inte. Sverige är fortfarande ett väldigt tryggt land för de allra flesta. Man får bara tänka sig för mer än tidigare hur man exponerar sig. På så sätt har Sverige blivit mer likt andra länder som har sett den här problematiken tidigare och kanske har hunnit anpassa sig med fler poliser och övervakning än vi är vana vid här.

• Like
Reactions: iko
Men som klockentusiast kan man ju försöka ha en låg profil. Sätt klockan på nato. Vitt istället för rött guld. Kolla in vilka klockor som rappare och idrottsmän gillar och sen undvika dem (RM!). Sen, viktigast av allt: aldrig ha en klocka i roséguld (detta oxå av rent estetiska skäl).

Inget av det som framkommit senaste tiden skulle få mig att ens överväga att bosätta mig i något annat land där brottstatistiken möjligen ser bättre.

Riktigt så illa är det inte. Sverige är fortfarande ett väldigt tryggt land för de allra flesta. Man får bara tänka sig för mer än tidigare hur man exponerar sig. På så sätt har Sverige blivit mer likt andra länder som har sett den här problematiken tidigare och kanske har hunnit anpassa sig med fler poliser och övervakning än vi är vana vid här.
Håller med dig. Det finns ju en anledning till varför folk lämnar sina länder och flyr till Sverige. Tittar man på helheten så är Sverige ett otroligt bra land att bo i.

• Like
Reactions: iko
Håller med dig. Det finns ju en anledning till varför folk lämnar sina länder och flyr till Sverige. Tittar man på helheten så är Sverige ett otroligt bra land att bo i.
Sverige var ett bra land innan skjutningar och kriminalitet tog över, lägg till andelen fattigpensionärer så är inte Sverige vad det en gång varit.

Det finns en liten del som har det jävligt bra medans andelen av de som har det riktigt jävligt är betydligt större.

Stavas kravlösa bidrag.
Jag och min familj kom inte till Sverige för kravlösa bidrag. Vi kom för tryggheten, för gratis skola, för gratis sjukvård, för gratis universitet, för pensionssystemet, för den vackra naturen, för den friska luften, för vänligheten, för demokratin, för rösträtten, för jämställdheten, för friheten att klä sig som man vill och säga vad man vill. Hur länge till ska jag fortsätta? :)

Sverige var ett bra land innan skjutningar och kriminalitet tog över, lägg till andelen fattigpensionärer så är inte Sverige vad det en gång varit.

Det finns en liten del som har det jävligt bra medans andelen av de som har det riktigt jävligt är betydligt större.
"tog över" är väl att överdriva. Visst har kriminaliteten ökat och det är jävligt tragiskt. Men som jag nämnt tidigare så är det naivt att tro att vi ska ha noll kriminalitet i ett land med över 10 miljoner invånare.

"riktigt jävligt" är väl en definitionsfråga. Där jag kommer från finns det en stor andel som inte har tillgång till rent vatten, tak över huvudet, mat på bordet och knappt ren luft att andas....

Andra länder som är trygga(re) i detta avseende inkluderar bl.a.:
  • Danmark
  • Norge
  • Finland
  • Island

Går vi ner i Europa så har vi:

• Schweiz
  • Österrrike
  • Tyskland
  • Portugal

Man behöver alltså inte flytta till Singapore, Hongkong, Vietnam eller Japan för att få ett mer tryggt samhälle.

För mig är det inte så mkt att jag ska bli rånad. Dels har jag inga tillräckligt dyra pjäser som ens kidsen vill riskera straff för men framförallt, om jag hade det så skulle jag ändå släppt dem på plats och tagit 3 käftsmällar och gått. Det som stressar mig (i en teoretisk värld där jag hade såna pjäser) är snarare:

A) Hembesök. Varit 3-4 sista veckorna, alltid med pistoler. I ett par fall med små barn som fått de riktade mot sig.
B) Bristande polisiär närvaro. Vi har en av de lägsta polistätheterna i Europa så ingen kan stoppa dem heller.
C). Min familjs påverkan av en sån situation.

Vårt samhälle är inte byggt för att hantera en sån här utveckling. Även i USA hade jag känt mig mer trygg då trots betydligt högre kriminalitet är den centrerad till vissa områden medan andra är väldigt säkra. I Sverige är risken lika hög i Norsborg som på Östermalm.

Därför blir sannolikheten att jag köper någon sån klocka den närmaste tiden obefintlig.

Jag och min familj kom inte till Sverige för kravlösa bidrag. Vi kom för tryggheten, för gratis skola, för gratis sjukvård, för gratis universitet, för pensionssystemet, för den vackra naturen, för den friska luften, för vänligheten, för demokratin, för rösträtten, för jämställdheten, för friheten att klä sig som man vill och säga vad man vill. Hur länge till ska jag
"tog över" är väl att överdriva. Visst har kriminaliteten ökat och det är jävligt tragiskt. Men som jag nämnt tidigare så är det naivt att tro att vi ska ha noll kriminalitet i ett land med över 10 miljoner invånare.
Vi var inte i närheten av detta för 30 år sen

Andra länder som är trygga(re) i detta avseende inkluderar bl.a.:
  • Danmark
  • Norge
  • Finland
  • Island

Går vi ner i Europa så har vi:

• Schweiz
  • Österrrike
  • Tyskland
  • Portugal

Man behöver alltså inte flytta till Singapore, Hongkong, Vietnam eller Japan för att få ett mer tryggt samhälle.

För mig är det inte så mkt att jag ska bli rånad. Dels har jag inga tillräckligt dyra pjäser som ens kidsen vill riskera straff för men framförallt, om jag hade det så skulle jag ändå släppt dem på plats och tagit 3 käftsmällar och gått. Det som stressar mig (i en teoretisk värld där jag hade såna pjäser) är snarare:

A) Hembesök. Varit 3-4 sista veckorna, alltid med pistoler. I ett par fall med små barn som fått de riktade mot sig.
B) Bristande polisiär närvaro. Vi har en av de lägsta polistätheterna i Europa så ingen kan stoppa dem heller.
C). Min familjs påverkan av en sån situation.

Vårt samhälle är inte byggt för att hantera en sån här utveckling. Även i USA hade jag känt mig mer trygg då trots betydligt högre kriminalitet är den centrerad till vissa områden medan andra är väldigt säkra. I Sverige är risken lika hög i Norsborg som på Östermalm.

Därför blir sannolikheten att jag köper någon sån klocka den närmaste tiden obefintlig.
Självklart finns det flera länder som är tryggare, men frågan är om man vill bo där om man tittar till helheten? Då pratar jag om allt från skolgång, sjukvård, pensionsystem, barnomsorg, främligsfientligt osv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp