• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning med en del frågor [GUL inside]

Chuck

Patek
2-Faktor
vi som varit med ett tag minns GUL klockorna mycke väl. Klockan med det jäkla kardborre armbandet som alltid var skitigt och sömmarna stod höger vänster. De säljs tydligen fortfarande fick jag nyss om idag och slog till på denna poormans Aerospace :D

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
image.jpg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Lite specs
GUL Force 44 Worldtimer
Härdat mineralglas
Gummiarmband 22mm
Diameter 44 mm
Urverk miyota #??
10 ATM (100 m/330 ft)
Vridbar bezel
Blank PVD
worldtimer med massor av städer samt egen hemstad att programera
5 alarm
Krono
Timer

köpte även till några klassiska kardborreband (lär aldrig åka på) för nostalgins skull. Även ett mocka Nato köptes.
Klockan känns riktigt gedigen även om bandet är lite väl styvt. Överlag mycket klocka för pangen då jag varit småsugen på prova en klocka typ Aerospace och SS skydiver men inte velat lägga en förmögenhet. Även storleken lockade då jag hamnat i ett mer och mer acceptansläge för 40mm+ klockor. Vetefan om det har o göra med min växande feta ölmage?


Iaf, förutom klockan har jag några kanske dumma men även snälla frågor då instruktions boken enbart belyser det viktigaste. Kan vara så att någon av er kan indentifiera urverket


Vad har man world timer funktionen till för? Hemma eller borta plan?

Det finns finns följande menyer med inställningsmöjligheter. Skriver ut hela menystrukturen.

1. TIME
Här justerar man tid datum 24h osv osv. Men man ska även ange UTC här. Vad ska jag fylla i här?

I menyn kan man vidare ställa in när displayen ska vara avstängd. Provade att ställa in "OFF 20:00 - ON 07:00"
Klockan 20:00 idag slocknade mycket riktigt displayen med ett pip som larmande om detta. Men efter jag tryckt på ljusknappen som befinner sig 11:00, så tändes displayerna igen men återgick inte till "svart" läge. Ska den det eller finns det en manöver för detta?

2. WORLD TIMER
I detta läge ska man först skriva in sin egen hemstad, när man gjort detta ska man även här fylla i korrekt UTC
Vad ska värdet vara här?

3. ALARM
Ok

4.CHRONO
Ok

5.TIMER
Ok


Tack på förhand och skitball klocka i övrigt!

Nu. Öl.

Edit: köpte klocka till tösen med :D
image.jpeg
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Kul ju! Tycker det ser rikigt bra ut. Saknar min GUL nu :/ Kommer ihåg att kardborren alltid fastnade i ärmarna på tröjorna :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Den var grymt snygg.

Jag hade en Gul på kardborreband som 8-10-åring. Lite nostalgi ändå, och vad dom steppat upp! Eller så visste jag bara inte om dessa modellerna.

Grattis!
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tackar alla! Har kommit underfund med klockan nu förutom timern på display , det vsr funktionen DST (day time saving) som satte kli i skallen på mig :D
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hehe. Härligt.
Tycker om aerospace.
De där gul-banden brukar kunna få en härlig lukt efter lite användande.

Hoppas ölen smakade.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja vem har inte haft en GUL klocka......eller var det en kopia tro nu när jag tänker efter?? Hur som helst orange var den iaf och jag gick i mellanstadiet och nostalgiskt är det! Cool klocka du har köpt och roligt att märket fortfarande finns kvar...har allt spanat in dem i den lokala klockaffären :)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för en juste öppning. Jag hade också en sån där med kardborreband när jag gick i högstadiet och windsurfing var viktigare än skolan... Ha ha
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gul är bra skit, jag hade en (har fortfarande?) på 90-talet.

Stryktåliga så in i helvete och lite roliga och färgglada (iaf på 90-talet).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gällande worldtimer är det väl egentligen tänkt för big shots som har buisness över hela världen så du vet vad klockan är på lokalkontoret i Xian när du ringer från HK i Göteborg.

På UTC anger du GMT tid.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Underbar paketöppning @Chuck, nostalgin bara flödar, bar GUL i många år. Denna GUL klocka var riktigt coolers stort Grattis till den! Dock så gillar jag den klassiska GUL klockan bättre tror jag ;):D:cool:!
 

Frispi

Breitling
Gul ligger mig varmt om hjärtat – fick en i, typ, sjuårs-present! Säljs de klassiska kardborre-armbanden fortfarande nya?
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Snygg klocka grattis. GUL alltså, det hetaste klockmärket på 90-talet, om man var ung då vill säga.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Har fortfarande kvar min GUL-klocka från 90-talet. Tickar på utan några problem. Köpte ett nytt kardborreband med läder och vips så såg den ut som ny :)
 
  • Like
Reactions: bag

Hififredde

Breitling
Hur brett band är det på klockan? Vart så taggad så nu finns det ett paket nånstans i vårt avlånga land påväg till mig, silver med länk i rostfritt blev det.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Kul läsning! Saknar min Gul från högstadiet. Utan en gul på armen hade man inget i skateparken att göra! :D Tyvärr tvärdog den efter en vurpa på en box då både handled och klocka gick åt helvete. Nu 4 handledsbrott senare funderar jag på att köpa en gul igen. Har ju faktiskt inte brutit något på 14 månader nu så nu borde den vara säker :p Men senaste 10 åren har jag aldrig klarat 2år utan fraktur, så vem vet... Fortfarande extremsportsfanatiker och då är det bara en tidsfråga om när det sker nästa gång :eek:
 
Topp